Thursday 19 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "rekod"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "rekod" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Tidak terdapat rekod korban British, tetapi pastinya besar.
  2. Benfica juga memegang rekod Eropah yang banyak memenangi liga domestik.
  3. Wayang Kulit dari segi rekod bertulis berasal dari China, sejak Dinasti Han.
  4. Benfica merupakan rekod terbesar kelab Portugal yang menjuarai 33 gelaran liga.
  5. Sumber sejarah berkenaan puak ini hampir kesemuanya berasal daripada rekod Empayar Rom.
  6. Pada Februari 2006, rekod pengiraan √2 telah diganti dengan penggunaan komputer rumah.
  7. mengikut rekod sejarah, Bandar ini telah menjadi Ibu Negeri selama lebih kurang 250 tahun.
  8. Matematik gunaan telah wujud dalam aktiviti seharian manusia sejak kewujudan rekod bertulis.
  9. Temasya ini memperlihatkan 43 rekod dunia yang baru dan 132 rekod Olimpik yang baru dipecahkan.
  10. Perairan sekitar batuan ini pertama kali mempunyai rekod pelayaran yang diterbitkan seawal 1953.
  11. Pertemuan perubatan itu pula direkodkan dalam rekod perubatan, yang merupakan dokumen undang-undang.
  12. Bahasa proto ini tidak dibuktikan oleh sebarang rekod tertulis kerana ditutur sebelum rekaan tulisan.
  13. Liverpool mengakhiri musim pertama mereka dengan rekod tanpa kalah dan menjuarai Divisyen 2 Liga Inggeris.
  14. Liverpool mengakhiri musim pertama mereka dengan rekod tanpa kalah, dan menjuarai Divisyen 2 Liga Inggeris.
  15. Bukti pertama kemunculan angiosperma muncul dalam rekod fosil sekitar 140 juta tahun dahulu, pada Zaman Jura.
  16. Menurut catatan I-Tsing dari negara China, Kedah Tua juga disebut sebagai Cheh-Cha / Chiecha dalam rekod Cina)
  17. Sejarah politik Funan kurang diketahui selain dari apa yang terdapat dalam rekod Cina mengenai hubungan mereka.
  18. Quipucamayoc boleh dipanggil ke mahkamah, di mana rekod perakaunan mereka diiktiraf sebagai dokumentasi yang sah.
  19. Perbandingan di antara bintang dan jalur dengan bendara syarikat dari rekod sejarah memberikan bukti-bukit yang kukuh.
  20. Kelab itu juga memegang rekod unik dengan menamatkan sesebuah musim tanpa kalah sebarang perlawanan dalam musim 1991-92.
  21. Pada tahun 1967, Ferguson menyertai Rangers dengan yuran perpindahan yang pada ketika itu memecah rekod Scotland, x65,000.
  22. Sejarah awal orang Thai adalah sebagai satu bangsa dari selatan China dipanggil NAN-JOA, dari rekod Cina dalam abad keenam SM.
  23. Roberto Mancini membawa Balotelli ke dalam pasukan utama, tetapi apabila Mancini dipecat, rekod disiplin Balotelli mulai jatuh.
  24. orang Greek dan orang Chaldea kerap mengekalkan rekod simpanan masa sebagai bahagian keperluan dari pemerhatian astronomi mereka.
  25. Rekod tanpa kalah ini merupakan rekod Serie A dan ia adalah rekod tanpa kalah ke-3 terpanjang dalam liga atasan bolasepak Eropah.
  26. Kecemerlangan yang dimaksudkan ialah kemampuan untuk mengatasi tanda ukuran terdahulu, catatan masa, rekod dunia, dan sebagainya.
  27. Bournemouth dan Boscombe Athletic Football Club kekal dalam rekod sebagai ahli paling lama secara berterusan dalam Divisyen Ketiga.
  28. Di puncak gunung, hujan turun sebagai salji dan terkumpul sebagai lembaran berais, lantas memecah rekod dam kitaran hidrologi global.
  29. Arsenal mempunyai satu rekod top-flight yang terbaik dalam sejarah, setelah selesai di bawah empat belas kali hanya tujuh kali sahaja.
  30. Selepas perkahwinannya, rekod sejarah Shakespeare tidak menunjukkan apa-apa kegiatan sehingga beliau termuncul dalam dunia teater London.
