Sunday 17 January 2016

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "milik"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "milik" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Kebanyakan perniagaan adalah milik persendirian.
  2. Pulau Batu Puteh bukan hak Singapura tetapi hak milik Johor.
  3. Bagaimanapun, bangunan ini bukannya hak milik Amerika Syarikat.
  4. Manakala Sarawak menjadi milik keluarga Brooke sebelum dari itu.
  5. Bhd., syarikat milik sekumpulan ahli perniagaan terkemuka di Brunei.
  6. Kehadiran syarikat milik Singapura serta rakyat Singapura adalah ketara.
  7. Sungguhpun begitu, bendera-bendera milik setiap wilayah masih dipakai guna.
  8. Pada tahun 1957, syarikat penerbangan ini dijadikan syarikat milik kerajaan.
  9. Tapak pusat latihan ini pada asalnya milik sebuah sekolah, St Francis Xavier.
  10. Kalimantan, sebuah negeri milik Indonesia yang terletak di selatan Kalimantan.
  11. Berikut adalah senarai saluran milik dan kendalian Al Jazeera Satellite Network.
  12. KL PRT adalah sebuah projek pakatan bersama Malaysia-Jepun milik KL PRT Sdn Bhd.
  13. Paten dikira sebagai hak milik peribadi dan boleh dijual beli dan dipindah milik.
  14. Pengecualian penting termasuklah perusahaan kerjasama dan perusahaan milik negara.
  15. Di samping ini, beberapa bank dan syarikat awam milik republik juga telah diswastakan.
  16. Perniagaan juga boleh dibentuk menjadi tanpa keuntungan atau menjadi perusahaan milik negara.
  17. Pingat Victoria Cross milik Anderson kini dipamerkan di peringatan PeranG Australia , Canberra.
  18. Ia dikendalikan KL Monorail System Sdn Bhd, sebuah anak syarikat milik KL Infrastructure Group Bhd.
  19. Aset $1.4 billion milik Thaksin dibekukan oleh mahkamah bersabit kes rasuah syarikat telekomunikasi.
  20. Melaka kemudiannya menjadi milik Belanda sehinggalah Perjanjian Inggeris-Belanda 1824 ditandatangani.
  21. Mesyuarat yang diadakan di Sandon Hotel yang kebetulan milik John Houlding membawa kepada Everton F.C.
  22. Sampai bila pun beta akan cari ikhtiar untuk mendapatkan semula pulau milik Johor itu," titah baginda.
  23. Bagaimanapun, Salsette, Bassein, Mazagaon, Parel, Worli, Sion, Dharavi, dan Wadala masih milik Portugis.
  24. Namun demikian harta sepencarian adalah milik bersama lelaki dan wanita dan dibahagi mengikut hukum Islam.
  25. Pesawat pengebom jenis Avro Lincoln milik RAAF juga ditempatkan di Butterworth bagi menjalankan misi pengeboman.
  26. Parsi kemudian menewaskan tentera Uthmaniyyah dan menawan sebahagian kawasan milik Uthmaniyyah di timur empayar itu.
  27. Seremban mempunyai beberapa buah hospital dan pusat perubatan, termasuk hospital kerajaan dan hospital milik swasta.
  28. Harta benda milik Ngah Ibrahim juga turut dimusnahkan dan penduduk Melayu dibunuh dan harta benda mereka dimusnahkan.
  29. Hingga 2004, mereka menjadi bangsa terkaya di Malaysia dengan penguasaan 40.9 peratus jumlah ekuiti hak milik ekonomi negara.
  30. Model IBM PC, menggunakan DOS milik Microsoft mendapat sambutan besar dan mula menjadi komputer meja di banyak syarikat besar.
  31. Walaupun begitu, sejak 1904 Orcadas Base, sebuah bes saintifik milik Argentina, kekal di bawah negara itu melalui perjanjian bersama.
  32. Akibat undang-undang perkauman ini, rakyat Afrika terpaksa bekerja di ladang, kawasan perlombongan dan kilang milik rakyat kulit putih.
