Thursday 19 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "belakang"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "belakang" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Terdapat duri kecil di belakang bahagian badan.
  2. Pesawat ini dilengkapi dengan brek udara di belakang kokpit.
  3. Pertanian adalah tulang belakang tradisional ekonomi Kemboja.
  4. Banjaran Titiwangsa menjadi tulang belakang Semenanjung Malaysia.
  5. Terdapat bukaan pada bahagian belakang yang dikenali sebagai liang dubur.
  6. Latihan memanah di belakang kuda menjadi istiadat Shinto, Yabusame (流鏑馬).
  7. Corak ini menjadi latar belakang dan bersatu dengan warna asas seragam tersebut.
  8. Ada cerita-cerita tentang manusia yu yang mempunyai rahang yu di belakang mereka.
  9. Tulang duri di belakang badan turut memberi perlindungan tambahan ketika bergerak.
  10. Jalan-jalan ini membentuk tulang belakang sistem jalanraya yang hendak dibangunkan.
  11. Yang lain pula mencucuk belakang mereka dengan puluhan mata pancing yang bersaiz 10 sm.
  12. Latar belakang merah jambu merupakan acara yang bukan dalam Kejuaraan Dunia Formula Satu.
  13. Kepak depan dan kepak belakang tidak bercantum agar kupu-kupu boleh terbang dengan cantik.
  14. (seperti sinaran latar belakang kosmik) Astronomi juga sering dikaitkan dengan astrofizik.
  15. Dalam kedudukan La Liga, Valencia berada pada kedudukan ketiga di belakang Real Madrid C.F.
  16. Banjaran bermaksud deretan gunung dan bukit, yang menjadi tulang belakang sesebuah kawasan.
  17. Tulisan Jawi juga kelihatan di muka belakang wang kertas Ringgit Malaysia dan dolar Brunei.
  18. Tiga belas isteri dan anak-anak anggota tinggal di berek kelamin di sebelah belakang Balai.
  19. Dalam tahun pertama, dia hanya menjadi penjaga gol simpanan Feyenoord di belakang Ed de Goey.
  20. Pada hujung usus belakang serangga mampu menyerap kembali air bersama potassium dan ion sodium.
  21. Hyolitha merupakan sejenis haiwan kecil tanpa tulang belakang dan mempunyai cangkerang berbentuk kon.
  22. Tidak terdapatnya satu mekanisme genetik yang tunggal di belakang perbezaan-perbezaan antara jantina.
  23. Kononnya jika dipaku di belakang tengkoknya, langsuir akan berubah menjadi seorang wanita yang cantik.
  24. Pada abad ke-20, Serbia menjadi tulang belakang kepada berbagai-bagai negara Slavik Selatan, termasuk:
  25. Seorang penyanyi latar belakang yang berusia 19 tahun ini telah menyediakan vokal untuk watak utama S.
  26. Pejabat negara tertinggi semua rohaniwan Katolik dari berbagai ras, latar belakang etnik dan nasional.
  27. Paramecium juga boleh bergerak ke belakang apabila silia mengepuk ke hadapan pada sudut dengan serentak.
  28. Dalam tubuh manusia, jantung terletak sebelah kiri sedikit dari tengah dada, dan di belakang tulang dada.
  29. Bahagian belakang mempunyai tujuh pasang duri mencapah dengan struktur dipercayai mulut di hujung ekornya.
  30. Seperti spesies kucing besar yang lain, terdapat bintik putih di belakang kedua-dua belah telinga harimau.
  31. Pertempuran Nagashino merupakan salah satu pertempuran di mana samurai dikatakan menyerbu di belakang kuda.
  32. Hampir kesemua orang dari pelbagai latar belakang budaya, bangsa, usia dan jantina boleh mendapat diarrhea.
  33. Pada petang 22 Januari 1942, mereka diperintahkan untuk berkumpul di belakang baris kedai yang rosak berdekatan.
  34. Hidupan Zaman Silurian ialah haiwan tanpa tulang belakang seperti Graptolit, Euripterid dan jenis bercangkerang.
  35. Sungai Chambo dan Sungai Puela tersekat dan perairan mereka telah mengutip di belakang sementara empangan-empangan.
  36. Kulit larva atau juga digelar sebagai kepompong akan terbuka pada bahagian yang lemah dan lembut di belakang kepala.
  37. Porto menjadi pasukan kedua di sejarah liga Portugal di belakang Benfica yang pernah 30 perlawanan musim tanpa tewas.
  38. Katak dewasa bercirikan kaki belakang yang panjang, badan yang pendek, jari berselaput, mata jongang dan ketiadaan ekor.
  39. Valencia adalah kelab bola sepak ketiga yang paling ramai disokong di Sepanyol, di belakang Real Madrid dan FC Barcelona.
