Thursday 19 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "empayar"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "empayar" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Nama sebenar empayar ini adalah Ouagadouogu.
  2. Di barat, empayar melancarkan peperangan dengan orang Bulgar.
  3. Malang bagi empayar apabila musuh baru muncul iaitu orang Arab.
  4. Dari tahun 1592 hingga 1598, empayar Jepun telah menjajah Korea.
  5. Yaman berturut-turut dikuasai oleh empayar Ethiopia dan Sassanid Parsi.
  6. Portugal pada awal abad ke-16 sedang mengasaskan sebuah empayar luar negeri.
  7. Empayar ini telah menjadi simbol kepada pengasas bangsa dan juga empayar Iran.
  8. Para pedagang Arab dan Swahili merupakan rakan dagang utama dengan empayar tersebut.
  9. Di barat, bangsa Eropah mengkhianati empayar dengan menyerang ibu kota Konstantaniah.
  10. Selama lima dekad selepas Perang Dunia II, kebanyakan jajahan empayar menjadi merdeka.
  11. Selepas itu tumpuan Empayar Uthmaniyyah beralih kepada bahagian barat empayar terbabit.
  12. Sebagai kebudayaan yang berasaskan pengairan ia merupakan contoh jelas empayar hidrolik.
  13. Selepas kemangkatan Maharaja Basil II, empayar diterajui oleh ramai maharaja yang tamak.
  14. Tetapi, satu lagi empayar yang dikenali dengan Empayar Parsi, mahu menawan kawasan-kawasan ini.
  15. Tetapi empayar mendapat pertolongan dari tentera salib dari Eropah ketika Perang Salib Pertama.
  16. Kerajaan Fasis meluaskan empayar jajahan Itali ke Habsyah, Mesir dan jajahan British di Somalia.
  17. Dinasti Hohenzollern dari Prusia memerintah empayar baru ini dengan Berlin sebagai ibu negaranya.
  18. Sekitar 682 M, Dapunta Hyang Sri Jayanasa mengintegrasikan kerajaan ini ke dalam empayar Srivijaya.
  19. Selain itu, empayar ini juga menjalankan perdagangan dengan kuasa besar yang lain termasuk pertanian.
  20. Kesultanan Adal menajadi pusat empayar perdagangan yang melangkaui Tanjung Guardafui hingga ke Hadiya.
  21. Selepas kematiannya, mereka memberontak dan dibahagikan wilayah-wilayah empayar antara mereka sendiri.
  22. Ia telah dikawal oleh Sundiata pada 1240 M, dan telah diserapkan ke dalam empayar Mali yang lebih besar.
  23. Mereka bukan sahaja mahu menolong empayar tetapi juga menawan kembali Jerusalem dari tangan orang Islam.
  24. Pada zaman moden awal, pengganti kepada Adal dan empayar Ajuuraan mula untuk berkembang maju di Somalia.
  25. Antara 1354-1450, Turki menawan kebanyakan kawasan Greece dan empayar kehilangan banyak kawasan jajahan.
  26. Pada tahun 1361, terdapat catatan yang menyatakan Muar adalah sebahagian daripada wilayah empayar Majapahit.
  27. Beliau ketika itu dalam perjalanan ke Samarkand yang ketika itu merupakan pusat pemerintahan empayar Mongolia.
  28. Era Sassanid menyaksikan kemuncak tamadun Parsi, dan merupakan empayar Parsi terakhir sebelum kedatangan Islam.
  29. Empayar Parthia wujud selama lima abad dan raja terakhirnya kalah ditangan empayar lindungannya, iaitu Sassanid
  30. Dalam masa abad pertama operasi, fokus Syarikat India Timur adalah perdagangan, bukan membila empayar di India.
  31. Belanda diserap ke dalam empayar Perancis oleh Napoleon, yang kemudiannya dibebaskan selepas kekalahan Napoleon.
  32. Pada milenium kedua dan ketiga, Orang Arya berhijrah ke Iran dan menubuhkan empayar pertama Iran, Empayar Medes.
  33. Pada waktu itu, empayar di bawah pimpinan Raja Mutota meliputi kesemua plateau Rhodesia dan sebahagian Mozambique.
  34. Di sinilah wujudnya empayar atau kerajaan Uthmaniah, yang menampung kerajaan-kerajaan kecil bangsa Turki yang lain.
  35. Parsi kemudian menewaskan tentera Uthmaniyyah dan menawan sebahagian kawasan milik Uthmaniyyah di timur empayar itu.
  36. Pada tahun 1243, tentera Seljuk ditumpaskan oleh Mongol, sehingga menyebabkan kuasa empayar Seljuk beransur merosot.
  37. Dinasti Ghaznavid dikalahkan dan digantikan oleh Ghurid, yang berkembang maju dan empayar Islam yang telah berkuasa.
  38. Pada abad ke-19 dan ke-20, empayar jajahannya di seluruh dunia merupakan yang kedua terbesar selepas Empayar British.