  33. menggunakan padang di Jalan Priory, John Houlding berjaya menyewa padang baru milik rakannya John Orrell yang terletak di Jalan Anfield.
  34. Di samping itu, Muar turut menempatkan dua kilang milik syarikat multinasional antarabangsa iaitu SGS-Thomson Microelectronic dan Pioneer.
  35. Apabila Schumacher berumur empat tahun, bapanya mengubahsuai kart pedal milik Schumacher dengan menambah sebuah enjin motosikal yang kecil.
  36. Pemodenan TUDM melonjak dengan pembelian 88 buah pesawat simpanan jenis McDonnell Douglas A-4C Skyhawk milik Tentera Laut Amerika Syarikat.
  37. Sarawak ialah sebuah jajahan milik Kesultanan Brunei sehinggalah James Brooke mendapat tanah dan lama kelamaan Sarawak menjadi semakin besar.
  38. Syarikat tersebut mengasaskan khidmat utiliti elektrik milik pelabur yang pertama pada tahun 1882 di Pearl Street Station, Bandar Raya New York.
  39. Republik China juga memerintah Kepulauan Dongsha dan Pulau Taiping yang terdiri daripada Kepulauan Laut China Selatan yang hak milik dipertikai.
  40. Luxembourg bersempadan dengan wilayah Luxembourg milik Belgium di sebelah barat, yang luasnya sebesar 4.443 km x, hampir dua kali luas negara ini.
  41. Semasa Konfrontasi Indonesia 1963-1966, pesawat Sabre dari 77 Skuadron RAAF selalu memintas pencerobohan oleh pesawat Mig-21 milik TNI-AU Indonesia.
  42. Wozniak telah membeli komputer masa pada beberapa jenis komputer mini yang dimilik Call Computer, sebuah syarikat perkongsian masa milik Alex Kamradt.
  43. Setelah penyerahan Estonia dan Livonia pada Perang Utara Besar, Empayar Sweden kehilangan Estonia yang menjadi milik Russia mengikut Perjanjian Nystad.
  44. Kang Kyoung Seok, daripada Pusan University of Foreign Studies, mula mengkaji tulisan Jawi sejak 1974 dan menganggapnya sebagai satu keunikan milik Malaysia.
  45. Kerajaan sentiasa berusaha untuk mengurangkan kadar pengangguran, menggalakkan pelaburan asing, dan syarikat swasta masih dimilikki oleh syarikat milik kerajaan.
  46. Pada 7 Disember 1941, pangkalan ini digunakan oleh pasukan Berikat untuk menempatkan pesawat pengebom Blenheim milik RAF dan pesawat Brewster Buffalo milik RAAF.
  47. Bangsa Sepanyol cuba menghalang peluasan Portugis ke wilayah milik Sepanyol menurut Perjanjian Tordesillas 1494, lalu berjaya menawan Jalur Timur pada tahun 1777.
  48. Terdapat juga kegiatan peternakan seperti rusa, lembu dan kambing yang diusahakan secara kecil-kecilan dan ladang, samada milik persendirian, swasta atau kerajaan.
  49. Di dalam bilik ini masyarakat Bidayuh lazimnya meletakkan barang-barang peribadi milik keluarga dan keturunan mereka seperti gong, tempayan, tembikar dan sebagainya.
  50. Ada sesetengah dadah telah dipatenkan, yang mana syarikat tersebut memegang hak milik untuk menghasil dan melesenkan sebatian dadah tersebut untuk tempoh masa tertentu.
  51. Sebelum ini Malaysia meminta Indonesia menerima hakikat bahawa Pulau Sipadan di perairan Laut Sulawesi adalah milik Malaysia setelah diputuskan oleh Mahkamah Keadilan Antarabangsa.
  52. Majalah Financial Times telah mengenal pasti Petronas sebagai satu daripada " "seven sisters" yang baru": syarikat minyak dan gas milik kerajaan yang paling berpengaruh di luar OECD.
