Tuesday 13 September 2016

Contoh Ayat Perkataan "komputer"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "komputer" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Agihan 2 set komputer dan 1 pencetak setiap kelas)
  2. Computer Conversor boleh mengawal komputer mini di Call Computer.
  3. Sains komputer bergantung kepada logik, algebra dan kombinatorik.
  4. Jobs berjaya mengajak Wozniak memasang mesin komputer dan menjualnya.
  5. Hampir semua komputer peribadi serasi IBM dipasangkan dengan Windows.
  6. Antara perkara penting dalam sains komputer adalah Bahasa Pengaturcaraan.
  7. Jawatan popular dalam kerajaan bagi graduan lepasan sains komputer dan IT.
  8. Komputer peribadi ialah komputer yang sesuai digunakan untuk kegunaan peribadi.
  9. Keupayaan komputer peribadi boleh ditingkatkan lagi dengan penggunaan kad tambah.
  10. Semasa 1980-an Apple mendapat persaingan dalam bidang perniagaan komputer peribadi.
  11. Ini adalah kerana sains komputer merupakan salah satu cabang daripada aliran sains.
  12. Dalam paparan komputer dan tipografi, beberapa pecahan dinyatakan dalam satu angka.
  13. Di samping itu, terdapat juga komputer peribadi lain yang bukan-bersesuaian dengan IBM:
  14. Pada Februari 2006, rekod pengiraan √2 telah diganti dengan penggunaan komputer rumah.
  15. Mengikut tradisi, fizik, kejuruteraan dan sains komputer mengaplikasikan matematik gunaan.
  16. Secara amnya, Internet ialah rangkaian komputer yang berhubung menerusi beberapa rangkaian.
  17. Komputer ini merupakan pencetus kepada perkembangan komputer peribadi sehingga ke hari ini.
  18. Kebanyakan kerja Feynman di Los Alamos berkait dengan komputer dan pengiraan persamaan neutron.
  19. Atari juga berjaya mempakej semula komputer rumah XE 8-bit sebagai konsol permainan video XEGS.
  20. Dari segi komersial dan pembangunan sistem, perisian komputer boleh dibahagian kepada dua iaitu:
  21. Ini kerana ia merupakan perisian yang paling banyak digunakan oleh pengguna komputer setiap hari.
  22. Komputer peribadi juga digunakan untuk merujuk kepada komputer komputer peribadi IBM keluaran IBM.
  23. Sejak pertengahan abad ke-20, komputer mula digunakan untuk mengira fungsi-fungsi yang diperlukan.
  24. Bahasa komputer jenis ini adalah bahasa yang boleh difahami oleh manusia tetapi tidak oleh komputer.
  25. Pada masa itu hanya terdapat dua jenis CPU komputer mikro iaitu Intel 8080, dan Motorola 6800 ($170).
  26. Hari ini, mesin hitung, mesin daftar tunai dan komputer digunakan untuk pengiraan aritmetik permulaan.
  27. Logik Matematik adalah sub bidang matematik yang berkait rapat dengan sains komputer dan logik falsafah.
  28. Aplikasi ini mampu dijalankan 30 kali lebih pantas pada konsol PlayStation berbanding dengan komputer biasa.
  29. Ia diaplikasikan dengan meluas dalam kejuruteraan, fizik, sains semula jadi, sains komputer dan sains sosial.
  30. Pengguna hanya perlu membawa komputer riba atau PDA, yang mempunyai kemampuan WiFi untuk capaian ke Internet.
  31. Syarikat lain yang beribu pejabat di sini adalah gergasi perisian komputer Microsoft dan kedai kopi Starbucks.
  32. Bioinformasi merupakan bidang yang mengaplikasikan teknologi komputer dalam pengurusan maklumat-maklumat biologi.
  33. Namun begitu, ia berprestasi lebih rendah, dan kurang upaya berbanding dengan komputer perniagaan pada waktu itu.
  34. Teorem lain dalam jenis ini ialah teorem empat warna janaan komputer yang terlalu panjang untuk dibaca oleh manusia.
  35. Salah satu caranya adalah dengan menggunakan komputer untuk menterjemah daripada satu bahasa kepada bahasa yang lain.
  36. Kombinatorik digunakan dengan kerap dalam sains komputer untuk memperolehi rumus dan anggaran dalam analisis algoritma.
  37. Bahasa komputer ialah istilah alternatif yang lebih ramah untuk istilah bahasa pengaturcaraan yang lebih biasa digunakan.
