Thursday 19 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "barangan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "barangan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Kebanyakan barangan dihantar menggunakan kereta api.
  2. Tidak kurang 50,000 jenis barangan dibuat daripada getah.
  3. Pada 2003, 11 juta barrel barangan melaluinya setiap hari.
  4. Contohnya, hadiah yang ditawarkan boleh jadi wang tunai atau barangan tetap.
  5. Lain-lain barangan ialah tilam, sarung tangan, hos, permaidani, tikar getah dan kasut.
  6. IHP mengukur harga satu kumpulan atau bakul barangan dan perkhidmatan yang dibeli oleh pengguna.
  7. Pertanian ialah pengeluaran makanan dan barangan melalui perladangan, penternakan, dan perhutanan.
  8. Jika terlalu banyak wang yang mengejar barangan dan perkhidmatan yang sedikit, maka inflasi akan wujud.
  9. Harga barangan keperluan lain seperti gula (RM6 per kg), tepung (RM4 per kg) dan minyak masak (RM8 per kg).
  10. Kereta api barangan angkut (KBA) adalah sangat ekonomi jika barang diangkut secara pukal pada jarak yang jauh.
  11. Mereka telah menggunaan kapal maritim Somalia purba yang dikenali sebagai beden bagi mengangkut barangan muatan mereka.
  12. Perdagangan barangan seperti kayu gaharu, kayu laka, gading bermutu tinggi di jadikan pertukaran dengan emas dan perak.
  13. Daniel Bernoulli (1778) memperkenalkan prinsip-prinsip barangan maksimum pada kebarangkalian sebuah sistem kesilapan serentak.
  14. Dari sinilah bermulanya perniagaan bertukar barangan dan perdagangan diantara orang-orang tempatan dengan pedagang-pedagang asing.
  15. Ini secara lambat menambahkan martabat Melayu yang berdagang pelbagai barangan tempatan, termasuk emas, dengan para pedagang asing.
  16. Oleh itu, ia boleh dijadikan simpanan gas yang berguna dan boleh dikeluarkan apabila permintaaan barangan tersebut melebihi kadar biasa.
  17. Ini terbukti dengan jumpaan barangan yang berasal dari empire Rom, Cina dan India dalam penggalian arkhaeologi di Oc Eo di selatan Vietnam.
  18. Dalam sesetengah keadaan, mengangkut barangan menggunakan kereta api adalah sangat ekonomi, dan cekap tenaga berbanding menggunakan jalan raya.
  19. Dalam ekonomi, inflasi bermaksud suatu kenaikan dalam tingkat harga umum barangan dan perkhidmatan dalam sesebuah ekonomi dari semasa ke semasa.
  20. Ini dapat dibuktikan melalui penemuan wang perak pada zaman Sultan al-Mutawakil, manik yang dibawa dari negara India dan barangan kaca dari Timur Tengah.
  21. Di antara mereka yang terselamat termasuklah Juan Dxaz de Solxs dan beliau telah bertemu dengan beberapa orang pribumi yang menghadiahkannya barangan perak.
  22. Mereka dianggap sebagai budak jahat yang membentuk kumpulan ganas untuk memeras pelanggan di pasar tempatan dengan menjual barangan palsu dan aktiviti haram.
  23. Dengan peningkatan tingkat harga umum, setiap unit matawang hanya dapat membeli barangan dan perkhidmatan dalam jumlah yang lebih kurang daripada sebelumnya.
  24. Ketika ini, Malaysia beralih dari ekonomi berasaskan pertanian kepada ekonomi berasaskan perindustrian yang termasuk komputer dan barangan elektronik pengguna.
  25. Persetujuan ini dirangka untuk mengurangkan tarif barangan tertentu antara negara ahli secara beransur-ansur, dengan diawasi oleh satu jawatan kuasa penyeliaan.
  26. Kapalnya berdagang dengan banyak barangan termasuk selimut dengan Mexico dan Russia yang telah menubuhkan pos luar (outpost) di bahagian utara Teluk San Francisco.
  27. Untuk menentang secara aman, penduduk China mengadakan "tiga tidak", tidak kepada cukai, tidak kepada perkhidmatan, dan tidak kepada menjual barangan kepada Portugis.
