Thursday 19 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "angkatan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "angkatan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Keadaan ini memerlukan pembesaran angkatan tentera.
  2. Kepulauan ini juga mempunyai angkatan polisnya yang tersendiri.
  3. Ibu kota Johor iaitu Batu Sawar dimusnahkan oleh angkatan Jambi.
  4. Konvensyen ini turut bererti pembubaran angkatan tentera Hanover.
  5. Dari jumlah penduduk ini, 47% diantaranya merupakan angkatan kerja.
  6. Tingkat pengangguran 4,4% dari seluruh angkatan kerja pada Julai 2005.
  7. Kapal-kapal British telah berjaya ditawan oleh angkatan Laksamana Spee.
  8. Pada tahun 1912, pengawal kebangsaan diciptakan sebagai angkatan polis desa.
  9. juga akan menghantar Maine ke Cuba sebuah manuver angkatan laut yang terpencil.
  10. Di akhir Perang Dunia Kedua, Jepun menyerah diri kepada angkatan Soviet dan A.S.
  11. Tentera Amerika melawan angkatan China Komunis dalam Perang Korea pada tahun 1950–53.
  12. Bagaimanapun, angkatan tentera Amerika akhirnya dapat menterbalikkan pengunduran mereka.
  13. Seluruh angkatan bersenjata telah digerakkan termasuk Senoi Praaq bagi menentang komunis.
  14. Dalam usaha untuk menguasai kembali Indonesia, Belanda menurunkan angkatan tentera mereka.
  15. Di pergelangan pula, sistem yang hampir serupa digunakan di kebanyakan angkatan laut di dunia.
  16. Pada 8 Mei 1945, angkatan tentera Jerman menyerah kalah apabila Tentera Merah menakluki Berlin.
  17. Idea Mahan dalam menjangka angkatan laut yang kuat akan memberi pengaruh yang kuat di seluruh dunia.
  18. Akibatnya, ramai yang gagal semasa proses pengambilan dan telah disingkirkan dari angkatan tersebut.
  19. Pada pukul 7 petang, angkatan penjajahan Jepun bertukar arah dan belayar ke utara menujui Teluk Siam.
  20. Pilpres berkala jarang Jurdil dan oligarki dengan persekutuan bersama angkatan tentera menguasai negeri.
  21. Dari tahun 1942-1945, angkatan tentera Jepun telah menguasai Borneo Utara dan pulau-pulau disekelilingnya.
  22. Mereka diiringi oleh angkatan pengiring yang kuat di bawah pemerintahan Laksamana Muda Shintaro Hashimoto.
  23. Pada 26 November 1941 angkatan merangkumi enam kapal induk diperintah oleh Laksamana Madya Chuichi Nagumo.
  24. Bandaraya London pula ada angkatan polis tersendiri, iaitu Polis Bandaraya London (City of London Police).
  25. Semasa Perang Candu Pertama pada awal abad ke-19, angkatan tentera British menguasai Shanghai buat sementara.
  26. Nama pangkat Jeneral muncul buat pertama kali pada masa penubuhan angkatan tentera profesional dalam abad ke-17.
  27. Tentera Perancis tentera mengalahkan angkatan Tentera Hanoverian Pemerhati, mendorong kepada penjajahan Hanover.
  28. Bekas tentera dari ZIPRA dan ZANLA telah menyertai angkatan tentera udaranya secara di antara 1980 dan awal 1982.
  29. Walaupun integrasi berlaku di ZNA, lain pula halnya dengan angkatan tentera udaranya iaitu Air Force of Zimbabwe.
  30. Menyebarkan Maine ke Havana hanya salah satu bagian dari deployment, lebih besar kekuatan global AS angkatan laut.
  31. Dalam sejarah angkatan laut, kapal tempur merupakan kapal perang yang paling banyak dilengkapi senjata dan perisai.
  32. Pedro de Alvarado, seorang leftenan Hernan Cortxs, memimpin usaha pertama oleh angkatan Sepanyol pada bulan Jun 1524.
