Friday 13 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "lembaga"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "lembaga" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Tugas lembaga pengarah yang umum termasuklah:
  2. Sistem Universiti awam dtadbir oleh lembaga pendidikan tinggi yang dikawal kerajaan.
  3. Di samping itu, DBP juga dinaik taraf sebagai badan yang mempunyai anggota lembaga sendiri.
  4. Di dalam perbadanan saham pula, lembaga dipilih oleh pemegang saham dan merupakan pihak berkuasa tertinggi dalam pengurusannya.
  5. Pada 8 Jun beliau telah melantik anak-anak beliau menjadi lembaga pengarah kepada Manchester United sebagai pegawai bukan eksekutif.
  6. Badan ini kadangkala mempunyai nama yang lain seperti lembaga pemegang amanah, lembaga gabenor, lembaga pengurus, atau lembaga eksekutif.
  7. Kegiatan lembaga ditentukan oleh kuasa, kewajipan, dan tanggungjawab yang ditugasinya atau diberikannya oleh pihak berkuasa di luar bidang kuasanya.
  8. Pentadbiran seluruh bandaraya diselaraskan oleh Lembaga London Raya, sementara pentadbiran setempat dilaksanakan oleh 33 buah lembaga yang lebih kecil.
  9. Pada tahun 1889, lembaga tersebut digantikan oleh Majlis Kaunti London, iaitu pentadbiran seluruh bandar pertama di London yang dpilih oleh orang awam.
  10. Tambahan pula, lembaga ini merancang untuk pembangunan berkoordinasi lanjutan dan perkembangan pelbagai institusi pengajian tinggi di dalam negeri atau negara.
  11. Selepas meninggalkan CIA, beliau telah menulis memoir beliau, menjadi presiden Universiti Texas A&M, dan menjadi ahli kepada beberapa lembaga syarikat korporat.
  12. Tanggungjawab lembaga dan anggota lembaga di sisi undang-undang berbeza-beza dengan sifat pertubuhanan, serta juga dengan kawasan bidang kuasa di mana ia beroperasi.
  13. Jawatankuasa-jawatankuasa dan institusi-institusi yang berperanan sebagai lembaga pemilihan untuk penghadiahan lazimnya mengumumkan nama-nama penerimanya pada bulan Oktober.
  14. Setelah ditabalkan sebagai Yang di-Pertuan Agong, baginda mendermakan gaji baginda untuk jawatan YDPA kepada berbilang lembaga biasiswa yang dibuka kepada semua kaum di Malaysia.
  15. Bertanggungjawab dalam tugas-tugas sekretarial seperti pentadbiran, urusan protokol dan melakukan tugas-tugas koordinasi seperti menjadi anggota dalam pelbagai jawatankuasa dan lembaga ATM.
  16. Pada hari yang sama, lembaga KL Infra mengumumkan kepada Bursa Malaysia bahawa syarikat tersebut mendapati dirinya tidak mampu membayar segala hutangnya dalam tempoh tidak melebihi 12 bulan.
  17. Ferguson telah dilantik memasuki lembaga pengarah kelab pada awal 1986, namun pada April beliau memberitahu pengerusi kelab, Dick Donald tentang niatnya untuk meninggalkan kelab pada musim panas.
  18. Jawatankuasa Penganjuran Sukan Olimpik London ditubuhkan untuk menyelia penganjuran temasya Sukan Olimpik setelah berjaya dalam pembidaan, lalu mengadakan sidang lembaga yang sulung pada 3 Oktober 2005.
  19. Kemudian masyarakat yang bermukim pada 9 negeri seperti Johol, Jelebu, Klang, Sungai Ujong, Naning, Rembau, Jelai, Segamat dan Pasir Besar membentuk persekutuan yang disebut lembaga dan dinamakan Negeri Sembilan.
  20. Lembaga Pembangunan Kawasan Metropolitan Bombay ditubuhkan pada 26 Januari 1975 oleh kerajaan Maharashtra sebagai lembaga kemuncak untuk perancangan dan penyelarasan pelbagai aktiviti di kawasan metropolitan Bombay.
  21. Kemudian pada tahun yang sama lembaga pengarah mengumumkan permohonan perancangan adalah untuk akan dikemukakan kepada pihak berkuasa majlis membuat Stadium Liberty yang terbesar sportsclub stadium milik di negara ini.
  22. Parlimen UK merupakan lembaga perundangan mutlak di United Kingdom kerana parlimen terdevolusi di Scotland serta dewan-dewan undangan di Ireland Utara dan Wales bukannya badan berdaulat dan boleh dimansuhkan oleh parlimen UK.
  23. Struktur pentadbiran Provinsi Jawa Tengah terdiri daripada Sekretariat Daerah (yang menggaji tiga orang kakitangan untuk mengawasi 9 biro), 19 perkhidmatan daerah, 6 lembaga teknik daerah, 15 badan, serta 7 badan hospital daerah.
  24. Sehingga 2007, Perbadanan ini dikendali oleh sebuah lembaga gabenor yang dilantik oleh Raja atau Ratu British atas nasihat kerajaan untuk satu penggal empat tahun, tetapi mulai 1 Januari 2007 Lembaga Gabenor-Gabenor ini diganti oleh BBC Trust.
  25. Oleh kerana terdapat sedikit masalah tentang siapakah yang harus menguasaj jalan kereta api ini, maka pada tahun 1904 satu persefahaman kereta api diwujudkan yang melibatkan penguasaan bersama di bawah satu lembaga yang terdiri daripada pegawai-pegawai jahar dan NMB.
  26. Majlis Musyawarah Rakyat adalah lembaga dwidewan yang terdiri daripada 560 anggota Dewan Perwakilan Rakyat (DPR) iaitu wakil rakyat yang dipilih melalui parti politik, ditambah 132 anggota Dewan Perwakilan Daerah (DPD) iaitu wakil provinsi yang dipilih melalui pemilihan wilayah.
  27. Dalam antropologi kebudayaan, mereka dijelaskan berdasarkan penggunaan bahasanya, organisasi mereka dalam masyarakat majemuk serta perkembangan teknologinya, dan terutama berdasarkan kemampuannya untuk membentuk kelompok dan lembaga untuk dokongan satu sama lain serta pertolongan.
  28. Walaupun setiap pertubuhan diwujudkan dengan pentadbiran dan gaya tersendiri, hampir semua universiti ada satu lembaga amanah, seorang presiden, canselor atau rektor, sekurang-kurangnya seorang naib presiden, maib canselor atau naib rektor, dan dekan-dekan pelbagai bahagian dalam universiti.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...