  38. Bahasa komputer jenis ini adalah bahasa komputer yang tidak dapat difahami oleh manusia tetapi boleh difahami oleh komputer.
  39. Sebaliknya, implementasi komputer adalah penting dalam mengaplikasi idea dari matematik diskret kepada masalah dunia sebenar.
  40. Akhir dekad 1970-an memperlihatkan kebangkitan mikrokomputer, diikuti dengan rapat oleh komputer peribadi IBM pada tahun 1981.
  41. Model IBM PC, menggunakan DOS milik Microsoft mendapat sambutan besar dan mula menjadi komputer meja di banyak syarikat besar.
  42. Maka dia memerhati, dan belajar, dan melukis komputer atas kertas, sambil menunggu masa apabila dia mempunyai wang yang cukup.
  43. Sebagai contoh, menjadi pertikaian samaada bagi memasukkan telefon bimbit, permainan video dan permainan komputer dalam takrifan.
  44. Pada sekitar 1990-an, Internet telah berkembang dan merangkaikan kebanyakan daripada rangkaian-rangkaian komputer yang sedia ada.
  45. Secara praktis, sistem sesatu lazimnya hanya berguna untuk nombor kecil, namun memainkan peranan penting dalam sains komputer teori.
  46. Sebelum kemunculan komputer moden, kaedah berangka sering bergantung pada interpolasi tangan dalam jadual-jadual bercetak yang besar.
  47. Kumpulan nombor terakhir (###J) merupakan nombor siri yang dijana secara rawak oleh sistem komputer Jabatan Pendaftaran Negara Malaysia.
  48. ISO 639-3 diterbitkan pada 5 Februari 2007 dan bertujuan untuk pelbagai penggunaan, khususnya sistem komputer yang mendokong banyak bahasa.
  49. Pada sekitar tahun 1980-an, harga komputer peribadi yang rendah menjadi sebab utama kepopularannya untuk kegunaan di rumah serta perniagaan.
  50. Umpamanya, HTML dianggap sebagai bahasa markap serta juga bahasa komputer tetapi secara tradisi, tidak dianggap sebagai bahasa pengaturcaraan.
  51. Syarikat ini juga memasarkan produk perkakasan komputer seperti tetikus Microsoft dan produk hiburan rumah seperti Xbox, Xbox 360, Zune dan MSN TV.
  52. Di sebalik kepopularan komputer peribadi, terdapat juga sejumlah komputer peribadi yang tidak serasi dengan IBM yang masih menjadi tarikan pengguna.
  53. Terminal komputer pada waktu itu adalah berdasarkan kertas; Percetakan terma seperti Texas Instruments Silent 700 dianggap sangat maju pada masa itu.
  54. Wozniak telah membeli komputer masa pada beberapa jenis komputer mini yang dimilik Call Computer, sebuah syarikat perkongsian masa milik Alex Kamradt.
  55. Walaupun permainan video pertama kali muncul pada tahun 1950, permainan video dimainkan dengan menyambungkan komputer yang besar kepada paparan vektor.
  56. Ini boleh dikira dengan menggunakan teknik Bootstrap tapi yang dicadangkan telah matematik rumit dan pengkomputeran berat bahkan dalam era komputer cepat.
  57. Dalam bidang sains komputer, sistem pengendalian ialah sekumpulan atur cara komputer yang menguruskan sumber perkakasan dan perisian bagi sesebuah komputer.
  58. Ketika ini, Malaysia beralih dari ekonomi berasaskan pertanian kepada ekonomi berasaskan perindustrian yang termasuk komputer dan barangan elektronik pengguna.
  59. Oleh sebab ia tidak difahami oleh komputer maka ia akan diterjemah kepada bahasa tahap rendah untuk dibaca oleh komputer dengan bantuan penyusun atau pentafsir.
  60. Menjelang tahun 1990an, kuasa prestasi Komputer Peribadi meningkat secara drastik, sehingga ia hampir menyamai kuasa komputer pelbagai pengguna, seperti Mainframe.
  61. Ia merupakan rangkaian dan jambatan yang menyambungkan semua sistem komputer dan sistem telekomunikasi di seluruh dunia seperti Internet, satelit, dan sistem telefon.
  62. Oleh sebab kebanyakan papan kekunci dan fon komputer tidak mengandungi tanda makron atau karon, penggunaan digit untuk mewakili nada diamalkan pada akhir setiap suku kata.
