Saturday 9 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "industri"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "industri" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Rwanda mempunyai industri lombong cassiterite nascent.
  2. -Membantu menanggalkan kulit ikan dalam industri pengetinan ikan.
  3. Hampir semua industri dan infrastruktur di Jepun hancur akibat perang.
  4. Cendawan tiram juga digunakan dalam industri bagi tujuan mycoremediation.
  5. Bandar gabungan merupakan kawasan tengah industri Malaysia dan perdagangan.
  6. Badan ini mengumpul dan mengedarkan maklumat industri audiovisual di Eropah.
  7. Namun kebelakangan ini, industri pelancongan telah berkembang pesat di sini.
  8. Samurai adalah istilah yang biasa digunakan bagi perwira zaman sebelum industri Jepun.
  9. -Ditambah dalam proses pencairan kanji sebelum penambahan malt dalam industri alkohol.
  10. Pengeluaran limau telah menjadi industri utama bersama-sama dengan Hummingbird Highway.
  11. Terdapat juga industri otomobil dan berdekatan Teheran, terdapat pusat penapisan minyak.
  12. Kebanyakan daripada Keluaran Dalam Negeri Kasar datangnya daripada industri perkhidmatan.
  13. Air terjun Akerselva memberi kuasa kepada industri moden pertama Norway pada tahun 1840an.
  14. Pada separuh pertama 2013, nilai eksport industri pembuatan pakaian berjumlah $1.56 bilion.
  15. Faktor utama yang membawa kepada kegagalan industri filem Melayu bermula pada lewat 1960-an.
  16. Sekitar 30% tengara buruh daripada sektor awam dan 45% firma industri besar terletak Teheran.
  17. Kira-kira 850,000 orang berpindah keluar dari Bombay, menyebabkan industri tekstil teruk terjejas.
  18. Ahli kimia diperlukan dalam bidang pemakanan, perubatan, pertanian, serta dalam industri pembuatan.
  19. Antara industri yang penting termasuklah melebur besi, tekstil, emas dan kuprum dan juga pertanian.
  20. Dan kilang dalam industri yang merosot akan tutup yang menyebabkan pekerja mereka hilang pekerjaan.
  21. Punca pendapatan mata wang utama Kemboja adalah industri pembuatan pakaian, pelancongan dan pertanian.
  22. Pada abad ke 19, Belanda sudah menjadi sebuah negara industri berbanding negara negara berhampirannya.
  23. Bandar ini juga adalah sebuah pusat yang penting untuk industri maritim dan perdagangan maritim di Eropah.
  24. Aspirin juga adalah dadah sintetik pertama di dunia dan penyebab utama perkembangan industri farmaseutikal.
  25. Inovasi utama Edison merupakan makmal penyelidikan industri terulung yang dibina di Menlo Park, New Jersey.
  26. Penggunaan dan pembangunan matematik untuk menyelesaikan masalah industri juga disebut "matematik industri".
  27. Industri bijih timah merupakan satu industri yang tertua di Tanah Melayu sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka.
  28. Tumbuhan ini mempunyai serabut yang kuat yang dikenali sebagai gentian hem dan digunakan dalam industri tekstil.
  29. Sebelum 1970-an, istilah, bioteknologi, kebanyakannya digunakan dalam industri pemprosesan makanan dan pertanian.
  30. Bula, panenan utama, hampir setengah eksport, sedangkan industri pisang ialah yang paling banyak menggaji pekerja.
  31. Lembah Klang mempunyai lebih dari 6 juta orang penduduk, dan merupakan pusat industri dan perdagangan di Malaysia.
  32. Pada awal kurun ke-20, beberapa firma British dan Australia memulakan industri penanaman pokok kelapa secara besar-besaran.
  33. Dinasti Safawi kemudiannya menjadi salah sebuah kuasa dunia yang utama dan mula mempromosikan industri pelancongan di Iran.
