Thursday 19 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "alih"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "alih" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Paris sebelum diambil alih oleh Billy Key.
  2. Selepas itu, anak sulungnya Richard telah mengambil alih kuasa..
  3. Pada masa ini peranan Bendahara diambil alih oleh Menteri Besar.
  4. Turki Ottoman mengambil alih Baghdad dari Parsi pada tahun 1535.
  5. Maxwell mengambil alih tugas sebagai Residen British di Selangor.
  6. Pada tahun 1888, British mengambil alih pentadbiran negeri Pahang.
  7. Pangkat Tunku Mahkota diambil alih oleh adindanya, Tunku Abdul Rahman.
  8. Park mengambil alih jawatan presiden sehingga beliau dibunuh pada tahun 1979.
  9. Sebanyak sepuluh guru telah mengambil alih tempat beliau dan secara perlahan-lahan.
  10. Selepas Perang Dunia I, Jepun mengambil alih lingkungan pengaruh Jerman di Shandong.
  11. Ketika era Republik Pertama, demokrat sosial mengambil alih dan banyak membuat perubahan.
  12. Seorang pemangku raja mengambil alih tempatnya dan sepuluh tahun kemudian diizin menjadi Sultan.
  13. Kemudiannya, Persatuan Raket Skuasy ditubuhkan dan mengambil alih pentadbiran permainan dalam 1928.
  14. Namun pada 2003, suatu rampasan kuasa berlaku sekali lagi, dimana Franxois Bozizx mengambil alih kuasa.
  15. Semasa Konfrontasi,KD Hang Tuah mengambil alih tugas pengawalan di perairan Tawau, Sabah dari HMAS Yarra.
  16. Sukarno menarik Indonesia daripada Majlis Keselamatan PBB pada 1965 dan Malaysia mengambil alih kerusinya.
  17. Tindakan pertama Bill Shankly selepas mengambil alih jawatan pengurus adalah untuk membuang 24 orang pemain.
  18. Semenjak 10 Mac 2008, Pakatan Rakyat telah mengambil alih negeri ini daripada pemerintahan Barisan Nasional (BN).
  19. Beliau kemudiannya menjadi Setiausaha Agung UMNO dan Tun Abdul Razak pula mengambil alih sebagai Ketua Pemuda UMNO.
  20. Selepas perang dan menyusul kematian Woolfall, pertubuhan itu diambil alih oleh Carl Hirschmann, seorang anak Belanda.
  21. Ini adalah salah di sisi peraturan alih bahasa DBP dan "Makau" tetap merupakan nama rasmi kawasan ini dalam bahasa Melayu.
  22. Penghulu Ali Mustafa mengambil alih pentadbiran pos luar tersebut sehingga diganti oleh pasukan polis dari Muar dan Lenga.
  23. Datuk Iliyas merupakan Datuk Bandar kedua selepas mengambil alih jawatan daripada Datuk Abdul Ghani Rashid pada tahun 2006.
  24. N.T Lopez iaitu pegawai Tentera Persekutuan yang ulung telah mengambil alih jawatan Ketua Bateri 1st Field Battery dari Mej.
  25. Selepas hampir muflis pada tahun 1902, kelab ini telah diambil alih oleh J H Davies dan ditukar nama kepada Manchester United.
  26. Ketika akhir musim 2012–13, David Moyes meninggalkan jawatannya di Everton untuk mengambil alih jawatan di Manchester United.
  27. Sultan Iskandar memegang gelaran Yang-Di Pertuan Agong sehingga diambil alih oleh Sultan Azlan Shah dari Perak pada tahun 1989.
  28. Kementerian ini mengambil alih tugas dan bertanggungjawab memberi tumpuan khusus terhadap kemajuan diseluruh Wilayah Persekutuan.
  29. Semenjak itu, Westminster beransur-ansur mengambil alih peranan Bandaraya London sebagai pusat perniagaan dan pemerintahan negara.
  30. Muar selama bertahun-tahun adalah bandar yang kedua terbesar di Johor tetapi kedudukan tersebut telah diambil alih oleh Batu Pahat.
  31. Sementara itu, pasukan-pasukan Rusia menduduki sebagian besar wilayah Manchuria dan Rusia maupun Jepun berusaha mengambil alih Korea.