  31. Pada tahun 2002, beliau mendapat podium untuk kesemua perlumbaan, dan kemudiannya memecahkan rekod untuk podium terbanyak berturut-turut.
  32. Usain Bolt menggondol gelaran tradisi iaitu "Manusia Terpantas di Dunia" dengan mencatat rekod dunia dalam perlumbaan acara 100m dan 200m.
  33. Kebanyakan filum haiwan yang dikenali muncul dalam rekod fosil sebagai spesies marin sewaktu ledakan Kambria sekitar 542 juta tahun dahulu.
  34. Contoh ini dipelihara dalam tradisi yang dikenali sebagai hadith ("laporan"), iaitu rekod kata, perbuatan, dan perwatakan peribadi baginda.
  35. Ia berada di belakang rekod Steaua Bucharest dengan 104 perlawanan tanpa kalah dan Glasgow Celtic yang telah bermain 68 perlawanan tanpa kalah.
  36. Orang-orang Cina dan pencerap awal, terutamanya orang Mesir Purba, berpuas hati mengumpulkan rekod mereka tanpa bimbangkan erti pelbagai fenomena.
  37. Majalah ini mendapat sambutan masyarakat, sehingga tahun 2007 majalah ini telah memegang rekod jualan tertinggi selama sepuluh tahun berturut-turut.
  38. Di tempat beliau telah dilantik Manuel Pellegrini, yang mempunyai rekod yang lebih mengagumkan dalam Liga Juara-Juara tetapi kurang memenangi trofi.
  39. Ini termasuk Brachiopoda atau cangkerang berkilau yang menonjol dalam rekod fosil, Entoprocta, Phoronida, dan mungkin juga Bryozoa atau haiwan lumut.
  40. Yoshiwara pernah menempatkan pelacur-pelacur seramai 1750 orang pada tahun 1700-an, dengan rekod seramai 3000 orang dari seluruh Jepun pada satu masa.
  41. Lama sebelum rekod tertulis yang terawal, terdapat lukisan-lukisan yang menunjukkan pengetahuan tentang matematik dan pengukuran masa berasaskan bintang.
  42. Pemain beregu lelaki Fu Haifeng dari China mencipta rekod dunia yang rasmi bagi pukulan smash iaitu 332 km/h pada 3 Jun 2005 ketika Piala Sudirman berlangsung.
  43. Mauritius merupakan sebuah negara demokrasi yang stabil dengan pilihan raya bebas serta rekod hak asasi manusia yang baik berbanding dengan kepulauan yang lain.
  44. Pelabuhan utama ialah Kataha (atau Chiecha dalam rekod Cina) dan Temasik yang sering dikunjungi oleh pedagang dari Asia Tenggara, China, India, dan Timur Tengah.
  45. Michael Phelps memecahkan rekod dalam memenangi banyak pingat emas dalam seseuatu temasya Olimpik dan pingat emas terbanyak bagi kerjaya seseorang atlet Olimpik.
  46. Pakar undang-undang Muslim merujuk hadith, atau rekod bertulis kehidupan Nabi Muhammad s.a.w., sebagai tambahan kepada al-Qur'an dan untuk membantu menafsirkannya.
  47. Kapten Tristam Speedy sebelum itu adalah Penguasa Polis di Pulau Pinang, dan mempunyai rekod cemerlang sebagai seorang pegawai tentera di India, Ceylon dan Afrika.
  48. China yang dipilih sebagai tuan rumah menjadi medan kritikan dan tohmahan oleh segelintir ahli politik dan NGO yang menyelar akan rekod hak asasi manusia di China.
  49. Biarpun rendah pendapatan, namun ekonomi Kemboja mencatatkan rekod pertumbuhan terbaik di Asia dengan purata pertumbuhan sebanyak 6 peratus dalam sedekad yang lalu.
  50. Beliau telah digantikan dengan seorang yang ranggi bernama Ron Atkinson yang mana telah memecahkan rekod perpindahan British untuk mengikat Bryan Robson dari West Brom.
  51. Sumber-sumber sejarah tidak banyak tetapi mengikut satu rekod sejarah Dinasti Liang China merujuk kerajaan itu sebagai "Langgasu" yang diasaskan pada kurun pertama Masihi.