  34. Di dalam Amerika Latin, Colombia dikenali sebagai sebuah pembekal pakaian dalam, dengan industri yang berpusat di Medellxn.
  35. Barbados masyhur dengan industri pelancongannya dan dikenali sebagai "Little England" atau England Kecil kepulauan Caribbean.
  36. Kini, Finland dianggapsebagi sebuah negara yang sangat maju terutamanya dalam penggunaan Internet dan industri telefon bimbit.
  37. Keupayaan Kenya untuk mengawal selia piawaian keselamatan dan mengurangkan bahaya industri yang berpotensi adalah dipersoalkan.
  38. Sejak kebelakagan ini, industri animasi tempatan semakin berkembang dan amat memerlukan graduan animasi, grafik dan multimedia.
  39. Kebanyakan syarikat permainan video memfailkan muflis, atau berpindah ke industri lain dan meninggalkan konsol permainan mereka.
  40. Penubuhan perbadanan minyak negara merupakan titik tolak kepada kawalan dan penglibatan negara yang lebih dalam industri petroleum.
  41. Kini, bola sepak menjadi satu industri yang lumayan melalui pendapatan hak siaran televisyen dan penjualan tiket di stadium-stadium.
  42. Tambahan pula, Apple juga merupakan pembekal produk perisian industri audio dan filem profesional (serta juga "prosumer") yang utama.
  43. Kerajaan sedang beransur-ansur menjual pegangannya dalam France Txlxcom, Air France, serta industri insuran, perbankan dan pertahanan.
  44. Perjanjian antara dua negara ini memberi perdagangan rempah di Nusantara kepada Belanda dan industri tekstil di India kepada Inggeris.
  45. Rakyat Kedah mempunyai dua pilihan bandar utama yang menjanjikan sebuah kota raya yang maju serta membangun dalam industri masing-masing.
  46. Mata pencaharian paling banyak adalah di sektor pertanian , diikuti dengan perdagangan (20,91%), industri (15,71%), dan perkhidmatan (10,98%).
  47. Sebagai penyokong permodenan, Shah Reza memulakan pembangunan industri moden, jalan kereta api, dan penubuhan sistem pendidikan tinggi di Iran.
  48. Ekonomi Botswana amat rapat diikat dengan ekonomi Afrika Selatan serta didominasi oleh industri perlombongan , penternakan lembu, dan pelancongan.
  49. Pada sepanjang abad ke-20, pihak tentera telah berikat dengan berbagai-bagai industri untuk membangunkan elektronik, komputer, dan teori maklumat.
  50. Dengan satu asas yang kukuh pengeluar televisyen telah merevolusikan pengeluaran kandungan tempatan untuk tahap mengkagumkan dalam industri siaran.
  51. Walaupun beliau mendakwa pemecatannya adalah tidak sah, namun tribunal industri tidak menerimanya dan Ferguson tidak diberikan peluang untuk merayu.
  52. Gas Asli Cecair telah menjadi bertambah penting sebagai punca tenaga di tiga kawasan industri di dunia iaitu Amerika Syarikat, Eropah Barat dan Jepun.
  53. Perhutanan dan perikanan juga merupakan industri yang mustahak, dan negeri ini sedang mengambil tindakan untuk menarik perusahaan kecil dan sederhana.
  54. Pada akhir Kurun ke-20, media massa boleh dibahagikan pada lapan industri media massa: buku, majalah, rakaman, radio, wayang, televisen, dan Internet.
  55. Miri wujud disebabkan kemunculan industri minyak dan gas asli yang pertama dijumpai pada tahun 1910 di Bukit Telaga Minyak, Bukit Kanada di bandar Miri.
  56. Argentina adalah sebuah negara yang kaya dengan sumber semula jadi, kadar literasi yang tinggi, sektor pertanian yang maju serta industri yang pelbagai.
  57. Beberapa pakar industri meramalkan bahawa Microsoft akan melancarkan IE9 sebagai versi luar jalur utama yang tidak terikat pada mana-mana versi Windows.