  39. Srivijaya telah menjadi simbol kepentingan Sumatra sebagai pusat empayar agung untuk mengimbangi Majapahit Jawa di timur.
  40. Setelah jatuhnya empayar tersebut, maka datanglah berbagai-bagai puak yang bertelagah untuk mendapatkan wilayah di Pannonia.
  41. Mereka menyambung kembali tradisi pembinaan istana kota dan perdagangan laut yang ditubuhkan oleh empayar Somalia sebelum ini.
  42. Selepas tiga orang maharaja yang berkebolehan, empayar diperintah kembali oleh maharaja jahat yang membazirkan wang dan tentera.
  43. Pada tahun 1699, Transylvania menjadi wilayah empayar Austria, setelah kemenangan Austria ke atas Turki dalam Perang Turki Raya.
  44. Selepas Gengis Khan mati, empayar itu terpecah kepada beberapa bahagian iaitu Mongolia dan China yang ditadbir oleh Dinasti Yuan.
  45. Empayar British merupakan empayar terbesar yang pernah didirikan dalam sejarah dan bagi masa yang lama menjadi kuasa dunia utama.
  46. Pada 15 SM, puak Rom memanggil bandar ini dengan nama Vindobona untuk mengawasi empayar ini daripada suku-suku Germanik di utara.
  47. Serangan Maharaja Basil II bagaimanapun berjaya dan sebahagian dari Syria kembali ke tangan empayar selain dari Turki dan Armenia.
  48. Sepanyol, yang mana situasi politik adalah sangat tidak stabil, berjaya menyingkirkan sebuah empayar yang mahal dengan kehormatan.
  49. Tentera British juga menawan dan mengawal jajahan strategik untuk Empayar British, dan membolehkan empayar tersebut terus berkembang.
  50. Pada zaman kemuncaknya, antara tahun 1919 dan 1939, empayar jajahan Perancis kedua mencapai tanah seluas 12,347,000 kilometer persegi.
  51. Dibawah pemerintahan Cyrus Agung dan Darius Agung, Empayar Parsi menjadi sebuah empayar yang terbesar dan terkuat di dunia ketika itu.
  52. Keterangan I-Tsing dilihat konsisten dengan beberapa catatan batu bersurat yang menunjukkan empayar Srivijaya dibentuk pada abad ke-7.
  53. Selepas kejatuhan empayar Rom pada 1806, empayar Austria dibentuk yang kemudiannya berubah kepada dwimonarki Austria-Hungary pada 1867.
  54. Silat telah diperhaluskan ke ciri keistimewaan sultan, panglima dan pendekar sewaktu empayar Kesultanan Melaka, Majapahit dan Srivijaya.
  55. Parsi ketika itu adalah empayar terbesar dari segi keluasan yang diketahui sehingga itu, dan tenteranya kelihatan tidak dapat dikalahkan.
  56. Pada awal abad ke-16, tentera Portugis telah tiba di sini dan berlakulah beberapa siri peperangan yang telah menjatuhkan empayar tersebut.
  57. Sultan-sultan Gerad dan Bari telah membina istana, istana kota dan kubu dan mempunyai hubungan rapat dengan banyak empayar di Timur Dekat.
  58. Pengaruh Srivijaya berkurangan dalam abad ke-11 selepas ia ditewaskan oleh serangan empayar Chola yang ketika itu memerintah di India Selatan.
  59. Perdamaian Westphalia (1648) mengakhiri konflik keagamaan ini tetapi empayar secara nyata (de facto) dibahagikan kepada beberapa wilayah bebas.
  60. Pembunuhan beramai-ramai secara besar-besaran turut dilakukan terhadap kelompok minoriti lain dalam empayar itu, seperti kaum Yunani dan Assyria.
  61. Srivijaya ialah sebuah empayar maritim Melayu purba yang berpusat di Sumatera dan Semenanjung Tanah Melayu yang banyak mempengaruhi Asia Tenggara.
  62. Adalah juga dipercayai bahawa kerajaan ini ditakluk oleh empayar yang lebih besar iaitu Srivijaya di bawah pemerintahan Dharmasetu sebelum 775 CE.
  63. Dari abad ke-7 hingga ke-13, kebanyakan kawasan Semenanjung Melayu ditakluki oleh empayar Srivijaya yang beribu kota di Palembang di pulau Sumatera.