  52. Laporan K'ang T'ai mengenai kebudayaan Funan tidak memberangsangkan, meskipun rekod istana Cina menunjukkan bahawa sekumpulan pemuzik Funan melawat Cina pada tahun 263 C.E.
  53. Pada pertengahan 1930-an, eksport kayu balak Sandakan mencapai angka rekod 180,000 meter padu, menjadikannya pelabuhan pengeksport kayu balak tropika yang terbesar di dunia.
  54. Meskipun asal-usul sukan terletak di England, badminton di peringkat antarabangsa mempunyai rekod tradisi yang didominasi oleh beberapa negara Asia, termasuk Denmark dari Eropah.
  55. Mereka juga boleh merekod aliran cukai, mengesan jenis kerja yang dilakukan, menyimpan rekod pengeluaran ekonomi, menetapkan kalendar dan menjalankan bancian untuk setiap penduduk.
  56. Schumacher telah mencatat banyak rekod baru, termasuk jumlah kemenangan Grand Prix terbanyak, kemenangan terbanyak dalam semusim (13 daripada 18), dan kejuaraan pemandu terbanyak (7).
  57. Berdasarkan rekod awam yang ada, Putrajaya Holdings juga telah mengeluarkan bon yang bernilai RM4.5 bilion bagi pembangunan Putrajaya yang kini merupakan mercu tanda bagi kejayaan Malaysia.
  58. Manusia purba terpaksa bermula dari awal dan kesilapan pastinya tidak dapat dielakkan, tetapi sekurang-kurangnya pencerapan bintang yang berguna dapat dilakukan, dan rekod awal terbukti amat berguna.
  59. Selepas penyingkiran ke Divisyen Dua pada tahun 1963, masa depan City kelihatan gelap dengan rekod kehadiran penonton yang rendah iaitu 8,015 penonton ketika menentang Swindon Town pada Januari 1965.
  60. Ada juga rekod menyatakan sebuah keluarga diraja beragama Buddha yang mempunyai hubungan dengan Srivijaya, mendominasi bahagian tengah pulau Jawa ketika itu, berkemungkinan besar dari kerabat Sailendra.
  61. Kelajuan tertinggi yang pernah direkodkan oleh sesebuah kereta api maglev ialah 581 km/j yang dicapai di Jepun pada tahun 2003, iaitu 6 km/j lebih laju daripada rekod kelajuan kereta api TGV konvensional.
  62. Dalam perlawanan tempat ketiga, Perancis menewaskan Jerman Barat 6-2 dengan Fontaine mencatatkan empat gol, yang membawa pungutan gol tertinggi dalam pertandingan ini kepada 13 gol, satu rekodPiala Dunia.
  63. Arsenal telah mencapai tiga liga dan FA Cup "Doubles", rekod bersama yang dikongsi dengan Manchester United, and were the first side in English football to complete the FA Cup and League Cup double in 1993.
  64. Juara akan menerima kira-kira US$2.25 juta berbentuk hadiah wang tunai (bilangan spesifik bergantung kepada rekod daripada peringkat kumpulan) dan juara akan layak ke Piala Kelab Dunia FIFA pada akhir tahun.
  65. Sistem operasi yang digunakan dalam konsol PlayStation diberi nama CellOS, sistem operasi yang berteraskan kepada FreeBSD berdasarkan kepada rekod pengenalan TCP/IP, PlayStation 3 dikenalpasti sebagai FreeBSD.
  66. Fosil tumbuhan dengan ciri-ciri angiosperma yang boleh dikenal pasti muncul dalam rekod fosil pada tempoh Jura dan awal Zaman Batu Kapur (135-65 juta tahun dahulu), tetapi dalam contoh yang kecil dan bentuk primitif.
  67. Kapasiti Liberty Stadium adalah 20.532 meskipun telah meningkat kepada 20,700 dan kehadiran tertinggi yang dicatatkan kini 20.650 menentang Manchester United pada 23 Dis 2012 mengalahkan rekodsebelumnya menentang Chelsea.
  68. Semasa musim Piala FA 1934, Manchester City memecah rekod penonton teramai dalam sejarah kelab bola sepak Inggeris, 84569 peminat membanjiri Maine Road untuk pusingan keenam Piala FA menentang Stoke City pada tahun 1934 -.