  58. Selain itu juga untuk mengatasi kesulitan sumber air selain bertumpu pada sumber air alam juga ditubuhkan industri desalinasi Air Laut di bandar Jubail.
  59. Tugas umum jurutera dalam perindustrian adalah bagi mereka bentuk sistem industri yang melibatkan sistem aktiviti manusia dan sistem kawalan pengurusan.
  60. TANAH adalah asas penting dalam pertanian untuk menjalankan penanaman pelbagai tumbuhan sama ada untuk tanaman makanan, tanaman industri atau tanaman lain.
  61. Dalam industri bioubat dan farmaseutikal, alginates digunakan pada pembalut luka, dan penghasilan acuan pergigian dan ada beberapa bilangan peneparan lain.
  62. Pihak Soviet berundur, dan berjaya memindahkan kebanyakan industri berat mereka jauh daripada medan pertempuran dan membina semula dikawasan lebih terpencil.
  63. Ekonomi dan sektor industri membangun dengan pesat sekali, dan pencapaian terbesarnya ialah pembinaan ibu negara baru, Brasxlia, yang dibuka pada tahun 1960.
  64. Permintaan yang tinggi dalam sektor perumahan dan rekreasi pada masa kini menyebabkan industri tanaman hiasan ini berkembang dan bersaing dengan pesat di Muar.
  65. Kebanyakan garam digunakan sebagai garam makan, dan berfungsi sebagai penyedap makanan namun sejak akhir-akhir ini garam juga digunakan dalam industri perubatan.
  66. Pergolakan sosial dan ekonomi New York reda pada tahun 1980-an apabila kebangkitan dalam industri kewangan yang amat penting memulihkan kesihatan fiskal kota ini.
  67. Ekonomi ini didorong oleh bidang pengeksportan, di mana industri pengeluaran tertumpu pada bidang elektronik, kereta, perkapalan, jentera, petrokimia dan robotik.
  68. Sebanyak 24 perjanjian dan kontrak bernilai RM4.271 bilion membabitkan industri pertahanan ditandatangani dalam Pameran Udara dan Maritim Antarabangsa Langkawi 2013.
  69. Selepas Perang Saudara Lubnan , negara ini telah mengalami kemajuan dan pembangunan yang pesat terutamanya dalam industri pelancongan, agrikultur dan sektor perbankan.
  70. Kulat digunakan secara meluas oleh manusia: ragi digunakan untuk menapaikan bir dan roti, sedangkan perladangan cendawan merupakan industri yang besar di banyak negara.
  71. Dalam jawatan serentaknya sebagai Pengarah Eksekutif bagi Lembaga Eksport Pakaian dan Tekstil, Arroyo menyelia pertumbuhan industri pakaian yang pesat pada dekad 1980-an.
  72. Industri-industri moden di Teheran kebanyakannya adalah industri pembuatan seperti pembuatan barangan elektrik dan elektronik, tekstil, makanan, bahan kimia dan senjata api.
  73. Kebanyakan gas asli cecair yang dikeluarkan di dunia hari ini digunakan sebagai bahan api industri kerana ciri-cirinya yang bebas dari pencemaran dan nilai kalori yang tinggi.
  74. Unicode ialah piawaian industri yang membolehkan komputer untuk melambangkan dan memanipulasi teks yang diekspresikan dalam mana-mana sistem tulisan di dunia secara konsisten.
  75. Walau bagaimanapun, alkimia merupakan salah satu pelopor utama dalam sains moden, dan banyak bahan dan proses kimia kuno terus menjadi asas dalam kimia moden dan industri logam.
  76. Walaupun sektor pertaniannya hanya menyediakan peluang pekerjaan kurang daripada 4% daripada populasi, Belanda mampu menghasilkan lebihan dalam industri makanan untuk dieksport.
