Sunday 17 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "pembaharuan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "pembaharuan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Baginda telah memperkenalkan pembaharuan demokrasi.
  2. Raja Yeongjo dan Raja Jeongjo menerajui zaman pembaharuan baru dalam Dinasti Joseon.
  3. Era 1930-an menyaksikan banyak pembaharuan sosial yang diperkenalkan kerajaan Barisan Popular.
  4. Bermula dengan zaman pembaharuan di Itali pada abad ke-15, ia membawa era baru di mana berlakunya:
  5. Satu pasukan utama di sebalik pembaharuan ini adalah Mahmud Tarzi, penyokong kuat pendidikan wanita.
  6. Pada awal April 2012, Jawatankuasa Pilihan Khas mengeluarkan laporan dapatan pembaharuan pilihan raya.
  7. Pada tahun 2010, beliau menyelia pelaksanaan pembaharuan penjagaan kesihatan dan sistem kewangan secara besar-besaran.
  8. Berikutan pembaharuan ejaan, ia dieja sebagai Kristiania dari 1877 sehingga 1925, apabila nama asal Norway dipulihkan.
  9. Semenjak pembaharuan politik dari negara raja mutlak pada tahun 1932, Thailand telah mengalami 17 perlembagaan dan piagam.
  10. Beliau telah mengemukakan idea yang bernas lagi jelas, dan melakukan pembaharuan semasa membuat huraiannya mengenai perkara tersebut.
  11. Ketika jawatan sekretariat NAM dipegang oleh Malaysia, pembaharuan yang dilakukan oleh Malaysia ialah penubuhan Majlis Perniagaan NAM.
  12. Kebangkitan Besar Kedua yang bermula sekitar tahun 1800, menjadikan evangelikalisme penggerak pergerakan pembaharuan seperti faham penghapusan.
  13. Rusuhan ini menyebabkan 196 orang terkorban, lantas menyebabkan pembaharuan besar dalam dasar ekonomi negara untuk keadilan sosial yang menyeluruh.
  14. Rejim demi rejim yang bersilih-ganti pada abad ke-19 menangani tekanan sedemikian dengan pembaharuan yang tidak bersungguh-sungguh serta penindasan.
  15. Sistem mahkamah syariah sama paras dengan sistem mahkamah biasa dan menjalani pembaharuan yang menyaksikan pelantikan hakim-hakim dalam kalangan wanita.
  16. Langkah-langkah pembaharuan ekonomi seperti pembaharuan kesihatan, pembaharuan cukai, dan pembiayaan kerajaan tempatan sedang ditangani kerajaan sekarang.
  17. Di Taiwan, KMT mengawal kerajaan di bawah sistem negeri satu parti sehinggalah pembaharuan yang dijalankan sejak 1970-an hingga 1990-an melonggarkan pegangan kuasanya.
  18. Jika sehingga masa berakhir masih berakhir siri, maka boleh dilakukan undian, pembaharuan masa ataupun tendangan penalti, bergantung daripada format penganjuran kejohanan.
  19. Pada dekad 1980-an, pentadbiran Hawke memulakan proses pembaharuan ekonomi melalui pengapungan dolar Australia pada tahun 1983, serta pembatalan kawal selia sistem kewangan.
  20. Namun, sejak tahun 1991, India membuka pasarannya secara beransur-ansur melalui pembaharuan ekonomi dan mengurangan kawalan kerajaan terhadap perdagangan dan pelaburan asing.
  21. Ramai dalam kalangan mereka memainkan beberapa peranan berlainan pada masa yang sama iaitu, sebagai seorang wali, ahli mistik, ahli falsafah dan pelopor pembaharuan dalam agama.
  22. Pada bulan Januari 2003, Sandakan Harbour Square, sebuah projek pembaharuan bandar, dilancarkan untuk cuba menghidupkan kembali pusat bandar sebagai pusat komersial utama di Sandakan.
  23. Pada tahun 1986, Kongres Parti Keenam memperkenalkan pembaharuan ekonomi penting dengan unsur-unsur ekonomi pasaran sebagai sebahagian pakej pembaharuan ekonomi meluas iaitu "đổi má»›i" .
  24. Mustafa Kemal menjadi Presiden Turki yang pertama lalu memperkenalkan banyak pembaharuan radikal yang bertujuan menubuhkan sebuah republik sekular baru daripada tinggalan zaman silam Uthmaniyyah.
  25. Berbanding dengan bahasa Cina, pembaharuan Jepun lebih menerus dan melibatkan hanya beberapa ratus aksara yang diganti dengan bentuk mudah, kebanyakannya sudah digunakan dalam tulisan kursif Jepun.
  26. Seterusnya pada 2005, ia membuat pembaharuan pada Dasar Pertanian Umum yang dikenali sebagai penyahgandingan untuk menghentikan sebarang subsidi ladang berkait komoditi secara berperingkat-peringkat.
  27. Mulai tahun 1991, pembaharuan ekonomi penting telah mengubah wajah India sebagaisalah sebuah ekonomi yang paling pesat berkembang di dunia, menambahkan pengaruhnya di peringkat serantau dan antarabangsa.
  28. Dalam zaman moden misalnya, Adi Sankara, Madhvacharya, Ramanujacharya, Sri Krishna Caitanya, Sri Ramakrishna dan Swami Vivekananda memainkan peranan penting dalam pembaharuan dan perkembangan agama Hindu.
  29. Sebagai kesan beberapa langkah pembaharuan tanah, Vietnam kini merupakan pengeluar kacang gajus terbesar dengan satu pertiga keluaran dunia serta pengeksport beras kedua terbesar di dunia selepas Thailand.
