Thursday 19 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "berapi"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "berapi" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Ia mungkin gunung berapi jenis paling merbahaya.
  2. Gunung berapi juga memuntahkan sejumlah besar abu.
  3. Contoh gunung berapi perisai adalah Kepulauan Hawai.
  4. Ilmu mempelajari gunung berapi dipanggil bidang volkanologi.
  5. Merapi merupakan gunung berapi yang paling muda di selatan Jawa.
  6. Ini adalah sebabkan oleh tanah gunung berapi yang subur di Jawa.
  7. Apabila Sekiranya ia tiba pada permukaan, gunung berapi terhasil.
  8. Ia merupakan salah satu dari 129 gunung berapi aktif di Indonesia.
  9. Terdapat beberapa gunung berapi aktif di Vanuatu, termasuk Lopevi.
  10. Perasap hitam adalah contoh biasa aktiviti gunung berapi jenis ini.
  11. Gunung Merapi adalah sebuah gunung berapi di Jawa Tengah, Indonesia.
  12. Struktur dan perangai gunung berapi bergantung kepada beberapa faktor.
  13. Gunung berapi terdapat dalam beberapa bentuk sepanjang kitaran hayatnya.
  14. Kepulauan ini juga mempunyai beberapa gunung berapi paling aktif di dunia.
  15. Gunung berapi biasanya terdapat di mana plak tetonik berpisah atau bertembung.
  16. Di bumi,gunung berapi cenderung untuk wujud di permukaan plat-plat kerak numi.
  17. Pencariran ini menghasilkan gunung berapi dan menghasilkan kerak laut yang baru.
  18. Terdapat sejumlah gunung berapi yang aktif, dan letupan gunung itu sangatlah sering.
  19. Kepulauan Spratly dipercayai berasal dari pembentukan gunung berapi aktif di bawah laut.
  20. Darwin berpendapat bahawa atol karang membentuk di atas gunung-gunung berapi yang tenggelam.
  21. Gunung tertinggi di Jepun ialah Gunung Fuji yang merupakan sebuah gunung berapi yang pendam.
  22. Kepulauan Melayu adalah kepulauan terbesar dan mempunyai paling banyak gunung berapi di dunia.
  23. Sebaliknya, gunung berapi biasanya tidak terhasil di mana dua plak tetonik bergesel sesama sendiri.
  24. Jenis biasa bagi gunung berapi jenis ini adalah gunung berapi di Lingkaran Api Pasifik, Gunung Etna.
  25. Terdapat 14 buah gunung berapi di Itali, tiga daripadanya adalah hidup: Etna, Stromboli dan Vesuvius.
  26. Terdapat satu lagi gunung berapi Indonesia yang hampir sama namanya iaitu Gunung Marapi, di Sumatera Barat.
  27. Ia merupakan gunung berapi yang paling aktif di Indonesia dan telah meletus sebanyak 69 kali semenjak 1548.
  28. Pada sekitar 6:00 p.m., gunung berapi berkenaan memuntahkan 15 kilometer dengan turus abu, wap, dan batuan.
  29. Gunung berapi super sukar dikenal pasti berabad berikutnya, disebabkan kawasan yang luas yang diselitupinya.
  30. Kebanyakan lohong ini menghasilkan kon lebih kecil seperti Pu'u 'ÅŒ'ō di sisi gunung berapi KÄ«lauea, Hawai.
  31. Di mana rabung tengah lautan muncul di atas permukaan laut, gunung berapi seperti Hekla di Iceland terbentuk.
  32. Daerah batu igneous besar juga dianggap gunung berapi super disebabkan jumlah besar lava basalt yang terhasil.
  33. Bagaimanapun gunung berapi mampu menjadi pendam selama tempoh 610 tahun sebelum bertukar menjadi aktif semula.
  34. Pengukuran lain pada gunung berapi tersebut termasuklah pengukuran magnetik dan pengukuran kemerengan/kecondongan.
  35. Gunung berapi tersebut berada dalam kawasan tanah tinggi Tharsis, bersama dengan beberapa gunung berapi yang lain.
  36. Mendakan lapisan ini membentuk gunung berapi lebar dangan sisi landai yang dikenali sebagai gunung berapi perisai.
  37. Bahagian utama rabung tengah lautan terdapat didasar laut, dan kebanyakan aktiviti gunung berapi adalah dibawah laut.
