Wednesday 18 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "peristiwa"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "peristiwa" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Ini merupakan peristiwa pengasasan Tarikat Jesuit.
  2. Al-Quran menjelaskan tentang peristiwa penyelamatan ini.
  3. Di hadapan bangunan indah ini beberapa peristiwa sejarah berlaku.
  4. Selepas peristiwa ini, Denmark menjadi sebuah negara neutral atau berkecuali di Eropah.
  5. Orang Hindu memperingati beberapa peristiwa mitos penting yang berkaitan dengan Deepavali:
  6. Banyak peristiwa pemberontakan atas nama nasionalisme muncul dan mengugat Empayar Uthmaniyyah.
  7. Kejadian-kejadian tersebut akhirnya menyebabkan berlakunya peristiwa berdarah pada 13 Mei 1969.
  8. Masa geologi bumi disusun menjadi beberapa unit menurut peristiwa yang terjadi pada tiap tempoh.
  9. Malangnya, Sultan yang baru telah terbabit dalam peristiwa ini dan dibuang negeri ke Seychelles.
  10. Pada 1976, para pelajar di Soweto telah merusuh dan ia berakhir dengan peristiwa berdarah di Soweto.
  11. Di daerah-daerah inilah siklus-siklus peristiwa cuaca yang paling hebat dan dramatik di Bumi terjadi.
  12. Selepas peristiwa ini, AC Milan telah gagal memenangi sebarang kejuaraan domestik sehinggalah 1950-51.
  13. Pada tahun 1888 tercetus peristiwa besar di Kulim yang melibatkan pekerja-pekerja lombong bijih timah.
  14. Ia dirayakan dalam bulan Mei pada waktu terang bulan untuk memperingati tiga peristiwa penting, iaitu:
  15. Sekiranya dua peristiwa adalah Saling eksklusif maka kebarangkalian salah satu daripadanya berlaku ialah
  16. UMNO telah mengadakan perarakan balas pada pagi 13 Mei 1969 yang mengakibatkan terjadinya peristiwa ini.
  17. oleh Allah melalui malaikat Jibrail pada banyak peristiwa antara 610 dan kewafatan baginda pada 8 Jun 632.
  18. Daniel Tajem, bekas timbalan ketua menteri dan Leo Moggie merupakan perancang utama lain dalam peristiwa ini.
  19. Apabila terjadi peristiwa lubang buaya 1965, Ibrahim / Iskandar Kamel mengundurkan diri menjadi ahli parlimen.
  20. Secara asas, teori kebarangkalian dianggap peristiwa discrete, dan kaedah-kaedahnya kebanyakannya kombinatorial.
  21. Jam air, dan kemudian, jam mekanikal, telah digunakan untuk menandakan peristiwa di biara pada Zaman Pertengahan.
  22. Pengisytiharan Kemerdekaan Tanah Melayu merupakan peristiwa pengumuman kemerdekaan Tanah Melayu pada 31 Ogos 1957.
  23. Dalam perang ini, sekitar 1.5 juta orang Armenia diarah berpindah lalu dihapuskan dalam peristiwa Genosid Armenia.
  24. Setiap zaman pada skala masa biasanya ditanda dengan peristiwa besar geologi atau paleontologi, seperti kemusnahan.
  25. Perkataan peristiwa digunakan oleh Jepun kerana kedua-dua pihak belum mengisytiharkan perang antara satu sama lain.
  26. Pada asasnya, teori kebarangkalian secara utama dianggap peristiwa rahsia, dan caranya adalah utamanya combinatorial.
  27. Menurut abangnya, Ferguson berasa amat berang dengan peristiwa itu dan membuang pingat naib juara yang diperolehinya.
  28. Walau bagaimanapun pihak FBI menafikan bahawa peristiwa ini tidak mempunyai sebarang kaitan dengan aktiviti pengganas.
  29. Pada tahun 632 M, beberapa bulan selepas peristiwa Haji Wida atau Haji Perpisahan, Muhammad telah jatuh sakit lalu wafat.
  30. Pada tahun 622 Masihi, semasa peristiwa hijrah berlaku, Saidina Ali mengambil risiko dengan tidur di katil Rasulullah s.a.w.
