Thursday 19 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "dikuasai"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "dikuasai" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Lombong-lombong ini dikuasai oleh raja dan pembesar.
  2. Eurasia pada abad ke-7 dan ke-8 dikuasai oleh bangsa Gorturk.
  3. Akhirnya, kawasan itu dikuasai oleh kerajaan Turki Uthmaniyyah.
  4. Iceland, Greenland dan Kepulauan Faroe kekal dikuasai oleh Denmark.
  5. Kemudian dikuasai oleh kuasa Arab, Afghan, Turki, Baloch dan Mongol.
  6. Yaman berturut-turut dikuasai oleh empayar Ethiopia dan Sassanid Parsi.
  7. Dan kemudian silih berganti bhumi malayu dikuasai oleh beberapa kerajaan.
  8. Pada 639 M., Mesir dikuasai oleh kerajaan Arab yang dipimpin oleh Khalifah.
  9. Selama dua abad dikuasai Viking Kristian iaitu Raja Olav Tryggvason pada 994.
  10. Secara geografi, Bangladesh dikuasai oleh Delta Ganges-Brahmaputra yang subur.
  11. Tetapi, kelas-kelas tinggi dan menengah-tinggi masih dikuasai oleh Jerman Baltik.
  12. Pada abad ke-10, ia dikuasai pula oleh bangsa Mongol, satu cabang daripada Xianbei.
  13. Pada akhir abad ke-19 dan awal abad ke-20, bahasa Jerman wajib dikuasai ahli-ahli sains.
  14. Bahasa Arab juga dikuasai oleh penduduk yang tinggal bersempadan dengan wilayah Empayar Islam.
  15. Melaka dikuasai oleh pihak Portugis di bawah pimpinan Alfonso de Albuquerque pada 24 Ogos 1511.
  16. Negara-negara kecil ini dengan mudah dikuasai oleh mereka yang ingin menguasai perdagangan rempah.
  17. Petempatan ini dinamai New Amsterdam sehingga tahun 1664 apabila jajahan ini dikuasai oleh Inggeris.
  18. Pada awal abad ke-19, bahagian selatan yang kini merupakan Kyrgyzstan dikuasai oleh Kekhanan Kokand.
  19. Menjelang pertengahan abad ke-17, kawasan-kawasan yang dikuasai oleh Rusia diperluas sehingga Pasifik.
  20. Kawasan itu pernah dikuasai oleh kerajaan Phoenicia, Parsi, Yunani, Rom, Byzantine, Arab dan sebagainya.
  21. Majapahit kemudiannya tumbang setelah banyak kawasan jajahan telah dikuasai oleh Melaka pada kurun ke-15.
  22. Berbagai-bagai orang Turki memerintah mereka sehingga 1685, apabila mereka dikuasai oleh orang-orang Kalmyk.
  23. Bandar Indrapura yang terletak di tebing Sungai Mekong pernah suatu ketika dikuasai oleh Srivijaya pada abad ke-8.
  24. Persatuan tersebut [Kayan (Borneo) | Kayan]] dan Kenyah dikuasai persatuan yang mereka ditubuhkan pada tahun 1969.
  25. Selama abad ke-16 dan ke-17, Guyana dikuasai silih berganti oleh Sepanyol, Belanda, Inggeris, Perancis dan Portugal.
  26. Kini, Tibet dikuasai Republik Rakyat China (dan sebahagian kecilnya, bergantung kepada definasi, juga dikuasai India).
  27. Cara ini berbeza dengan kebanyakan amiriah yang lain di Teluk Parsi yang dikuasai oleh para pemerintah yang merampas kuasa.
  28. Diperintah oleh berbagai-bagai raja Croatia, duchy-duchy ini sekali-sekala dikuasai oleh Empayar Byzantin dan Empayar Frank.
  29. Sejak abad ke-17, kerajaan dikuasai oleh oba, jauh melampaui sempadan Benin masa ini, meliputi sebahagian besar Afrika Barat.
