Thursday 19 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "ditawan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "ditawan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Bendahara Johor telah ditawan dan dibawa pulang ke Jambi.
  2. Kapal-kapal British telah berjaya ditawan oleh angkatan Laksamana Spee.
  3. Bandar Al-Qusayr akhirnya ditawan Kerajaan Syria atas bantuan Hizbullah.
  4. Robert Brooke-Popham dapat menyelamatkan diri daripada ditawan oleh Tentera Jepun.
  5. Selepas ditawan Jepun, sebuah landasan dibina di arah timur-barat untuk kegunaan tentera udara Jepun.
  6. Menurut I Tsing, Mo-Lo-Yu pada mulanya adalah sebuah kerajaan bebas sebelum ia ditawan oleh SriBhoga.
  7. Pada masa ini Fatimah Yaaba dan anaknya Hassan turut ditawan dan dipaksa menyeru pihak polis menyerah.
  8. Selepas Rome ditawan orang Jerman, Empayar Bizantium masih mengawal Mesir, Greece, Palestin, Syria dan Turki.
  9. Pangkalan ditawan pihak Jepun tanpa banyak kerosakan dan kekal di tangan tentera Jepun sehinggalah tamat Perang Dunia Kedua.
  10. Anatolia ditawan oleh Empayar Achaemenid Parsi ketika abad ke-6 dan ke-5 SM, kemudian jatuh di tangan Iskandar Agung pada 334 SM.
  11. Sekitar tentera 80,000 India, Australia dan British menjadi tawanan perang, bergabung dengan 50,000 yang ditawan dalam Kempen Tanah Melayu.
  12. Pada tahun 1512, negeri Navarre ditempur dan berjaya ditawan oleh bala tentera Castille dan Aragon yang diketuai Fadrique xlvarez de Toledo.
  13. Sebaliknya meninggalkan kota sekukuh itu tanpa pertahanan yang mencukupi adalah mengundang mara bahaya, sekiranya ia ditawan oleh pihak musuh.
  14. Dengan itu, Shinto digunakan sebagai alat bagi menggalakkan penyembahan Maharaja, dan Shinto dieksport ke jajahan yang ditawan seperti Hokkaido dan Korea.
  15. Kesemua kawasan yang ditawan membubarkan organisasi negeri lama dan bertukar menjadi negara moden seperti yang kita kenali pada hari ini, iaitu negara bangsa.
  16. Dalam abad ke-7 dan 8, Kedah di bawah kawalan longgar Srivijaya, kemudian di bawah Siam, sehingga ia telah ditawan oleh kesultanan Melayu Melaka dalam abad ke-15.
  17. Kegiatan perdagangan di tempat ini berkembang hingga kota ini ditawan oleh Viking dan dipaksa berpindah ke arah timur di tapak Londinium demi memanfaatkan tembok-temboknya sebagai perlindungan.
  18. Hubungan perdagangan antara Kerajaan Bantu di daratan dan pedangang Eropah berkembang dengan cepatnya yang berdagang pelbagai barangan, barangan buatan, dan hamba yang ditawan dari jauh di hulu.
  19. Anatolia kemudian dipecahkan kepada beberapa kerajaan keyunanian kecil (termasuk Bithynia, Cappadocia, Pergamum, dan Pontus), tetapi kesemunya ditawan pula oleh Republik Rom pada pertengahan abad pertama SM.
  20. Dalam Perjanjian Baru pula, terdapat perkataan Yunani disebut Aithiops, 'Ethiopia', merujuk kepada hamba Candace atau Kentakes, yang dipercayai menetap di Meroe yang kemudiannya ditawan dan dimusnahkan oleh Kerajaan Axum.
  21. Pada lewat abad ke-7, sami Yijing merakamkan bahawa kali kedua dia pulang semula ke Ma-La-Yu pada tahun 685 M, ia telah ditawan oleh Srivijaya dan sebelumnya di tahun 671, ia menyebut Malayu masih sebuah kerajaan berdikari.
  22. Bersama-sama tentera Korea dan tentera yang dibentuk daripada pelbagai puak yang ditawan di Manchuria, orang Manchu pimpinan Hung Taiji mampu menewaskan tentera Ming dengan hebatnya dalam satu siri pertempuran dari tahun 1640 hingga 1642 untuk wilayah-wilayah Songshan ( 松山) dan Jingzhou ( 锦州).
  23. Serangan besar-besaran kerajaan Chola ini bagaimanapun tidak membawa kepada kelangsungan politik Chola ke atas wilayah-wilayah yang diserang kerana pada tahun 1028 masihi, Maharaja Sri Sangrama Vijayatunggavarman yang ditawan di Kadaram telah digantikan oleh seorang Maharaja baru yang kemudiannya menghantar satu utusan ke negeri China.
  24. Ketika Perang Dunia Kedua, Kuala Lumpur ditawan oleh tentera Jepun pada 11 Januari 1942 dan menguasainya bersama seluruh Tanah Melayu sehingga 15 Oktober 1945, apabila panglima besar Tentera Kawasan Ketujuh Jepun di Singapura dan Tanah Melayu, Seishirō Itagaki, menyerah kalah kepada pentadbir British selepas pengeboman atom Hiroshima dan Nagasaki.
  25. Pada 18-19 April 2009, pemimpin Patani yang dibuang negeri, Abu Yasir Fikri telah dijemput oleh OIC untuk berbicara tentang konflik dan telah memepersembahkan sebuah penyelesaian untuk menamatkan keganasan antara kerajaan Thailand dan etnik Melayu Muslim yang tinggal di selatan secara sosioeknomi diabaikan, yang telah berjuang melawan dasar asimilasi Thailand dan bagi pentadbiran sendiri semenjak ditawan oleh Thailand pada 1902.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...