  69. Beliau memegang pelbagai rekod dalam Formula Satu, termasuk kejuaraan terbanyak, pusingan terpantas, petak pertama, mata yang diperoleh dalam satu musim, dan kemenangan dalam satu musim, iaitu 13 buah kemenangan pada tahun 2004.
  70. Kevin Keegan meggantikan Royle sebagai pengurus, dan mencapai pulangan segera ke liga utama selepas kelab itu memenangi Divisyen Satu 2001-02, dimana kelab itu turut memecahkan rekod mata dan gol yang dijaringkan dalam satu musim.
  71. Secara keseluruhannya, rekod tanpa kalah itu berlanjutan sehingga 58 perlawanan, bermula dengan seri 0-0 dengan Parma pada 26 Mei 1991 dan secara ironiknya berakhir dengan kekalahan 1-0 di tempat sendiri kepada Parma pada 21 Mac 1993.
  72. Pada tahun 1925, kelab ini menandatangani Dixie Dean dari Tranmere Rovers dimana ketika musim 1927–28, dia mencatat rekod gol liga dalam semusim dengan 60 gol dalam 39 perlawanan liga,rekod yang masih berkekalan sehingga ke hari ini.
  73. Rekod baru Sukan Olimpik Musim Sejuk 2014 di Sochi apabila 88 negara mengesahkan penyertaan untuk bertanding, mengalahkan rekod sebelumnya hanya 82 kontinjen berkelayakan untuk bertanding di Sukan Olimpik Musim Sejuk di Vancouver, Kanada.
  74. Ini berdasarkan tulisan hieroglif jauh berbeza dengan pepaku Mesopotamia, tetapi kemunculan hieroglif secara tiba-tiba membayangkan Pendita/pentadbir Mesir telah memulakan sistem penyimpanan rekodberasaskan pengaruh asing yang lebih awal.
  75. Sekumpulan veteran Perang Vietnam yang mengelarkan diri mereka sebagai the Swift Boat Veterans for Truth membantah cara Kerry berkempen kerana menggunakan rekod perkhidmatannya sebagai anggota tentera ketika Perang Vietnam untuk meraih undi.
  76. Batuk akibat batuk kokol telah di rekod menyebabkan pendarahan dalam kepala ("subconjunctival hemorrhage"), retak tulang selangka, kencing berterusan, buasir, pengsan selepas batuk ("syncope"), dan kecederaan arteri vertebra ("vertebral artery dissection").
  77. Perindustrian filem dan muzik telah menggunakan musim ini untuk mempromosi filem and rekod yang berkaitan dengan perayaan ini, dan pengedarannya bermula dari awal September dan tidak lebih dari 28 Oktober, kerana tema ini hilang setelah percutian tersebut berakhir.
  78. Pengambil alihan ini telah diikuti oleh tawaran tergesa-gesa untuk mendapatkan pemain berprofil tinggi; kelab ini memecahkan rekod perpindahan British dengan menandatangani pemain antarabangsa Brazil, Robinho dari Real Madrid dengan yuran perpindahan untuk x32.5 juta.
  79. Perkembangan-perkembangan pada tahun 2005 menimbulkan soalan-soalan baru tentang komitmen demokrasi yang dibuat oleh Togo pada tahun 2004 dalam sebuah usaha untuk memulihkan hubungannya dengan Kesatuan Eropah yang menghentikan bantuan kepadanya pada tahun 1993, akibat rekod hak asasi manusia Togo.
  80. Pasukan itu hilang daripada rekod sejarah selepas kekalahan 3–0 kepada Wanderers dalam pusingan kedua Piala FA 1875–76, meskipun rekod pada tahun 1883 menunjukkan pasukan yang dikenali sebagai Crystal Palace Rovers, yang dianggap diangotai beberapa pemain yang muncul dalam perlawanan-perlawanan Piala FA dahulu.
  81. Sejak beribu-ribu tahun dahulu pastinya penghuni gua telah pun mendongak kearah langit dengan penuh kekaguman dengan apa yang mereka lihat disitu, oleh itu dari satu segi, mereka merupakan seorang pemerhati bintang; mereka menyedari perkara luar biasa yang berlaku, seperti gerhana, dan tidak hairanlah rekod bertulis mengenai teori dan pengamatan manusia telah wujud sejak tulisan dicipta.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...