Thursday 19 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "diikuti"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "diikuti" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Pembukaan lapangan terbang ini diikuti pelbagai masalah.
  2. dan diikuti dengan kebolehan aritmetik permulaan seperti.
  3. Asas penamaan tatanama ialah spesies, diikuti dengan genus.
  4. Ini diikuti pula dengan pembukaan tiga buah pejabat lagi, iaitu:
  5. Satu baris lebar, diikuti di atasnya dengan tiga baris sederhana.
  6. Kebanyakan kaum india Malaysia beragama Hindu dan diikuti kristian dan sikh
  7. Lalu pada tahun 1582, hari Sabtu 4 Oktober diikuti dengan hari Ahad 15 Oktober.
  8. Ini diikuti dengan Microsoft, Yahoo, AOL dan Wikipedia dengan projek kembarnya.
  9. Kejayaan ini diulangi pada 1969, dan diikuti dengan Piala Antara Benua pada tahun yang sama.
  10. Mubaligh Protestan memasuki Uganda pada tahun 1877, diikuti mubaligh Katolik pada tahun 1879.
  11. Bencana alam termasuk kemarau musim bunga lewat yang selalunya diikuti oleh banjir yang teruk.
  12. Orang Pakistan merupakan etnik minoriti populasi yang diikuti oleh orang Sweden, Somalia dan Poland.
  13. Selepas beberapa minggu batuk bertukar sifat, dengan baruk diikuti serta merta dengan bunyi "whooping".
  14. Kuasa perundangan terletak pada dua dewan Parlimen terutama sekali, diikuti oleh Majlis Menteri-Menteri.
  15. Ia menyatakan bahawa kebangkitan akan diikuti oleh perhimpunan manusia, dan pengadilan mereka oleh Allah.
  16. Daripada tulisan-tulisan sejarah, tamadun Iran yang pertama ialah Iran-Proto, diikuti dengan tamadun Elam.
  17. BBC 2 disiarkan dengan warna mulai daripada 1 Julai 1967, diikuti oleh BBC 1 dan ITV pada 15 November 1969.
  18. Litar ini mempunyai jalan yang lurus yang dipisahkan dari pit dan diikuti oleh satu belokan yang amat tajam.
  19. Sejarah Iran seterusnya diikuti dengan konflik selama enam ratus tahun dengan Empayar Rom dan Empayar Islam.
  20. Mazhab yang diikuti ialah Mazhab Syafie" kata Hakim Edmond JC – Shaik Abdul Latif, dll lwn Shaik Elia Bux).
  21. Ini diikuti oleh undi Soviet Agung yang mengisytiharkan kemerdekaan daripada Kesatuan Soviet pada 31 Ogos 1991.
  22. Selain itu, kumpulan etnik ke-2 terbesar ialah kaum Cina diikuti dengan kaum India (6.9%) dan kaum lain-lain (6.6%)
  23. Oligosen melanjutkan zaman Eosen dan diikuti oleh Miosen dan merupakan zaman ketiga dan terakhir pada kala Paleogen.
  24. Universiti al-Karaouine kemudiannya diikuti dengan penubuhan Universiti al-Azhar pada tahun 959 m di Kaherah, Mesir.
  25. Ini diikuti dengan penjajahan Sepanyol yang lain dan berakhir dengan penempatan mereka di Buenos Aires dalam tahun 1580.
  26. Ini diikuti dengan hujah lisan dua hari pusingan kedua oleh Singapura pada 19 dan 20 Nov dan Malaysia pada 22 dan 23 Nov.
  27. Pada 2 Januari 1976, Solomon diberi hak untuk memerintah dengan sendiri, dan diikuti dengan kemerdekaan pada 7 Julai 1978.
  28. Mukim Rawang I merupakan mukim terbesar diikuti pula oleh Mukim Rawang II, Mukim Batu, Mukim Setapak dan Mukim Hulu Kelang.