  38. Titik tertinggi di Siberia ialah gunung berapi Klyuchevskaya Sopka yang aktif yang terletak di Semenanjung Kamchatka.
  39. Gambaran ini hanya menggambarkan satu dari pelbagai jenis gunung berapi, dan ciri-ciri gunung berapi adalah lebih sukar.
  40. Selepas wujudnya pertambahan aktiviti gunung berapi pada tahun 1999, glasier yang terletak pada puncak gunung telah cair.
  41. Semua pulau mempunyai gunung berapi, tetapi hanya terdapat sebuah gunung berapi yang masih aktif yang terletak di pulau Fogo.
  42. Aktiviti pergunungan berapi ini menganugerahkan kawasan tanah subur dan pemandangan yang indah, misalnya di sekitar Danau Toba.
  43. Amat menarik, gunung berapi titik panas juga didapati di tempat lain di sistem suria, terutamanya pada bulan dan planet berbatu.
  44. Gunung berapi yang aktif mungkin bertukar menjadi separuh aktif, menjadi pendam, sebelum akhirnya menjadi tidak aktif atau mati.
  45. Kepulauan-kepulauan yang kecil ini terhasil sejak berjuta-juta tahun yang lalu akibat daripada letupan gunung berapi bawah tanah.
  46. Satu cara lain mengelaskan gunung berapi adalah melalui komposisi bahan luahan, kerana ia memberi kesan kepada bentuk gunung berapi.
  47. Olympus Mons merupakan sebuah gunung berapi yang tidak aktif dan mencapai ketinggian 27km, gunung yang tertinggi dalam sistem suria.
  48. Vesuvius ialah satu-satunya gunung berapi yang hidup di tanah besar Eropah dan digeruni kerana memusnahkan kota Pompeii dan Herculanum.
  49. Aktiviti gunung berapi membabitkan extrusion of rock yang cenderung membentuk gunung atau ciri-ciri berbentuk gunung melalui tempoh masa.
  50. Kawah gunung berapi merangkumi tasik, yang paling penting adalah Tasik Ilopango (70 km x / 27 sq mi) dan Tasik Coatepeque (26 km x / 10 sq mi).
  51. Pemahaman paling biasa mengenai gunung berapi adalah gunung berbentuk kon, menghambur lava dan gas beracun dari kawah gunung berapi dipuncaknya.
  52. Oleh itu, sukar untuk menentukan keadaan sebenar sesuatu gunung berapi itu, samada sesebuah gunung berapi itu berada dalam tempoh pendam atau telah mati.
  53. Gunung berapi terdapat di seluruh dunia, tetapi lokasi gunung berapi yang paling dikenali adalah gunung berapi yang berada di sepanjang Lingkaran Api Pasifik.
  54. Gunung Tungurahua ialah sebuah gunung berapi berjenis stratovolkano yang terletak di Kordilera Tengah pada Andes Ecuador, di tengah-tengah hutan hujan Amazon.
  55. Bentuk-bentuk gunung berapi yang lain termasuklah gunug berapi ais (seperti yang wujud pada bulan-bulan Musytari, Zuhal dan Neptun) dan bentuk gunung berapi lumpur.
  56. Ia berdekatan dengan bandaraya Yogyakarta, dan banyak penduduk tinggal di hilir gunung berapi berkenaan, dengan perkampungan paling tinggi 1700 m di atas paras laut.
  57. Gunung berapi adalah bukaan, atau rekahan, pada permukaan atau kerak Bumi, yang membenarkan gas, abu, dan batu cair yang panas bebas jauh di dalam bawah permukaan bumi.
