Sunday 17 January 2016

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "monorel"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "monorel" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Eskalator stesen monorel Putrajaya Sentral
  2. Stesen monorel dari utara ke selatan ialah:
  3. Akibat kemalangan ini, pelancaran monorel ditunda.
  4. Keluasan setiap stesen monorel ini ialah seluas 2,500 kaki persegi.
  5. Salah satu jambatan gantung monorel di Putrajaya masih tidak digunakan.
  6. KL Infra dikatakan berniat untuk keluar dari perniagaan monorel Malaysia.
  7. Pada masa kini, sesetengah kereta api menggunakan sistem monorel atau maglev.
  8. Kereta api maglev atau monorel merupakan teknologi baru dalam bidang kereta api.
  9. Melaka Monorail merupakan satu perkhidmatan monorel di Bandaraya Melaka, Melaka.
  10. Nama kesemua stesen monorel ini masih belum diketahui, meskipun perhentian utama sudah disahkan.
  11. Akibat pelbagai masalah yang timbul, perkhidmatan monorel ini pernah dihentikan selama beberapa bulan.
  12. Terdapat permohonan untuk pembinaan monorel ke litar ini dan pelan pembinaan dijangka siap pada April 2008.
  13. Monorel Putrajaya atau Putrajaya Monorail merupakan sebuah rangkaian monorel di Putrajaya yang telah ditangguhkan.
  14. KL Monorail adalah perkhidmatan monorel dalam bandar yang menghubungkan bahagian utara dan pusat bandar Kuala Lumpur.
  15. Transrapid ialah sebuah kereta api monorel berkelajuan tinggi ciptaan Jerman yang berfungsi secara pengapungan magnet.
  16. Ia diterajui Berjaya Corporation Berhad dengan Hitachi Ltd dari Jepun sebagai pembekal sistem teknologi monorel KL PRT.
  17. Ia menyaksikan KL PRT Sdn Bhd membatalkan perjanjian pakatan dengan Hitachi Ltd sebagai pembekal sistem teknologi monorel KL PRT.
  18. Fasa pertama melibatkan pembinaan sebuah depot dan landasan monorel dalam bandar sepanjang 8.6 kilometer dengan 11 buah stesen perhentian.
  19. Penang Monorail ialah sebuah laluan monorel yang berada dalam pembinaan di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan dan Wilayah Ekonomi Koridor Utara .
  20. Station sistem ini are lebih panjang daripada set tren monorel sekarang, membolehkan lebih ruang untuk kereta lebih banyak bagi setiap tren monorel.
  21. Syarikat monorel melaporkan bahawa mana-mana insiden sedemikian adalah "tidak mungkin" sama sekali kerana 6 bol pada roda perlu dicabut untuk menyebabkan kejadian tersebut.
  22. Fasa kedua pula melibatkan pembinaan 11 buah stesen perhentian dan landasan monorel 12 kilometer di sepanjang tebing Sungai Klang projek pembangunan Kuala Lumpur Linear City.
  23. Pada asalnya Putrajaya dirancangkan untuk mempunyai sebuah sistem aliran ringan, malah terowong untuk sistem ini telah dijalankan, tetapi selepas rancangan ditukar, rancangan monorel terpilih.
  24. Pada 29 Oktober 1996, kerajaan Malaysia telah menyerahkan konsesi 40 tahun kepada KL PRT Sdn Bhd untuk membangun, membina, mentadbir, menyelenggara dan mengendalikan perkhidmatanmonorel tersebut.
  25. Sistem Aerorel di Melaka lebih unik berbanding sistem transit aliran ringan ataupun monorel kerana setiap gerabak Aerobus yang menggunakan trek kabel tergantung seperti kereta kabel boleh memuatkan 280 hingga 300 penumpang bagi setiap perjalanan.
  26. Perkhidmatan ini sebenarnya lebih bertujuan perlancongan berbanding untuk pengangkutan awam biasa.Perkhidmatan monorel ini dirasmikan oleh Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam pada 20 Oktober 2010 bersempena sambutan perasmian Melaka Maju 2010.
  27. Kos pembinaan projek ini pada mulanya dianggarkan sebanyak RM 28 Juta tetapi telah berkurang kepada RM 16.5 Juta.Ia mula dibina pada Mei 2008.Pada mulanya, monorel yang dicadangkan dapat memuatkan sebanyak 88 orang tetapi berkurang kepada 22 orang dan bergerak pada kelajuan kira-kira 12 km sejam.
  28. Fasa kedua projek monorel ini pada mulanya dirancang dengan landasan yang sedia ada akan disambung dengan 1.6 kilometer lagi landasan bermula di Jambatan Chan Koon Cheng ke The Stadhuys.Namun begitu, ianya diubah dari Stesen Hang Jebat di Taman Rempah ke Jalan Tun Mutahir dan Jalan Tun Ali ke Stesen Hang Tuah di Jalan Bunga Raya sepanjang 1.3 kilometer.Fasa kedua projek itu juga akan mengandungi satu stesen penyelenggaraan di persimpangan Jalan Tun Ali dan Jalan Tun Mutahir bagi memastikan sistem monorel itu menepati piawaian yang ditetapkan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat .Antara penambahbaikan yang dilakukan pada fasa kedua projek ini adalah terdapat pintu bantuan kecemasan di gerabak, menyediakan laluan antara gerabak, pusat kawal trafik dan sistem pemindahan automatik selain generator.Proses pembinaan fasa dua bermula pada bulan Disember 2011 dan dijangka siap pada Februari 2013.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...