Wednesday 18 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "perkara"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "perkara" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Bagaimana pun, perkara ini amat jarang berlaku.
  2. Suatu perkara yang jelas-jelas tidak dapat diterima.
  3. Mereka yang melakukan perkara ini dipanggil ahli sains.
  4. Walaubagaimanapun, perkara ini masih dalam perbincangan.
  5. Simson bertanyakan perkara pembinaan perkubuan kepada Lt.
  6. Pendapat ahli matematik tentang perkara ini adalah pelbagai.
  7. Satu perkara yang tidak pernah terjadi di Tanah Melayu sebelumnya.
  8. Talak merupakan perkara yang dibenci Allah s.w.t tetapi dibenarkan.
  9. Antara perkara penting dalam sains komputer adalah Bahasa Pengaturcaraan.
  10. Di mana pihak British bertindak mengawal semua perkara mengenai Tanah Melayu.
  11. Frasa berkahwin dari segi undang-undang boleh digunakan untuk menegaskan perkara ini.
  12. Dengan ini, perkara mengenai kawalan terhadap tanah buat pertama kalinya menjadi isu.
  13. Takrifan klasik: takrifan klasik memecah apabila dihadapi dengan perkara berlanjutan.
  14. Adalah menjadi perkara biasa bagi lelaki mempunyai anak bersama perempuan simpanannya.
  15. Jin Tanah dalam budaya Melayu, merujuk kepada sejenis makhluk halus dan perkara tahyul.
  16. Hantu Raya dalam budaya Melayu, merujuk kepada sejenis makhluk halus dan perkara tahyul.
  17. Botha hanya sanggup berkompromi dalam perkara aparteid yang tidak berkaitan dengan politik.
  18. Kedua-dua perkara mengenai wilayah ini dan status semasa sultan masih tidak dapat diselesaikan.
  19. Apabila anda tidak ditentang, anda berpendapat bahawa setiap perkara yang anda buat adalah betul."
  20. Beliau menamakan orang yang akan melakukan perkara ini suatu hari nanti sebagai seorang "superman".
  21. Rayuan Majlis Privi ke atas perkara jenayah dan perlembagaan telah di mansuhkan pada 1 Januari 1978.
  22. Korporat adalah perkara berkaitan dengan syarikat atau perxbadanan tertentu atau perbadanan pada umumnya.
  23. namun demikian perkara ini menjejaskan nama baiknya dan Brooke dilucutkan jawatan sebagai gabenor Labuan.
  24. Pada ketika itu, satu perkara aneh berlaku di mana seekor kancil putih telah menendang anjing-anjing raja.
  25. Sultan Ibrahim telah memerintahkan supaya mendakwa Sunday Mirror, tetapi perkara itu lenyap begitu sahaja.
  26. Walaubagaimanapun, istilah ini lebih banyak digunakan untuk perkara yang berkaitan doktor dan doktor bedah.
  27. Namun, perkara yang paling sukar mungkin datang daripada interaksi antara bahasa dan populasi dengan perubahan
  28. Semasa hari-hari terawal bola sepak di negara Itali, ia adalah perkara biasa bagi melantik Suruhanjaya Teknikal.
  29. Oleh itu, simbol-simbol alkimia dilihat mempunyai pelbagai makna, rujukan, dan analagi kepada perkara yang berlainan.
  30. Kebanyakkan budaya-budaya purba memilih perayaan musim luruh sebagai perkara yang paling penting dalam kalendar mereka.
  31. Ketika itu, para pemudi mula mengenakan hijab dan perkara ini tidak disenangi oleh kumpulan yang mengenakan skirt mini.
  32. Konflik antara Bonifacio dan Aguinaldo menjadi perkara yang paling kontroversi bagi beberapa orang ahli sejarah Filipina.
  33. Pada abad yang lalu, pengenalpastian dan pengkuantitian pelbagai bentuk pertanian telah menjadi perkara yang dipentingkan.
  34. Penyebab penamatan nyawa ini biasanya kerana enggan berhadapan dengan sesuatu perkara yang dianggap tidak dapat ditangani.
  35. Hantu merupakan roh yang enggan "dikitar semula" kerana mereka mempunyai perkara yang belum selesai, sama seperti di Barat.
  36. Secara tradisi, pelacur-pelacur dikehendaki memakai hanya jubah biru yang ringkas, tetapi perkara ini jarang dikuatkuasakan.
  37. Beliau juga menyebut bahawa isu ini adalah satu perkara yang perlu diselesaikan melalui Kuala Lumpur dan pentadbiran Manila.