  32. Stesen pemancar telefon mudah alih di timur Lubnan, Loji kuasa Jiyyeh, tangki bahan bakar di Lapangan Terbang Rafiq Hariri di Beirut.
  33. Datuk Bandar ketika ini ialah Datuk Abidin Madingkir, yang mengambil alih jawatan daripada Datuk Iliyas Ibrahim pada 2 Februari 2011.
  34. Piagam syarikat dibatalkan pada tahun 1624 dan kawalan langsung diambil alih oleh kerajaan dan dengan itu tertubuhlah Koloni Virginia.
  35. Tempoh bergolak mengikuti kemerdekaan, dan ada beberapa rampasan kuasa dan pergantian rejim sebelum kuasa diambil alih oleh Mathieu Kxrxkou.
  36. Pada tahun 1921, Reza Khan (juga dikenali sebagai Reza Shah) mengambil alih takhta melalui rampasan kuasa daripada Qajari yang semakin lemah.
  37. Pada 19 Ogos 1991, apabila Jawatan Darurat Negara mengambil alih kuasa di Moscow, terdapat percubaan untuk menggulingkan Akayev di Kyrgyzstan.
  38. Beliau meletak jawatan sekembalinya, lalu tempatnya diambil alih oleh Lim Yew Hock, yang melakarkan dasar-dasar yang menawan hati orang British.
  39. Pada 1 Februari, 2005, Gyanendra melucutkan seluruh tampuk kerajaan lalu mengambil alih segala kuasa eksekutif untuk menumpaskan pergerakan Maois.
  40. Khomeini kemudiannya mengambil alih kuasa dan membentuk kerajaan sementara, pada 11 Februari yang dikepalai Mehdi Bazargan sebagai perdana menteri.
  41. Walaupun beliau mengalahkan kakak iparnya, Joanna dan mengambil alih takhta kakak iparnya itu, kakak iparnya kemudian meminta bantuan dari Charles IV.
  42. Sejak dari tahun 2004, pelabuhan-pelabuhan Asia seperti Singapura dan Shanghai telah mengambil alih kedudukannya sebagai pelabuhan yang tersibuk di dunia.
  43. Di bawah Ivan I, Moscow mengambil alih Tver sebagai ibu kota Vladimir-Suzdal dan menjadi pemungut cukai yang tunggal kepada pemerintah-pemerintah Mongolia.
  44. Kerajaan Malayan Union akan mengambil alih semua aset negeri-negeri Melayu, kecuali aset yang berkaitan dengan agama Islam dan harta peribadi sultan-sultan.
  45. Melaka yang pada mulanya merupakan sebuah kerajaan kecil telah berkembang dan mengambil alih peranan pusat perdagangan yang dulunya dipegang oleh Srivijaya.
  46. Setiba kapal Santa Cruz di Melaka, Xavier didatangi oleh xlvaro de Ataxde de Gama, Capitxo-mor kota Melaka yang telah mengambil alih kuasa di kota tersebut.
  47. Ambil alih oleh Rusia telah mencetuskan banyak pemberontakan terhadap kerajaan tsar, dan ramai orang Kyrgyz memilih untuk berpindah ke Pamir dan Afghanistan.
  48. Saiz kad yang kecil menyebabkan NEC mengeluarkan konsol mereka sekali lagi sebagai konsol permainan video mudah alih (Bahasa Inggeris: handheld game console).
  49. Pembantu pengurus Rob Kelly mengambil alih sebagai pengurus sementara dan selepas memenangi tiga daripada empat perlawanan, dia dilantik untuk keseluruhan musim.
  50. Sungai Petani merupakan sebuah bandar yang terbesar di negeri Kedah Darul Aman (Mengambil alih kedudukan Alor Setar [selaku Ibu Negeri Kedah] tersebut pada 2010).
  51. Tugas memulihkan wilayah ini diambil alih oleh kerajaan jajahan Mahkota dengan gabenor Jajahan Mahkota pertama yang dilantik ialah Edward Twining pada 5 Mei 1949.
  52. Akibat tidak berwaspada dengan persediaan tersebut, pada 7 Disember, 1914, lima buah Penjajap Jerman telah cuba menyerang dan juga cuba mengambil alih Port Stanley.
  53. Sebaik sahaja pemberontakan berakhir pada 1930an, Parti Institusi Revolusi mengambil alih pucuk pemerintahan dan berkuasa selama 70 tahun hinggalah akhir abad ke-20.