  33. Kedua-dua bekas musuh itu bersama-sama menumpaskan angkatan pemberontak Li Zicheng dalam pertempuran pada 27 Mei 1644.
  34. United Kingdom menurunkan salah sebuah angkatan bersenjata yang paling terlatih dan berteknologi paling maju di dunia.
  35. Kerajaan UPC melantik Edward Muteesa II, Kabaka (Raja) Buganda, sebagai Presiden dan Ketua Panglima angkatan bersenjata.
  36. Konflik ini menyasksikan pertarungan antara Angkatan Diraja Dinasti Qing, dan angkatan Perikatan Revolusi (Tongmenghui).
  37. Rencana-rencana berikut adalah berkaitan dengan pangkat Jeneral yang digunakan oleh angkatan tentera di pelbagai negara:
  38. Kini ZNA mempunyai 30,000 tentera yang aktif, manakala angkatan tentera udaranya pula mempunyai 5,139 ahli yang bertugas.
  39. Pada tahun 1499, angkatan tentera Switzerland berjaya mengalahkan angkatan tentera Maximilian I dalam Pertempuran Dornach.
  40. Kota Bharu juga ialah tapak pendaratan angkatan tentera pencerobohan Jepun pada 8 Disember 1941 semasa Perang Dunia Kedua.
  41. Laksamana Spee dan dua anaknya adalah diantara 2,200 angkatan laut Jerman sailors yang terbunuh di medan perang berkenaan.
  42. Inggeris setelah mengetahui hal ini mengutus armada dan mengepung angkatan Bendahara Ali untuk menghalangnya pergi ke Riau.
  43. Raja Melewar telah mengetuai angkatan perang orang-orang Negeri Sembilan menghalau Daeng Kemboja dari tanah Negeri Sembilan.
  44. Dalam sebilangan angkatan tentera, pangkat yang tertinggi adalah Captain General, General of the Army, atau Colonel General.
  45. Tidak lama kemudian, semakin banyak kanton menyertai persekutuan menjadikan kekuatan angkatan tentera Switzerland bertambah.
  46. Para Gabenor Jeneral dan gabenor kolonial juga sering dilantik menjadi commander-in-chief angkatan tentera dalam jajahan mereka.
  47. Angkatan Bersenjata Timor Leste adalah FALINTIL-FDTL, sedangkan angkatan kepolisiannya adalah PNTL (Policia Nacional Timor-Leste).
  48. Britih memihak kepada Dato’ Kelana setelah dijemput dan mengalahkan angkatan Dato’ Bandar yang kemudiannya dibuang ke Singapura.
  49. Selepas enam minggu pertempuran yang ganas pada awal 1991, angkatan tentera Iraq terpaksa berundur dari Kuwait pada 26 Februari 1991.
  50. 205 RAF yang diketuai oleh Pegawai Penerbangan Bedell, ditembak jatuh oleh pesawat Jepun semasa cuba memantau kemajuan angkatan Jepun.
  51. Bulan-bulan yang menyusul melihat pertempuran antara Tentera Croatia yang baru ditubuhkan dengan angkatan tentera Yugoslavia/Serbia bersama.
  52. Pasukan polis nya iaitu Zimbabwe Republic Police merupakan sebahagian daripada angkatan tentera di Zimbabwe dengan bilangan seramai 25,000 orang.
  53. Keengganan Malaysia mengiktiraf Israel menjadi isu berikutan penyertaan Malaysia dalam angkatan pengamanan PBB berikutan krisis Israel-Lubnan 2006.
  54. Pada tahun 1995, pindaan telah dibuat keatas rang undang-undang pertahanan dimana semua cabang angkatan tentera diletakaan di bawah seorang komander.
  55. Kira-kira 45 pulau diduduki oleh bilangan yang agak kecil angkatan tentera dari Vietnam, Republik Rakyat China, Republik China, Malaysia dan Filipina.
