Friday 13 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "mara"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "mara" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Taktik ini membenarkan mereka mara dengan pantas.
  2. Taufan ini mara ke Barat dengan kelajuan 22 km sejam.
  3. Tentera Jepun mara ke selatan dan menawan Ipoh pada 26 Disember.
  4. Taktik penyeludupan juga dibuat untuk mara ke kawasan musuh dengan lebih cepat.
  5. Ketika tentera Jepun yang mara melepasi tapak serangan hendap, jambatan itu diletupkan.
  6. Pasukan pertama yang berjaya memenangi 3 perlawanan pertama mara ke pusingan berikutnya.
  7. Pasukan-pasukan yang disingkirkan dalam pusingan ini akan mara ke pusingan pertama Piala UEFA.
  8. Pasukan Jepun tersebut akan mara menuju Semenanjung Tanah Melayu dan masuk melalui Jitra dan Kroh.
  9. United telah mara untuk memenangi pertandingan tersebut, mengalahkan Crystal Palace pada final ulangan.
  10. Pasukan Jepun telah mara melewati Tampin dan perlu menyeberangi jambatan tersebut untuk sampai ke Gemas.
  11. Motto bandar raya ini ialah "Vires acquirit eundo" yang bermaksud "kami semakin kuat sewaktu mara kehadapan".
  12. Perancis menjadi tuan rumah Piala Dunia FIFA 1938 dan mara ke suku akhir kalah 3-1 kepada juara bertahan Itali.
  13. Semasa Pendaratan Gallipoli pada 25 April 1915, Bennett merupakan salah seorang pemimpin yang mara ke Pine Ridge.
  14. Pada kali ini, British telah mara dari timur dan konflik utama yang besar semasa "Permainan Besar" telah dimulakan.
  15. Mereka mara turun Semenanjung Tanah Melayu, mengatasi pertahanan, meskipun berhadapan dengan jumlah yang lebih ramai.
  16. Pada musim berikutnya, mereka sekali lagi memenangi liga dan berjaya mara ke perlawanan akhir Piala FA, kalah kepada Aston Villa.
  17. Mereka yang gagal mara ke tahap yang lebih tinggi selepas belajar dalam tahap yang sama selama tiga tahun akan disingkirkan dari sekolah.
  18. Sebaliknya meninggalkan kota sekukuh itu tanpa pertahanan yang mencukupi adalah mengundang mara bahaya, sekiranya ia ditawan oleh pihak musuh.
  19. Dalam keadaan itu, Arthur Percival akan mengerahkan askar-askarnya mara ke Songkhla dan membuat barisan pertahanan untuk menyekat kemaraan pihak Jepun.
  20. Walaupun tentera Jerman pada mulanya mara dengan pantas ke dalam wilayah Kesatuan Soviet, Perang Stalingrad menandakan titik peralihan penting peperangan ini.
  21. Perang Normandy pula menjadi titik peralihan di barisan barat, apabila tentera sekutu mendarat di pantai Normandy dan mara dengan pantas ke dalam wilayah Jerman.
  22. Diperintah Leftenan Jeneral Tomoyuki Yamashita, pasukan ini mendarat di Kota Bharu Kelantan dan mara ke selatan sepanjang pesisir pantai Semenanjung Tanah Melayu.
  23. Pihak Greek mara perlahan-lahan kearah kem Parsi dan pantai sehingga mereka sejauh sekitar 150–200 ela dan dalam jarak panah pemanah Parsi, yang berada di hadapan.
  24. Dua pasukan teratas dalam setiap kumpulan akan layak ke pusingan kalah mati Liga Juara-Juara, manakala pasukan-pasukan tempat ketiga layak mara ke pusingan 3 Piala UEFA.
  25. Afrika mempunyai pasukan bola sepaknya di bawah Konfederasi Bola Sepak Afrika, manakal Cameroon, Nigeria, Senegal dan Ghana telah mara di peringkat kalah mati untuk Piala Dunia FIFA.
  26. Divisyen Ke-5 berjaya bertempur dan mara di utara dan timur Tanah Melayu khususnya dalam Pertempuran Jitra dan Pertempuran Slim River di mana ia menewaskan Divisyen Infantri India Ke-11.
  27. Di bawah Suleiman yang juga merupakan seorang strategis yang hebat, tentera Uthmaniyyah mara ke utara dengan menguasai Belgrade (1521), mengalahkan Hungary (1526), dan menyerang Vienna (1529).
  28. Pasukan Australia diletakkan pada kedudukan tengah dan bergerak maju ke utara dari Segamat ke Gemas di mana mereka bertembung dengan pasukan tentera Jepun yang sedang mara pada 14 Januari 1942.
  29. Musim itu agak kurang baik buat Aberdeen, yang mana mereka mara ke separuh akhir Piala FA Scotland dan final Piala Liga Scotland, namun tewas kedua-duanya dan menamatkan musim di tangga keempat.