  54. Selepas kematiannya pada tahun 1984, Lansana Contx mengambil alih kuasa dan dengan segara, mengubah dasar-dasar ekonomi tetapi mengekalkan cengkaman kuasa yang ketat.
  55. Pada tahun 1593 raja Sepanyol mengambil alih dan menguasai Guyana hingga tahun 1595, iaitu ketika para bangsawan Inggeris datang dan mula mengusai daerah-daerah pantai.
  56. Selepas ambil alih komunis pada tahun 1949, Shanghai menjadi lembap di bawah pencukaian kerajaan pusat yang begitu berat serta penyingkiran kebanyakan unsur borjuisnya.
  57. Perang itu akhir pada tahun 1995, selepas tentera darat Croatia berjaya melancarkan dua operasi ketenteraan yang utama untuk mengambil alih kawasan-kawasan yang diduduki.
  58. Beliau mengambil keputusan untuk meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri pada 15 Mei 1981 atas sebab kesihatan dan diambil alih oleh timbalannya, Dato' Seri Dr. Abdullah
  59. Bekas pengurus Rangers, Walter Smith mengambil alih dari Kendall pada musim panas tahun 1998 tetapi hanya berjaya menduduki pertengahan bawah liga tiga kali berturut-turut.
  60. Serentak dengan pengabungan tersebut, anak syarikat Sime Darby iaitu Sime Engineering Sdn Bhd akan mengambil alih sebahagian kepentingan kerajaan didalam Sarawak Hidro Sdn Bhd.
  61. Tugas pelayan untuk menyediakan perkhidmatan kepada ramai pengguna alih rangkaian untuk keperluan yang berbeza seperti sambungan rangkaian yang cepat dan tinggi I / O throughput.
  62. NBC diasaskan oleh Perbadanan Radio Amerika pada tahun 1926, dan pada tahun 1986 rangkaian ini diambil alih oleh General Electric (GE), melalui pembelian RCA berharga $6.4 bilion.
  63. Tempoh selepas pra-sejarah menunjukkan pengaruh ideologi Islam yang mengambil alih pengaruh Hindu dan Buddha pada akhir abad ke-12 kerana berdasarkan cara hidup masyarakat tempatan.
  64. Kaum Hutu yang malas bertani kemudiannya telah di kurangkan bilangannya oleh Kaum Twa dan mula mengambil alih tempat mereka berburu dan memaksa mereka untuk berundur ke dalam hutan.
  65. Selepas kejatuhan Hitit, satu lagi kelompok Indo-Eropah, iaitu kaum Phrygia mengambil alih tampuk penguasaan sehingga kerajaan mereka dihancurkan oleh orang Kimeria pada abad ke-7 SM.
  66. Naib presidennya, Joxo Goulart, mengambil alih tampuk pimpinan tetapi menerima tentangan hebat lalu digulingkan oleh rampasan kuasa pada April 1964 dan digantikan dengan rejim tentera.
  67. Ketika serangan ke atas balai tersebut, beliau telah lama ditukarkan dan jawatannya diambil alih oleh Sarjan Jamil Mohd Shah, kemungkinannya perkara yang diketahui oleh penyerang komunis.
  68. Malangnya, Senna yang mengambil alih penerajuan Prost pada musim 1994 itu kehilangan nyawa di San Marino setelah melanggar tembok pada sudut keluar pada lengkok Tamburello yang bahaya itu.
  69. Apabila bekas pemain Everton, Joe Royle mengambil alih pada tahun 1994, prestasi kelab itu mula meningkat; perlawanan pertamanya sebagai pengurus merupakan kemenangan 2–0 ke atas Liverpool.
  70. Pada penghujung Perang, pangkalan tersebut diambil alih semula oleh British dan emeainkan peranan penting dalam peranan Britain membantu Malaysia semasa Darurat dan Konfrontasi (1962–1966).
  71. Pada bulan Mac 1919, tampuk pemerintahan Hungary diambil alih oleh pihak Komunis untuk tempoh yang singkat sebelum negara ini diduduki oleh pihak Romania sehingga bulan November tahun yang sama.