  56. Tiada angkatan bersenjata Solomon yang ditugaskan di Solomon meskipun sebuah pasukan polis seramai 500 orang dikerahkan untuk menjada kawasan persempadan.
  57. Dengan keruntuhan Kesatuan Soviet, peranan TLD pada abad ke-21 kembali kepada angkatan tentera laut khas untuk ekpedisi ketenteraan sejagat dan operasi laut lepas.
  58. Serangan tentera Montenegro keatas kubu pertahanan Utmaniyyah di bandar Skutari memaksa empayar berkenaan menyediakan satu angkatan tentera di Macedonia berhampiran.
  59. Selepas menyertai angkatan PBB dalam Perang Korea, Turki menyertai NATO pada tahun 1952, untuk menjadi benteng terhadap peluasan Soviet ke dalam rantau Mediterranean.
  60. Apabila komander Jerman, Laksamana Maximilian Spee melihat bahawa telah diserang oleh sejumlah yang besar angkatan perang British mula menyerang dari kawasan berkenaan.
  61. Kerajaan Uthmaniyyah mempunyai angkatan laut yang handal di Laut Mediterranean dan melaksanakan tugasnya dalam peperangan dengan Sepanyol dan kuasa-kuasa Eropah yang lain.
  62. Pada zaman Darurat juga, angkatan tentera telah melihat penubuhan pasukan berbilang bangsa iaitu Rejimen Persekutuan dan Skuadron Kereta Perisai Persekutuan pada tahun 1952.
  63. Filipina adalah kerajaan berbentuk kesatuan berpresiden, dengan Presiden merupakan ketua negara dan ketua kerajaan serentak, selain merupakan panglima besar angkatan tentera.
  64. Menurut Sejarah Melayu yang dikarang oleh Tun Sri Lanang pada tahun 1565, angkatan Parameswara melarikan diri ke Muar tetapi diganggu oleh biawak yang tidak terkira banyaknya.
  65. Kemuncak peristiwa perperangan ini berlaku apabila Pangeran Dipati Anum mengetuai sebuah angkatan perang untuk menyerang dan memusnahkan Johor secara mengejut pada 4 April 1673.
  66. Walaupun Tentera Darat Ke-25 Jepun lebih kecil bilangan anggotanya berbanding angkatan tentera Pihak Berikat di Tanah Melayu dan Singapura, panglima Jepun menumpukan daya pasukan mereka.
  67. Sejak kebelakangan ini, SANDF telah menjadi angkatan keamanan utama di rantau ini, dan telah terlibat dalam pelbagai operasi termasuk di Lesotho, Republik Demokratik Congo, serta Burundi.
  68. Dia menyusun tentera angkatan darat yang terdiri daripada 6,000 lelaki dewasa Estonia dari bermacam-macam negara, tetapi dia terbunuh dalam Pertempuran Hari Santo Matius pada bulan September 1217.
  69. Parti politik Union des Populations du Cameroun mendukung kemerdekaan tetapi diharamkan pada 1950-an, lalu mencetuskan perang terhadap angkatan tentera Perancis dan jajahan Cameroon sehingga 1971.
  70. Pada 31 Julai 2006, Castro menugaskan adiknya Raxl Castro sebagai Presiden Majlis Negara, Presiden Jemaah Menteri, Setiausaha Pertama Parti Komunis Cuba dan jawatan panglima besar angkatantentera.
  71. Bahagian ini bertanggungjawab dalam merancang, mengkoordinasi dan mengawasi latihan-latihan yang dijalankan bersama dengan agensi-agensi kerajaan yang lain atau dengan angkatan tentera luar negeri.
  72. Republik ini telah menghantar delegasi sepuluh orang, termasuk satu pegawai status tinggi dari angkatan tentera laut, darat dan udaranya, dan juga pegawai-pegawai daripada kementerian luar negaranya.