  58. Banyak angin puyuh dan badai yang merosakkan pulau-pulau di bahagian Pasifik dan tanah di sekitar Pasifik dipenuhi gunung berapi dan sering digegarkan dengan gempa bumi.
  59. Penemuan yang paling memeranjatkan ialah kehadiran aktiviti gunung berapi bulan Io, yang belum pernah dicerap sama ada dari Bumi ataupun oleh Pioneer 10 mahupun Pioneer 11.
  60. Letupan gunung berapi ini dipercayai membawa kepada kejatuhan tamadun kerajaan Hindu Mataram dan kekosongan kuasa ini diisi oleh orang-orang Muslim menjadi pemimpin pulau Jawa.
  61. Gunung berapi Super adalah istilah popurlar bagi gunung berapi besar yang biasanya mempunyai kawah yang besar dan mampu menghasilkan kemusnahan besar kadang-kala pada skala benua.
  62. Akhir sekali, gunung berapi boleh dihasilkan melalui pluma mantel, yang dikenali sebagai titik panas; titik panas ini boleh berlaku jauh dari sempadan plak, seperti kepulauan Hawai.
  63. Pada April 2006, aktiviti seismos telah bertambah dalam selang waktu yang semakin berulang dan terdapat bonjolan di dalam kon gunung berapi yang menunjukkan letusan baru adalah hampir.
  64. Saiznya membenarkannya memanah pelbagai panah seperti panah berapi dan panag isyarat dengan tepat pada jarak melebihi 100 meter, melebihi 200 meter jikalau ketepatan tidak terlalu penting..
  65. Jawa hampir keseluruhannya berasal dari gunung berapi, dan mengandungi tidak kurang dari tiga puluh lapan gunung yang berbentuk kon menunjukkan mereka merupakan gunung berapi yang pernah aktif.
  66. Rabung tengah laut, seperti Rabung Tengah Atlantik, adalah contoh plak tetonik berpisah; Lingkaran Api Pasifik pula mempunyai contoh gunung berapi yang terhasil akibat pertembungan plak tetonik.
  67. India mempunyai dua gugusan pulau-pulau, iaitu: Lakshadweep, atol-atol perkarangan di luar pesisiran barat daya India, dan Kepulauan Andaman dan Nicobar, selingkaran gunung berapi di Laut Andaman.
  68. Ia merupakan kepulauan yang paling muda dalam Antilles Kecil, dan kini masih dibentuk oleh aktiviti gunung berapi geoterma, sebagaimana dibuktikan oleh tasik didihnya yang kedua terbesar di dunia.
  69. Titik tertinggi di Korea Utara Gunung Baekdu yang merupakan gunung berapi berhampiran sempadan China dengan dataran tinggi lava basalt dengan ketinggian antara 1400 dan 2,000 meter atas paras laut.
  70. Aktiviti gunung berapi lumpur biasanya membabitkan suhu yang jauh lebih rendah berbanding gunung berapi igneous, kecuali apabila gunung berapi lumpur sebenarnya merupakan lohong gunungberapi igneous.
  71. Sesetengah gunung berapi mempunyai kemuncak bergerigih dibentuk oleh kubah lava dan bukannya kawah puncak, sementara yang lain menunjukkan ciri-ciri permukaan bumi seperti tanah tinggi rata yang besar.
  72. Lohong yang mengeluarkan bahan gunung berapi (lava, iaitu magma yang keluar kepermukaan, dan abu gunung berapi dan gas kebanyakannya wap dan gas magma boleh didapati dimana-mana sahaja di kawasan tersebut.
  73. Sebelah timur depresi ini terdapat gunung berapi Sindoro dan Sumbing, dan sebelah timurnya lagi (kawasan Temanggung dan Magelang) merupakan lanjutan depresi yang membatasi Gunung Merapi dan Gunung Merbabu.