  31. Pelengkap atau lawan kepada peristiwa A adalah peristiwa [bukan A] ; kebarangkaliannya diberi sebagai P(bukan A) = 1 - P(A).
  32. Berikutan peristiwa Holocaust di Eropah, ia menyebabkan pertambahan imigrasi tidak sah dari bahagian-bahagian lain di Eropah.
  33. Waktu tengah hari merupakan peristiwa yang akan ditanda oleh masa ketika bayang-bayang adalah yang terpendek pada jam matahari.
  34. Sebagai contoh, batas antara zaman Kapur dan Paleogen ditakrifkan dengan peristiwa kehancuran dinosaur dan pelbagai spesis laut.
  35. Pola atau corak ialah tema bagi peristiwa atau objek yang berulang-ulang, kadang-kadang dirujuk juga sebagai unsur bagi set objek.
  36. membedil kedutaan China di Belgrade ketika Perang Kosovo pada Mei 1999, dan peristiwa pesawat pengintip A.S.-China pada April 2001.
  37. Pertukaran berpunca daripada peristiwa dimana beliau jatuh sakit ketika melewati kota ini dalam peperangan menentang tentera Uzbek.
  38. Lagi satu peristiwa yang penting ialah ketibaan orang-orang Muslim Fulani di kawasan tanah tinggi Fuuta Jalloo pada awal abad ke-18.
  39. Peristiwa yang tidak mungkin berlaku mempunyai nilai kebarangkalian 0, dan peristiwa yang pasti berlaku mempunyai nilai kebarangkalian 1.
  40. Salah sejenis pakaian tradisional Vietnam yang terlaris ialah " xo Dxi" yang dipakai untuk peristiwa khas seperti perkahwinan atau pesta.
  41. Tarikh pengasasan Universiti Oxford tidak diketahui dan mungkinnya, pengasasan universiti ini tidak merupakan satu peristiwa yang tunggal.
  42. Hari yang dikenali sebagai Genforeningsdag disambut setiap 15 Jun bersempena dengan tarikh peristiwa perebutan wilayah Sclewig dengan Jerman.
  43. Ia diperintah oleh kerajaan tentera yang korup, lantas ia terjerumus kedalam keadaan kelam-kabut yang mencapai kemuncaknya pada peristiwa 228.
  44. Namun pemerintahan beliau berakhir dengan peristiwa berdarah, di mana Benito Juarez bekas presiden Mexico telah dilantik semula sebagai Presiden.
  45. Selepas peristiwa itu, Raja Charles I telah dihukum pancung dan Cromwell telah menjadi presiden di mana England telah menjadi republik buat seketika.
  46. Salah satu peristiwa terpenting ketika pemerintahan Hung Taiji ialah pengamalan rasmi nama "Manchu" bagi kesemua orang Jurchen pada bulan November 1635.
  47. 11 orang kaum Hawariyyun yang lain pada peristiwa itu telah pun berpisah dan melarikan diri bagi mengelakkan diri mereka dikesan oleh para pembesar Israel.
  48. Masa peristiwa ini berlaku adalah bertepatan dengan masa kejatuhan kerajaan Tarumanagara dan kerajaan Kalingga (Ho-Ling dalam catatan China) di Jawa Barat.
  49. Berikutan peristiwa tunjuk perasaan anjuran gerakan yang menyebabkan 105 orang terkorban, Negeri Bombay disusun semula mengikut sempadan bahasa pada 1 Mei 1960.
  50. Pelantikan Roh sebagai presiden menjadi peristiwa penting kerana menandakan penguasaan generasi baru bergelar Generasi 386, dalam persada politik Korea Selatan.
  51. Salah satu contoh terbaik untuk menunjukkan kemahiran mereka menyerang atau membuat pengepungan ialah semasa peristiwa penaklukan Constantinople pada tahun 1453.
  52. DefectiveByDesign.org mengisytiharkan 3 Oktober 2006 "Hari Terhadap DRM", dan mengatur peristiwa di luar kedai kunci Apple di Amerika Syarikat dan United Kingdom.