  73. Ketiga-tiga angkatan ini diuruskan oleh Kementerian Pertahanan dan diselia oleh Majlis Keselamatan (Defence Council) yang dipengerusikan oleh Setiausaha Pertahanan Negara (Secretary of State for Defence).
  74. ZDF adalah hasil daripada pengintegrasian tiga angkatan tentera utama: Zimbabwe African National Liberation Army, (ZANLA), Zimbabwe People's Revolutionary Army, (ZIPRA) dan Rhodesian Security Forces (RSF).
  75. Diberikan kuasa oleh Majlis Keselamatan PBB, sebuah angkatan tentera campuran yang terdiri daripada 34 buah negara, diketuai oleh Amerika Syarikat, bertempur dalam Perang Teluk Arab untuk membebaskan Kuwait.
  76. Fan Shih-man memperbesarkan angkatan laut dan memperbaiki Funanese bureaucracy, membentuk bentuk separuh-feudal yang membiarkan adat dan pengenalan tempatan kekal, terutamanya yang terletak di sempadan empire.
  77. Krisis dalaman Dinasti Ming memuncak pada April 1644, apabila ibu kota diserbu oleh sepakatan angkatan pemberontak pimpinan Li Zicheng, seorang pegawai bawahan Ming yang menjadi ketua pemberontakan para petani.
  78. Angkatan Royal Navy United Kingdom telah menguasai lautan untuk sebahagian besar abad ke-19, tetapi Kaiser Wilhelm mahu mengubah keadaan itu, untuk sebab strategik, dan untuk mempunyaiangkatan laut yang besar.
  79. Kehadiran dan pengaruh global Britain diluaskan lagi melalui hubungan perdagangan, bantuan pembangunan rasmi, dan angkatan tenteranya yang berpangkalan di sekurang-kurangnya 20 kedudukan tentera di serata dunia.
  80. Angkatan Tentera Malaysia mengalami evolusi yang berterusan daripada sekadar pasukan tambahan di dalam Tentera British kepada pasukan menentang insurgensi seterusnya dibentuk menjadi sebuahangkatan konvensional.
  81. Pada tahun-tahun kebelakangan ini, angkatan tentera Amerika Syarikat cenderung menggunakan "Pegawai Berbendera" dan "Pangkat Bendera" untuk merujuk kepada jeneral-jeneral dan laksamana-laksamananya sebagai sekumpulan.
  82. Dari 1972-1978 menjadi jurulatih di Sekolah Latihan Perang.Beliau amat rapat dengan Jeneral Prem Tinsulanonda apabila Prem dilantik sebagai Ketua angkatan Tentera Thailand dan kemudian sebagai Perdana Menteri Thailand.
  83. Pada pagi 7 Disember 1941, kapal terbang angkatan tersebut mengebom kesemua pengkalan tentera Amerika Syarikat di kepulauan Hawai, dan kebanyakan kapal yang berlabuh di pelabuhan Pearl, termasuk "Barisan Kapal Tempur".
  84. Tanpa sokongan NATO atau mandat PBB untuk campur tangan ketenteraan, Bush menganjurkan “campuran pihak yang rela” ; angkatan campuran menyerang Iraq pada tahun 2003 dan berjaya menggulingkan diktator Saddam Hussein.
  85. Beliau mempergunakan perintah presiden untuk memulakan desegregasi angkatan tentera Amerika Syarikat dan melancarkan sebuah sistem pemeriksaan kesetiaan untuk memecat beribu-ribu pesimpati komunis dari perkhidmatan awam.
  86. Dengan dalih serangan mendadak Tunisia ke atas Algeria, Perancis memarakan angkatan tenteranya yang terdiri daripada kira-kira 36,000 orang masuk ke Tunisia dan memaksa Bey untuk memeterai Perjanjian Bardo pada tahun 1881.
  87. Disebabkan kehilangan teruk di Pearl Harbor dan penjajahan lanjut Jepun di Filipina, dalam tempoh enam bulan berikut, angkatan laut Amerika Syarikat hampir gagal memainkan peranan penting dalam pentas Asia Perang Dunia II.