  53. Sejak tahun 1899, adalah diterima umum bahawa nama London berasal daripada bahasa Celt dan berertitempat milik orang bernama *Londinos; akan tetapi, penjelasan ini sudah pun ditolak.
  54. Hubungan dengan Singapura bertukar keruh setelah Mahkamah Keadilan Antarabangsa memutuskan bahawa kedaulatan Pulau Batu Puteh adalah milik Singapura setelah lama direbut oleh kedua-dua negara.
  55. Mereka yang menyokong kemerdekaan mendakwa bahawa referendum ini diadakan dalam situasi yang tidak demokratik, dengan propaganda berterusan daripada media milik kerajaan untuk undian pro-kesatuan.
  56. Pada Mei 2000, Kerajaan Malaysia telah mengambil alih projek dengan membeli kepentingan Bakun Hydroelectric Corporation, dan meneruskan projek melalui syarikat milik kerajaan, Sarawak Hidro Sdn Bhd.
  57. Pada 16 Mei, beliau menambah saham kepada 75% untuk mengeluarkan kelab tersebut daripada Bursa Saham, menjadikannya milik persendirian sekali lagi, dan telah mengumumkan niat beliau dalam masa 20 hari.
  58. Pada 23 Mei 2008, Mahkamah memutuskan bahawa Pulau Batu Puteh milik Singapura sementara Batuan Tengah milik Malaysia Status Tubir Selatan pula akan ditentukan kemudian berdasarkan di perairan mana ia terletak.
  59. Sehingga akhir bulan Mac 2005, Kumpullan Petronas mengandungi 103 milik sendiri subsidiari-subsidiari, 19 syarikat kelengkapan-kelengkapan milik sebahagiannya dan yang dipunyai separuhnya dan 57 syarikat bersekutu.
  60. Kemudian pada tahun yang sama lembaga pengarah mengumumkan permohonan perancangan adalah untuk akan dikemukakan kepada pihak berkuasa majlis membuat Stadium Liberty yang terbesar sportsclub stadium milik di negara ini.
  61. Selepas menguasai Melaka, pihak British tidak berminat menyimpannya, ataupun membiayai penempatan tentera bagi mempertahankan Melaka yang dianggap milik sementara dan perlu dipulangkan kepada pihak Belanda selepas perang.
  62. Pemilikan tanah tradisi — hak milik tanah orang asli — tidak diakui sehingga kes Mahkamah Tinggi, Mabo lwn Queensland , menterbalikkan tanggapan bahawa Australia adalah sebuah terra nullius pada masa pendudukan Eropah.
  63. Tentera Jepun turut menyerang tanah-tanah jajahan milik British di Malaya, dan Borneo, serta Filipina yang berada di bawah penguasaan Amerika secara serentak, dengan tujuan untuk menguasai telaga minyak Belanda Hindia Timur.
  64. Sejak tahun 1996, kerajaan Howard telah meneruskan proses pembaharuan mikroekonomi, termasuk pembatalan kawal selia separa pasaran buruh dan penswastaan perniagaan-perniagaan milik kerajaan, khususnya industri telekomunikasi.
  65. John Orrell bersetuju menjual Anfield, tetapi John Houlding juga adalah tuan punya tanah bersebelahan, John Houlding merancangkan supaya Syarikat baru tersebut membeli sekali tanah milik beliau bersekali dengan padang Anfield.
  66. Tambahan pula, KL Infra juga bercadang untuk membeli tiga anak syarikat milik MTrans bagi meningkatkan mutu perniagaannya, namun gagal setelah Kumpulan Scomi terdahulu mengambil alih beberapa daripada syarikat yang disasarkannya.
  67. Walaupun milik RAF, RAAF menggunakan Pangkalan Udara Butterworth untuk menempatkan 78 Fighter Wing terdiri dari 3 Skuadron dan 77 Skuadron dengan pesawat F-86 Sabre dan 2 Skuadron dengan pesawat pengebom English Electric Canberra.
  68. Letupan dan kebakaran paip minyak milik Kenya Pipeline Company itu berpunca dari sebuah tangki minyak yang terbakar di kawasan perindustrian Lunga Lunga, Nairobi dan kebocoran itu merebak ke daerah Sinai pada jam 9.00 waktu tempatan.
