Thursday 19 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "batuk"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "batuk" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Kebanyakan kes batuk kokol disebabkan B.
  2. Di sesetengah negara batuk kokol ini digelar batuk 100 hari.
  3. Tahap batuk berlangsung selama enam minggu sebelum berkurangan.
  4. Ciri-ciri benyakit batuk kokol adalah batuk, demam, bersin, dan hidung berair.
  5. Penyakit batuk kokol kurang jelas pada orang dewasa dan kebanyakan kes tidak dikesan.
  6. Penyakit batuk kokol merebak melalui semburan melalui udara dari selaput hingus pesakit.
  7. Sebaliknya, ketiadaan batuk tiba-tiba atau "posttussive emesis" menjadikan ia separuh bukan.
  8. Vaksin batuk kokol amat berkesan, dan amat digalakkan, dan menyelamatkan beribu nyawa setiap tahun.
  9. Selepas beberapa minggu batuk bertukar sifat, dengan baruk diikuti serta merta dengan bunyi "whooping".
  10. Simptom klasik batuk kokol adalah batuk mengejut, pernafasan nyaring ("whoop"), dan muntah selepas batuk.
  11. Tanda-tandanya ialah batuk sekali-sekala dan melarat menjadi batuk kokol berpanjangan dan akhirnya muntah.
  12. Ini merangkumi masa bayi, yang merupakan pendedahan terbesar dan risiko kematian terbesar akibat batuk kokol.
  13. Disebabkan ini, orang dewasa, yang tidak terancam besar dari batuk kokol, semakin digalakkan untuk mendapatkan vaksin.
  14. Dari tahun 1989 hingga 1910, heroin dipasarkan sebagai pengganti morfina tidak menagihkan serta ubat batuk untuk kanak-kanak.
  15. Kerumitan lain penyakit batuk kokol termasuk paru-paru berair ( pneumonia ), encephalitis, dan ( superinfeksi ) bakteria kedua.
  16. Tahap ini diikuti dengan pengurangan batuk kokol mengejut ("paroxysms"), dari segi kekerapan dan tahap teruk, dan berhenti muntah.
  17. Jangkitan kepada batuk kokol memberikan imunisasi sementara, tetapi—sebagaimana vaksin—tidak memberikan imunisasi yang berkekalan.
  18. Gejala batuk Coughing fits berkemungkinan diikuti dengan muntah, yang dalam kes teruk boleh menyebabkan kekurangan zat ( malnutrition ).
  19. Vaksin acellular baru, dikenali sebagai vaksin DPT, telah mengurangkan kejadian kesan sampingan berbanding vaksin "sel penuh" batuk kokol.
  20. Sekiranay muntah selepas batuk kokol atau bunyi pernafasan nyaring selepas batuk, kemungkinan bahawa ia merupakan batuk kokol hampir berganda.
  21. Bakteria batuk kokol sensitif kepada faktor alam sekitar termasuk kekeringan, kepanasan dan sinaran matahari dan mudah tersebar melalui pernafasan.
  22. Komponen batuk kokol bagi vaksin DPT bertanggung jawab bagi kebanyakan kesan sampingan tempatan dan sistemik rendah bagi kebanyakan bayi yang divaksin.
  23. pertussis, pada awalnya dijangkakan sebagai punca tunggal batuk kokol manusia: bagaimanapun dalam sebahagian kes batuk kokol ia disebabkan oleh bakterium, B.
  24. Vaksin batuk kokol menawarkan perlindungan hanya untuk beberapa tahun, dan diberikan agar keimune tahan sepanjang masa kecil, masa pendedahan dan risiko terbesar.
  25. Tempoh pengeraman biasanya antara tujuh hingga sepuluh hari, selepas mana biasanya terdapat simptom pernafasan serdahana, batuk serdahana, bersin, atau hidung berair.
  26. Tanpa hubungan lama dengan haiwan ternakan, penduduk asli Amerika tidak mempunyai daya tahan kepada plague, measles, batuk kering, cacar atau kebanyakan jenis influenza.
  27. Vaksin batuk kokol mulanya diformula pada tahun 1926 sebagai persiapan sel lengkap tetapi sekarang terdapat sebagai persiapan asellular, yang menyebabkan kesan sampingan yang kurang.
  28. Penyakit batuk kokol disebabkan bakteria Bordetelia pertussis dan berpunca daripada jangkitan saluran pernafasan yang tersekat-sekat terutama di kalangan kanak-kanak berumur bawah dua tahun.
  29. Simptom pada awalnya sederhana, dan kemudiannya berkembang menjadi batuk kokol, yang menghasilkan bunyi "whoop" nyaring bagi bayi dan kanak-kanak apabila mereka menghirup udara selepas batuk.
  30. Rawatan penyakit kokol melalui antibiotik (sering kali erythromycin atau chloramphenicol) menyebabkan pesakit kurang berjangkit tetapi berkemungkinan tidak mengurangkan penyakit batuk kokol dengan berkesannya.
  31. Penyakit batuk kokol mula dikenal pasti dan digambarkan seawal tahun 1578, dan organisma penyebabnya, Bordetella pertussis, telah diasingkan dalam kultur ditulenkan pada tahun 1906 oleh Jules Bordet dan Octave Gengou.
  32. Batuk akibat batuk kokol telah di rekod menyebabkan pendarahan dalam kepala ("subconjunctival hemorrhage"), retak tulang selangka, kencing berterusan, buasir, pengsan selepas batuk ("syncope"), dan kecederaan arteri vertebra ("vertebral artery dissection").
  33. Selepas satu atau dua minggu, batuk berkembang menjadi batuk kokol klasik luar kawal, dengan setiap lima hingga sepuluh batuk kuat, diikuti dengan bunyi "whoop" nyaring pada kanak-kanak kecil, atau tercungap bagi kanak-kanak lebih tua, ketika pesakit bergelut untuk bernafas selepas batuk.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...