Friday 13 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "masing-masing"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "masing-masing" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. yang masing-masing menduduki separuh utara dan selatan Korea.
  2. Agama Kristian dan Islam masing-masing mencatakan 6% dan 5.5%.
  3. Semua sistem koordinat sfera mentakrifkan satah asasi masing-masing berdasarkannya.
  4. Sudut pandangan ini berbeza kerana mengikut profesion masing-masing dalam mentafsir tanah.
  5. Semua hari kecuali Deepavali dinamakan bersempena gelaran masing-masing dalam kalendar Hindu.
  6. Mereka semua ialah ketua bagi negeri masing-masing dan mempraktikkan dasar raja berperlembagaan.
  7. Ada yang sokong dan ada yang bantah, masing-masing dengan alasan etika dan juga alasan kemasyarakatan.
  8. Mereka berdua telah diberi taraf penghulu oleh Sultan Hussain di tempat masing-masing pada tahun 1834.
  9. Ketua kerajaan di setiap negeri dan wilayah masing-masing dipanggil Perdana Menteri dan Ketua Menteri.
  10. J. Thomson dan Ernest Rutherford, masing-masing telah menemui elektron dan nukleus yang bercas positif.
  11. British dan Siam jelas mementingkan status dan keuntungan masing-masing dalam mewujudkan perjanjian ini.
  12. Taukeh-taukeh ini telah menggunakan pekerja-pekerja lombong masing-masing dalam pergaduhan yang terjadi.
  13. Penutur bukan Mandarin di China selatan masih mengekalkan dialek masing-masing bagi segala aspek kehidupan.
  14. Di bawah perlembagaan lama, Kenya terdiri daripada lapan wilayah masing-masing diketuai oleh Pesuruhjaya Wilayah.
  15. Singkatan MKM, MKA dan MKV pada versi Su-30MK adalah masing-masing merujuk kepada Malaysia, Algeria dan Venezuela.
  16. Misalnya, dua barang yang masing-masing berharga RM4.88 dan RM3.14, maka berjumlah RM8.02, dibundarkan kepada RM8.00.
  17. Ketika zaman tamadun Keyunanian dan Empayar Rom, bahasa Yunani Koine dan Latin masing-masing dijadikan lingua franca.
  18. Yang paling banyak adalah dataran Pyongyang dan Chaeryong, masing-masing yang meliputi kira-kira 500 kilometer persegi.
  19. meneruskan penaklukan beliau, Abdul Aziz menakluk Al-Hasa, Al-Qatif, masing-masing dari Najd, dan Hijaz antara 1913 dan 1926.
  20. Dalam ujikajinya, dua jenis sel, F+ dan F-, masing-masing sel penderma dan sel penerima dicampurkan bersama dalam tabung uji.
  21. 545 ahli Lok Sabha dilantik secara terus oleh undian popular untuk mewakili kawasan pengundian masing-masing selama lima tahun.
  22. British Columbia dan Pulau Vancouver serta jajahan Pulau Prince Edward masing-masing menyertai Gabungan pada tahun 1871 dan 1873.
  23. Dalam keadaan sedemikian, semua watak akan menunjukkan kepakaran masing-masing untuk diiktiraf sebagai yang terbaik oleh hadirin.
  24. Dalam tahun 1879, pendapatan cukai terhadap perlombongan bijih timah dari Perak dan Selangor masing-masing berjumlah $281823 dan $107558.
  25. Generasi pertama menggunakan tiub vakum, dengan generasi-generasi kedua dan ketiga masing-masing menggunakan transistor dan litar bersepadu.
  26. Sebuah Laporan Bersama telah disediakan beserta dengan peta dan ditandatangani oleh Pesuruhjaya masing-masing di Tawau pada 17 Februari 1913.
  27. Dewan Rakyat dianggotai oleh 222 Wakil Rakyat, iaitu ahli-ahli yang dipilih oleh kawasan pengundian masing-masing untuk penggal maksimum lima tahun.