  30. Musim 1964-65,, Dunfermline menjadi pencabar utama dalam Liga Scotland dan mara ke perlawanan akhir Piala Scotland, namun Ferguson digugurkan daripada bermain di final setelah prestasi buruk menentang St.
  31. Berikutan Pertempuran Jitra pasukan Jepun, dengan dibantu kereta kebal yang bergerak dari selatan Thailand pada 11 Disember, terus mara ke arah selatan, mengalahkan anggota tentera dan kedudukan pertahanan British.
  32. Apabila 45 briged menghadapi masalah menyekat kemaraan Divisyen Pengawal Imperial Jepun, batalion 2/19 mara ke arah Muar untuk membantu Batalion 2/29 dan bergabung semula dengan 45 Briged yang sudah terputus perhubungan.
  33. Beliau juga mengatakan beliau pernah melawat Sabah pada tahun 1973 dan menyaksikan sendiri kegembiraan yang dinikmati oleh rakyat negeri itu dan menambah bahawa beliau juga mempunyai ramai saudara mara di negeri tersebut.
  34. Persembahan City tiada peningkatan yang besar dari musim sebelumnya meskipun perbelanjaan wang yang banyak, dengan pasukan hanya menduduki tempat kesepuluh, meskipun mereka melakukannya dengan baik untuk mara ke suku akhir Piala UEFA.
  35. Apabila ancaman serangan oleh Tentera Jepun semakin memuncak, Operasi Matador disandarkan sebagai rancangan terbaik untuk menyekat kemaraan Tentera Jepun sekiranya mereka mendarat di Songkhla dan Pattani untuk mara ke Semenanjung Tanah Melayu.
  36. Sungguhpun lebih banyak unit Pihak Berikat, termasuk dari Divisyen ke-8 Australia, terbabit dalam kempen tersebut, pihak Jepun menghalang angkatan tentera Pihak Berikat daripada bergabung semula, menawan bandar, dan terus mara ke arah Singapura.
  37. Untuk mengawal lapangan minyak, mengawal rusuk mereka semasa mara ke Malaya dan untuk memudahkan serangan mereka ke atas Sumatera dan Jawa barat, pihak Jepun memutuskan, sebagai operasi sampingan kepada kempen Malaya mereka, untuk merampas British Borneo.
  38. Hasil positif daripada pengamalan adat pepatih ini, harta pusaka tidak tergadai kerana tidak boleh dijual malah di dalam sesebuah kampung, biasanya terdiri daripada saudara mara kerana tanah pusaka telah dibahagi dari awal keturunan kepada generasi sekarang.
  39. Penyandang juara Liverpool FC dan 23 juara liga dari negara-negara Eropah yang berada di kedudukan ke-27 dan ke bawah berdasarkan ranking UEFA tahun 2004 telah diundi menentang antara satu sama lain dan bermain dua perlawanan, tempat sendiri dan tempat lawan, di mana pemenang akan mara ke pusingan kelayakan kedua.
  40. Sehingga baru-baru ini, Arsenal tidak pernah layak ke peringkat separuh akhir kejohanan Champions League; bagaimanapun dalam 2005-06, mereka telah mara ke perlawanan akhir (di mana mereka menetang Barcelona pada May 17, 2006), menjadikan mereka kelab London yang pertama untuk berbuat sedemikian dalam lima puluh tahun sejarah kejohanan ini.
  41. Bahagian utama tentera British di bawah kuasa pemerintahan Marsyal Tentera Darat Montgomery yang mara daripada kemenangan mereka dalam Pertempuran el-Alamein masuk ke Tunisia dari selatan, manakala Amerika Syarikat dan sekutu-sekutunya yang lain menyerang dari barat selepas serangan-serangan mereka ke atas Algeria dan Maghribi dalam Operasi Obor.
  42. Sebagai tambahan, kelab ini telah mara ke perlawanan akhir piala UEFA Cup 2000, menjuarai piala FA Cup pada tahun 2003 dan 2005, dan menjuarai liga Premier League 2004 tanpa tewas dalam sebarang perlawanan, yang menyebabkan mereka digelar dengan gelaran "The Invincibles"; keseluruhannya, kelab ini telah menempuhi 49 perlawanan liga tanpa kalah, sebuah Rekod negara England.
  43. Tambahan pula, sekiranya Ops Matador dilaksanakan oleh pihak Tentera British, Tentera Jepun telah bersedia dengan rancangan balasnya, dengan menggunakan lapang terbang Bangkok dan lain-lain lapangan terbang di Selatan Thailand untuk membolehkan angkatan udaranya mendapatkan penguasaan udara, dan membolehkan pasukan daratnya mara menuju Segenting Kra dengan diberikan perlindungan oleh penguasaan udara tersebut.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...