  30. Pada abad ke-6, Switzerland dikuasai oleh Empayar Frank hingga abad ke-10, Switzerland menjadi sebahagian daripada Empayar Rom.
  31. Singapura dikuasai oleh Jepun sehingga dirampas balik oleh British pada 12 September 1945, sebulan selepas penyerahan kalah Jepun.
  32. Chordata pula dikuasai oleh vertebrat, iaitu haiwan yang bertulang belakang, termasuk ikan, amfibia, reptilia, burung, dan mamalia.
  33. Makau berkembang sebagai pelabuhan perdagangan antara Portugis dan China dan cuba dikuasai Belanda secara berkali-kali pada abad ke 17.
  34. Gambia ialah negara yang kaya dengan pertanian, dengan ekonominya dikuasai oleh pertanian dan penternakan, perikanan, serta pelancongan.
  35. Sultan Ali adalah pewaris sebenar Kesultanan Johor tetapi kelemahan beliau telah menyebabkan pemerintahan Johor dikuasai oleh Temenggung.
  36. Algeria dikuasai Empayar Uthmaniyyah oleh Khair ad-Din dan abangnya Aruj yang menjadikan pesisir pantainya pelabuhan untuk kapal-kapal perang.
  37. Selepas Perang Dunia Kedua pada tahun 1945, Manchuria dikuasai oleh Kesatuan Soviet dan kemudian dikembalikan sebahagian kepada Republik China.
  38. Pada akhir tahun 2001, dengan mengeluarkan Xbox, Microsoft memasuki pasaran konsol permainan berbilion dolar yang dikuasai oleh Sony dan Nintendo.
  39. Tetapi secara beransur-ansur mereka mengumpul kuasa yang mencukupi untuk melangkau kaum bangsawan dan menubuhkan kerajaan dikuasai samurai pertama.
  40. Katipunan akhirnya dikuasai oleh pemerintahan yang revolusi, di mana Aguinaldo dipilih sebagai presiden, dan Bonifacio dihukum kerana pengkhianatan.
  41. Krohcol gagal memberikan kesan yang dihasratkan disebabkan oleh kegagalan sampai ke kedudukan The Ledge sebelum kedudukan itu dikuasai oleh tentera Jepun.
  42. Kumpulan yang lain yang dihantar ke Siberia terdiri daripada banduan-banduan yang dibuang dari Rusia barat atau wilayah yang dikuasai oleh Rusia seperti Poland.
  43. Pada tahun 1511, Melaka dikuasai oleh pihak Portugis dan Sultan Mahmud Shah, Sultan Melaka ketika itu, melarikan diri ke Pahang dan kemudiannya ke Bentan di Johor.
  44. Dari segi negatif, kemerdekaan juga boleh ditakrifkan sebagai keadaan yang tidak dikuasai oleh kuasa yang lain melalui penjajahan, dasar peluasan kuasa atau imperialisme.
  45. Penyatuan Mesir yang menandakan permulaan Zaman Kuno bermula sekitar 3100 SM Sebelum itu kuasa di Mesir Atas dan Mesir Bawah (Utara) dikuasai oleh pemerintah yang berlainan.
  46. Tahun ini telah dikuasai oleh pemandu Williams, iaitu Nigel Mansell dan Riccardo Patrese, yang menggunakan enjin Renault yang berkuasa, kotak gear semi-automatik dan ampaian aktif.
  47. Sementara Persatuan Melayu Selangor yang dipimpin oleh Tengku Ismail Tengku Muhammad Yasin dikuasai oleh golongan bangsawan,slogan KMM ialah “satu untuk semua:semua untuk satu”.
  48. Walaupun angka ini hanya menghitung orang Tamil Sri Lanka di kawasan-kawasan yang dikuasai kerajaan, tanpa menghitung mereka yang berada di wilayah-wilayah yang dikuasai golongan pemberontak.
  49. Sedangkan dalam pada itu, Borneo Selatan secara rasminya dikuasai oleh pihak Belanda yang juga menjalankan pelbagai perdagangan, serta sebahagian kecil kawasan dikuasai oleh Kesultanan Banjar.