  28. Banyak bakteria mengandungi struktur luar sel seperti flagelum dan fimbria yang digunakan masing-masing untuk pergerakan, pelekatan, dan pengkonjugatan.
  29. Namun begitu, ketiga-tiga kerajaan itu kekal sebagai entiti-entiti yang berasingan dan mengekalkan institusi politik masing-masing sehinggalah tahun 1707.
  30. Kepulauan Pearl dan Pulau Taboga di Teluk Panama merupakan sebahagian Provinsi Panamx dan masing-masing dikaitkan dengan Amerika Selatan dan Amerika Utara.
  31. Selepas Perang Dunia I, tanah jajahan ini berpecah menjadi dua buah mandat Liga Negara-Negara yang masing-masing ditadbirkan oleh United Kingdom dan Perancis.
  32. Bahasa-bahasa Jermanik yang terbesar ialah Bahasa Inggeris dan Bahasa Jerman, masing-masing dengan kira-kira 400 juta dan 100 juta orang penutur bahasa ibunda.
  33. Wang memanglah dijadikan ukuran dan timbangan yang jujur dan tulus tetapi tidak mudah mengukur nilai tukaran emas dengan dolar yang masing-masing berubah nilainya.
  34. Untuk mengkali dua angka, yang diperlukan adalah melihat logaritma masing-masing angka dalam tabel, menjumlahkannya, dan melihat antilog jumlah tersebut dalam tabel.
  35. Hari ini memperingati keberanian tiga orang di Boston yang dijatuhkan hukuman mati kerana kepercayaan keagamaan mereka di Boston masing-masing pada 1659, 1660 dan 1661.
  36. Bagaimanapun variasi yang lebih hampir dengannya ialah genus Agaricus putih dengan pileus, batang dan isi masing-masing berwarna putih serta insang yang berwarna perang.
  37. Untuk mencapai tujuan tersebut, setiap Legat bekerjasama dengan penguatkuasa tempatan negara masing-masing serta mengkordinasikan penyiasatan demi kepentingan kedua-dua negara.
  38. Liga Perdana Inggeris masing-masing berlawan dengan setiap kelab lain dua kali, sekali di stadium sendiri dan sekali di stadium pihak lawan untuk jumlah 38 perlawanan setiap kelab.
  39. Mula-mulanya, kedua-dua kumpulan masing-masing dinamakan Arkeabakteria dan Eubakteria, dan diolahkan sebagai alam atau subalam yang diistilahkan oleh Woses dan Fox sebagai "Uralam".
  40. Jika lengkung Lorenz adalah didekati pada selang masing-masing sebagai garis antara titik berturut-turut, maka daerah B dapat didekati dengan segi empat yang dua sisinya sejalan dan:
  41. Di samping jalan persekutuan, Muar turut dihubungkan oleh Lebuhraya Utara – Selatan melalui susur keluar di Tangkak dan Pagoh yang masing-masing terletak 20 km dan 30 km dari Muar.
  42. Untuk sesetengah bahasa yang menggunakan kod yang sama dengan kod ISO 639-2 yang diperuntukkan untuk sekumpulan bahasa, kod masing-masing akan digantikan dengan kod ISO 639-1 yang baharu.
  43. Sultan-sultan Melayu masih akan mengekalkan kedudukan masing-masing tetapi dalam bidang kuasa yang sangat terhad, iaitu berkaitan tentang agama Islam dan adat Istiadat orang Melayu sahaja.
  44. Pembelajinakan aurok dan mouflon liar yang masing-masing menjadi lembu dan biri-biri membawa kepada penggunaan haiwan skala besar sebagai makanan/gentian serta juga sebagai binatang beban.
  45. Yang ketua di antara mereka ialah Wu Sangui yang ditugaskan ke wilayah Yunnan dan Guizhou, manakala Shang Kexi dan Geng Zhongming pula masing-masing diserahkan wilayah Guangdong dan Fujian.
  46. Pada tahun 1501, bakal Henry VIII menghadiri upacara perkahwinan Arthur, abangnya, dengan Catherine dari Aragon yang ketika itu, masing-masing hanya berumur lima belas dan enam belas tahun.