  77. Aktiviti-aktiviti jurutera dalam industri adalah menjalankan operasi pengeluaran bahan-bahan keperluan pengguna, mengurus sistem pengurusan dan menyediakan perkhidmatan korporat.
  78. Penerimaan terbesar berasal dari industri tekstil yang memberikan lapangan kerja bagi 88.700 penduduk, dan sebahagian besar terdiri daripada potongan pakaian yang dieksport ke AS.
  79. Beliau turut dinobatkan sebagai "Bapa Pemodenan Malaysia" kerana berjaya membangunkan Malaysia menjadi sebuah Negara industri baru yang disegani di kalangan negara-negara membangun.
  80. Oleh itu, Siberia menghasilkan melebihi 10% daripada tangkapan ikan tahunan di dunia, meskipun industri perikanan telah mengalami setakat kemerosotan sejak kejatuhan Kesatuan Soviet.
  81. Sebilangan besar saluran air dan tepi pantau juga dicemari oleh kegiatan industri dan pertanian, manakala kota Venice sering mengalami banjir akhir-akhir ini kesan kenaikan paras air.
  82. Negara ini mempunyai industri persenjataan yang besar dan buatan tempatan sepenuhnya, iaitu mengeluarkan majoriti besar kelengkapan tentera sementara hanya mengimport sedikit senjata.
  83. Tumpuan perusahaan adalah terhadap sektor pembuatan, elektronik, pemprosesan bahan mentah, produk pengguna, industri teknologi tinggi dan industri berorientasikan perkhidmatan pelanggan.
  84. Merupakan anak kepada Alexander Beaton Ferguson, seorang pekerja di industri perkapalan, Ferguson menetap di Wilmslow, Cheshire bersama-sama isterinya Cathy yang dikahwini beliau pada 1966.
  85. Perselisihan antara negeri-negeri Selatan berasas tani dan Utara berasas industri mengenai hak-hak negeri serta peluasan institusi perhambaan mencetuskan Perang Saudara Amerika pada 1860-an.
  86. Aplikasi-aplikasi profesional dan "prosumer" Apple yang digunakan, terutamanya dalam komputer Mac, termasuk Final Cut Pro, Logic Audio, Final Cut Studio, dan alat-alat industri yang berkait.
  87. Dari sebuah masyarakat nelayan purba dan pusat perdagangan zaman kolonial, Mumbai berubah menjadi bandaraya terbesar di Asia Selatan dan salah satu pusat industri perfileman terunggul di dunia.
  88. Pulau ini secara sejarah meliputi hutan tropika yang luas, tetapi daerah hutan menyusut dengan cepat kerana pembalakan besar-besaran untuk keperluan industri papan lapis Malaysia dan Indonesia.
  89. Projek ini telah mulakan pada 1986, tetapi dihentikan pada 1990 berdasarkan unjuran merosot kegunaan elektrik disebabkan kemelut ekonomi 1985 dan keputusan membangunkan dahulu industri gas asli.
  90. Karbon dioksida cair dan pepejal merupakan bahan penyejuk penting, terutamanya dalam industri makanan, dimana ia digunakan semasa pengangkutan dan penyimpanan aiskrim dan makanan beku yang lain.
  91. Shah Alam juga mempunyai beberapa pusat pengajian yang berkaitan dengan industri yang dikenali sebagai Politeknik Shah Alam (atau Politeknik Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah), CIAST, and ADTEC.
  92. Di sesetengah kawasan berkembang, secara primernya Rub' al-Khali dan Gurun Arab, terdapat tiada populasi seumpama, meskipun industri petroleum sedang membina sedikit komuniti perancangan di sana.
  93. Berikutan sezaman kelembapan ekonomi sedunia dan persengketaan industri pada 1970-an, UK menerima aliran masuk yang lumayan hasil minyak Laut Utara pada tahun 1984 lalu kembali makmur ekonominya.