  28. Inflasi boleh menyerap dalam sesebuah negara melalui import terutamanya bagi sesebuah ekonomi terbuka yang banyak mengimport barangan dan perkhidmatan dari luar negara.
  29. KDNK bermaksud jumlah nilai pasaran keseluruhan barangan dan perkhidmatan terakhir yang dikeluarkan dalam sesebuah negara pada masa tertentu (lazimnya dalam tahun kalendar).
  30. Industri-industri moden di Teheran kebanyakannya adalah industri pembuatan seperti pembuatan barangan elektrik dan elektronik, tekstil, makanan, bahan kimia dan senjata api.
  31. Balai menunggu mempunyai kemudahan paparan teater, video DVD pembinaan menara, panel maklumat, pusat penskrinan barangan, lokar simpanan barangan dan beberapa bahan pameran yang lain.
  32. Segala kelebihan pengeluaran akan dijual, hasil jualan tersebut akan digunakan untuk membeli barangan keperluan yang lain yang juga menjadi asas keperluan seperti pakaian dan sebagainya.
  33. Inflasi tarikan permintaan berpunca daripada ketidakseimbangan antara jumlah permintaan dengan jumlah penawaran barangan dan perkhidmatan dalam sesebuah negara pada sesuatu masa tertentu.
  34. Satu perniagaan adalah sebuah bentuk organisasi yang sah dan diiktiraf untuk menyediakan barangan atau perkhidmatan, atau kedua-duanya, kepada pelanggan, perniagaan dan entiti-entiti kerajaan.
  35. Hubungan perdagangan antara Kerajaan Bantu di daratan dan pedangang Eropah berkembang dengan cepatnya yang berdagang pelbagai barangan, barangan buatan, dan hamba yang ditawan dari jauh di hulu.
  36. Dua syarikat di California telah menarik kembali bayam dan barangan mengandungi bayam secara sukarela: Natural Selection Foods LLC, berpengkalan di San Juan Bautista, dan River Ranch Fresh Foods.
  37. Inflasi yang rendah atau sederhana disumbang oleh turun naik permintaan sebenar barangan dan perkhidmatan, atau perubahan dalam bekalan seperti semasa kekurangan, dan juga pertumbuhan dalam bekalan wang.
  38. Disebabkan lambakan ini, nilai membeli syiling emas turun antara 60% hingga 80%, dalam kata lain harga barangan lain, kerana bekalan barang untuk dijual tidak dapat bersaing dengan peningkatan bekalan wang.
  39. Perkhidmatan keretapi ini adalah menguntungkan dan telah memudahkan pergerakan penduduk serta barangan di samping menggalakan pertumbuhan ekonomi melalui pembukaan ladang-ladang kelapa di sepanjang koridor rel.
  40. Johor Premium Outlets merupakan premium outlet yang pertama dibina di Asia Tenggara dan disitu terdapat pelbagai barangan yang berjenama dan bertaraf antarabangsa seperti Adidas, Nike, Amani dan lain-lain lagi.
  41. Ia juga mengambil kira jumlah nilai yang dicampur pada setiap peringkat pengeluaran untuk barangan dan perkhidmatan terakhir yang dihasilkan dalam sesebuah negara pada masa tertentu, dan diberi dalam nilai wang.
  42. Rujukan ke Kedah purba mula-mula disebut dalam bahasa Tamil Paá¹­á¹­iṉappālai puisi yang ditulis pada akhir abad ke-2 Ia diterangkan barangan dari Kadaram "berkumpul bersama-sama di jalan-jalan luas" yang Chola modal.
  43. Umpamanya, jika kadar pertukaran wang Malaysia dengan Amerika Syarikat jatuh, maka dengan secara langsung Malaysia terpaksa membelanjakan banyak wang untuk mendapat sejumlah barangan dan membayar dengan harga yang tinggi.
  44. Dengan itu istilahnya boleh ditakrifkan sebagi, "Penggunaan pengetahuan tempatan dan/atau saintifik bagi pengurusan mikroorganisma, atau sel dan tisu organisma peringkat tinggi, agar ia membekalkanbarangan dan perkhidmatan bagi manusia.