  29. Konfucius banyak menulis buku-buku moral, sejarah, kesusasteraan dan falsafah yang banyak diikuti oleh penganut ajaran ini.
  30. Turutan ini bermula dengan nombor asli, yang diikuti dengan nombor aleph (kardinal tidak terhingga untuk set tersusun rapi).
  31. Kaum Melayu merupakan kaum yang terbesar dengan 95%, diikuti dengan kaum Cina 3.8%, kaum India 0.3% dan lain-lain kaum 0.9%.
  32. Pada masa kini ia dipercayai bahawa reptilia merupakan kumpulan pertama yang dijangkiti oleh Plasmodium diikuti oleh burung.
  33. Gunung yang tertinggi di Austria ialah Grossglockner iaitu setinggi 3798 meter dari paras laut dan diikuti dengan Wildspitze.
  34. Akhir dekad 1970-an memperlihatkan kebangkitan mikrokomputer, diikuti dengan rapat oleh komputer peribadi IBM pada tahun 1981.
  35. Setiap konsonan yang ditunjukkan ini dianggap sebagai diikuti vokal neutral schwa (/É™/), dan dinamakan dalam jadual sedemikan.
  36. Populasi penduduk yang padat di Segamat adalah di Mukim Gemereh diikuti Mukim Sungai Segamat dengan lebih 200 penduduk per km2.
  37. Populasi ekspatriat terbesar di Qatar datang dari negara Selatan Asia, diikuti kawasan negara-negara Arab Selatan dan Timur Asia.
  38. Tahap ini diikuti dengan pengurangan batuk kokol mengejut ("paroxysms"), dari segi kekerapan dan tahap teruk, dan berhenti muntah.
  39. Satu siri rampasan kuasa pada 1970-an diikuti dengan pencerobohan Soviet dan siri perang saudara yang melanda kebanyakan negara itu.
  40. Ini diikuti degan kejayaan yang lebih membanggakan: kejayaan berganda pertama untuk merangkul juara liga dan piala FA pada tahun 1971.
  41. Berdasarkan bancian tersebut, 95% beragama Islam, diikuti dengan agama Buddha 4.4%, Kristian 0.2%, Hindu 0.2% dan lain-lain agama 0.2%.
  42. Gejala batuk Coughing fits berkemungkinan diikuti dengan muntah, yang dalam kes teruk boleh menyebabkan kekurangan zat ( malnutrition ).
  43. Setiap pergerakan akan diikuti oleh dengan penembusan yang dalam ke barisan hadapan musuh, sekali lagi dengan daya geraknya yang tinggi.
  44. Kemudian, kehilangan ekor, sirip dorsal bertukar menjadi tulang belakang diikuti tengkorak serta kehilangan tulang yang melindungi insang.
  45. Pada 5 Mac 2008, keluaran beta awam pertama dikeluarkan kepada pengguna awam, diikuti keluaran beta awam kedua (Beta 2) pada 27 Ogos 2008.
  46. Pada 1511, Peter Martyr dari Sepanyol telah mengunsi di pulau ini.Kemudian diikuti oleh penjelajah dari Sepanyol bernama Juan de Bermudez.
  47. Sebagian besar penduduk Turkmenistan merupakan etnis Turkmen dan diikuti oleh etnis-etnis minoritas lainnya seperti etnis Uzbek dan Rusia.
  48. Peperangan berparit pelindung menjadi strategi baru peperangan, diikuti dengan penggunaan senjata kimia dan gas beracun untuk membunuh musuh.
  49. Mata pencaharian paling banyak adalah di sektor pertanian, diikuti dengan perdagangan (20,91%), industri (15,71%), dan perkhidmatan (10,98%).
  50. Tokoh-tokoh tersebut merangkumi Abd Rahim Kajai sebagai pengarang pertama, kemudian diikuti oleh Tan Sri Abdul Samad Ismail, Munir Ghazali, A.
  51. Orang Iban mempunyai banyak adat-adat asal yang diikuti dalam kehidupan harian dan untuk menyelesaikan isu atau konflik dalam kehidupan mereka.