  53. Tarikh yang tepat untuk peristiwa ini tidak dapat dipastikan, tetapi terdapat pendapat menganggarkan pada 700 S.M sehingga permulaan era Kristian, sekitar 1 Masihi.
  54. Walau bagaimanapun, teorem akas tidak selalunya betul: peristiwa berkebarangkalian 0 tidak selalunya mustahil, begitu juga peristiwa berkebarangkalian 1 adalah pasti.
  55. Nama-nama jalan yang terdapat di Kangar juga diberi sempena peristiwa bersejarah seperti Jalan Penjara, Jalan Barrack, Jalan Home-Guard, dan Jalan Kelab Indera Kayangan.
  56. Menurut lagenda, nama ini diperolehi daripada peristiwa perselisihan di antara kerajaan Minangkabau dengan seorang putera dari Jawa yang meminta pengakuan kekuasaan di Melayu.
  57. Berikutan peristiwa 13 Mei 1969, Dr Mahathir dipecat daripada keahliannya dalam Majlis Tertinggi UMNO pada 12 Julai, selepas pengedaran umum suratnya kepada Tunku Abdul Rahman.
  58. Rejim tersebut kerap melanggar hak asasi manusia dan membunuh beribu-ribu orang yang dikenali sebagai "desaparecidos" —dalam satu peristiwa yang dipanggil “Perang Kotor”.
  59. Kemuncak peristiwa perperangan ini berlaku apabila Pangeran Dipati Anum mengetuai sebuah angkatan perang untuk menyerang dan memusnahkan Johor secara mengejut pada 4 April 1673.
  60. Antara peristiwa dunia yang meninggalkan kesan yang mendalam pada diri beliau ialah peristiwa 9/11, yang telah mendorong beliau untuk memperjuangkan fahaman Islam yang sederhana.
  61. Majlis Bandaraya Johor Bahru, majlis bandar, telah ditubuhkan dan dataran utama terkini di bandaraya ini, Dataran Bandaraya Johor Bahru, telah dibina bagi memperingati peristiwa ini.
  62. Skala masa geologi atau skala waktu geologi digunakan oleh ahli geologi dan cendekiawan lain untuk menjelaskan masa dan hubungan antara peristiwa yang terjadi sepanjang sejarah Bumi.
  63. Rangkap berikut dipetik dari buku Stephen Mills yang berjudul Tiger, yang mana beliau mengisahkan peristiwa yang disaksikan oleh Valmik Thapar dan Fateh Singh Rathore di Ranthambhore:
  64. Hal ini berdasarkan kepada peristiwa yang berlaku ketika Nabi Allah Isa bersama kaum Hawariyyun menjamah makanan moreh terakhir bersama dalam peristiwa Santapan Terakhir (The Last Supper).
  65. Walaupun wira-wira bangsa ini berjaya dibunuh oleh Inggeris, namun peristiwa Pasir Salak itu telah mengajar Inggeris bahawa mereka tidak boleh mengambil mudah dan memperbodohkan orang Melayu.
  66. Satu pandangan yakni masa adalah linear dan sebahagian dari struktur asas alam semesta, satu matra berlakunya peristiwa dalam rangkaian, dan masa itu sendiri adalah sesuatu yang boleh diukur.
  67. Menurut ahli teologi Muslim, meskipun peristiwa telah ditentukan, manusia mempunyai tekad bebas dan dia boleh memilih antara betul atau salah, dan demikian bertanggungjawab atas perbuatannya.
  68. Johor Bahru telah menyaksikan beberapa peristiwa kesejarahan negara terutamanya penubuhan Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu, sebuah parti politik yang terbesar di Malaysia, pada tahun 1946.
  69. xo Dxi dahulunya dipakai oleh kedua-dua jantina tetapi kini hanya dipakai oleh perempuan, kecuali untuk peristiwa kebudayaan tradisional penting yang tertentu di mana ada lelaki yang memakainya.
  70. Era ini berlangsung selama 65,5 juta tahun sampai sekarang, setelah peristiwa kepupusan Kapur-Tertier pada akhir Kapur yang menandakan kepupusan dinosaur tanpa bulu dan berakhirnya era Mesozoik.