  64. Contohnya, Persekutuan Malaysia dan Turki yang wujud sebagai nation-state pada hari ini berbanding empire-state empayar Melaka dan Turki Uthmanniyah.
  65. Kawasan yang kini dipanggil Guinea merupakan sebahagian daripada sebuah siri empayar yang bermula dengan "Empayar Ghana" pada sekitar tahun 900 Masihi.
  66. Misalnya, Nalanda disokong oleh pemenrintah-pemerintah empayar Gupta dan Harsha manakala Vikramashila berkembang dengan tuntutan ilmu oleh raja-raja Pala.
  67. Selepas meletusnya Perang Dunia I, banyak rejimen-rejimen British yang berkhidmat di seluruh pelosok empayar dipanggil pulang untuk berkhidmat di Perancis.
  68. Selepas berjaya menawan Konstantaniah, empayar sibuk berperang dengan bangsa Eropah dan tidak mempunyai cukup tentera dan wang untuk berperang dengan bangsa Turki.
  69. Pencapaian utamanya ialah ia sebuah empayar besar pertama yang mengamalkan sikap toleransi dan menghormati budaya-budaya dan agama-agama lain di kawasan jajahannya.
  70. Di laut, empayar ini bersaing dengan Liga-Liga Suci yang terdiri daripada Sepanyol Habsburg, Republik Venice dan Kesatria Santo Yohanes demi menguasai Mediterranean.
  71. Serangan tentera Montenegro keatas kubu pertahanan Utmaniyyah di bandar Skutari memaksa empayar berkenaan menyediakan satu angkatan tentera di Macedonia berhampiran.
  72. Semasa pemerintahan Sultan Mansur Shah, empayar Melaka mencapai kemuncak kuasanya dan terdiri daripada Semenanjung Malaysia, Singapura, dan sebahagian besar Sumatera.
  73. Semasa penubuhan dan perkembangan Empayar Uthmaniyyah, karakteristik empayar ini tidak boleh disoal lagi lebih-lebih lagi semasa pemerintahan Sultan Muhammad al-Fatih.
  74. Pada tahun 1912, selepas penurunan standard yang lama berlaku, empayar China akhirnya roboh dan Republik China, satu negara mengikuti definasi moden sesuatu negara, muncul.
  75. Selepas pembubaran Empayar Turki Uthmaniyyah pada 1922 selepas Perang Dunia Pertama, Liga Bangsa telah membahagikan tanah jajahan empayar tersebut antara Tentera Bersekutu.
  76. Setelah kejatuhan Srivijaya, giliran empayar Majapahit yang berpangkalan di Jawa pula yang mempengaruhi kawasan-kawasan Indonesia, Semenanjung Malaysia, dan pesisiran Pulau Borneo.
  77. Kerajaan awal ini pernah ditakluk empayar Srivijaya yang berpusat di Sumatra pada awal abad ke-sembilan Masihi dan seterusnya menguasai Borneo utara dan gugusan kepulauan Filipina.
  78. Di pelbagai tempat, tanah itu telah dimasukkan dalam empayar serantau yang besar, antaranya Empayar Achaemenid, yang Empayar Macedonia, yang Empayar India Maurya, dan Empayar Islam.
  79. Catatan lain pula ada menyebut bahawa Parameswara, pengasas empayar Melaka, pernah menubuhkan penempatan di Pagoh, Ulu Muar selepas melarikan diri dari Temasik sebelum menuju ke Melaka.
  80. Selepas empayar Mongol jatuh, persengketaan politik yang teruk menyusul dan wangsa Goryeo digantikan dengan wangsa Joseon pada tahun 1388 ekoran pemberontakan oleh Jeneral Lee Seong-gye.
  81. Namun demikian beberapa wilayah kaum Shona telah bergabung dan membentuk empayar Rozwi untuk menentang pendatang Portugis dan pada 1690 berjaya menghalau tentera Portugis dari negara ini.
  82. Pada abad ke-20, kedua-dua empayar dirujuk oleh para intelektual nasionalis untuk berhujah bagi satu identiti Indonesia di dalam wilayah Indonesia sebelum kewujudan wilayah kolonial Belanda.
  83. Pengimejan semula empayar Sepanyol popular ini This popular reimagining of the Spanish empire had the effect of imbuing special significance to Cuba as an integral part of the Spanish nation.
  84. Pada hari-hari terakhir Perang Dunia II yang terdesak, banyak juruterbang Jepun bersukarela untuk menyertai misi-misi kamikaze dalam suatu percubaan untuk menangguhkan kekalahan empayar mereka.