  63. Kini, komputer banyak memainkan peranan yang penting dalam pendidikan, sama ada sebagai alat bantu mengajar atau pun melalui pendidikan atas talian (pendidikan jarak jauh).
  64. Banyak jenis maklumat boleh dihantar melalui sistem telekomunikasi termasuk suara dan muzik, gambar dan gambar boleh bergerak, fail komputer dan aplikasi serta data telegraf.
  65. Sejak dari masa itu, empat generasi komputer telah berkembang, dengan setiap generasi melambangkan satu langkah yang dicirikan oleh perkakasan yang semakin kecil dan berupaya.
  66. Unicode ialah piawaian industri yang membolehkan komputer untuk melambangkan dan memanipulasi teks yang diekspresikan dalam mana-mana sistem tulisan di dunia secara konsisten.
  67. Cip mikropemproses pada konsol generasi keempat ini membolehkan konsol menghasilkan unsur gambar berdasarkan piksel yang popular dalam arked permainan video dan komputer rumah.
  68. Ahli-ahi profesional melakukan berbagai-bagai tugas yang berbeza-beza dari pemasangan perisian penggunaan sehingga perekaan bentuk rangkaian komputer dan pangkalan data maklumat.
  69. Dalam matematik, sains komputer dan ekonomi, pengoptimuman atau pengaturcaraan matematik, merujuk kepada pemilihan elemen yang terbaik dari beberapa set alternatif yang tersedia.
  70. Secara tepat dan mudah: penggunaan komputer dan perisian untuk mengubah, menyimpan, melindungi, memproses, memindah, melihat, dan mendapatkan maklumat tanpa mengira tempat dan waktu
  71. Pada 26 Mei 1995, berikutan keluarnya "Internet Tidal Wave memo" dalaman Bill Gates, Microsoft mula mengembangkan keluarannya ke dalam bidang perangkaian komputer dan jaringan sejagat.
  72. dan Pac-man dan peningkatan jumlah pengguna yang menggunakan komputer rumah menyebabkan pengguna dan pengedar permainan video semakin hilang kepercayaan terhadap konsol permainan video.
  73. Sesebuah komputer yang melepasi keperluan Vista Premium Ready dapat menikmati ciri-ciri hebat Windows Vista dengan lancar tanpa terasa berat serta dapat menikmati antaramuka Windows Aero.
  74. Pasaran komputer kerangka utama dan komputer terbenam pula terbahagi kepada sebilangan sistem pengendalian, dengan sesetengahnya tidak berkaitan langsung dengan keluarga Windows atau Unix.
  75. Komputer mikro baru seperti Altair 8800 dan IMSAI telah memberi inspirasi kepada beliau untuk memasukkan prosesor mikro ke dalam pita video teletype untuk menghasilkan komputer yang lengkap.
  76. Microsoft Windows menguasai bahagian pasaran yang terbesar dalam pasaran komputer meja dan komputer riba, manakala pelayan sesawang biasanya menggunakan Linux atau sistem ala UNIX yang lain.
  77. Aplikasi-aplikasi profesional dan "prosumer" Apple yang digunakan, terutamanya dalam komputer Mac, termasuk Final Cut Pro, Logic Audio, Final Cut Studio, dan alat-alat industri yang berkait.
  78. Kebanyakan Komputer Peribadi moden menggunakan senibina perkakasan yang serasi dengan komputer peribadi IBM, dan menggunakan pemproses berciri x86 yang dikeluarkan oleh Intel, AMD, atau Cyrix.
  79. Keluaran asal Internet Explorer 7 memerlukan komputer meluluskan semakan pengesahan Windows Genuine Advantage sebelum dipasang, tetapi pada 5 Oktober 2007, Microsoft menanggalkan keperluan ini.
  80. Manakala Internet (huruf 'I' besar) ialah sistem komputer umum, yang berhubung secara sejagat dan menggunakan TCP/IP sebagai protokol pertukaran paket (packet switching communication protocol).
  81. Teori pengiraan ialah bidang dalam sains komputer yang mengkaji mana satu masalah-masalah yang boleh diselesaikan melalui pengiraan komputer dan menggunakan model-model pengiraan yang berlainan.
  82. Berpusat di Cupertino, California, Apple mengembangkan, menjual, dan mendukung berbagai-bagai komputer peribadi dan pemain media mudah alih, serta juga perisian dan perkakasan komputertambahan.
  83. Tanda akut sering digugurkan dalam huruf besar (melalui amalan yang berleluasa pada zaman awal komputer apabila hanya huruf vokal kecil mempunyai tanda berkenaan), meskipun ditegah oleh pihak RAE.