  71. Salah satu kesan kebudayaan yang berpunca daripada peristiwa ini ialah wujudnya kelompok kaum Peranakan, iaitu hasil daripada perkahwinan campur di antara pendatang Cina dengan penduduk tempatan.
  72. Selepas peristiwa 13 Mei itu, Dasar Ekonomi Baru diperkenalkan oleh Perdana Menteri Tun Abdul Razak, dengan tujuan meningkatkan penguasaan ekonomi negara oleh bumiputera berbanding kaum-kaum lain.
  73. Al Jazeera mendapat perhatian dunia selepas peristiwa serangan 11 September 2001 di New York, Amerika Syarikat apabila ia menayangkan rakaman siaran para pemimpin Al Qaeda seperti Osama bin Laden.
  74. Beberapa batu bersurat lain yang ditemui di Kota Kapur di Pulau Bangka (686 masihi), Karang Birahi di Jambi Hulu (686 masihi) dan Palas Pasemah di selatan Lampung, menceritakan peristiwa yang sama.
  75. Sebelum menjadi Sultan atau Yang di-Pertuan Agong, apatah lagi pada 1980-an dan awal 1990-an, nama baik Tunku Mahmud pernah dinodai oleh beberapa peristiwa kontroversi yang mendapat perhatian media.
  76. Pada tahun 2007, selepas AKP mempertahankan majoriti di Parlimen pada pilihan raya umum, timbulnya beberapa peristiwa yang menyentuh dasar sekular negara dan peranan kehakiman dalam cabang perundangan.
  77. Beliau juga menjadi orang pertama dipilih mengetuai Jabatan Keselamatan Dalam Negeri (United States Department of Homeland Security) apabila ia telah ditubuhkan berikutan dengan peristiwaSeptember 11.
  78. Pandangan bertentangan iaitu masa sebahagian daripada struktur intelek asas yang kita rangkaikan peristiwa dalamnya, kuantitikan tempoh peristiwa dan hentian antara mereka, dan bandingkan gerakan jasad.
  79. Pada tahun 2005, peristiwa Nicky, seekor anak harimau yang diselamatkan daripada menjadi bahan masakan, dan sekarang ditempatkan di Zoo Melaka, telah menyayat hati ramai rakyat Malaysia dan pencinta alam.
  80. Walapun satu lambungan syiling atau balingan dadu merupakan satu kejadian rawak, jika diulang banyak kali satu urutan peristiwa rawak akan menunjukkan pola statistik tertentu, yang boleh dikaji dan diramal.
  81. Kepada teguran ini, Neil Bohr, seorang ahli fizik kuantum, menempelak: "Jangan ajar Tuhan apa yang Dia perlu bikin!" Oleh sebab peristiwa ini, Einstein telah digelarkan sebagai ahli fizik klasik yang terakhir.
  82. Pada tahun 1614, berlaku peristiwa di mana perebutan kuasa antara Sultan Abdul Ghafur dengan anggota keluarganya dan berakhir dengan satu pembunuhan di mana Sultan Abdul Ghafur dan Raja Muda Abdullah terbunuh.
  83. Terdapat pendapat yang menyamai peristiwa Bukit Kepong dengan Alamo, di mana anggota polis Bukit Kepong sama seperti penduduk berhadapan dengan cabaran yang hebat dan berjuang sehingga ketitisan darah terakhir.
  84. Rancangan ini merupakan ancaman keganasan terhadap United Kingdom dan Amerika Syarikat yang terbesar semenjak peristiwa letupan Pusat Dagangan Dunia pada 11 September 2001 di Bandaraya New York, Amerika Syarikat.
  85. Takrifan klasik: Pada mulanya kebarangkalian suatu peristiwa bermuncul telah ditakrifkan sebagai bilangan perkara digemari untuk peristiwa itu, ke atas bilangan jumlah akibat dalam suatu ruang sampel equiprobable.
  86. Perkhidmatan Polis Queensland memaklumkan perkara ini kepada keluarganya dan mengedarkan The Queensland Police Service memberitahu keluarganya dan mengeluarkan kenyataan kepada media berhubung peristiwa berkenaan.
