Thursday 19 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "dikembalikan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "dikembalikan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Manakala Saidatina Aisyah dikembalikan ke Madinah oleh Saidina Ali.
  2. Apabila berakhirnya peperangan Napoleon, Melaka dikembalikan ke tangan Belanda.
  3. Kemudian dikembalikan kepada Thai oleh usaha yang dilakukan oleh dinasti Chakri 1768.
  4. Abdullah dikembalikan jawatannya dalam kabinet pada 1991 dan diberikan jawatan Menteri Luar Negeri.
  5. Pada Februari 1991, nama ibu kota, Frunze, dikembalikan ke nama sebelum pemberontakan, iaitu Bishkek.
  6. Minorka dikembalikan kepada Sepanyol dalam Perjanjian Amiens pada tahun 1802 setelah dua kali bertukar tangan.
  7. Setelah Keshogunan Tokugawa digulingkan, kekuasaan dikembalikan ke tangan maharaja dan sistem domain dimansuhkan.
  8. Sebagai tukaran, Iran mahukan Shah Mohammad Reza Pahlavi dikembalikan ke Iran, tetapi ini tidak dipersetujui Amerika.
  9. Kemudiannya mereka diturunkan kepada kelas Nematoda dalam filum Aschelminthes, sebelum dikembalikan kepada filum Nematoda.
  10. Negara ini pada awalnya mempunyai satu dewan tetapi selepas pindaan perlembagaan 2005, Dewan Senat telah dikembalikan semula.
  11. Jika baginda tidak bersetuju, rang undang-undang itu akan dikembalikan ke parlimen bersama-sama dengan beberapa cadangan pindaan.
  12. British telah menduduki Hong Kong semasa Perang Chandu 1841, tetapi dikembalikan kepada China pada tahun berikutnya dibawah Persetiaan Nanking.
  13. Selepas Perang Dunia Kedua pada tahun 1945, Manchuria dikuasai oleh Kesatuan Soviet dan kemudian dikembalikan sebahagian kepada Republik China.
  14. Terdapat bantahan ramai dan pertukaran nama dibatalkan, tetapi lagu Negaraku diubah dan dikembalikan kepada tempo pra-1992 oleh pengubah Wah Idris.
  15. Selanjutnya melalui perjanjian London pada tarikh 13 Ogos 1814 dan diratifikasi dalam perjanjian Vienna, Suriname dikembalikan lagi kepada pihak Belanda.
  16. Dengan kembalinya pihak British, Sultan Hisamuddin Alam Shah dikembalikan ke takhta, sementara bekas Sultan Musa dibuang daerah ke Kepulauan Cocos Keeling.
  17. Jepun menyerahkan Kedah untuk berada di bawah naungan Thailand yang telah dinamakan sebagai Syburi, tetapi Kedah telah dikembalikan kepada pemerintahan British selepas berakhirnya perang.
  18. Walaubagaimanapun, Jajahan Dindings telah dikembalikan oleh British kepada Kerajaan Negeri Perak pada tahun 1937 kerana sukar untuk ditadbir secara langsung dari Pulau Pinang selain kelemahan dari segi politik dan kewangan.
  19. Semasa hari-hari Newton Heath, pakaian tuan rumah kelab ini adalah berwarna kuning dan hijau; corak tersebut telah dikembalikan sebagai pakaian semasa keluar pada awal tahun 1990-an sempena memperingati ulangtahun yang ke-100 kelab.
  20. Walaubagaimanapun pada tahun 1937, setelah hampir 10 tahun Sultan Perak pada ketika itu iaitu Sultan Alang Iskandar telah merayu kepada British agar Jajahan Dindings dikembalikan ke pangkuan Perak dan British telah menyerahkan kembali pada tahun berkenaan.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...