  40. Banjaran Titiwangsa yang merupakan sebahagian dari sistem Pergunungan Tenasserim merupakan tulang belakang semenanjung ini.
  41. Selepas ketinggalan dengan gol awal jaringan sepakan percuma Mario Basler, United berada di belakang Bayern selama 85 minit.
  42. Agar Paramecium boleh bergerak ke hadapan, silianya bergerak menurut rentak pada sudut 120 darjah, ke belakang secara serentak.
  43. Beliau mendapat tempat ketiga dalam Kejuaraan Pemandu pada tahun 1992 dengan 53 mata, tiga mata di belakang naib juara, Patrese.
  44. Namun begitu di belakang MyPR mempunyai cetakan data mengenai negara asal pemegang MyPR termasuk nombor permit permastautin tetap.
  45. Dengan mempunyai 235,000 ahli (sehingga Februari 2014), Benfica merupakan kelab kedua terbesar di dunia di belakang Bayern Munich.
  46. Itali merupakan salah satu pasukan bola sepak kebangsaan kedua yang paling berjaya di dunia, iaitu berkedudukan di belakang Brazil.
  47. Salah satu pengaruh yang utama di belakang gerakan ini ialah Kesatuan Eropah yang mula-mulanya mengesahkan makanan organik pada 1991.
  48. Sistem perkumuhan terdiri daripada tubul Malphigi untuk penyingkiran buangan bernitrogen dan usus belakang untuk pengosmokawalaturan.
  49. Arthropods mempunyai satu otak pusat dengan tiga bahagian dan cuping optik besar di belakang setiap mata untuk pemprosesan penglihatan.
  50. Bermula pada abad ke-10 pula, wilayah-wilayah Jerman telah membentuk tulang belakang Empayar Suci Rom yang bertahan sehingga tahun 1806.
  51. Kemudian, kehilangan ekor, sirip dorsal bertukar menjadi tulang belakang diikuti tengkorak serta kehilangan tulang yang melindungi insang.
  52. Beliau berkhidmat di bawah empat Sultan dan merupakan tulang belakang kepada perkembangan Melaka ke mercu kekuasaannya di Kepulauan Melayu
  53. Dalam kejohanan di Itali pula, AC Milan merupakan kelab kedua yang paling berjaya dengan 17 gelaran juara liga; di belakang Juventus (27).
  54. Lebuhraya Utara-Selatan adalah pemangkin kepada nadi pembangunan dan tulang belakang bagi rangkaian pengangkutan di barat Semenanjung Malaysia.
  55. Ia berada di belakang rekod Steaua Bucharest dengan 104 perlawanan tanpa kalah dan Glasgow Celtic yang telah bermain 68 perlawanan tanpa kalah.
  56. Kokpit belakang pula dilengkapkan dengan paparan CRT yang memberi maklumat taktikal kepada Ketua Formasi berkenaan sasaran dan pesawat pemintas.
  57. Mereka bernafas dengan menggunakan lima liang insang (kadang-kadang enam atau tujuh, bergantung pada spesies) di sisi, atau di belakang kepalanya.
  58. Terdapat pembentukan pengawal belakang Parsi yang tersusun bagi melindungi pengunduran mereka, dan kebanyakan pasukan tersebut berjaya melarikan diri.
  59. Justeru itu, New York menjadi bandaraya yang paling banyak pencakar langitnya di Amerika Syarikat, dan kedua terbanyak di dunia, di belakang Hong Kong.
  60. Kesedaran mengenai perbezaan ini akan memcegah salah anggap dan kekeliruan abapila bertutur kata dengan orang yang mempunyai latar belakang orang Inggeris.
  61. Uraian ikatan memerlukan enzim helicase untuk membelah secara kimia tulang belakang fosfat salah satu untaian agar ia dapat berpusing mengelilingi yang lain.
  62. Pemandu dalam teks tebal masih bersaing dalam kejuaraan Formula SatuLatar belakang merah jambu merupakan acara yang bukan dalam Kejuaraan Dunia Formula Satu.
  63. Pasukan dalam teks tebal masih bersaing dalam kejuaraan Formula SatuLatar belakang merah jambu merupakan acara yang bukan dalam Kejuaraan Dunia Formula Satu.
  64. Liverpool menamatkan musim di tangga ketiga Liga Perdana, satu mata di belakang Manchester United dan berjaya melayakkan diri ke pertandingan Liga Juara-Juara.
  65. Sementara menunggu ditempat perkumpulan, samaada duduk atau terbaring lemah, tiga mesingan, tersorok di bilik belakang mulai menembak, mengsasarkan tahanan tersebut.
  66. Mereka telah memulakan musim dengan baik, tetapi mereka hanya berjaya menamatkan liga di tempat kedua pada musim tersebut, di belakang pemenang dwi-kejuaraan Arsenal.