  45. Tanpa wang, sistem ekonomi menjadi tidak cekap kerana sistem barter memerlukan keperluan serentak antara mereka yang mahu menukar barang, dan persetujuan bahawa pertukaran barangan ini mestilah sama nilai sebelum pertukaran barter berlaku.
  46. Pelautnya dan pedagangnya merupakan pembekal penting bagi menyalurkan kemenyan, morhabshi dan rempah ratus, item-item yang dianggap barangan mewah oleh Mesir Purba, Phoenicia, Yunani Mycenaean dan Babylon apabila berdagang dengan orang Somali.
  47. Selain daripada pelancongan, Melaka juga menjadi pusat pengeluaran barangan tempatan daripada makanan dan barangan konsumer kepada barangan komponen-komponen senjata dan automotif berteknologi tinggi, elektronik serta komponen-komponen komputer.
  48. Beliau merupakan penyumbang utama di dalam penciptaan barangan elektrik pengguna serta lebih dikenali hasil daripada penyelidikannya yang menghasilkan revolusi di dalam pembangunan bidang elektromagnetik pada lewat kurun ke-19 dan awal kurun ke-20.
  49. Arkeologi merupakan kajian tentang budaya material manusia, termasuk artifak yang dikumpul dengan cermat in situ, barangan muzium dan sampah moden Ahli arkeologi bekerja sama dengan para antropologi biologi, ahli sejarah seni, makmal fizik (untuk pentarihan), dan muzium.
  50. Selain bukti kehadiran manusia Zaman Paleolitik pada tempoh Pleistocene Akhir, para cari gali turut menjumpai bukti pendudukan pada awal tempoh Holocene oleh Mesolithic foragers, dan kemudiannya tapak pengkebumian oleh penduduk yang menghasilkan barangan tembikar sekitar 4,000 tahun dahulu.
  51. Richard Sakwa menulis bahawa kerajaan Rusia bahawa kerajaan Rusia dianggap sah tanpa keraguan oleh majoriti besar rakyat Rusia dan berusaha menyampaikan barangan awam tanpa menggunakan cara-cara di luar batas demokrasi, namun masih dipertikaikan sama ada sistem demokrasi ini semakin tidak liberal atau terpencar.
  52. Masyarakat Punt "berdagang bukan hanya kemenyan, kayu hitam dan tanduk-tanduk lembu yang pendek yang dihasilkan oleh mereka sendiri, tetapi juga di dalam barangan dari kawasan kejiranan lain, termasuklah emas, gading dan kulit binatang." Merujuk kepada bentuk mukabumi kuil di Deir el-Bahri, kerajaan Punt diperintah oleh Raja Parahu dan Permaisuri Ati.
  53. Central Market Tawau atau lebih dikenali sebagai Pasar Gantung adalah pilihan untuk mendapatkan barang-barangan perhiasan dan kraftangan sama ada perhiasan dari mutiara atau kraftangan dari siput-siput laut dari daerah Semporna atau juga pelbagai lagi barangan daripada rotan, kayu jati, buluh yang cantik-cantik dan unik buatan tangan dari Filipina dan Indonesia.
  54. Kesan negatif inflasi termasuk pengurangan nilai sebenar wang dan item-item monetari lain dari masa ke semasa, ketidakpastian terhadap inflasi pada masa hadapan boleh mengurangkan pelaburan dan simpanan, dan inflasi yang tinggi boleh membawa kepada kekurangan barangan apabila pengguna mula menyorokkan barangan kerana bimbang harga akan naik pada masa akan datang.
  55. Oleh kerana antropologi berkembang dari banyak usaha berbeza, termasuk tetapi tidak terhad kepada mengumpul fosil, penjelajahan, menghasilkan filem dokumentari, paleontologi, primatologi, pengendalian barangan antic dan kurator, filologi, etimologi etymology, genetik, analisa serantau, Etnologi, sejarah, falsafah dan kajian agama, ia adalah sukar bagi mencirikan keseluruhan bidang dalam rencana ringkas, sungguhpun usaha untuk menulis sejarah keseluruhan bidang ini telah diusahakan.

1 comment:

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...