Thursday 19 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "asalnya"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "asalnya" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Pada asalnya ia dinamakan sebagai "The Friendlies".
  2. Kelab ini pada asalnya dikenali sebagai Boscombe F.C..
  3. Agama Hindu pada asalnya dianuti oleh orang-orang Aryan.
  4. IAU menerbitkan cadangan draf asalnya pada 16 Ogos 2006.
  5. Inilah asalnya wujud 'aliran' atau 'sekolah silat pulut'.
  6. Ossetia pada asalnya merupakan keturunan Alans, Sarmatian.
  7. Pada asalnya ia merupakan padang kriket bagi Kelab Selangor.
  8. Kawasan Pasar Malam Kulim asalnya merupakan ladang kelapa sawit.
  9. Pulau Labuan asalnya merupakan sebahagian dari Kesultanan Brunei.
  10. Cacing Gelang pada asalnya dinamakan Nemata oleh Nathan Cobb pada 1919.
  11. Jadi, pada asalnya Afrika Utara berada di kutub selatan di zaman lampau.
  12. Tapak pusat latihan ini pada asalnya milik sebuah sekolah, St Francis Xavier.
  13. Kelahiran Belanda, 7 Ogos 1876, nama asalnya ialah Margaretha Gertruida Zelle.
  14. Pada asalnya Jelebu didiami oleh kaum orang asli keturunan Temuan dari suku Biduanda.
  15. Persatuan Belia Melayu yang pada asalnya bercorak sosial berubah kepada motif politik.
  16. Nemertea, Sipuncula dan lofofor ini asalnya digolongkan bersama-sama sebagai lofoforat.
  17. Liga musim pertama adalah diadakan 1992–93 dan asalnya terdiri daripada 22 buah kelab.
  18. Pada asalnya satu koloni negara Perancis, Republik Afrika Tengah merdeka pada tahun 1960.
  19. Petempatan yang seterusnya menjadi pusat bandar Segamat asalnya dipanggil Rantau Panjang.
  20. Kepulauan Falkland atau Islas Malvinas pada asalnya di bawah kekuasaan kerajaan Sepanyol.
  21. Negeri Sembilan pada asalnya diambil dari sembilan daerah iaitu dan dibakukan menjadi Negeri Sembilan.
  22. Ia pada asalnya bertujuan sebagai unit kapal tempur kelas Revenge, tetapi diarah mengubah reka bentuk.
  23. Austria pada asalnya merupakan tempat utama dinasti Habsburg yang mengasaskan negara Empayar Suci Rom.
  24. Pada asalnya terletak di pusat bandar Alor Setar namun dipindah agar kesesakan lalu lintas dapat diatasi.
  25. Pada asalnya direkabentuk supaya ia hanya boleh diguna oleh seorang pada satu masa, dan juga serasi IBM PC.
  26. Aspirin yang asalnya datang daripada kulit pokok willow hanya merupakan salah satu daripada contoh-contohnya.
  27. Selama beberapa tahun, lencana Milan adalah bendera Milan; yang pada asalnya merupakan bendera Saint Ambrose.
  28. 10–70 M) ialah seorang jurutera dan ahli matematik Yunani yang bergiat di kota asalnya Iskandariah, Mesir Rom.
  29. Pembangunan di Georgetown pada asalnya tertumpu di kawasan Kota Cornwallis, selepas itu jalan-jalan mula dibina.
  30. Pada asalnya penduduk Melayu yang menjadi penetap awal Georgetown memanggil kawasan ini sebagai "Tanjung Penaga".
  31. Kambuja merupakan puak Aryan India-Iran dalam keluarga India-Eropah, pada asalnya tempatan di Pamir dan Badakshan.
  32. Petaling Jaya asalnya sebuah ladang getah seluas 486 hektar yang dimiliki oleh syarikat British, Effingham Estate.
  33. Anak-anak kapal Santa Cruz juga terpaksa ditukar dan hadiah-hadiah yang asalnya dibawa untuk Maharaja China disita.
  34. Dari suku Biduanda inilah asalnya pembesar-pembesar Negeri Sembilan yang dipanggil Penghulu dan kemudiannya Undang.
  35. Negeri Sembilan pada asalnya didiami oleh orang-orang asli yang terdiri daripada suku kaum Semelai, Semai dan Jakun.
  36. Pada Perang Napoleon, Denmark asalnya ingin menegakkan polisi neutral dan berdagang dengan Perancis dan United Kingdom.
  37. Myxozoa, iaitu paraset unisel yang asalnya dianggap sebagai Protozoa, kini dipercayai telah berkembang dari Medusozoa juga.