  52. Tamadun Lembah Indus runtuh pada pertengahan alaf kedua SM dan diikuti oleh Tamadun Vedik yang menjangkau sebahagian besar dataran Indo-Ganges.
  53. Kerajaan Srivijaya banyak dipengaruhi oleh agama-agama besar dari India, pada mulanya oleh agama Hindu kemudian diikuti pula oleh agama Buddha.
  54. Selepas kematian Timur itu pada 1793, takhta Durrani yang diturunkan kepada anaknya, Zaman Shah, diikuti oleh Mahmud Shah, Shuja Shah dan lain-lain.
  55. Pergerakan 'Dervish' mempunyai satu ciri ketenteraan yang penting, dan negara Dervish state telah diikuti berdasarkan satu model persaudaraan yang salih.
  56. Penentangan yang serius termasuklah Perang Mat Salleh dari tahun 1894-1900 diikuti oleh penentangan Rundum yang dilakukan oleh suku Murut dalam tahun 1915.
  57. Dalam pengelasan saintifik, satu spesies diberikan tatanama binomial dalam bentuk nama genus dan diikuti satu nama unik, dan ditulis dalam keadaan condong.
  58. Ini diikuti dengan seksyen kedua yang mengandungi ulasan prosa yang menjelaskan masalah itu dengan lebih terperinci dan menyediakan hujah bagi penyelesaian.
  59. Sekitar 1870-an, Kapitan Cina Kuala Lumpur, Yap Ah Loy menjadi pemimpin yang bertanggungjawab memastikan ketahanan diikuti pertumbuhan sistematik bandar ini.
  60. Pencipta berbangsa Scotland, John Logie Baird menunjuk cara pemancaran imej bayang-bayang bergerak di London pada 1925, diikuti imej monokrom pada tahun 1926.
  61. Saat ini, Mazhab Syafii diperkirakan diikuti oleh 28% umat Islam sedunia, dan merupakan mazhab terbesar kedua dalam hal jumlah pengikut setelah Mazhab Hanafi.
  62. Minuman alkohol dan minyak wangi adalah sangat popular dan menyumbang kepada lebih separuh daripada hasil jualan diikuti dengan jam tangan dan produk tembakau.
  63. Selepas dinasti ini era perpisahan wujud sekali lagi sehingga tahun 580, dengan penyatuan semula dibawah Dinasti Sui yang diikuti Dinasti Tang dan Dinasti Song.
  64. Minyak tanah terbuat dari rantai di wilayah C10 sampai C15, diikuti oleh minyak diesel (C10 hingga C20) dan bahan bakar minyak yang digunakan dalam mesin kapal.
  65. Sebuah suku bangsa Iran dari Asia Tengah yang bernama Parthia kemudian merebut wilayah ini, diikuti dengan Dinasti Sassanid Persia selama 9 abad, hingga abad ke-7.
  66. Ä€ryabhaá¹­a dari Kusumapura yang hidup pada abad ke-5 mengembangkan notasi nilai tempat, diikuti seabad kemudian oleh Brahmagupta yang memperkenalkan simbol sifar.
  67. Pedagang Arab berpindah ke pedalaman dari pantai Lautan Hindi Afrika Timur pada 1830-an, diikuti oleh peneroka British pada yang mencari punca Sungai Nil pada 1860-an.
  68. Agama Buddha aliran Theravada adalah mazhab utama, dengan pecahan mazhab yang berbeza-beza seperti Ramanna Nikaya, Amarapura Nikaya dan Siam Nikaya diikuti secara meluas.
  69. Pada masa ini Negeri Sabah merupakan kawasan utama tanaman sawit di Malaysia diikuti oleh Sarawak (0.840 juta hektar atau 16.6% ) dan Johor (0.712 juta hektar atau 15.32%).
