Thursday 19 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "rasminya"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "rasminya" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Oslo rasminya mengalami iklim kebenuaan lembap.
  2. Perang Klang tamat dengan rasminya pada tahun 1874.
  3. Wilayah Persekutuan mempunyai bendera rasminya yang sendiri.
  4. Kad ini telah dilancarkan secara rasminya pada September 2001.
  5. Singapura secara rasminya mencapai kedaulatan pada 9 Ogos 1965.
  6. Agama rasminya ialah Islam Syiah dan bahasa rasminya ialah Bahasa Parsi.
  7. AFC ditubuhkan secara rasminya pada 5 Ogos 1954 semasa berlangsungnya Sukan Asia.
  8. Sesuatu takson biasanya diberikan pangkat apabila tatanama rasminya dikenalpasti.
  9. Makmal Penyiasatan Sains FBI telah dibuka secara rasminya pada 24 November, 1932.
  10. Indonesia secara rasminya mengakhiri konfrantasi terhadap Malaysia pada tahun 1967.
  11. Ia kini menggunakan euro meskipun bukan secara rasminya sebahagian daripada Zon Euro.
  12. Bolivia atau secara rasminya Republik Bolivia adalah sebuah negara di Amerika Selatan.
  13. Ghana, secara rasminya dipanggil Republik Ghana, adalah sebuah negara di Afrika Barat.
  14. Negara China secara rasminya menyertai Pertubuhan Perdagangan Sedunia pada tahun 2001.
  15. Pada Januari 1942, KMM meminta kemerdekaan Tanah Melayu dengan rasminya daripada Jepun.
  16. Reformasi di Eropah rasminya bermula pada tahun 1517 oleh Martin Luther dan 95 dalilnya.
  17. Unit tersebut, bagaimanapun, secara rasminya diterima untuk kegunaan Sistem Antarabangsa.
  18. Kyrgyzstan, secara rasminya dipanggil Republik Kyrgyz, ialah sebuah negara di Asia Tengah.
  19. Pada 26 April 2007, Tuanku Mizan secara rasminya ditabalkan sebagai Yang di-Pertuan Agong.
  20. Sebagai sebuah mandat eksklusif, Tibet juga secara rasminya dituntut Republik China (Taiwan).
  21. Ia dipanggil Republik Argentina, tetapi nama rasminya ialah Negara Argentina (Nacion Argentina).
  22. Namun bahasa rasminya adalah Inggeris meskipun bahasa creole, creole Perancis ditutur secara umum.
  23. Ahli astronomi kadangkala secara tidak rasminya membahagikan strukturnya kepada rantau perasingan.
  24. Agama rasminya adalah agama Buddha aliran Theravada yang dianuti oleh kira-kira 95 peratus penduduknya.
  25. Bunga rasminya ialah bunga Anggerik 'Renantanda Shah Alam' dan burung rasminya pula ialah burung undan.
  26. Mesyuarat pertama dewan perwakilan secara rasminya melaksanakan perisytiharan tersebut pada 28 Mei 2008.
  27. Montenegro,, secara rasminya Republik Montenegro ialah satu republik di Balkans bersebelahan Laut Adriatik.
  28. Guatemala, secara rasminya Republik Guatemala, ialah sebuah negara di Amerika Tengah yang disempadani oleh:
  29. Pada 1894 Presiden Grover secara rasminya mengisyhtiharkan Isnin pertama bulan September sebagai hari buruh.
  30. Sweden rasminya Kerajaan Beraja Sweden ialah sebuah negara Nordik di Semenanjung Scandinavia, di Eropah Utara.
  31. Botswana, atau secara rasminya Republik Botswana, merupakan negara yang tidak berpantai di bahagian selatan Afrika.
  32. Mereka membentuk satu daripada 56 buah kumpulan minoriti yang secara rasminya diiktiraf oleh Republik Rakyat China.
  33. Sultan Iskandar menganjurkan acara rumah terbuka di kediaman rasminya di Istana Bukit Serene, atau di Istana Besar.
  34. Namibia, secara rasminya Republik Namibia, ialah sebuah negara di bahagian selatan Afrika di pinggir Lautan Atlantik.