  94. Jerebu akibat pembakaran tidak terkawal di Indonesia tersebar hingga ke selatan Thailand dan menyebabkan kerugian kira-kira RM32.71 bilion kepada pelancongan, pengangkutan dan industri pertanian.
  95. Perikatan Teknologi dan Perkhidmatan Maklumat Dunia ialah sebuah konsortium yang terdiri dari melebihi 60 buah persatuan industri teknologi maklumat (IT) daripada ekonomi-ekonomi di seluruh dunia.
  96. Gangguan bekalan timah menyebabkan pedagang Cina di Pulau Pinang, yang membuat pelaburan besar di dalam industri perlombongan bijih, merasa rimas dan resah, kerana perniagaan mereka kini terjejas.
  97. Terkenal dengan pengeluaran dan eksport teh, kopi, getah dan kelapa, Sri Lanka berbangga dengan ekonomi berasaskan industri yang pesat dan moden dan pendapatan per kapita yang tertinggi di Asia Selatan.
  98. Ekonomi yang kecil, pada dasarnya syarikat swasta, terutama berasaskan pertanian, industri berdasarkan pertanian, dan cenderamata, dengan pelancongan dan pembinaan yang memperlihatkan kpentingan tinggi.
  99. Perancis mempunyai industri aeroangkasa penting yang diterajui konsortium Eropah Airbus, dan merupakan satu-satunya kuasa Eropah yang mempunyai spaceport kebangsaan sendirinya (Centre Spatial Guyanais).
  100. Musim luruh, yang bermula dari hujung minggu selepas Hari Buruh dan berakhir pada hujung minggu sebelum Hari Pemilihan President US, merupakan musim terpendek dan kurang beruntung bagiindustri perfileman.
  101. Sejak bermulanya perdagangan gas asli cecair dunia tahun 1964, industri gas asli cecair telah berkembang dengan cepat sama ada dari segi jumlah projek yang dikendalikan mahupun dari segi saiz setiap projek.
  102. Sumbangan operasi antarabangsa Petronas meningkat 19.4 peratus daripada RM56.6 bilion pada tahun kewangan sebelum ini, sekali gus menunjukkan kehadirannya yang lebih kukuh dalam industriminyak dan gas dunia.
  103. Berikutan perkembangan ini, pada 19 Februari 2008, Toshiba mengumumkan penamatan pengeluaran peranti HD DVD , sekaligus membolehkan Cakera Blu-ray menjadi piawaian industri untuk cakera optik definisi tinggi.
  104. Namun begitu, adalah dijangkakan bahawa ekonomi Sepanyol akan terus berkembang berdasarkan kekuatan industri yang lebih besar, pertunbuhan ekonomi global dan perdagangan terbesar dengan Amerika Latin dan Asia.
  105. Selain sebagai bahan bakar dan pelincir, petroleum turut digunakan dalam pelbagai industri seperti pembuatan pelarut, baja serta racun perosak, sabun dan detergen, pewangi, plastik, bahan letupan dan lain-lain.
  106. Kerjasama ekonomi , kebudayaan dan sukan antara Malaysia dan Crotia dapat dipertingkatkan.Bidang yang boleh diberi tumpuan ialah pertanian, industri farmaseutikal, sektor pemprosesan dan beberapaindustri lain.
  107. Pihak koloni British dan kemudiannya Singapura hanya diberikan kebenaran mengurus rumah api tersebut bagi kepentingan industri perkapalan Singapura yang kurang penting bagi pihak Malaysia atau Malaya pada masa itu.
  108. Pemulihan Meiji mengubah Empayar Jepun menjadi negara industri moden dan sekaligus memperkuat tentera secukup-cukupnya sehingga menimbulkan konflik ketenteraan ketika berusaha memperluas liputan wilayahnya di Asia.
  109. Hari ini Filipina menikmati pertumbuhan ekonomi yang sederhana disebabkan peyumbangan tenaga kerja yang banyak di luar negara, pertambahan pelaburan ke atas industri teknologi maklumat, dan tenaga kerja yang murah.
