Thursday 19 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "tiket"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "tiket" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Harga tiket jualan adalah seperti berikut:
  2. Pada tahun 1978, atas tiket PAS bertanding di kawasan Bayu-Baling.
  3. Bayaran untuk pengangkutan adalah melalui satu tiket dan merangkumi 3 zon.
  4. Pada bulan Ramadan, pengeluaran tiket hanya dianggarkan terhad sekitar 600 keping sahaja.
  5. Loteri merupakan satu bentuk perjudian yang melibatkan pembelian tiket untuk memenangi hadiah.
  6. Dalam format ini, terdapat risiko yang perlu ditanggung penganjur jika jualan tiket tidak mencukupi.
  7. Manakala bagi bulan-bulan lain, pengeluaran tiket dianggarkan sekitar 1500 hingga 1700 orang sehari.
  8. Dalam Pilihan Raya Umum Malaysia 2008, Datuk Seri Najib bertanding menggunakan tiket Barisan Nasional.
  9. Semua tiket yang dijual, rata-rata mengamalkan kaedah penjualan tiket berkonsep 'siapa datang awal, dia akan dapat.
  10. Anwar terjun ke dunia politik dan bertanding di kerusi parlimen Permatang Pauh di atas tiket UMNO dalam dalam tahun 1982.
  11. Kini, bola sepak menjadi satu industri yang lumayan melalui pendapatan hak siaran televisyen dan penjualan tiket di stadium-stadium.
  12. Kod ISO 4217 juga digunakan oleh tiket penerbangan dan tiket kereta api antarabangsa untuk mengelakkan sebarang kekaburan harga tiketnya.
  13. Jejantas ini terbuka kepada semua pelawat, semua pelawat yang mahu melawat jejantas atas tujuan rekreasi perlu mendapatkan tiket dan pas lawatan.
  14. Pilihan raya: Presiden dan Timbalan Presiden dipilih berdasarkan tiket yang sama, universal dan undi popular melalui pilihan raya 4 tahun sekali.
  15. Jamalul Kiram (yang menjadi pencetus krisis Lahad Datu) pula pernah bertanding pilihanraya atas tiket parti Presiden Gloria Macapagal-Arroyo pada tahun 2007 namun kalah.
  16. Selain itu, bermain loteri dan judi nombor ekor adalah haram di sisi agama Islam sebagaimana bentuk perjudian lain, dan peringatan tersebut juga jelas tertera pada tiket loteri.
  17. Pada 14 April 2007, tiket orang awam dijual menerusi Jawatankuasa Penganjuran Beijing menggunakan tiket domestik dan setiap negara NOC berhubung menerusi jualan tiket luar negara.
  18. Joe Lieberman (Connecticut) kalah pada pemilihan awal parti Demokrat, tetapi menang apabila bertanding di atas tiket bebas (meskipun dia berkata dia akan bekerjasama dengan Demokrat).
  19. Ia juga merupakan salah satu kelab terbesar di dunia dari segi bilangan syarikat dengan lebih daripada 50,000 pemegang tiket pada setiap musim dan ditempatkan 75,000 tempat duduk di stadium yang baru.
  20. John Kerry, John Edwards, dan Al Gore, termasuk juga Jeneral Bersara Wesley Clark, Senator Indiana Evan Bayh, Senator Illinois Barack Obama, dan Gabenor New Mexico Bill Richardson (yang mampu menjadi calon presiden Hispanik yang pertama atas tiket parti politik utama).
  21. Pada kebiasaannya, tiket yang diperuntukkan akan habis dijual oleh pihak pengurusan Jejantas Petronas pada pukul 9.30 pagi, hanya tiket yang dipulangkan atau tiket jualan terus untuk lawatan hari ketiga dari hari ia beroperasi akan terus dijual sehingga kaunter ditutup pada pukul 5.00 pm.
  22. Asalnya tiket yang dikeluarkan adalah percuma, namun atas sebab menjaga kualiti dan piawai sistem penyelenggaraan jejantas dan pelantar pemandangan yang dilihat semakin memerlukan kos yang tinggi, pihak pengurusan Jejantas Menara Berkembar Petronas telah mengambil keputusan untuk mengenakan caj lawatan pada harga yang berpatutan.
  23. Namun begitu, para pelawat dinasihatkan untuk berada di garisan beratur (queue-point) lebih awal yakni pada pukul 6.00 am. Ini kerana kaunter tiket hanya mula beroperasi pada 8.30 am pada setiap hari kecuali hari Isnin (ditutup untuk tujuan penyelenggaraan).Waktu pelepasan pertama pula akan bermula pada pukul 9.00 am dan berakhir pada jam 7.00 pm.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...