  87. Dalam pilihanraya presiden yang berlangsung pada tahun 2004, selepas peristiwa penembakan 19/3 yang berlaku satu hari sebelum hari mengundi, Chen dilantik semula sebagai Presiden Taiwan dengan kemenangan tipis 0.2%.
  88. Terdapat hubung kait yang boleh ditunjukkan secara saintifik antara peristiwa rohani dan kejadian neuronal; persoalan dalam falsafah adalah sama ada fenomena ini adalah sama atau berkaitan dalam beberapa cara yang lain.
  89. Teori kebarangkalian digunakan secara meluas dalam bidang seperti statistik, matematik, kewangan, sains dan falsafah untuk mendapat kesimpulan berkaitan kebarangkalian peristiwa terjadi dan mekanik dasar sistem kompleks.
  90. Walaupun semasa gempa bumi ini berlaku, Gunung Merapi yang juga berada di sekitar daerah tersebut sedang meletup, para pakar telah menyatakan bahawa kedua-dua peristiwa ini tidak saling berkait sebagai suatu sebab-akibat.
  91. Selepas peristiwa tersebut, Presiden Susilo Bambang Yudhoyono dengan segeranya memerintah Panglima TNI Djoko Soeyanto supaya mengerahkan sebuah pasukan di Yogyakarta dan di sekitarnya untuk melaksanakan tugas-tugas kecemasan.
  92. Selain itu, terdapat peristiwa penting iaitu sekitar tahun 1511, Bendahara terakhir Melaka, Bendahara Tepok dan para pengikutnya berundur ke Johor setelah kejatuhan Melaka ke tangan tentera Portugis pimpinan Alfonso de Albuquerque.
  93. Pada sekitar pertengahan kerjayanya, Edison mengaitkan hilang pendengarannya kepada suatu peristiwa yang berkaitan dengan seorang konduktor kereta api yang menampar telinganya ketika makmal kimianya terbakar di dalam sebuah gerabak.
  94. Oleh kerana pemberian hadiah dan beberapa aspek lain perayaan ini melibatkan peningkatan kegiatan ekonomi antara orang Kristian dan bukan Kristian, maka Hari Krismas menjadi peristiwa utama bagi kebanyakan penggiat sektor peruncitan.
  95. Sepanjang sejarahnya pasca Empayar Rom, Itali terpecah-belah kepada berbilang negara dan negeri kota, tetapi akhirnya disatukan pada tahun 1861, ekoran peristiwa pergolakan yang dikenali sebagai "Il Risorgimento" ("Kebangkitan Semula").
  96. Hari kebangsaan merupakan peristiwa utama dan disambut secara besar-besaran dengan mengadakan perarakan warna warni, konsert, pertunjukan pentas, pertandingan dan pelbagai lagi pertunjukan yang diadakan di tempat-tempat yang ditetapkan setiap tahun.
  97. Bagaimanapun, tarikh-tarikh penulisan matematik Greek adalah lebih pasti berbanding dengan tarikh-tarikh penulisan matematik yang lebih awal, kerana terdapat sebilangan besar kronologi yang mencatatperistiwa dari setahun ke setahun sehingga hari ini.
  98. Awal Muharram atau Maal Hijrah merupakan suatu hari yang penting bagi umat Islam kerana menandakan peristiwa penting yang berlaku dalam sejarah Islam iaitu memperingati penghijrahan Nabi Muhammad s.a.w dari Kota Makkah ke Madinah pada tahun 622 Masihi.
  99. Contohnya, jika peristiwa itu adalah "kemunculan pada nombor genap apabila sebuah dadu digolekkan", kebarangkalian diberikan oleh, sejak 3 menghadap keluar dari 6 mempunyai nombor-bombor genap dan tiap muka mempunyai kebarangkalian sama pada kemunculan.
  100. Rasa marah terhadap penguatkuasaan kerahan tenaga rakyat ketenteraan ketika Perang Saudara Amerika mengakibatkan tercetusnya Rusuhan Kerahan Tenaga New York pada tahun 1863, iaitu salah satuperistiwa pergolakan sivil yang paling buruk dalam sejarah AS.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...