  84. Tidak seperti permainan komputer yang dimainkan di komputer yang sememangnya mempunyai monitor sendiri, konsol permainan video perlu disambungkan ke televisyen untuk memaparkan imej grafik permainan.
  85. Pada hari ini, komputer tahap tinggi lebih kerap membezakan dengan komputer peribadi dari segi kestabilan serta kuasa multitasking yang lebih baik, daripada hanya bergantung semata-mata pada kuasa CPU.
  86. Beberapa ahli matematik mengambil berat akan kemungkinan ralat di dalam program komputer atau ralat masa jalanan dalam pengiraannya, menyebabkan kesahihan bukti bantuan komputer ini boleh dipersoalkan.
  87. Komputer jenis ini boleh didapati di pasaran dengan harga yang pelbagai—bergantung kepada kehendak pengguna, tetapi amat rendah jika dibandingkan dengan komputer berkuasa tinggi seperti superkomputer.
  88. Kajian dalam matematik diskret berkembang pesat selepas pertengahan kurun ke-20, hasil pembangunan teknologi komputer yang mampu beroperasi dalam langkah diskret dan menympan data dalam bit yang diskret.
  89. Microsoft Corporation ialah sebuah perbadanan teknologi komputer perbadanan multinasional yang membangunkan, mengilang, melesenka, dan menyokong beraneka keluaran perisian untuk kegunaan peralatan komputer.
  90. Ubat-ubat cecair, seperti untuk diabetes, diharamkan, "kecuali ditentusahkan sebagai tulen." Semua komputer riba, telefon bimbit, Game Boy, pemain audio digit dan alat-alat elektronik yang lain juga diharamkan.
  91. Perilaku kacau telah dikaji di makmal dalam pelbagai sistem termasuk litar elektrik, laser, reaksi kimia berosilasi, dinamik bendalir, dan peranti magneto-mekanikal dan mekanikal, serta model komputerproses kacau.
  92. Masalah yang diformulasikan menggunakan teknik ini dalam bidang fizik dan visi komputer boleh dirujuk sebagai teknik peminimuman tenaga, yang membincangkan nilai fungsi f mewakili tenaga untuk sistem yang dimodelkan.
  93. Algoritma paling biasa bagi kes ini, sama ada menggunakannya dalam banyak komputer atau mesin pengira, adalah kaedah Babylon bagi pengiraan punca kuasa 2 yang merupakan salah satu daripada kaedah mengira punca kuasa.
  94. Perkakasan komputer seperti unit pemproses pusat, ingatan (RAM), cakera keras (HDD), papan kekunci (keyboard), tetikus (mouse) dan sebagainya amat penting dalam proses kemasukan, pemprosesan dan penyimpanan maklumat.
  95. Skop sains komputer masih tidak dapat dipisahkan dengan jelas memandangkan bidang ini meliputi aspek yang amat luas dalam kehidupan manusia dan skopnya akan terus berkembang selari dengan perkembangan kemajuan teknologi.
  96. Sains komputer secara umumnya adalah pengkajian kalkulasi (computation) dan pemprosesan maklumat, sama ada dari segi perkakasan mahupun perisian.Seseorang yang pakar dalam bidang perkomputeran dipanggil Saintis Komputer.
  97. Pada bulan November, Microsoft memasuki pasaran pembantu digital peribadi (PDA) dengan Windows CE 1.0 yang direka khusus untuk peranti bermemori rendah dan berprestasi rendah seperti peranti mudah alih dan komputer kecil.
  98. Bagaimanapun, sekarang komputer digunakan untuk membuktikan teorem dan juga untuk menyelesaikan pengiraan yang terlalu panjang untuk manusia lakukan; bukti pertama untuk teorem empat warna adalah contoh bukti bantuan komputer.
  99. Dekad 1980-an juga menyaksikan perkembangan yang pesat dalam banyak sektor teknologi yang mentakrifkan dunia konsumer moden, khasnya di bidang elektronik seperti komputer peribadi, sistem permainan dan pelbagai teknologi audio.
  100. Microsoft yang mula-mulanya ditubuhkan pada tahun 1975 untuk membangunkan dan menjual pentafsir BASIC untuk Altair 8800 bangkit untuk mendominasi pasaran sistem pengendalian komputerrumah dengan MS-DOS pada pertengahan 1980-an.

1 comment:

  1. terimakasih sebab tolang saya mempelajari ayat komputer

    ReplyDelete

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...