  88. Setelah British Matek kepada angkatan Amerika dengan bantuan Perancis, Great Britain akhirnya akur kepada kemerdekaan Amerika Syarikat dan kedaulatan negeri-negeri berkenaan atas wilayah Amerika di barat Sungai Mississippi.
  89. Penduduk asal adalah keturunan orang melayu asli dan ditadbir oleh seorang ketua yang bernama Datok Sabun yang berasal dari Minangkabau yang berhijrah bersama dengan angkatan ke Seri Menanti dan membuka kampung di Kampung Ladang.
  90. Henry VIII memeterai Perjanjian Westminster dengan Ferdinand II ini, dan bersama-sama dengan angkatan tentera Inggerisnya, menyeberangi Selat Inggeris ke Perancis untuk menyertai pengepungan-pengepungan dan pertempuran-pertempuran.
  91. Jeneral Rommel, komander angkatan tentera Kuasa Paksi di Afrika Utara, mengharap-harapkan kejayaan ke atas tentera Pihak Berikat di Tunisia yang serupa dengan kejayaan angkatan tentera Jerman dalam Pertempuran Perancis pada tahun 1940.
  92. Surayud bersara selepas lebih kurang 40 tahun berkhidmat dalam angkatan tentera pada 2003, ekoran perbalahan dengan Thaksin yang mengetepikan beliau dengan melantiknya sebagai Panglima tertinggi tentera, jawatan yang kurang berpengaruh.
  93. Angkatan-angkatan tentera Pihak Berikat akhirnya bergabung pada 8 April 1943 dan dengan itu, Amerika Syarikat, United Kingdom, Perancis Bebas, dan Poland dapat memenangi sebuah pertempuran utama sebagai suatu angkatan tentera bersekutu.
  94. Semasa Perang Dunia I dan Perang Dunia II, Tentera Laut Jerman menggunakan pangkat yang dikenali sebagai Generaladmiral, tetapi ini merupakan pangkat tentera laut yang langsung tidak berkaitan dengan pangkat Jeneral angkatan tentera darat.
  95. Mereka membelajari bahawa supaya dapat menewaskan Jerman, mereka harus menyeleraskan tindakan-tindakan mereka dan memulihkan dengan cepat daripada sebarang halangan yang dikenakan pada mereka oleh angkatan tentera Jerman yang berpengalaman.
  96. Panglima Tertinggi, Panglima Besar, Ketua Panglima atau Commander-in-Chief ialah orang atau individu yang mentadbir operasi pemerintahan dan penguasaan tertinggi angkatan tentera sesebuah negara atau elemen-elemen penting ketumbukan tersebut.
  97. Didalam sistem berparlimen, badan eksekutif akhirnya bergantung kepada kehendak badan perundangan; meskipun badan perundangan tidak mengeluarkan arahan terus kepada angkatan tentera dan dengan itu tidak menguasai tentera dalam apa jua maksud.
  98. Sungguhpun lebih banyak unit Pihak Berikat, termasuk dari Divisyen ke-8 Australia, terbabit dalam kempen tersebut, pihak Jepun menghalang angkatan tentera Pihak Berikat daripada bergabung semula, menawan bandar, dan terus mara ke arah Singapura.
  99. Pada hari itu juga, Chun menyandang jawatan presiden, kemudian tercetusnya tunjuk perasaan seluruh negara yang menuntut demokrasi, khususnya bandar Gwangju, di mana Chun menghantar angkatankhas untuk bertindak keras terhadap Gerakan Pendemokrasian Gwangju.
  100. Dia pernah dibuang sekolah guru gara-gara berskandal dengan kepala sekolahnya, pernah ditinggal mati anaklaki -lakinya akibat keracunan, dan bercerai pada tahun 1906 dari suaminya, seorang angkatanlaut Belanda yang usianya terpaut 20 tahun lebih tua darinya.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...