  72. Pada Mei 2000, Kerajaan Malaysia telah mengambil alih projek dengan membeli kepentingan Bakun Hydroelectric Corporation, dan meneruskan projek melalui syarikat milik kerajaan, Sarawak Hidro Sdn Bhd.
  73. Menjelang tahun 1930, rejim menjadi lumpuh dan lemah semangat, sehingga membolehkan calon presiden yang kalah, Getxlio Vargas untuk mengetuai rampasan kuasa aman lalu mengambil alih tampuk presiden.
  74. Pada tahun yang sama, RRC diterima menganggotai Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu lalu mengambil alih tempat Republik China untuk keahlian negara China di PBB, serta keahlian tetap Majlis Keselamatan PBB.
  75. Pada tahun 1991, Steve mengambil alih pengendalian taman Australia, kini dinamakan semula sebagai "Zoo Australia", dan pada tahun 1992 telah bertemu dengan Terri di tamannya dan mereka kemudian berkahwin.
  76. Secara kebetulan, pemimpin sosialis, Jeneral Ne Win dijatuhkan, mengetuai rakyat mengadakan demontrasi untuk mendapatkan demokrasi pada 8 Ogos 1988 di mana kerajaan junta tentera telah mengambilalih kuasa.
  77. Pesawat Hawk Mk108 digunakan untuk latihan lanjut juruterbang sementara pesawat Hawk Mk208 mengambil alih peranan bantuan dekat udara yang sebelumnya diberikan oleh pesawat McDonnell Douglas A-4PTM Skyhawk.
  78. Di luar padang, cerita utama keluar yang menyatakan kemungkinan besar bahawa kelab ini akan diambil alih pada penghujung musim, oleh ahli perniagaan Tampa Malcolm Glazer,, cuba mengambil alihkepentingan kelab.
  79. Pada tahun 1971, RRC mengambil alih tempat Republik China sebagai wakil tunggal China di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan juga satu daripada lima ahli tetap Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.
  80. Sebelas hari selepas kerajaan autonomi Cuba mengambil alih kuasa rusuhan kecil, dihidupkan oleh kakitangan Sepanyol tersinggung oleh kritik akhbar terus-menerus dari dasar umum Weyler's, meletus di Havana McKinley.
  81. Selepas Setiausaha Pertahanan Denis Healy mengumumkan pengunduran pasukan tentera British daripada pangkalan-pangkalan di timur jauh (kecuali Hong Kong), TUDM dilihat akan mengambil alihtanggungjawab pertahanan udara.
  82. Pada bulan November, Microsoft memasuki pasaran pembantu digital peribadi (PDA) dengan Windows CE 1.0 yang direka khusus untuk peranti bermemori rendah dan berprestasi rendah seperti peranti mudah alih dan komputer kecil.
  83. Terdapat andaian bahawa kelab ini akan gulung tikar, tetapi, dengan Jimmy Murphy mengambil alih sebagai pengurus ketika Matt Busby beransur pulih dari kecederaan, kelab ini terus bermain menggunakan pemain-pemain simpanan.
  84. Produk-produk perkakasan syarikat yang paling terkenal termasuk barisan komputer peribadi Mac dan peranti-peranti persisian berkait, barisan pemain media mudah alih iPod, serta iPhone yang dikeluarkan pada pertengahan tahun 2007.
  85. Tambahan pula, KL Infra juga bercadang untuk membeli tiga anak syarikat milik MTrans bagi meningkatkan mutu perniagaannya, namun gagal setelah Kumpulan Scomi terdahulu mengambil alihbeberapa daripada syarikat yang disasarkannya.
  86. Setelah berlalunya beberapa skim kerajaan yang tidak tahan lamanya, Napoleon Bonaparte mengambil alih pemerintahan Republik pada tahun 1799, menjadikan diri beliau Konsul Pertama, dan kemudiannya Maharaja Empayar Perancis Pertama.
  87. Banyak pendapat telah dimajukan oleh pelbagai pihak tentang konsep 1 Malaysia yang telah perkenalkan oleh Perdana Menteri Datuk Sri Najib Tun Abdul Razak apabila beliau mengambil alih teraju kepimpinan kerajaan pada 3 April yang lalu.
  88. Pada 23 April, selepas sembilan gempa mengisyaratkan pergerakan magma, hampir 600 orang penduduk tua dan bayi di lereng gunung dipindahkan, dan sebahagian rumah mereka diambil alih oleh pelancong-pelancong yang ditarik ke kawasan itu.