  35. Gabenor Lachlan Macquarie dari New South Wales kemudian menggunakan perkataan ini dalam perutusan-perutusan rasminya ke England.
  36. Sukan Olimpik 2004 atau secara rasminya Games of the XXVIII Olympiad diadakan di Athens, Greece dari 13 Ogos hingga 29 Ogos, 2004.
  37. Cuba, secara rasminya digelarkan Republik Cuba, terdiri daripada pulau Cuba, Isle of Youth, dan pulau-pulau kecil yang berhampiran.
  38. Perjanjian Persekutuan telah dijadikan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu dan diisytiharkan dengan rasminya pada 1 Februari 1948.
  39. Di Indonesia, bahasa Melayu kini dipanggil bahasa Indonesia, dan di Malaysia, bahasa Melayu secara rasminya dipanggil bahasa Malaysia.
  40. Penaikan panji Tentera Laut Persekutuan secara rasminya menandakan TLDM memikul tanggungjawab untuk mempertahankan perairan persekutuan.
  41. Keputusan rasminya menunjukkan bahawa pilihan raya pusingan kedua perlu diadakan antara Mugabe dan Morgan Tsvangirai, ketua pembangkang.
  42. Walaupun ia secara rasminya bukan satu bukti, demonstrasi visual untuk teorem matematik kadang-kadang dipanggil "bukti tanpa perkataan".
  43. Korea Utara atau nama rasminya Republik Rakyat Demokratik Korea merupakan sebuah negara yang terletak di bahagian utara Semenanjung Korea.
  44. Toshiba, salah satu pemaju utama format pesaing itu, secara rasminya mengesahkan urusan mereka pada HD-DVD ditamatkan pada 19 Februari 2008.
  45. Pada 1950-an, beliau secara tidak rasminya menjadi pembantu peribadi bapa beliau yang ketika itu menjadi Perdana Menteri India yang pertama.
  46. Ekoran Perjanjian Surat, pihak British secara rasminya menguasai Salsette dan Bassein, sehingga mencetuskan Perang Inggeris-Maratha Pertama.
  47. Pada 15 November 2011, Yang di-Pertuan Agong secara rasminya berpindah dari Istana Negara, Jalan Istana ke Kompleks Istana Negara Jalan Duta.
  48. Puteri Kiko menyambung pengajian lepasan ijazahnya dalam bidang psikologi antara tugas rasminya dan menerima MA dalam Psikologi pada tahun 1995.
  49. Pada 1 November, parlimen yang baru ditubuhkan secara rasminya membubarkan Kesultanan, maka berakhirnya 623 tahun di bawah pemerintahan Uthmaniyyah.
  50. Semasa peringkat pembangunannya, Windows Vista dikenali dengan nama kodnya iaitu Longhorn sehinggalah ia memperoleh nama rasminya pada 22 Julai 2005.
  51. Akhirnya pada 16 September 1963, Borneo Utara dengan rasminya bersatu dengan Tanah Melayu, Sarawak dan juga Singapura bagi membentuk Persekutuan Malaysia.
  52. Tunisia, secara rasminya Republik Tunisia (الجمهورية التونسية), ialah sebuah negara yang terletak di pantai Mediterranean di Afrika Utara.
  53. Tentera Udara Diraja Malaya ditubuhkan dengan rasminya pada 2 Jun 1958.Sejarah lengkap perkhidmatan ATM boleh dilihat di Laman Tentera Darat, TLDM dan TUDM.
  54. Jerman atau secara rasminya Republik Persekutuan Jerman, IPA: [ˈbÊŠndÉ™sʁepuËŒbliːk ˈdɔʏtʃlant]), ialah sebuah negara yang terletak di Eropah Tengah.
  55. Togo, secara rasminya digelar Republik Togo, ialah sebuah negara di Afrika Barat yang menyempadani Ghana di barat, Benin di timur, dan Burkina Faso di utara.