  74. Banjaran Bukit Barisan menyebar dari hujung ke hujung pulau, dengan titik tertinggi setinggi 3,805 meter berada pada Gunung Kerinci, iaitu sebuah gunung berapi aktif yang terletak sekitar titik tengah banjaran.
  75. Kedudukan ini juga menyebabkan Indonesia mempunyai sekurang-kurang 66 buah gunung berapi, termasuk Gunung Krakatau, sebuah gunung berapi yang paling terkenal di antara Sumatera dan Jawa, tetapi kini sudah hapus.
  76. Gunung berapi adalah suatu proses geologi yang melibatkan pembentukan daratan yang dijana daripada letusan menerusi permukaan planet dipanggil magma, batuan cair yang meleleh keluar daripada bahagian dalam planet.
  77. Gunung berapi jenis lain termasuk gunung berapi cryo, terutama di bulan bagi Jupiter, Saturn dan Neptune; dan gunung berapi lumpur, yang pembentukannya kebanyakannya tidak berkait dengan aktiviti magma yang diketahui.
  78. Perubahan kecil dalam medan magnet tempatan adalah berlaku pada masa yang sama dengan letupan-letupan, dan pengukuran kecondongan akan mendedahkan penggelembungan gunung berapi akibat kawah magma di bawahnya mula berisi.
  79. Terdapat 6 gunung berapi yang aktif di Jawa Tengah, yaitu: Gunung Merapi, Gunung Slamet (di Pemalang), Gunung Sindoro (di Temanggung - Wonosobo), Gunung Sumbing ( di Temanggung - Wonosobo), dan Gunung Dieng (di Banjarnegara).
  80. Gunung berapi yang dipanggil sebagai volcano dalam bahasa Inggeris dikatakan berasal daripada Vulcano, satu pulau gunung berapi di kepulauan Aeolian, Itali yang mana namanya berasal daripada Vulcan, nama dewa api dalam mitos Roman.
  81. Disebabkan kepingan tektonik bergerak, manakala turus mantel kekal pada tempat yang sama, setiap gunung berapi menjadi tidur selepas beberapa lama dan gunung berapi baru terbentuk setelah kepingan Bumi bergerak di atas titik panas.
  82. Menurut tradisi, mereka disuruh membuat perjalanan ke selatan sehingga menemui dua buah gunung berapi yang timbul daripada sebuah tasik, dan berhenti apabila mereka tiba di Ometepe, pulau gunungberapi air tawar yang terbesar di dunia.
  83. Pulau Mauritius terletak di atas tanah tinggi, puncak tertingginya, Piton de la Riviere Noire terletak di barat daya dengan ketinggian 828 m. Di sekitar tanah tinggi ini, kawah gunung berapi yang asal masih dapat dibezakan daripada beberapa gunung yang lain.
  84. Pengecualian penting yang wujud dalam tompok-tompok panas gunung berapi, yang wujud pada lokasi-lokasi yang jauh daripada sempadan-sempadan plat; tompok-tompok panas gunung berapi ini juga dijumpai dalam sistem solar, terutamanya pada planet-planet dan bulan-bulan yang berbatu-batu.
  85. Vanuatu secara rasmi Republik Vanuatu adalah sebuah negara kepulauan yang terletak di selatan Lautan Pasifik.Berasal daripada gunung berapi Terletak di 1.750 kilometer di timur utara Australia, 500 kilometer timur laut New Caledonia, barat Fiji, dan tenggara Kepulauan Solomon, dekat New Guinea.
  86. Gunung berapi juga boleh terbentuk di kawasan di mana terdapat renggangan pada kerak Bumi dan di mana kerak Bumi menjadi nipis (di kenali sebagai gunung berapi antaraplat bukan titik panas), seperti di Lembah Rift Afrika (African Rift Valley), Rhine Graben Eropah dengan gunung berapi Eifelnya, Lapangan gunung berapi Wells Gray-Clearwater dan Rio Grande Rift di Amerika Utara.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...