  50. Oleh kerana kawasan luar bandar Austria dikuasai oleh rakyat konservatif dan jika Demokrat Sosial tidak mengekalkan kedudukannya di Vienna, Parti Rakyat Austria (xVP) akan dominan politik Austria.
  51. Pada tahun 1511, Melaka dikuasai oleh pihak Portugis dan Sultan Mahmud Shah, Sultan Melaka ketika itu, melarikan diri ke Pahang dan kemudiannya ke Johor di mana beliau mengasaskan Kesultanan Johor.
  52. Kebesaran bumi Rusia dan betapa jauhnya banyak kawasan dari laut menyebabkan negara dikuasai oleh iklim kebenuaan lembap yang menonjol di seluruh negara kecuali kawasan tundra dan tenggara terjauh.
  53. Kawasan ini tidak dijelajahi secara meluas oleh orang-orang Eropah sehingga abad ke-19, ketika tanah itu dikuasai oleh Jerman sebagai Afrika Barat Daya — selain daripada Teluk Walvis yang dikuasaioleh British.
  54. Zaman Besi lebih bermasalah dan dikuasai oleh peperangan diikuti dengan bahaya-bahaya dari luar kawasan yang berasal dari suku-suku Baltik, yang menyerang melintasi sempadan darat selatan, dan dari seberang laut.
  55. Selepas kekalifahan itu dihancurkan, bekas Yaman Utara dikuasai oleh Imam-Imam daripada berbagai-bagai wangsa, biasanya dari mazhab Zaidi, yang mengasaskan struktur politik teokratik yang kekal sehingga zaman moden.
  56. Pada Zaman Pertengahan, bahasa Yunani menjadi lingua franca di sesetengah kawasan Eropah, Timur Tengah dan Afrika Utara yang dikuasai Empayar Byzantine, sementara bahasa Latin pula berleluasa di kawasan lain di Eropah.
  57. Setelah kekalahan Jepun dalam Perang Dunia Kedua iaitu zaman peralihan antara kekalahan dan pemerintahan semula kerajaan British, Tanah Melayu ketika itu telah dikuasai oleh pengganas komunis atau dipanggil Bintang Tiga.
  58. Penyatuan Tiga Kerajaan oleh Silla pada tahun 676 dan diikuti oleh Zaman Negeri Utara Selatan, yang mana sebahagian besar Semenanjung dikuasai oleh Silla Bersatu, manakala Balhae mewarisi pemerintahan di bahagian utara Goguryeo.
  59. Tentangan di seluruh wilayah Borneo adalah di sebabkan faktor-faktor ekonomi, politik, dan perbezaan budaya di antara negeri-negeri Borneo dan Semenanjung Tanah Melayu, dan ketidaksediaan untukdikuasai oleh politik dari semenanjung.
  60. Maka pada awal 1804, beliau dengan tegas mencadangkan agar Melaka dihapuskan dari muka bumi dengan semua penduduk Melaka diarah supaya dipindahkan ke Pulau Pinang dan Kota Famosa dimusnahkan bagi mengelak ia dikuasai oleh pihak lawan.
  61. Sebelum Perang Dunia II, Borneo Utara secara rasminya dikuasai oleh pihak British yang menjalankan pelbagai perdagangan, dan sebahagian kawasan dikuasai oleh Kesultanan Brunei dan Kesultanan Sulu yang asalnya dari Kepulauan Sulu di bahagian barat Borneo dan selatan Filipina.
  62. Dubrovnik merupakan sebuah negara kota yang pada mulanya dikuasai oleh Empayar Byzantin dan Venice tetapi kemudian, berbeza dengan negara-negara kota Dalmatia yang lain, mencapai kemerdekaan sebagai Republik Ragusa, meskipun ia sering di bawah kedaulatan kuasa-kuasa berjiran.
  63. Muncul sebagai pemenang, Taira no Kiyomori menjadi penasihat maharaja, wira pertama mendapat kedudukan sedemikian, dan akhirnya merampas kuasa kerajaan pusat untuk menubuhkan kerajaan yangdikuasai oleh golongan samurai yang pertama dan mengenepikan maharaja sebagai simbol sahaja.