  56. Walaupun negara masih secara rasminya komited kepada sosialisme sebagai fahaman penentuannya, namun kepentingan fahaman ini banyak berkurangan sejak 1990-an.
  57. Warna tersebut secara tradisinya berkait dengan dinasti diraja yang menyatukan Itali pada tahun 1861 dan kekal dalam standard rasminya melalui Presiden Itali.
  58. Pada pertengahan 1965, Indonesia mula menggunakan pasukan rasminya setelah kesemua pasukan komando dan sukarelawan yang melakukan penyusupan di Malaysia gagal.
  59. Alor Setar telah rasmi diberikan status sebagai Bandaraya yang ke-9 di Malaysia, pada 21 Disember 2003 di mana ejaan nama Alor Setar telah berubah secara rasminya ke Alor Star.
  60. Selepas tentera Jepun menyerah kalah, Borneo Utara telah ditadbir oleh Pentadbiran Tentera British dan pada tahun 1946 negeri ini dengan rasminya menjadi Jajahan mahkota British.
  61. Pada masa yang sama, Thailand secara rasminya menandatangani Persefahaman Persahabatan dengan kerajaan Imperial Jepun, yang melengkapkan pembentukan perikatan tentera yang longgar.
  62. Maldives, nama rasminya Republik Maldives, adalah sebuah negara pulau mengandungi gugusan kepulauan terumbu karang yang terletak di Lautan Hindi, di selatan pulau Lakshadweep, India.
  63. Ecuador, atau rasminya Republik Ecuador merupakan negara demokratik di benua Amerika Selatan, bersempadan dengan negara Colombia utara, Peru di timur dan utara, Lautan Pasifik di barat.
  64. Mereka mengambil kuasa secara rasminya pada Disember 1922 dan menubuhkan Kesatuan Republik Sosialis Soviet (Kesatuan Soviet), yang merangkumi kesemua wilayah jajahan bekas Empayar Rusia.
  65. Serbia, secara rasminya Republik Serbia, adalah negara dikelilingi daratan di Eropah tengah dan tenggara yang meliputi kawasan pertengahan Semenanjung Balkan dan kawasan Dataran Pannonian.
  66. Pembukaan rasminya telah dilakukan pada 1 Januari 1894 oleh Dato' Muhamad Salleh bin Perang sendiri yang dihadiri oleh Orang-orang Kaya, Penghulu-penghulu dan orang-orang kenamaan tempatan.
  67. Pada 1 Jun, 1994, Afrika Selatan dengan rasminya telah menyertai semula organisasi Komanwel dan pada 23 Jun tahun yang sama, negara ini telah diterima semula ke dalam Perhimpunan Agung PBB.
  68. Sedangkan dalam pada itu, Borneo Selatan secara rasminya dikuasai oleh pihak Belanda yang juga menjalankan pelbagai perdagangan, serta sebahagian kecil kawasan dikuasai oleh Kesultanan Banjar.
  69. Zimbabwe; secara rasminya dikenali Republik Zimbabwe terletak di tanah tinggi antara Sungai Zambezi dan Limpopo, Zimbabwe dan di kelilingi negara Zambia, Mozambique, Afrika Selatan dan Botswana.
  70. PMR telah dimansuhkan pada tahun 2013 dan peperiksaan tersebut secara rasminya ditukarkan kepada Pentaksiran Tingkatan Tiga pada tahun 2014 disebabkan kewujudan sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah.
  71. Filipina dan Indonesia secara rasminya bersetuju untuk menerima pembentukan Malaysia apabila majoriti di daerah yang menghadapi konflik membuat pilihan dalam satu pungutan suara yang dikelolakan oleh PBB.
  72. Sukan Olimpik 2008 atau secara rasminya dalam bahasa Inggeris: Games of the XXIX Olympiad merupakan sukan antarabangsa utama yang diadakan di Beijing, Republik Rakyat China dari 8 Ogos hingga 24 Ogos 2008.
  73. Iran,, atau nama rasminya Republik Islam Iran (Parsi: جمهوری اسلامی ايران, Jomhuriye Eslamiye Iran), juga dikenali sebagai Parsi di negara-negara barat, adalah sebuah negara di Asia Barat.