  38. Selepas Perang Dunia Kedua, tentera Soviet memaksa pekerja Czech, Slovak dan Hungary untuk pulang ke negara asalnya semula.
  39. Pertubuhan sebegini juga disebut mafia Jepun, kerana ada persamaan dengan bentuk pertubuhan yang asalnya dari Itali tersebut.
  40. Kapal seberat 1,500 tan ini asalnya bersenjatakan misil Exocet MM38 dan mampu menempatkan sebuah helikopter bersaiz sederhana.
  41. Bermula dari tarikh itu, Perlis yang asalnya sebuah daerah jajahan Kedah bertukar menjadi sebuah negeri naungan yang berdaulat.
  42. Jika betul, kesannya ialah pada asalnya untuk memastikan penjual kunci ke dalam dan, mungkin, amalan anti-bersaingan selepas itu.
  43. Universiti ini menyusur-galur asalnya pada sekurang-kurang akhir abad ke-11, meskipun tarikh pengasasan yang tepat masih tidak jelas.
  44. Taiwan pada asalnya adalah jajahan Jepun pada tahun 1895-1945, hasil kekalahan teruk dinasti Qing selepas Perang China-Jepun Pertama.
  45. Tanah ini asalnya diadakan 12,000, tetapi kehadiran mencecah kemuncaknya 32,786 dalam 1967 FA cawan Kelima Pusingan menentang Arsenal.
  46. Sebelumnya, ia dipanggil Quintilis, yang bererti "kelima" dalam bahasa Latin, kerana pada asalnya kalendar Rom bermula pada bulan Mac.
  47. Pasukan ditubuhkan oleh John Houlding pada asalnya hendak didaftarkan atas nama Everton, tetapi ditolak oleh Persatuan Bolasepak England.
  48. Sesetengah ahli matematik percaya yang trigonometri asalnya dicipta untuk mengira kedudukan matahari, latihan tradisional dalam buku tertua.
  49. Kebanyakan ukuran padang hoki pada asalnya diteteapkan menggunakan nombor integer ukuran imperial dan dituliskan sedemikian dalam rencana ini.
  50. Ibu negara Funan pada asalnya terletak di Vyadhapura, hampir bandar Phnom Penh moden, meskipun ia mungkin dipindahkan ke Oc Eo pada kemudiannya.
  51. Contohnya, bunyi /ʃ/ asalnya diwakili huruf <c> dalam bahasa Inggeris manakala bunyi sama diwakili huruf <x> dalam bahasa Perancis.
  52. Sungguhpun begitu terdapat dikalangan mereka yang memeluk agama Islam yang telah disisihkan oleh keluarga asalnya yang masih belum memeluk Islam.
  53. Pada 20 November 1985, Microsoft mengeluarkan versi runcit pertama Microsoft Windows yang asalnya berbentuk sambungan grafik untuk sistem MS-DOS.
  54. Matlamat ini asalnya dicadangkan oleh Ismail Abdul Rahman, setelah kerajaan tidak dapat mencapai persetujuan atas satu matlamat dasar yang sesuai.
  55. Selepas Perang Dunia Pertama, kebanyakan orang Czech dan Hungary pulang ke negara asalnya semula dan menunjukkan penurunan semula penduduk Vienna.
  56. Ketiga-tiga kubah tersebut yang asalnya diperbuat daripada kayu dan batu bata dan dicat hitam, telah digantikan dengan kubah-kubah bersalut tembaga.
  57. Nama "kapal tempur" pada asalnya diberikan kepada taraf-pertama, taraf-kedua, dan taraf-ketiga kapal dalam barisan semasa zaman layar (age of sail).
  58. Istilah Kunlun pada asalnya digunakan untuk merujuk kepada banjaran gunung yang terbentang melangkaui sebahagian besar wilayah Tibet dan utara India.
  59. Berbagai-bagai organisma dengan organisasi peringkat protis pada asalnya diolahkan sebagai kulat kerana organisma-organisma itu menghasilkan sporangium.
  60. Pada bulan Disember 2009, Mark Hughes yang telah dilantik tidak lama sebelum perubahan dalam pemilikan, namun pada asalnya disimpan oleh pengarah baru -.
  61. Kapal ini pada asalnya dibina untuk Iraq sebagai korvet kelas Assad, namun ia tidak diserahkan atas sekatan antarabangsa ke atasnya selepas Perang Teluk.
  62. Pada asalnya terdapat dua meriam dan yang satu lagi ialah "Sri Negaro" tapi telah terjatuh ke dalam Kuala Sungai Pattani semasa hendak diangkut ke Bangkok.