  70. Pada pagi hari raya korban, umat Islam akan mengerjakan sembahyang sunat Hari Raya sebanyak 2 rakaat dengan 7 takbir pada rakaat pertama diikuti 5 takbir pada rakaat kedua.
  71. Cara paling biasa digunakan untuk mengukur pengangguran dibangunkan di AS pada tahun 1930an; dan diikuti oleh banyak negara lain atas cadangan Pertubuhan Buruh Antarabangsa.
  72. Borneo Utara telah memperolehi hak pentadbiran sendiri pada 31 Ogos 1963 di Keningau, ia diikuti dengan transisi penggabungan dengan Persekutuan Malaysia pada 16 September 1963.
  73. Pada pilihan raya umum 2004, Parti Demokratik Slovenia telah memperolehi 29.1% undi dan diikuti Demokrasi Liberal Slovenia (Liberalna demokracija Slovenije) sebanyak 22.8% undi.
  74. Contohnya x boleh diwakili di Unicode sebagai U+0065 diikuti U+0301 (combining acute) tetapi boleh juga diwakili dengan aksara pragubah U+00E9 (Latin small letter e with acute).
  75. Manakala, Hokkien atau minnan dan Teochew adalah bahasa utama di daerah ini, kemudian diikuti oleh dialek Hakka dan dialek minoriti yang ketara adalah Kantonis dan dialek Hainan.
  76. Persembahan yang kukuh terus diikuti pada musim 2011-12, termasuk menewaskan Tottenham 5-1 di White Hart Lane dan menundukkan Manchester United dengan jaringan 6-1 di tempat lawan.
  77. Kedah Tua dipengaruhi oleh agama Buddha dan seterusnya diikuti oleh agama Hindu, pengaruh Hindu-Buddha ini boleh dibuktikan melalui peninggalan candi yang terletak di Lembah Bujang.
  78. Walaupun masih di tengah zaman Darurat, Tanah Melayu tetap diisytiharkan sebagai negara merdeka pada 31 Ogos 1957, diikuti penyerahan kalah oleh gerila Komunis tiga tahun berikutnya.
  79. Dalam senarai daftar nama penghulu di Jelebu, orang pertama dicatat namanya sebagai penghulu Jelebu ialah Datok Gombak, kemudian Datok Metunggang dan diikuti oleh Datok Moyang Salleh.
  80. Komander pesawat tersebut, Pegawai Penerbangan Ramshaw, melaporkan pada mulanya hanya tiga buah kapal belayar, diikuti selepas itu oleh sekurang-kurangnya 25 buah kapal pengangkut lain.
  81. Bukti juga wujud bahawa penghitungan awal melibatkan kaum wanita yang menyimpan rekod-rekod kitaran haid mereka; umpamanya 28, 29, 30 cakar pada tulang atau batu, diikuti oleh garis mendatar.
  82. Golongan terbesar ialah rakyat Perancis, diikuti oleh orang Monegasque (16%), dan rakyat Itali (16%), dengan 21% yang tinggal terdiri daripada 125 bangsa yang merupakan penduduk antarabangsa.
  83. Dengan bunyi nobat nafiri, Yang di-Pertuan Agong diiringi oleh Duke of Gloucester, berangkat pergi dari pentas diikuti pemerintah Melayu yang lain, Perdana Menteri dan Sir Donald MacGillivray.
  84. Empayar Kitara pada abad ke-14 dan ke-15 dijadikan satu contoh bentuk terawal organisasi formal, diikuti kerajaan Bunyoro-Kitara, dan, kemudiannya, Buganda dan Ankole pada abad-abad seterusnya.
  85. Galian arkeologi telah membongkar bukti bahawa terdapat sekumplan kecil pemburu pada Zaman Batu, diikuti dengan populasi yang lebih besar pada Zaman Logam yang menghasilkan lesung dan alat besi.
  86. Bermula pada tahun 1220, Parsi dicerobohi oleh tentera Mongolia di bawah pimpinan Genghis Khan, diikuti dengan Tamerlene, dimana kedua-dua pencerobohan menyebabkan kemusnahan yang teruk di Parsi.