  89. Dengan itu, perusahaan bijih timah oleh orang Cina mulai diambil alih oleh syarikat Eropah kerana teknik kapal korek yang dapat melombong dengan cepat dan akhirnya menjual perusahaan lombong bijih timah mereka kepada syarikat British.
  90. Vargas sepatutnya mengambil alih kepresidenan buat sementara waktu, tetapi beliau membubarkan Kongres Negara, memansuhkan Perlembagaan, memerintah dengan kuasa darurat dan menggantikan para gabenor negeri dengan penyokong-penyokongnya.
  91. Kanada mengambil alih Rupert's Land dan Wilayah Barat Laut untuk membentuk sebuah Wilayah Barat Laut baru, tetapi ini memarahkan kaum Mxtis sehingga mencetuskan Pemberontakan Red River disusuli oleh pembentukan provinsi Manitoba pada Julai 1870.
  92. Pada tahun 1990-an, Algeria terjerumus dalam kancah perang saudara selepas pihak tentera menghalang sebuah parti politik Islam, Parti Pembebasan Islam daripada mengambil alih kuasa selepas pilihan raya yang buat pertama kalinya melibatkan pelbagai parti.
  93. Kemudian, apabila Singapura berpisah daripada Kesatuan Malaysia pada 9 Ogos 1965, kerajaan Malaysia dan Singapura mengambil alih saham majoriti daripada BOAC dan pemegang saham yang lain dan syarikat ini bertukar nama menjadi Malaysia-Singapore Airlines.
  94. Musim berikutnya menyaksikan Coppell mengambil alih sebagai pengurus apabila Dave Bassett menyertai Nottingham Forest pad awal tahun 1997 Kelab itu mencapai kejayaan dalam perlawanan play-off dengan mengalahkan Sheffield United dalam perlawanan akhir di Wembley.
  95. Maksud harfiahnya membayangkan konsep asal bahawa perdana menteri ialah menteri pertama atau menteri yang paling kanan kepada raja dan bukannya menteri pengerusi atau menteri yang paling berkuasa, satu peranan yang diambil alih oleh perdana menteri di banyak negara.
  96. Pesuruhjaya Kuching Utara ketika ini ialah Datuk Abang Wahap Abang Julai, yang mengambil alih jawatan dari Abang Atei Abang Medaan pada 1 Ogos 2011 sementara James Chan Khay Syn menjadi gabenor baru bagi Kuching Selatan pada tahun 2008 setelah kematian mengejut Chong Ted Tsiung.
  97. Rusia masih melaksanakan komitmen antarabangsa KRSS dan mengambil alih kerusi tetap KRSS dalam Majlis Keselamatan PBB, dan juga keanggotaan dalam pelbagai pertubuhan antarabangsa yang lain, hak-hak dan kewajipan mengikut perjanjian antarabangsa, dan harta-harta dan hutang-hutang Kesatuan Soviet.
  98. Pada 27 Jun 2008, Bill Gates bersara dari kegiatan seharian syarikatnya, selepas tempoh peralihan dua tahun dari peranannya selaku Ketua Ariktek Perisian yang diambil alih oleh Ray Ozzie, tetapi kekal sebagai pengerusi syarikat, ketua Lembaga Pengarah serta berperanan sebagai penasihat projek-projek utama.
  99. Hubungan istana dengan Menteri Besar Johor, Othman Saat menjadi keruh apabila beliau mempersoalkan kewajaran Tunku Iskandar mewarisi takhta, sehingga mencetuskan Sultan baru itu untuk menitah perintah agar Menteri Besar meletak jawatan dalam masa 24 jam, sebaik sahaja mangkatnya Sultan Ismail, dengan tujuan mengambil alih jawatan tersebut untuk kegunaan dirinya.
  100. Setelah kaum Bolshevik mengambil alih kuasa di Rusia menyusul Revolusi Oktober pada tahun 1917 dan kemenangan Jerman melawan tentera Rusia, antara mundurnya Tentera Merah Rusia dan kedatangan tentera Jerman, Jawatankuasa Penyelamatan Estonia dari Maapxev mengumumkan kemerdekaan Estonia di Pxrnu pada tarikh 23 Februari 1918 dan di Tallinn pada tarikh 24 Februari 1918.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...