  38. Pembahagian ini tidak unik dan pertindihan dan pakar astronomi yang kerjanya merangkumi beberapa cabang adalah perkara biasa.
  39. Hong Kong juga berpeluang untuk memperolehi autonomi sepenuhnya di dalam semua perkara kecuali hal ehwal luar dan pertahanan.
  40. Berita utama di dalam Malaysiakini lebih terarah kepada isu-isu terkini serta perkara yang berkaitan dengan politik di Malaysia.
  41. Walaupun perkara tersebut bukanlah kegunaan utama bidang Sains, tetapi telah didokumentasikan secara meluas dan sangat terkenal.
  42. Harold Payne mengingati keputusan bagi memusnahkan meriam - "satu perkara yang dahsyat yang perlu dilakukan bagi pegawai artileri".
  43. Tugas residen bertanggungjawab untuk menasihati sultan di dalam segala perkara kecuali hal-hal mengenai Islam dan adat resam Melayu.
  44. Malah, sementara U-boot lebih pantas di permukaan air daripada apabila menyelam, perkara sebaliknya berlaku dengan kapal selam moden.
  45. Penghakiman ini diambil oleh Mahkamah Antarabangsa setelah meneliti kesemua perkara yang berkaitan dengan pendudukan di negeri Sabah.
  46. Beliau telah mengemukakan idea yang bernas lagi jelas, dan melakukan pembaharuan semasa membuat huraiannya mengenai perkara tersebut.
  47. Semua dalam alam semesta ini mempunyai dharmanya sendiri kerana kewujudan semua perkara dan benda bergantung kepada sesuatu yang lain.
  48. Ini membawa maksud bahawa tiada sesuatu perkara di dunia ini yang benar-benar putih, dan tiada sesuatu perkara yang benar-benar hitam.
  49. Mereka boleh bergaul sepertibiasa, hanya perlu menjaga perkara yang ada hubung kait denganhukum-hakam yang telah ditetapkan dalam Islam.
  50. Dalam perkara tertentu, μαθηματικὴ τέχνη (mathÄ“matikḗ txkhnÄ“), dalam bahasa Latin ars mathematica, bermaksud seni matematik.
  51. Walaupun Perlembagaan boleh dipinda untuk kepentingan rakyat dan negara, tetapi terdapat beberapa perkara yang tidak boleh dipersoalkan seperti:
  52. Pada 2006, perkara ini terpaksa diselesaikan segera dengan kepastian bahawa objek selepas-Neptun baru Eris, didapati lebih besar daripada Pluto.
  53. Pihak Inggeris melihat perkara ini sebagai peluang keemasan untuk mengembangkan pengaruhnya di Asia Tenggara dan monopoli perdagangan bijih timah.
  54. Dalam Islam, mereka yang mengaku kekal dalam Islam tetapi melakukan perkara yang jelas bertentangan dengan ajaran Islam, dianggap sebagai musyrik.
  55. Matematik berkongsi banyak perkara yang sama dengan bidang dalam sains fizikal, terutamanya dalam penerokaan tentang akibat logikal andaian-andaian.
  56. Pada hari ini, virus digunakan untuk merujuk kepada virus biologi dan juga sebagai metafora untuk perkara yang terhasil seperti parasit, contohnya idea.
  57. Rekaan pam air telah meningkat sehinggakan pada satu tahap ia menghasilkan hampagas yang boleh diukur, tetapi perkara ini tidak difahami dengan serta merta.
  58. Pada awal penubuhan Malaysia, banyak perkara berlaku misalnya cubaan Indonesia untuk menakluk Malaysia, dan tuntutan yang dibuat oleh Filipina terhadap Sabah.
  59. Teori perwakilan, secara kasarnya, mengambil perkara yang 'abstrak' dari 'algebra abstrak', dan mengakaji sisi konkrit dari struktur diberi; lihat teori model.
  60. Dikatakan bahawa lebih baik kos menyara hidup banduan seumur hidup ini dialihkan untuk kegunaan perkara yang lebih berfaedah seperti memajukan kebajikan rakyat.
  61. Sebagai Perdana Menteri yang kemudian, Lord Melbourne berkata: "Tidaklah penting apa yang kita berkata, tuan-tuan, asalkan kita semua berkata perkara yang sama."
  62. Andainya raja yang belum cukup umur atau pemangku itu sendiri melakukan perkara yang bercanggah dengan undang-undang, pemangku tersebut boleh dipecat dan digantikan.
  63. Ada juga di antara kaki judi nombor ekor yang sanggup melakukan perkara syirik seperti memuja kubur kononnya demi mendapatkan nombor ekor yang dikatakan akan mengena.