  63. Nama pasukan yang ditubuhkan oleh John Houlding pada asalnya hendak didaftarkan atas nama Everton, tetapi hajatnya ditolak oleh Persatuan Bolasepak England.
  64. Sementara kesenian menggunakan pedang untuk tujuan asalnya kini telah lapuk, kenjutsu telah bertukar menjadi gendai budo - kesenian bela diri untuk masa kini.
  65. Apabila ringgit Malaysia mengambil tempat ringgit Malaya dan Borneo British pada tara, ringgit baru ini asalnya bernilai 8.57 ringgit sepaun sterling British.
  66. Contohnya, sesebuah lagu lama yang diminati oleh generasi demi generasi baru, meskipun penyanyi asalnya sudah lama meninggal dunia, digelar lagu "malar hijau".
  67. Stadium ini asalnya dibina pada 1925 untuk pasukan Slovan Vienna, kelab imigran orang Czech dan telah dimusnahkan oleh tentera Bersekutu pada Perang Dunia Kedua.
  68. Kelompok-kelompok Mongol dan Turkik seperti kaum-kaum Buryat, Tuvan, dan Yakut pada asalnya tinggal di Siberia, dan keturunan-keturunan mereka masih tinggal di sini.
  69. Kelab bola sepak baru itu, asalnya digelar sebagai "The Glaziers" ditubuhkan pada 10 September 1905 dibawah bimbingan penolong setiausaha Aston Villa, Edmund Goodman.
  70. Walaupun pada asalnya mereka dilantik ke daerah jajahan untuk tempoh tetap empat tahun sebagai hakim, toryo enggan kembali ke ibu negara selepas penggal mereka tamat.
  71. Nama Italia pada asalnya hanya memaksudkan sebahagian kawasan yang kini menjadi Itali Selatan—menurut Antiochus dari Syracuse, di bahagian selatan semenanjung Bruttium.
  72. Bandar ini pada asalnya didiami oleh puak Celt dan Roman sebelum ia bertukar menjadi kota Zaman Pertengahan dan Baroque, serta menjadi ibu negara Empayar Austria-Hungary.
  73. Penyelidikan Sir Isaac Newton bermula apabila University of Cambridge ditutup pada tahun 1665 yang menyebabkan beliau terpaksa pulang ke tempat asalnya iaitu Lincolnshire.
  74. Organisasi politik Republik China pada asalnya didasarkan perlembagaan yang ditulis pada tahun 1947 di tanah besar China sebelum tumpasnya Republik di sana ke tangan Komunis.
  75. Ahli alkimia pada zaman itu sangat berpengaruh meskipun bukan pada asalnya mencari sesuatu yang tiada, tetapi mengkaji sesuatu yang seterusnya menjadi asa kepada kimia moden.
  76. Sebagai contohnya, dalam pembangunan muzik klasikal atau opera di Eropah, fungsi penggubah muzik pada asalnya tidak dianggap penting berbanding dengan fungsi persembahan muzik.
  77. Pada tahun 1973, Universiti Qatar telah ditubuhkan, dan pada tahun 1975, Muzium Negara Qatar telah dibuka di kawasan yang pada asalnya merupakan Istana Pemimpin pada tahun 1912.
  78. Ciri-ciri ini secara tradisionalnya mentakrifkan genus ini; tetapi banyak spesies yang pada asalnya dikelaskan sebagai Clostridium telah dikelaskan semula dalam genus-genus lain.
  79. Banyak batuan Prakambrium sangat dimetamorfosis dan dengan itu, mengaburkan asalnya manakala batuan yang lain dimusnahkan oleh hakisan atau terbenam jauh di bawah strata Fanerozoik.
  80. Semua syiling ini dibuat dengan kupronikel kecuali syiling 1 sen yang asalnya dibuat dengan gangsa pada tahun 1967 hingga 1972, kemudian dengan keluli bersalut tembaga mulai tahun 1973.
  81. Sejarahwan KR Subramanian menyatakan bahawa dinasti Pallava pada asalnya bukanlah kuasa Tamil, tetapi mereka merupakan kuasa Telugu; dan Sumber Telugu mengetahui mengenai Trilochana Pallava.
  82. Pada asalnya Putrajaya dirancangkan untuk mempunyai sebuah sistem aliran ringan, malah terowong untuk sistem ini telah dijalankan, tetapi selepas rancangan ditukar, rancangan monorel terpilih.
  83. Pada 27 Ogos 1955, ibu negeri Pahang yang asalnya di Kuala Lipis sepanjang era residensi British telah dipindahkan ke Kuantan, dan kepentingan bandar ini dari segi pentadbiran semakin meningkat.
