Tuesday 13 September 2016

Contoh Ayat Perkataan "kosmopolitan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "kosmopolitan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Nairobi adalah sebuah bandar raya kosmopolitan dan pelbagai budaya.
  2. Pada hari ini, ibu kota Greek ini merupakan sebuah metropolis kosmopolitan yang sibuk, dengan jumlah penduduk bandar sebanyak 3.1 juta orang dan jumlah penduduk metropolitan sebanyak 3.7 juta.
  3. Ciri-ciri kosmopolitan universiti-universiti India zaman pertengahan turut dibuktikan oleh catatan-catatan luar engara seperti catatan Xuanzang dan I-ching, yang pernah menuntut di India zaman itu.
  4. Terkenal untuk latar langitnya yang hebat dan pelabuhan semula jadi yang dalam, identitinya sebagai sebuah pusat kosmopolitan di mana Timur bertemu Barat dicerminkan dalam masakan, pawagam, muzik dan tradisinya.
  5. Baru-baru ini, Bahrain telah bertukar menjadi masyarakat kosmopolitan dengan dua masyarakat campuran: dua pertiga populasi Bahrain terdiri daripada masyarakat Arab, manakala yang lain adalah pendatang dan pekerja dari negara seperti Iran, Asia Selatan, dan Asia Tenggara.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...