  64. Cara sains mengkaji sesuatu perkara adalah dengan melihatnya dengan teliti, mengukurnya, membuat uji kaji, dan dengan cuba menerangkan mengapa sesuatu perkara terjadi.
  65. Sekarang adalah satu perkara yang biasa untuk mendengar seminar tentang subjek yang tidak pernah didengar sebelum ini seperti masalah rumah tangga, seks, dan penderaan.
  66. Pada tahun 1893 August Kxhler membangunkan prinsip utama pencahayaan sampel, pencahayaan Kxhler, yang merupakan perkara penting untuk mencapai had teori mikroskop cahaya.
  67. Fosfolipid dengan sesetengah kumpulan kepala boleh mengubah kimia permukaan satu dwilapisan dan boleh melakukan perkara seperti menanda sel untuk dimusnahkan oleh sistem imun.
  68. Beliau telah memberikan kebebasan kepada akhbar dan majalah untuk melontarkan kritikan dan komentar dengan harapan bahawa perkara itu akan meningkatkan prestasi pentadbirannya.
  69. Namun perkara memuja roh dan membaling syiling ke dalam kelopak air adalah sesuatu perkara yang dilarang dalam Islam kerana perbuatan itu dianggap syirik dan terkutuk di sisi Allah.
  70. Ahli sejarah Yunani, Dionysius dari Halicarnassus mengakui perkara ini di samping kepercayaan bahawa Itali mendapat namanya sempena Italus, juga disebut oleh Aristotle dan Thucydides.
  71. Ini disiapkan semata-mata untuk peminat-peminat perkara ini supaya mereka dapat mengawasi perubahan-perubahan kepada halaman-halaman yang berkaitan melalui pautan Perubahan berkaitan.
  72. Sungguhpun Peristiwa Xi'an sepatutnya menyatukan kedua pihak, iaitu parti Kuomintang dan Parti Komunis China, menentang Jepun, pertempuran antara mereka masih merupakan perkara biasa.
  73. Kita perlu meraikan perbezaan yang wujud sebagai sumber kekuatan bukannya terperangkap dengan polemik yang berpunca dari perkara titik bengik sehingga melupakan matlamat besar bersama.
  74. Sabda Rasullulah saw: "Hai golongan Muhajirin! Ada lima perkara jika kamu ditimpa atau ia berlaku di lingkungan kamu - saya berlindung kepada Allah apabila hal itu wujud di antara kamu.
  75. Dari segi istilah syarak pula, ia membawa maksud denda yang dikenakan kepada jemaah haji yang telah meninggalkan perkara yang wajib semasa menunaikan haji atau melanggar perkara larangan.
  76. Ketika serangan ke atas balai tersebut, beliau telah lama ditukarkan dan jawatannya diambil alih oleh Sarjan Jamil Mohd Shah, kemungkinannya perkara yang diketahui oleh penyerang komunis.
  77. Kriteria, yang merupakan versi yang diubah suai daripada pekali UEFA, langkah-langkah perkara seperti pemasaran dan stadium untuk menentukan bilangan tertentu tempat persatuan yang menerima.
  78. Antara perkara pertama dilakukan Rafael Benitez selepas menjadi pengurus Liverpool adalah untuk melatih Steven Gerrard mengurangkan lariannya tanpa menjejaskan keberkesannya di tengah padang.
  79. Salah satu ciri utamanya adalah antropologi cenderung untuk memberikan perbandingan gambaran menyeluruh “holistic” mengenai sesuatu perkara dan cenderung lebih ke arah pemantauan empirical.
  80. Pertelagahan antara wakil British dengan Siam berhubung dengan sempadan Kelantan-Patani telah memaksa Biritsh membawa perkara itu ke pengetahuan Putera Devawongse Varoprakar, Menteri Luar Siam.
  81. Kekeliruan sering timbul dikalangan penutur bahasa Melayu akan perkara ini kerana kebanyakan mereka tinggal di dalam Persekutuan Malaysia dimana perkataan state seringkali dirujuk sebagai negeri.
  82. Kemungkinannya yang paling penting, serangan Pearl Harbor bertindak sebagai pemangkin yang menggerakkan sebuah negara untuk bertindak serta merta yang tidak mungkin dapat dilakukan olehperkara lain.
  83. Perkahwinan antara kaum di antara mereka dari latar belakang etnik yang berbeza bukan perkara yang luar biasa di Kuching, kerana bandar itu sendiri merupakan rumah bagi 30 kelompok etnik yang berbeza.
  84. Namun sehingga kini tiada bukti yang dapat mengukuhkan perbuatan tersebut, samada perkara tersebut benar-benar dilakukan oleh Tunku atau ada segelintir pihak yang cuba mengapi-apikan keadaan pada masa itu.