  85. Penjajahan Arab di daerah meningkat ketika berhampiran Zanzibar jatuh ke pentadbiran Arab Oman, dan kebudayaan Comorian, terutama senibina dan agama, juga semakin berada di bawah kawalanempayar Arab.
  86. Sepanjang beberapa peperangan, bala tenteranya menakluki kebanyakan tanah besar Eropah, sementara kerabat diraja Bonaparte dilantik sebagai raja negeri-negeri baru yang bernaung dalam empayartersebut.
  87. Wilayah-wilayah tersebut merupakan tinggalan Empayar British yang pernah menguasai satu perempat jumlah daratan sedunia di zaman kemuncaknya pada tahun 1922, menjadikannya empayar terbesar dalam sejarah.
  88. Anak-anak lelaki kepada Putera dan Puteri Wangsa Turki Uthmaniyyah yang tidak berlayak untuk pewarisan empayar hanya digelarkan sebagai Sultanzada Bey-Effendi, yang bermaksud Anak Lelaki Putera/Puteri wangsa.
  89. Di antara abad ke-7 dan ke-13, sebahagian besar dari negeri-negeri maritim yang makmur ini berada di bawah kawalan longgar empayar Srivijaya, sebuah kerajaan Melayu agung yang berpusat di Palembang, Sumatera.
  90. Setelah tumbangnya pada awal abad ke-13, kaum Akan pindah ke selatan lalu mendirikan beberapa negeri termasuklah empayar Akan agung pertama bernama Bono yang kini dikenali sebagai rantau Brong Ahafo di Ghana.
  91. Tanah itu juga pernah berkhidmat sebagai sumber sebagaimana Kushan, Hephthalite, Samanid, Saffarid, Ghaznavid, Ghorid, Khilji, Mughal, Hotak, Durrani, dan lain-lain telah bangkit untuk membentukempayar besar.
  92. Gabungan trauma dari Perang Kemerdekaan Sepanyol, akibat hilang kebanyakkan Empayar Amerika Sepanyol pada awal kurun ke-19, dan dua bencana dalam Perang Carlist memberi satu tafsiran baru kepada sisa empayar Sepanyol.
  93. Kawasan ini diperintah oleh orang-orang Omayyad dan kemudiannya oleh orang-orang Abbasid, Salibi, Khwarezm dan Mongol, sebelum menjadi sebahagian empayar Mamluk (1260-1516) dan Empayar Turki Uthmaniyyah pada tahun 1517.
  94. Itu adalah empayar bersebelahan kedua terbesar yang pernah wujud di dunia, hanya dilampaui oleh Empayar Mongol, dan empayar ketiga terbesar di dunia yang pernah dilihat, hanya dilampaui oleh Empayar Britain dan Empayar Mongolia.
  95. Sejarawan berdebat akan berapa tinggi minat Amerika dalam mendapatkan sebuah empayar, dan menyedari bahawa kekuatan Eropah sejak beberapa dekad terakhir telah memperluaskan empayar mereka secara dramatik, terutama di Afrika dan Asia.
  96. Beliau bergantung sebahagian besar kepada karya ahli geografi, Marinos dariTyre, serta pewarta-pewarta Empayar Persia kuno dan Empayar Rom, tetapi kebanyakan daripada sumbernya yang berasal daripada luar empayar tidak boleh dipercayai.
  97. Semasa pemerintah Saidina Umar, empayar Islam berkembang dengan pesat; menawan Mesopotamia dan sebahagian kawasan Parsi daripada Empayar Parsi, dan menawan Mesir, Palestin, Syria, Afrika Utara, dan Armenia daripada Byzantine (Rom Timur).
  98. Mulai akhir abad ke-19, melepasi Perang Dunia Pertama hinggalah Perang Dunia Kedua, Itali mempunyai sebuah empayar jajahan yang menjangkau Libya, Eritrea, Somalia, Habsyah, Albania, Rhodes, Dodecanese dan sebuah tanah konsesi di Tianjin, China.
  99. Walaupun Rom merujuk kepada empayar baru yang bertumbuh di kota Carthage sebagai Punik atau Phoenicia, empayar tersebut merupakan sebuah entiti politik merdeka yang berbeza daripada petempatan-petempatan Phoenicia yang lain di Mediterranean Barat.
  100. Menjelang abad ke-18, bangsa Rusia makin meluas melalui penaklukan, pengilhakan, dan penjelajahan untuk menjadi Empayar Rusia yang merupakan empayar ketiga terbesar dalam sejarah yang terbentang dari Poland di Eropah hingga Alaska di Amerika Utara.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...