  74. Kerajaan Negara Thai atau nama rasminya PrathÄ“t Thai ialah sebuah negara di Asia Tenggara yang bersempadankan Laos dan Kemboja di timur, Malaysia dan Teluk Siam di selatan, dan Myanmar dan Laut Andaman di barat.
  75. Negara Bosnia dikenali dalam bahasa rasminya sebagai Bosna i Hercegovina dalam huruf Latin dan Босна и Херцеговина dalam huruf Cyrillic; namun biasanya, ia dipendekkan kepada Bosnia, BiH atau БиХ.
  76. Libya atau rasminya Republik Arab Libbya Bersatu terletak di Afrika Utara, berbatasan dengan Laut Tengah, Mesir di sebelah timur, Sudan di tenggara, Chad dan Niger di selatan serta Algeria dan Tunisia di sebelah barat.
  77. Uruguay, secara rasminya dipanggil Republik Timur Uruguay atau Republik di sebelah timur Uruguay (bahasa Sepanyol: Repxblica Oriental del Uruguay), ialah sebuah negara yang terletak di bahagian selatan Amerika Selatan.
  78. Dari sudut pandangan asasan, pada berganda dan struktur geometrikal mereka, kepentingan merupakan konsep dari kumpulan pseudo, ditaksirkan rasminya oleh Shiing-shen Chern dalam mengejar idea yang diperkenalkan oleh xlie Cartan.
  79. Switzerland, secara rasminya Gabungan Switzerland (ConfÅ“deratio Helvetica dalam bahasa Latin, maka kod negaranya dalam ISO ialah CH), ialah negara Eropah Barat yang tidak berpantai, luasnya 41,285 kmx dan diduduki 7.5 juta orang.
  80. Tuanku Mizan telah dilantik secara rasminya sebagai Timbalan Yang di-Pertuan Agong pada 26 April 1999 selepas Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Sultan Selangor dilantik sebagai Yang di-Pertuan Agong yang ke-11 oleh Majlis Raja-Raja.
  81. Kemboja, atau nama rasminya Kerajaan Kemboja (Bahasa Khmer:, Preăh Rxachxanachxk KxmpÅ­chxa) dan dahulunya dikenali sebagai Empayar Khmer, adalah sebuah negara yang terletak di bahagian selatan Semenanjung Indochina di Asia Tenggara.
  82. Wawasan luas dari subjek geometri telah kemudian diluahkan oleh Riemann dalam syarahan rasminya xber die Hypothesen, welche der Geometrie zu Grunde liegen (Pada hipotesis yang diasaskan geometri), diterbitkan hanya selepas kematiannya.
  83. Dia secara rasminya hendakalh digelar sebagai "Tunku Mahkota Johor" dan gelaran ini hanya boleh ada seorang sahaja pada satu-satu masa dan tidak boleh dikongsi atau digunakan oleh anak-anak raja yang lain yang bukan bakal pengganti raja.
  84. Sebaik sahaja mereka menawan Melaka, Portugis menggunakan buruh paksa untuk membina kubu sementara bagi menangkis serangan orang-orang Melayu, sementara mereka membina kubu utama yang digelar "A Famosa", atau secara rasminya Kubu Melaka.
  85. Seringkali dirujuk sebagai Empayar Rom Suci, ia secara rasminya digelar Empayar Rom Suci Bangsa Jerman (Sacrum Romanum Imperium Nationis Germanicx) bermula pada tahun 1448 bagi menyesuaikan gelaran itu dengan wilayahnya yang telah dikurangkan.
  86. Kota Bharu telah dibuka dengan rasminya pada tahun 1844 oleh DYMM Sultan Muhammad II sebagai ibu negeri Kelantan yang baru bagi menggantikan Kota Saba yang tidak lagi sesuai untuk dijadikan pusat pentadbiran negeri kerana selalu diancam dengan banjir.