  110. Hampir separuh dari perolehan kerajaan datang dari bayaran lesen oleh syarikat luar persisir pantai, dan jumlah wang yang banyak juga datang dari cukai pendapatan yang dibayar mereka di dalam sektorindustri amanah.
  111. Sektor ekonomi paling utamanya masih pertanian di samping pertumbuhan sihat dalam industri tekstil, pembinaan, pakaian dan pelancongan yang menjurus kepada peningkatan pelaburan asing serta perdagangan antarabangsa.
  112. Memanfaatkan Sains, Teknologi dan Inovasi dan modal insan untuk nilai tambah sektor pertanian dan industri serta membangunkan ekonomi baru, terutama melalui teknologi maklumat dan komunikasi (ICT serta bioteknologi."
  113. Namun demikian, polisi Stalin telah berjaya dan wilayah-wilayah Soviet membangun dengan amat pesatnya, meskipun pembangunan adalah lebih kepada industri berat dan ketenteraan dan bukannya berdasarkan kehendak pengguna.
  114. Kempen mendakwa bahawa kempen menelefon Persatuan Industri Perakaman Amerika dan organisasi berkaitan di sekeliling dunia yang mengakibatkan beribu-ribu panggilan dari orang ramai mempersoalkan kedudukan industri atas DRM.
  115. Sejak tahun 1996, kerajaan Howard telah meneruskan proses pembaharuan mikroekonomi, termasuk pembatalan kawal selia separa pasaran buruh dan penswastaan perniagaan-perniagaan milik kerajaan, khususnya industri telekomunikasi.
  116. Ekonomi Doha dibina berasaskan keuntungan yang diperolehi daripada industri minyak dan gas asli, dan kerajaan Qatar sedang berusaha untuk mempelbagaikan ekonomi Qatar untuk mengelakkan dari terus bergantung pada hasil minyak.
  117. Umur minima menyertai tentera republik ini adalah 18 tahun, akan tetapi sebahagian daripada program pengurangan ahli ini menampakkan sesetengah ahli ditukar ke agensi kerajaan lain atau industrikerajaan yang relevan kepada ketenteraan.
  118. Seperti bandar berdekatan Dubai di Emiriah Arab Bersatu, ekonomi Doha sedang bergerak dari kebergantungan terhadap industri minyak dan gas asli, walau bagaimanapun tidak seperti Dubai, fokus utama Doha tidak kepada industri pelancongan.
  119. Tulisan-tulisan beliau tentang ekonomi pembangunan , ekonomi antarabangsa , dasar industri , penswastaan ​​, sewa-mencari rasuah , liberalisasi ekonomi , pengagihan ekonomi , tindakan afirmatif , hubungan etnik , Islam dan sejarah Malaysia.
  120. Peperangan ini juga melihat Amerika Syarikat keluar daripada dasar mengasingkan diri, kemusnahan dan kebangkitan semula Jerman dan Jepun sebagai kuasa industri utama, dan kemunculan Amerika Syarikat dan Kesatuan Soviet sebagai kuasa besar dunia.
  121. Mogadishu, pusat industri penenun yang dikenali sebagai toob benadir , bersama-sama dengan Merca dan Barawa juga berkhidmat sebagai tempat persinggahan bagi pedagang-pedagang Swahili dari Mombasa dan Malindi dan untuk perdagangan emas dari Kilwa.
  122. Times Square yang dianggap sebagai lambang kepada "Persimpangan Dunia", merupakan pusat daerah teater Broadway yang berwarna-warni, salah sebuah persimpangan jalan yang tersibuk di dunia serta sebuah pusat industri hiburan yang terulung di dunia.
  123. Dalam masa yang sama, Stalin terpaksa membina semula ekonomi Soviet yang telah runtuh akibat perang, sambil meneruskan polisi lamanya iaitu membangunkan industri berat dan ketenteraan, serta menindas para pembangkang dan melanggar hak asasi manusia.