  67. Dalam perkelahian, Cassio mencederakan Roderigo, kemudian Iago muncul dari belakang Cassio lalu memotong kakinya dengan parah sambil menyamarkan diri di dalam kegelapan.
  68. Kelab ini juga mendapat tempat kedua dalam undian "Kelab FIFA Abad ke-20", di belakang Real Madrid (berasaskan undian pembaca dwi-bulanan Majalah FIFA pada Disember 2000).
  69. Briged-briged di bawah perintah Divisyen Ke-9, yakni Briged Ke-22 dan Briged ke-27, melaksanakan aksi barisan belakang membantu pengunduran am Tentera British ke Singapura.
  70. Singapura juga bertuah dengan salah sebuah pelabuhan tersibuk di dunia dan pusat perdagangan tukaran asing keempat terbesar di dunia, di belakang London, New York dan Tokyo.
  71. Di Burma, pasukan Chindit memberikan dimensi baru peperangan apabila menyusup jauh di belakang barisan hadapan menggunakan perbekalan udara untuk memyokong pergerakan mereka.
  72. Anderson memutuskan untuk menyerang pada waktu senja, tetapi dalam masa yang sama perlu menangani ancaman serangan oleh kereta kebal Jepun dari arah belakang perimeter pertahanannya.
  73. Apabila makanan yang mencukupi telah terkumpul di pangkal tekak, ia membentuk satu vakuol makanan dalam sitoplasma, dan bergerak melalui sel itu, melalui bahagian belakang terlebih dahulu.
  74. Bahagian pileus spesies liar yang asli berwarna kelabu keperang-perangan dengan sisik yang lebar serta mendatar di atas latar belakang yang lebih pucat dan beransur pudar menghala ke birai.
  75. Keserasian ke belakang tersedia dengan membolehkan pengguna yang menatar ke IE3 masih menggunakan IE dahulu, kerana proses pemasangan menukarkan versi terdahulu ke direktori yang berasingan.
  76. Kuasa pemproses dari kesemua konsol PlayStation 3 banyak menyumbang kepada projek ini dan PlayStation 3 menduduki tangga ketiga di belakang pemproses NVIDIA dan AMD dari segi sumbangan FLOPS.
  77. Kelab ini terus mencabar pasukan lain untuk kejuaraan sepanjang tahun 1970-an, mengakhiri musim satu mata di belakang juara liga sebanyak dua kali dan layak ke perlawanan akhir Piala Liga 1974.
  78. Gaya ini menyebabkan Dudek kadang kala membuat kesilapan besar yang menyebabkan Liverpool kehilangan mata dan akhirnya menyebabkan Dudek jatuh di belakang Jose Reina dan Scott Carson di Anfield.
  79. Krisis tenaga manusia pula meskipun belum kritikal, mempunyai kesan yang besar di dalam unit-unit tertentu, terutama yang memerlukan anggota yang mempunyai latar belakang pendidikan yang tinggi.
  80. Pihak Greek dengan mudah melolosi barisan pemanah Parsi yang bersenjata ringan, yang hanya mempunyai masa bagi memanah beberapa panahan sebelum mencari perlindungan di belakang formasi Parsi utama.
  81. Perkahwinan antara kaum di antara mereka dari latar belakang etnik yang berbeza bukan perkara yang luar biasa di Kuching, kerana bandar itu sendiri merupakan rumah bagi 30 kelompok etnik yang berbeza.
  82. Sukhoi juga menawarkan Su-27PU yang boleh bertindak sebagai "pengawal pesawat", seolah-olah mini-AWACS, dengan krew belakang bertindak menggunakan radar dan rangkaian data untuk mengawal pesawat-peswat lain.
  83. Dahulu, Filipina merupakan antara negara paling maju di rantau Asia Tenggara, namun sekarang telah ketinggalan di belakang apabila pertumbuhan ekonominya semakin merosot dan masalah penyelewengan yang berleluasa.
  84. Oleh kerana berpasangan, ia menyebabkan asas nukleotida untuk menghadap teras heliks, kumpulan nukleotida gula dan fosfat selari di luar, dan dua rantaian yang dibentuk kadang kala dipanggil tulangbelakang heliks.
  85. Sementara Ahli Parlimen Bebas yang lain YB Wee Choo Keong membayangkan Bersih menyebabkan "motivasi politik," dan menyarankan Ambiga untuk menyertai parti politik dari bernaung di belakangorganisasi bukan kerajaan.
  86. Kepercayaan tradisi menegaskan bahawa samurai pada kebanyakan masa bertempur di belakang kuda dan bertindak sebagai tentera berkuda berat yang menyerbu bagi menembusi tentera berjalan kaki yang tidak mampu berbuat apa-apa.