  30. Biarpun tidak pernah mengetuai Parti atau negara itu sendiri, namun Deng sebenarnya menjadi "Pemimpin Agung China" ketika itu; pengaruhnya dalam Parti membawa kepada pembaharuan ekonomi yang mengagumkan di negara.
  31. Akibatnya, Gorbachev terpaksa mengumumkan perubahan secara mendadak untuk membangunkan semula negara, dan beliau memulakan beberapa siri program pembaharuan yang dipanggil perestroika, glasnost, dan demokratizatsiia.
  32. Sesetengah pembaharuan yang pada sebenarnya telah dilaksanakan, seperti pemansuhan tradisional burqa untuk wanita dan pembukaan beberapa buah sekolah bersama pendidikan, ramai pemimpin suku dan agama dengan cepat terasing.
  33. Sejak tahun 1996, kerajaan Howard telah meneruskan proses pembaharuan mikroekonomi, termasuk pembatalan kawal selia separa pasaran buruh dan penswastaan perniagaan-perniagaan milik kerajaan, khususnya industri telekomunikasi.
  34. Internet Explorer 1 lahir pada 16 Ogos 1995, sebagai sebentuk pembaharuan Spyglass Mosaic yang dilesenkan oleh Microsoft dari Spyglass Inc, disertakan dengan perisian Microsoft Plus! untuk Windows 95 dan keluaran OEM Windows 95.
  35. Sejak pembaharuan ekonomi berasaskan pasaran diperkenalkan pada tahun 1978, China telah menjadi sebuah ekonomi utama yang paling cepat bertumbuh di dunia, pengeksport terbesar dan pengimport kedua terbesar untuk segala barang dagangan.
  36. Perbalahan di antara Raja William I dari Prusia dan parlimen yang semakin liberal tercetus kerana pembaharuan cuba dilakukan ke atas pihak tentera pada tahun 1862 dan tindakan raja melantik Otto von Bismarck sebagai Perdana Menteri Prusia yang baru.
  37. Beliau berpindah untuk menamatkan pengasingan tradisional negaranya dengan mewujudkan hubungan diplomatik dengan masyarakat antarabangsa dan, berikutan lawatan 1927-28 Eropah dan Turki, memperkenalkan beberapa pembaharuan yang bertujuan untuk memodenkan negaranya.
  38. Sebelum pembaharuan dalam format pertandingan yang berlaku pada tahun 2009, kedua-dua pertandingan tidak saling berkaitan seperti Liga Juara-Juara UEFA dan Liga Europa UEFA di Eropah dan pasukan-pasukan tewas Liga Juara-Juara AFC tidak bersaing dalam Piala tersebut.
  39. Dibebaskan daripada ancaman pembangkang-pembangkang yang kini telah dilemahkan, dan dengan jaminan sokongan daripada kedua-dua dewan Kongres, pentadbiran Arroyo yang baru bermula menghadapi cabarannya yang terbesar, iaitu pembaharuan ekonomi yang susah payah dan kerajaan yang korup.
  40. Dari masa pemansuhan perhambaan hingga meletusnya Perang Dunia Pertama pada tahun 1914, pembaharuan Stolypin, perlembagaan 1906 dan Duma Negara melakukan perubahan ketara pada ekonomi dan politik Rusia,tetapi tsar masih tidak sanggup melepaskan pemerintahan autokrasi atau berkongsi kuasa.
  41. Semasa tahun 1950-an dan 1960-an, sebagai sebahagian daripada pembaharuan bandar, kira-kira 200 bangunan di bakar di seluruh bandar, kira-kira 25 blok iaitu 40% daripada pusat bandar, ia memusnahkan Daerah Gateway dan banyak bangunan dengan seni bina yang terkenal termasuk Bangunan Metropolitan.
  42. Berikutan pembaharuan pada tahun 2009, finalis-finalis Piala AFC yang memenuhi kriteria AFC dan lain-lain pasukan tertentu yang layak dibenarkan untuk bersaing dalam pusingan kelayakan Liga Juara-Juara AFC dengan pasukan-pasukan tewas dalam pusingan tersebut diturunkan untuk bermain dalam Piala AFC.
  43. Setakat itu, tidak satu pun tuntutan Bersih yang ditunaikan, apatah lagi dengan tanda-tanda bahawa kerajaan Malaysia bakal menyeru pilihan raya umum tanpa sebarang pembaharuan dalam sistem pilihan raya, Bersih mengumumkan perhimpunan ketiga untuk menuntut pilihan raya yang bersih dan adil pada 28 April 2012.
  44. Pada tahun 1998, sebuah pergerakan politik yang dikenali sebagai Reformasi bergiat di bandaraya ini, berikutan pemecatan bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Anwar Ibrahim, di samping mencetuskan berkali-kali perarakan bantahan sehingga tahun 1999, yang mana para penyokong Anwar menyesakkan jalan-jalan untuk menggesa pembaharuan dalam pentadbiran kerajaan, antara lainnya.
  45. Dalam respons kepada krisis, beliau memulakan tambahan Makroekonomi Kapasiti Penasihat seluruh sistem Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk menawarkan 'pendapat kedua' tindak balas dasar yang sesuai yang memberi penekanan kepada pemulihan ekonomi dan pewujudan pekerjaan, yang pernah berkhidmat sebagai ahli Suruhanjaya [Stiglitz] Pakar Presiden di Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengenai Pembaharuan Sistem Kewangan Antarabangsa dan Kewangan pada tahun 2008-2009, dan mengetuai usaha selari untuk G24 untuk menyuarakan cadanganpembaharuan sistem kewangan antarabangsa.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...