  124. Pengangguran bermusim berlaku contohnya apabila industri mengalami musim yang lembab seperti dalam pembinaan, pesawah padi tidak turun ke bendang apabila selesai musim menuai, dan nelayan pula tidak turun ke laut untuk menangkap ikan pada musim tengkujuh.
  125. Kini, LIMA telah berubah dan menjadi satu tempat terbaik bagi pengeluar dan industri yang berkaitan dalam bidang aeroangkasa dan maritim untuk mempromosikan teknologi terkini kepada para pemimpin awam dan tentera di Malaysia dan negara-negara di Asia Pasifik.
  126. Namun jarang sekali tanah dikawasan ini dimajukan untuk tujuan pertanian, kebanyakkan dimajukan untuk penempatan, industri dan komersial kerana keluasan tanah yang terhad di Kuala Terengganu selain daripada permintaan yang tinggi untuk hartanah dan pembangunan.
  127. Kegiatan-kegiatan utama pelabuhan Rotterdam ialah industri petrokimia dan pengendalian pemunggahan kargo am. Pelabuhan ini berfungsi sebagai titik pemunggahan yang penting untuk bahan-bahan pukal dan barangan-barangan yang lain antara benua Eropah dan luar negeri.
  128. Kawasan Kanada Timur dan New England di Amerika Syarikat terkenal dengan pemandangan "daun luruh", dan industri pelancongannya telah dibangunkan mengikut musim tersebut yang meliputi hanya beberapa minggu dimana daun-daun pokok deciduous mulai gugur pada tahap maksima.
  129. Oleh kerana terdapat pembuangan pekerja dalam pelbagai industri disebabkan oleh proses "outsourcing", segelintir ahli Demokrat mula menukar pendirian mereka dalam isu perdagangan bebas dan ada pihak yang mempersoalkan sokongan mereka sebelum in terhadap perdagangan bebas.
  130. Kegunaan dalam industri kereta juga biasa meskipun terdapat banyak bukti bahawa kimpalan menggunakan karbon dioksida adalah rapuh berbanding yang dilakukan dalam atmosphera lebih stabil - inert, dan kimpalan sedemikian merosot semakin lama akibat pembentukan asid karbonik.
  131. Alginates menikmati banyak pada kegunaan sama dengan carrageenan, tetapi juga digunakan pada pengeluaran produk industri seperti coating kertas, pelekat, inai, jel dan eksplosif dan dalam pemerosesan seperti kesaizan kertas, pencetakan tekstil, hydro-mulching dan drilling.
  132. Pada zaman moden, selain dari ia sebagai permulaan musim sekolah, ia juga merupakan musim dimana industri perfileman mula menayangkan filem-filem yang selalunya berbajet kecil, tetapi mempunyai hasil kesenian yang tinggi di institusi-institusi akedemik seperti di upacara hadiah Oscars dan BAFTA .
  133. Sebulan kemudian Tentera Laut AS sekali lagi berjaya menghalang pencerobohan Kepulauan Midway dalam Pertempuran Midway, kali ini memusnahkan empat kapal induk Tentera Laut Jepun, yang tidak mampu digantikan oleh industri persenjataan Jepun, sekali gus meletakkan pihak Imperialis Jepun dalam situasi bertahan.
  134. Letusan pemberontakan Cuba, taktik brutal Weyler, dan kemarahan Hangat kejadian ini melecut terbukti menjadi anugerah bagi industri surat khabar di New York City, di mana Joseph Pulitzer Dunia New York dan William Randolph Hearst dari New York Journal diakui potensi besar untuk judul dan cerita yang akan menjual salinan.
  135. Berdasarkan alasan-alasan dari falsafah reka bentuk estetik yang menyeluruh sehingga budaya perlawanan , selain daripada kempen-kempen pengiklanannya, Apple telah memperoleh suatu reputasi yang tersendiri dalam industri elektronik konsumer serta juga dasar pelanggan yang setia pada tahap yang amat luar biasa kepada syarikat dan jenamanya.