  87. Jalur di latar belakang adalah berdasarkan jersi kelab manakala di latar depan adalah profil pemain menanduk bola sebagai penghormatan kepada Dickie Dowsett, penjaring gol prolifik untuk kelab itu pada era 1950an dan 1960an.
  88. McLaren, dengan kereta rekaan Adrian Newey, menggunakan brek 'fiddle' pada kereta 1998-nya membolehkan pemandu menekan brek pada salah satu daripada dua roda belakang keretanya untuk memberi mereka pembelokan yang lebih keams.
  89. Wilayah China begitu luas sehingga bilangan bala tenteranya hanya cukup untuk mempertahankan kota-kota terpenting yang membentuk tulang belakang kepada rangkaiana pertahan yang amat bergantung kepada askar Ming yang menyerah diri.
  90. Iaitu dari segi sistem penghadaman mereka secara sasnya mengandungi tiub yang bermula dari mulut sehingga ke dubur, berbeza dengan sistem penghadaman yang tidak lengkap yang terdapat dalam kebanyakan haiwan tidak bertulang belakang ringkas.
  91. Perkataan "Malayu" ada dipahatkan pada Batu Bersurat Padang Roco yang bertarikh 1286 di Dharmasraya kemudian Adityawarman pada tahun 1347 menyebut kerajaannya dengan nama Malayapura seperti yang dipahatkan pada bahagian belakang Patung Amoghapasa.
  92. Lebih menghairankan lagi adalah teori Hindu yang menyatakan bahawa Bumi terletak di belakang empat ekor gajah; gajah tersebut berdiri di atas cangkerang kura-kura gergasi, sementara kura-kura tersebut sendiri berdiri di atas naga yang terapung di atas lautan luas.
  93. Dalam musim pertama mereka, Crystal Palace juga bermain dalam mid-week United Counties League berada di tempat kedua di belakang Watford dan ia adalah dalam pertandingan ini dimana mereka bermain perlawanan pertama mereka iaitu ketika kemenangan 3–0 ke atas New Brompton.
  94. Angka ini adalah keempat tertinggi bagi apa-apa liga sukan di luar negara, di belakang keuntungan tahunan tiga sukan paling popular di Amerika Utara iaitu (Liga Bola Kebangsaan, Liga Besbol Major dan Pertubuhan Bola Keranjang Kebangsaan), tetapi di hadapan Liga Hoki Kebangsaan.
  95. Walaupun City hanya memerlukan satu kemenangan menentang pasukan di zon penyingkiran, mereka masih ketinggalan gol di belakang pada akhir masa biasa, yang menyebabkan beberapa pemain United untuk menyelesaikan permainan mereka meraikan dengan kepercayaan bahawa mereka telah memenangi liga.
  96. Televisyen komersil terawal yang dijual oleh Baird di UK pada tahun 1928 berbentuk penerima radio ditambah dengan peranti TV yang terdiri daripada tiub neon di belakang cakera berputar mekanik berlubang yang menghasilkan imej kemerahan bersaiz setem pos, yang boleh dibesarkan lagi dengan kanta pembesar.
  97. Penganut agama Sikh dikehendaki mengikuti pengajaran sepuluh orang guru Sikh, bersama dengan kitab suci yang bernama Guru Granth Sahib, penggubalan penulisan enam daripada sepuluh guru Sikh tersebut dan mengandungi karya-karya yang ditulis oleh orang dari pelbagai latar belakang socio-ekonomik dan agama.
  98. Waktu Hong Kong adalah satu jam belakang Masa Piawaian Jepun, dengan itu serangan pada Pearl Harbor merupakan sebahagian perperangan pentas luas "theater warfare-wide" serangan hampir serentak dan bukannya permulaan —24 jam sebelum serangan di Asia— gambaran yang mungkin kelihatan jika sekilas pandang tarikh.
  99. Selepas pengharaman teater oleh Interregum dari 1642 sehingga 1660, syarikat-syarikat teater Zaman Pengembalian yang baru menjadikan dramatis-dramatis generasi terdahulu sebagai tulang belakangpersembahan mereka, khususnya pasangan dramatis Beaumont dan Fletcher yang paling popular, serta juga Ben Jonson dan Shakespeare.
  100. Pada awal abad ke-19, manakala Rusia dan Uthmaniyyah telah berlumba-lumba untuk menguasai rantau ini, para pemerintah Abkhazia beralih ke belakang dan seterusnya di seluruh perpecahan keagamaan. Percubaan pertama untuk masuk ke dalam hubungan dengan Rusia telah dibuat oleh Kailash Bey pada 1803, tidak lama selepas pemerbadanan timur Georgia ke empayar Tsaris berkembang.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...