  87. Luxembourg atau rasminya Keharyapatihan Luxembourg adalah sebuah negara yang tidak bersempadan dengan laut di Eropah bahagian barat laut, bersempadan dengan Perancis (sempadan panjang 73 km), Jerman (panjang sempadan 138 km) dan Belgium (panjang sempadan 148 km).
  88. Sebelum Perang Dunia II, Borneo Utara secara rasminya dikuasai oleh pihak British yang menjalankan pelbagai perdagangan, dan sebahagian kawasan dikuasai oleh Kesultanan Brunei dan Kesultanan Sulu yang asalnya dari Kepulauan Sulu di bahagian barat Borneo dan selatan Filipina.
  89. Dengan menggunakan kekuasaan pemerintahan yang baru dipulihkan, pada 18 Mei 2006, Dewan Perwakilan Rakyat sebulat suara meluluskan usul untuk menghehadkan kuasa raja lalu mengisytiharkan Nepal sebuah negara sekular, sekaligus menghapuskan status rasminya sebagai negara Hindu.
  90. Syria, secara rasminya Republik Arab Syria (Arabic: الجمهورية العربية السورية) ialah sebuah negara di Asia Barat Daya yang bersempadan dengan Laut Mediterranean dan Lubnan di barat, Israel di barat daya, Jordan di selatan, Iraq di timur dan Turki di utara.
  91. Konflik bermula pada 12 Julai 2006, dan berlanjutan sehingga satu gencatan senjata yang ditaja oleh Pertubuhan Bangsa Bersatu berkuatkuasa pada pagi 14 Ogos 2006, meskipun ia secara rasminyaberakhir pada 8 September 2006 apabila Israel menarik balik sekatan laut ke atas Lubnan.
  92. Pada 31 Ogos 1957 bertempat di stadium yang baru dirasmikan iaitu Stadium Merdeka, Kuala Lumpur telah menyaksikan peristiwa bersejarah bagi Tanah Melayu iaitu secara rasminya penyerahan pemerintahan Persekutuan Tanah Melayu daripada pemerintahan British kepada warganegara Tanah Melayu.
  93. Hasil peristiwa-peristiwa inilah China beralih dari ekonomi terancang menjadi ekonomi campuran yang semakin terbuka persekitaran pasarannya, iaitu sistem yang diistilahkan sebagai "sosialisme pasaran" oleh sesetengah pihak, dan secara rasminya "Sosialisme bercirikan China" oleh kerajaan RRC.
  94. Kelab ini telah layak pada pertandingan UEFA musim ini sebagai ahli Persekutuan Bola Sepak Serbia dan Montenegro semasa musim 2005-06 tetapi pada masa ini sudah menjadi ahli Persekutuan Bola Sepak Serbia yang mana secara rasminya telah menjadi pengganti kepada persatuan bola sepak sebelumnya.
  95. Vietnam /ËŒvjetˈnɶm, ËŒvi:et-, -ˈna:m/, secara rasminya Republik Sosialis Vietnam (Bahasa Vietnam: Cá»™ng hxa Xx há»™i Chủ nghÄ©a Việt Nam), ialah negara paling timur di semenanjung Indochina di Asia Tenggara, bersempadan dengan China di utara, Laos di barat laut, dan Kemboja di barat daya.
  96. Singapura kekal dalam penguasaan sebuah kesultanan Melayu, sehingga menjadi jajahan British pada 2 Ogos 1824, apabila John Crawfurd, Residen kedua Singapura yang secara rasminya menjadikan seluruh pulau sebagai taklukan British dengan menandatangani perjanjian dengan Sultan Hussain Shah, yang mana Sultan dan Temenggung menyerahkan Singapura kepada Syarikat Hindia Timur British.
  97. Walaupun kerajaan Jepun menggunakan frasa "Peristiwa Shina" dalam dokumen-dokumen rasminya kerana perkataan Shina dianggap sebagai perkataan menghina oleh China, media-media di Jepun sering memparafrasakannya dengan ungkapan-ungkapan lain seperti Peristiwa Jepun-China ( 日華事変 [Nikka Jihen], 日支事変 [Nisshi Jihen] yang digunakan oleh media sejak dari dekad 1930-an lagi.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...