  69. Sebagai balasan pegawai Kementerian Perhutanan menyatakan bahawa anggota bomba dan pesawat tentera telah dikerahkan untuk memadamkan kebakaran di tanah kerajaan, namun mereka mengaku bahawa kebanyakan pembakaran berlaku di tanah milik persendirian .
  70. Almarhum Baginda Sultan Iskandar ibni Almarhum Sultan Ismail ketika merasmikan pembukaan persidangan Dewan Undangan Negeri Johor pada 19 Jun, 2008 menegaskan bahawa pulau berkenaan bukan milik Singapura sebaliknya hak milik kerajaan Johor Darul Ta'zim.
  71. Di sesi pertama Dewan Undangan Negeri Johor ke-12 pada tahun 2008, Sultan menyabdakan pendirian bahawa Pulau Batu Puteh adalah milik Malaysia, n berikrar untuk mencari jalan yang tidak menyalahi undang-undang untuk mengembalikan pulau tersebut ke pangkuan negara.
  72. Distrito Federal adalah berlainan daripada negeri-negeri lain kerana ia adalah satu bahagian politik yang khas di Mexico milik kerajaan persekutuan secara keseluruhannya dan bukan untuk satu kerajaan tempatan tertentu, dan oleh itu, lebih terhad kuasa setempatnya.
  73. Ada juga yang mempercayai nama tersebut bermaksud "istana" (daripada perkataan Mahal di dalam bahasa Arab) berikutan pengenalan Islam pada 1153, pulau ini kemudiannya menjadi sebahagian daripada Portugis (1558), Belanda (1654) dan hak milik penjajah British (1887).
  74. Pada 14 Jun 1976, kerajaan Sabah telah menandatangani perjanjian dengan Petronas, iaitu syarikat gali minyak dan gas milik kerajaan persekutuan, namun pembahagian hak bagi pengeluaran dan hasil daripada petroleum yang ditemui di perairan Sabah hanyalah sebanyak 5%.
  75. Perperangan yang menyebabkan kekalahan kerajaan Johor ini telah mengakibatkan kerugian yang besar kepada Johor kerana Jambi telah bertindak merampas semua barang berharga milik kerajaan Johor termasuk 4 tan emas, sebilangan besar senjata api yang merupakan simbol kemegahan dan kekuatan Johor.
  76. Sikap berdiam diri serta mengelak dari menggunakan pendekatan konfrontasi oleh Malaysia berdasarkan semangat setiakawan dua negara yang berjiran itu sebaliknya telah digunakan dengan sebaiknya di dalam penggulungan hujah pihak Singapura di Mahkamah Keadilan Antarabangsa yang akhirnya dengan persetujuan 12-4 memutuskan bahawa kedaulatan Pulau Batu Puteh milik Singapura sementara 15-1 mengesahkan Batuan Tengah milik Malaysia.
  77. Najib dan penyokongnya juga didakwa menganggu tugas beberapa agensi yang diamanahkan untuk mendedahkan operasi syarikat milik kerajaan itu, dengan memecat bekas Peguam Negara Malaysia Tan Sri Abdul Gani Patail; memindahkan dan mengancam pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia ; menyiasat kakitangan Bank Negara; dan melumpuhkan Jawatankuasa Kira-Kira Awam (PAC) dengan melantik empat daripada anggotanya sebagai menteri dan timbalan menteri.
  78. Human Rights Watch telah mencatatkan bahawa definisi terorisme dalam fasal 1 sebagai "setiap tindakan atau ancaman keganasan yang dilakukan dengan tujuan, antara lain, kehormatan orang imperiling , menduduki atau merebut awam ataupun milik peribadi, atau mengancam kestabilan, keutuhan kawasan, kesatuan politik atau kedaulatan negara "tidak jelas dan tidak jelas, dan merangkumi banyak yang umum diterima di luar pemahaman tentang konsep keganasan.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...