  84. Dipercayai juga beberapa kumpulan yang asalnya hanya di ketuai dan dianggotai oleh bangsa Cina telah diketuai dan dianggotai oleh bangsa2 lain seperti 08,18,24,30,35,36,360,77,99,313 dan lain-lain.
  85. Baginda menyifatkan "demonstrasi jalanan banyak membawa keburukan daripada kebaikan meskipun niat asalnya baik.," dan meminta pihak Bersih supaya menyelesaikan perbalahan dengan kerajaan secara aman.
  86. Jawatan Presiden Singapura yang asalnya berbentuk istiadat, diberi sedikit kuasa veto pada tahun 1991 untuk beberapa keputusan penting seperti penggunaan rizab negara dan pelantikan jawatan kehakiman.
  87. Pendapat nasihat secara asalnya adalah untuk cara dimana agensi PBB boleh mendapat bantuan Mahkamah dalam menentukan isui-isu undang-undang yang kompleks yang mungkin dibawah mandat tersendiri mereka.
  88. Vokal juga asalnya tidak digunakan dalam huruf Semitik, meskipun malah dalam huruf Ugaritik yang amat kuno matres lectionis telah digunakan, d.c. tanda konsonan telah digunakan untuk menandakan vokal.
  89. Nama Austria dalam bahasa Jerman, xsterreich, bermaksud "kerajaan timur" ataupun "empayar timur", dan ia asalnya dengan perkataan Ostarrxchi, yang pertama muncul dalam "dokumen Ostarrxchi" pada tahun 996.
  90. Ia secara asalnya melibatkan kawasan seluas 15x50kmx bermula dari kawasan Menara Berkembar Petronas hingga ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur dan turut melibatkan bandar Putrajaya dan Cyberjaya.
  91. Perkataan ringgit bermaksud "bergerigi" dan asalnya memaksudkan sisi bergerigi yang terdapat pada wang perak dolar Sepanyol yang digunakan secara meluas pada zaman penjajahan Portugis pada abad ke-16 dan ke-17.
  92. Selepas menunjuk cara ciptaan telegraf, Edison belum pasti sama ada rancangan asalnya iaitu menjualnya pada harga sekitar $4,000 hingga $5,000 adalah bijak, maka beliau meminta Western Union untuk membida harganya.
  93. Memulakan sistem mengunakan Extensible Firmware Interface di sistem x64 juga diperkenalkan; ciri ini asalnya dijangkakan untuk keluaran asal Vista tetapi ditangguhkan kerana tiada perkakasan yang sesuai pada masa itu.
  94. Selepas persetujuan mengenai pengambilalihan ini, BPMB memberi KL Monorail penunggakan masa sehingga 29 April 2007 bagi pembayaran faedah yang berjumlah RM4,244,801.91 yang asalnyaharus dilangsaikan pada 29 Disember 2006.
  95. Abjad-abjad MAS dalam taip terbaru ini diletakkan sedikit warna merah yang menandakan nama asal syarikat tersebut, Malaysia Airlines System selepas rekaan asalnya tidak diluluskan oleh bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Abdullah
  96. Perkataan "Kinabalu" asalnya merupakan perkataan kaum Kadazandusun yang dicampurkan antara perkataan Aki Nabalu, yakni aki membawa maksud nenek moyang, manakala nabalu beerti gunung, "gunung nenek moyang" dalam bahasa Melayu.
  97. Aa">a Atlet India's asalnya bertanding sebagai Peserta Olimpik Bebas dan berarak di bawah Bendera Olimpik semasa majlis perasmian itu, India telah digantung pada Disember 2012 diatas atas proses pilihan raya Persatuan Olimpik India.
  98. Pada asalnya merupai sebuah kota perikanan yang lengang, Shanghai menjadi bandar raya China yang terpenting menjelang abad ke-20 serta pusat kebudayaan rakyat, maksiat, perbincangan ilmiah, dan komplot-komplot politik semasa Republik China.
  99. Pulau Pinang yang pada asalnya kepunyaan Kesultanan Kedah, dipajak kepada Syarikat Hindia-Timur British pada 1786 oleh Sultan Muhammad Jiwa, Sultan Kedah, sebagai gantian untuk mendapat perlindungan pihak British daripada serangan Siam dan Burma.
  100. Kemudian itu Greek sentiasa ditulis kiri ke kanan, tetapi asalnya ia telah ditulis kanan ke kiri (dengan watak asimetrikal dipusing), dan dalam-antara bertulis cara samada — atau, besar kemungkinan, boustrophedon, jadi yakni baris ini arah altenatif.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...