  85. Kerelatifan am merupakan sebuah teori yang sungguh revolusioner dan sehingga kini, telah lulus dalam setiap ujian yang dibuat ke atasnya serta dipergunakan dalam analisis pelbagai perkara dalam bidang fizik.
  86. Selepas Bersih 2.0 pada 9 Julai 2011, kerajaan setuju menubuhkan Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen Berhubung Dengan Penambahbaikan Proses Pilihan Raya untuk mencadangkan perkara bagi menambahbaik pilihan raya.
  87. Beliau kemudian menamakan semula kumpulan Arkea dan kumpulan Bakteria untuk menegaskan perkara ini, dan memperdebatkan bahawa bersama-sama dengan Eukariot, Arkea merupakan salah satu daripada tiga domain hidupan.
  88. Takrifan klasik: Pada mulanya kebarangkalian suatu peristiwa bermuncul telah ditakrifkan sebagai bilangan perkara digemari untuk peristiwa itu, ke atas bilangan jumlah akibat dalam suatu ruang sampel equiprobable.
  89. Perkhidmatan Polis Queensland memaklumkan perkara ini kepada keluarganya dan mengedarkan The Queensland Police Service memberitahu keluarganya dan mengeluarkan kenyataan kepada media berhubung peristiwa berkenaan.
  90. China dan Taiwan cuba mempengaruhi sokongan Solomon kepada mereka dengan menawarkan bantuan wang, pembiayaan politik, dan pelaburan yang besar dan perkara ini semakin memanipulasi arena politik di Kepulauan Solomon.
  91. Edo kini dikenali sebagai bandaraya Tokyo dan pelacuran dikatakan perkara yang menyalahi undang-undang, meskipun perkara yang sepatutnya salah ini disempurnakan dengan guna pakai takrifan istilah itu yang lebih tegas.
  92. Hujah yang subjektif ini berlainan bukan sahaja antara indvidu, tetapi juga antara masa: contohnya, apabila satu bukti telah diringkaskan atau lebih difahami, teorem yang dahulunya sukar boleh menjadiperkara yang remeh.
  93. Dalam kedua-dua perkara itu pemohon- pemohon mestilah berkelakuan baik, bersumpah taat-setia dan menjelaskan tujuannya hendak menetap di Persekutuan, dan mengetahui bahasa Melayu dengan baik atau bahasa Inggeris dengan baik.
  94. Sesetengah sumber menyatakah bahawa nama "Qing" dipilih sebagai reaksi kepada perkara yang sama bagi Wangsa Ming ( 明) yang terdiri daripada aksara Cina untuk matahari ( æ—¥) dan bulan ( 月) yang dikatikan dengan unsur api.
  95. Dalam penambahan kepada perkara di atas, Major General Yahya Rahim Safavi, Ketua Turus Pengawal Revolusi Islam, disenaraikan dalam kumpulan berasingan dan didakwa terlibat dalam kedua-dua program nuklear dan balistik peluru berpandu.
  96. Hong Kong merangkumi 18 daerah pentadbiran, setiap satu diwakili oleh sebuah majlis daerah yang menasihati kerajaan dalam perkara setempat seperti kemudahan awam, program komuniti, aktiviti kebudayaan dan penambahbaikan alam sekitar.
  97. Dalam perbincangannya dengan Putera Devawongse, Peel telah mengemukakan pandangannya bahawa perselisihan faham itu mungkin dapat dielakkan sekiranya pada peringkat awal lagi Suruhanjaya Sempadan memberikan pertimbangan kepada dua perkara penting.
  98. Ahli-ahli Parlimen diberi kebebasan dan keistimewaan untuk memperkatakan sesuatu perkara tanpa rasa gusar atau dikecam di luar dewan; satu-satunya badan yang boleh mengecam seseorang ahli parlimen ialah Jawatankuasa Parlimen bagi Hak dan Kebebasan.
  99. Tim Projek bertanggungjawab kepada Jawatankuasa Panglima-Panglima di dalam semua perkara ketenteraan dan keperluan bantuan operasi dan Jawatankuasa Pemandu Petroleum ATM di dalam semua Sistem Bantuan Petroleum sehingga ke tahap akhir operasi depot.
  100. Menjadi perkara biasa dalam Matematik untuk memilih beberapa hipotesis yang dianggap benar dalam teori yang diberi, dan kemudian isytiharkan yang teori itu terdiri dari semua teorem yang boleh dibuktikan menggunakan hipotesis-hipotesis tersebut sebagai andaian.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...