  64. Negara Itali yang baru itu mengamalkan sistem demokrasi yang dikuasai oleh golongan liberal, di samping oleh ekonomi yang berkembang pesat, tetapi terlalu tertumpu kepada bahagian utara sehingga para penduduk bahagian selatan terpaksa berhijrah ke kawasan utara itu atau ke luar negara.
  65. Mulai abad ke-2 SM hingga abad ke-9 M, penguasaan kepulauan ini bertukar tangan antara empayar-empayar tempatan berikut, iaitu: Satavahana, Kshatrapa Barat, Abhira, Vakataka, Kalachuri, Konkan Maurya, Chalukya dan Rashtrakuta, sebelum dikuasai oleh wangsa Silhara mulai tahun 810 hingga 1260.
  66. Sepanjang Perang Dingin, pemerintahan Itali dikuasai oleh parti haluan kanan yang disokong oleh kebimbangan rakyat akan pengaruh komunis, di samping itu, Itali menyertai NATO, dan pada tahun 1957, ia menjadi anggota pengasas Komuniti Ekonomi Eropah yang berubah menjadi Kesatuan Eropah pada tahun 1993.
  67. Kawasan-kawasan ini telah lama didiami dan dikuasai oleh ketua-ketua suku dimana pada tahun 1738 Sultan Sulaiman telah melawat Kuala Endau dan disambut oleh 9 ketua suku biduanda dan diberi anugerah serta tanda peringatan berupa syiling emas tertulis "Sultan Sulaiman Shah" di hadapan dan dibelakang "Khalifat al Mukminin".
  68. Musim-musim tropika dikuasai oleh pergerakan jalur hujan tropika yang berulang alik di antara tropika utara dan selatan sepanjang setahun, menyebabkan timbulnya musim-musim kemarau dan tengkujuh, tanpa kebezaan suhu dan kepanjangan siang ketara yang menandakan pola musim bunga, panas, luruh dan sejuk yang terdapat di kawasan luar tropika.
  69. J. Hooker menjelaskan menerangkan bahawa sebelum peristiwa ini, fauna mamalia Eropah dikuasai oleh famili-famili ungulat Palaeotheriidae, Anoplotheriidae, Xiphodontidae, Choeropotamidae, Cebochoeridae, Dichobunidae dan Amphimerycidae, famili rodensia Pseudosciuridae, famili primat Omomyidae dan Adapidae, dan famili archontn Nyctitheriidae.
  70. New Zealand adalah satu-satunya negara di dunia yang jawatan tertinggi di negara berkenaan dikuasai oleh wanita: Ratu Elizabeth II, Gabenor Jeneral Dame Silvia Cartwright, Perdana Menteri Helen Clark, Speaker Dewan Perwakilan New Zealand Margaret Wilson dan Ketua Hakim Dame Sian Elias berada di dalam pejabat di antara Mac 2005 dan Ogos 2006.
  71. Tujuh tahun pertama pemerintahan Shunzhi dikuasai oleh putera pemangku raja Dorgon, yang memusatkan kuasanya di bawah kawalannya atas nama Maharaja gara-gara ketaktentuan kedudukan politiknya dalam struktur kekuasaan Manchu, sehingga menjejaskan putera-putera Manchu lain yang turut merebut kuasa dengan menurunkan pangkat atau memenjarakan mereka dengan bermacam-macam dalih.
  72. Setelah sekian lama cenderung dikuasai oleh Barisan Nasional, segalanya berubah dengan pilihan raya 8 Mac 2008 yang menyaksikan parti pembangkang menguasai kerusi-kerusi parlimen untuk Kuala Lumpur, iaitu Parti Tindakan Demokratik, Parti Keadilan Rakyat (4 kerusi), dan Parti Islam Se-Malaysia (1 kerusi); hanya tinggal satu kerusi Dewan Rakyat yang diduduki oleh BN iaitu Zulhasnan Rafique yang mewakili Setiawangsa.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...