  87. Ini diikuti dengan sebuah kejuaraan liga pada tahun 1989, yang dimenangi dengan sebuah gol di minit terakhir perlawanan menentang pencabar kejuaraan Liverpool dalam perlawan terakhir musim tersebut.
  88. Pada Ogos 2008, pihak lagi berjuang semasa Perang Ossetia Selatan, yang diikuti oleh pengiktirafan rasmi Abkhazia oleh Rusia, pembatalan perjanjian 1994 gencatan senjata dan penamatan misi PBB dan OSCE.
  89. Kebanyakan negeri menjadikan Majlis Mesyuarat Dewan Undangan Negeri sebagai institusi yang tertinggi dan diikuti Majlis Agama & Istiadat,Jabatan Mufti,Jabatan Kehakiman Syariah dan Jabatan Agama Islam.
  90. tumpuan utama kerja Suruhanjaya Sempadan adalah untuk menetapkan batas sempadan yang kemudian diikuti dengan kerja membuat tanda sempadan yang akan dilakukan oleh pegawai yang akan dilantik oleh Suruhanjaya.
  91. Penduduk asli mengalahkan orang Sepanyol dan memaksa mereka berundur ke Guatemala, sehingga diperlukan 2 ekspedisi seterusnya - pertama pada tahun 1525, diikuti oleh kumpulan yang lebih kecil pada tahun 1528.
  92. Lakonan berulang-ulang sebagai Abigail Williams asal, di dalam lipur lara waktu siang As the World Turns yang akan diikuti pada tahun 1999, disertai dengan lakonan-lakonan kecil dalam dua filem dan siri mini.
  93. Peti televisyen elektronik komersil pertama dengan tiub sinar katod dikilangkan oleh Telefunken di Jerman pada 1934, diikuti oleh pembuat elektronik yang lain di Perancis, Britain, dan Amerika Syarikat (1938).
  94. Zaman Besi lebih bermasalah dan dikuasai oleh peperangan diikuti dengan bahaya-bahaya dari luar kawasan yang berasal dari suku-suku Baltik, yang menyerang melintasi sempadan darat selatan, dan dari seberang laut.
  95. Pasukan ini telah memenangi Piala FA pada tahun 1963, dan selepas itu memenangi liga pada tahun 1965 dan 1967 diikuti oleh Piala Eropah pada tahun 1968, sekaligus menjadi kelab pertama Inggeris yang berjaya melakukannya.
  96. Jepun kekal sebegitu sehinggalah Komander Matthew Perry tiba pada 1853 dan Persidangan Kanagawa yang memaksa pembukaan Jepun pada dunia luar; yang tidak lama kemudian diikuti dengan permodenan pantas oleh pemulihan Meiji.
  97. Pusat Penyiaran Kuala Lumpur pula dipilih sebagai pusat operasi utama rantau Asia & Australasia diikuti dengan Pusat Penyiaran London, benua Eropah dan Pusat Penyiaran Washington DC, benua Amerika Utara & Selatan.
  98. Tanah ini menjadi tempat kelahiran peradaban pertama dunia yang dikenali dengan budaya Sumeria, diikuti dengan budaya Akkadia, Babilonia dan Asyur yang pengaruhnya meluas ke daerah-daerah tetangganya sejak sekitar 5000 SM.
  99. Setelah Romawi meninggalkan Dacia, wilayah tersebut berturut-turut diserang oleh suku Goth, lalu oleh suku Hun pada abad ke-4, dan diikuti oleh suku-suku nomad lainnya seperti suku Gepid, Avar, Bulgar, Pecheneg, dan Cuman.
  100. Pada awal abad ke-15, Kesultanan Melaka wujud dan kemakmuran ekonominya telah menarik minat penakluk daripada Portugis pada tahun 1511 diikuti oleh Belanda dan Britain untuk mewujudkan penempatan atau koloni di Selat Melaka.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...