  136. Selain itu, sekiranya Parti Komunis Malaya memberi tekanan kepada pihak British, sudah pasti pihak British tidak akan melepaskan Tanah Melayu untuk merdeka kerana sekiranya Tanah Melayu jatuh ketangan komunis, ini akan menjejaskan bekalan bahan mentah yang amat diperlukan British bagi membangunkan semula industri mereka selepas Perang Dunia II.
  137. Kanada menyediakan perlindungan dan perteduhan untuk kerabat diraja Belanda apabila negara itu diduduki, oleh itu Kanada dihargai oleh Belanda atas kepimpinan dan sumbangan besar kepada pembebasannya dari cengkaman Jerman Nazi.Ekonomi Kanada berkembang pesat kerana industri yang mengeluarkan kelengkapan tentera untuk Kanada, Britain, China, dan Kesatuan Soviet.
  138. Sistem-sistem yang dibentuk ini adalah dengan melibatkan dalam susun atur aktiviti-aktiviti pekerja, menjaga prosedur keselamatan industri dan pekerja,menerangkan tentang kaedah kerja yang lebih konsisten, menyediakan prosedur ramalan, pengurusan dalam belanjawan atau kos bahan mentah, kos pengeluaran, kos masukan (INPUT), dan kos bahan keperluan pekerja, penyediaan skim insentif, MRP dan sebagainya.
  139. Pengilang telah menggunakan kuasa hidro di tempat lain sejak abad ke-1 sebelum masihi, tetapi di Minneapolis antara 1880 dan 1930 penggunaan kuasa hidro adalah sangat luar biasa, ia telah digambarkan sebagai "pusat kuasa air pandu-terus terbesar dunia yang pernah dilihat." Dalam tahun-tahun awal, hutan di utara Minnesota merupakan sumber industri kayu yang beroperasi tujuh belas kilang papan atas tenaga dari air terjun.
  140. Sebelum ini Sata menuduh syarikat asing menjadikan rakyat Zambia sebagai hamba , tidak memperdulikan keselamatan dan budaya tempatan.Menurut Bank Dunia, rizab tembaga selama 70 hingga 75 peratus daripada perolehan eksport, tetapi industri perlombongan secara keseluruhannya menyumbang hanya kira-kira 10 peratus daripada hasil cukai Zambia.Sata telah juga mempersoalkan data eksport tembaga dan beberapa pakar-pakar berkata kebimbangan itu adalah sah.
  141. Bandar-bandar utama negara adalah:Bogotx; , Medellxn (salah satu pusat industri utama di Colombia dan Amerika Selatan),Santiago de Cali; (pusat ekonomi ketiga utama di Colombia), Barranquilla: (pelabuhan utama negara), Cartagena (pelabuhan kedua negara Colombia dan adalah bandar raya pelancongan terbanyak Colombia,Cxcuta; (It is the principal Frontier city of Colombia dan "Zona Franca"" merupakan Colombia yang lebih aktif, di Amerika Selatan dan Amerika Latin).
  142. Walaupun begitu, sewaktu perjumpaan tahunan yang dihadiri ahli Tabung Kewangan Antarabangsa /Bank Dunia, ketua-ketua IMF, Kesatuan Eropah, Kumpulan Tujuh negara industri dan Institut Kewangan Antarabangsa (IIF) yang diadakan pada Oktober 1-2, Presiden Nxstor Kirchner telah diberi amaran untuk segera mengstrukturkan semula hutang negara, menambah belanjawan surplusnya untuk membayar lebih banyak hutangnya serta mengenakan reformasi struktur "structural reform" untuk membuktikan kepada komuniti kewangan sedunia bahawa Argentina layak menerima pinjaman serta pelaburan daripada mereka.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...