  47. Dalam bahasa Yunani, nama Athens ialah Ἀθῆναι, dan adalah berkait dengan Ἀθηνᾶ (Athena) dan Ἀθήνη (Athene), masing-masing merupakan nama Attic dan Ionik untuk dewi Athena.
  48. Kesatuan Comoros" adalah satu-satunya negara untuk menjadi ahli dari masing-masing daripada Kesatuan Afrika, Francophonie, Pertubuhan Persidangan Islam, Liga Arab, dan Suruhanjaya Lautan Hindi.
  49. Perlembagaan Amerika Syarikat diratifikasi pada tahun 1788, maka Senat dan Dewan Perwakilan sulung republik baru ini, serta presidennya, George Washtafel, menyandang tugas masing-masing pada tahun 1789.
  50. Bola sepak adalah sejenis permainan yang dimainkan di antara dua pasukan yang mengandungi 11 orang pemain yang masing-masing cuba memenangi perlawanan dengan menjaringkan lebih gol daripada pasukan lawannya.
  51. Peristiwa ini terbentuk hasil Perjanjian Kesatuan yang dipersetujui pada 22 Jun 1706, kemudian diratifikasi oleh Parlimen England dan Parlimen Scotland yang meluluskan Akta Kesatuan masing-masingpada tahun 1707.
  52. Tidak menghiraukan jumlah penduduknya, setiap negeri diwakili oleh 12 senator dalam Senat, manakala kedua-dua wilayah besar, iaitu Wilayah Ibu Kota Australia dan Wilayah Utara, masing-masingdiwakili oleh dua senator.
  53. 44 ahli lagi dilantik oleh Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong atas nasihat Perdana Menteri, termasuk dua ahli dari Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, dan satu ahli masing-masing dari Wilayah Persekutuan Labuan dan Putrajaya.
  54. Sebanyak enam buah bandaraya telah diusulkan oleh Jawatankuasa Olimpik Kebangsaan (JOK) masing-masing untuk menjadi tuan rumah temasya pada asalnya, tetapi Rom menarik diri sejurus sebelum tamat tempoh penyerahan borang permohonan.
  55. Walaupun begitu, paksi-paksi yang memberontak itu tidak menentang pemerintahan beraja, meskipun ada yang mengisytiharkan perpisahan wilayah masing-masing sebagai republik yang merdeka, tetapi ini adalah kerana Pedro II belum dewasa.
  56. Untuk memahami kerumitan penglibatan Rusia, United Kingdom, dan Amerika Syarikat yang kemudian dalam Perang China-Jepun Kedua, alasan-alasan dan niat-niat yang mendasari penglibatan masing-masing dalam perang ini harus diperhatikan:
  57. Pelantar istimewa dan tilam kapas empuk akan dibuat terutamanya di ruai Ketua Rumah atau Gawai sebagai tempat singgah-sana para tetamu khas yang dijemput hadir semasa upacara duduk berbaris mengikut kedudukan sosial masing-masing nanti.
  58. Siasatan yang dijalankan pentadbir British mendapati kedua-dua Kumpulan Ghee Hin dan Kumpulan Hai San bersalah kerana mengganggu keamanan Pulau Pinang dan masing-masing dikenakan denda $5,000 dan beberapa pemimpin mereka di buang negeri.
  59. Akhirnya, tapak lapangan terbang ini akan mampu menampung pembinaan infrastuktur yang boleh menampung 100 juta penumpang setahun, 4 landasan terbang dan dua terminal mega yang dihubungkan dengan terminal satelit masing-masing pada tahun 2020.
  60. Namun, setakat 2007, kaum Cina Malaysia menguasai kerjaya akauntan, arkitek dan jurutera manakala kaum India Malaysia menguasai kerjaya veterinarian, doktor, peguam dan doktor gigi jauh melebihi nisbah populasi masing-masing berbanding Bumiputera.
  61. Terdapat 61 dan 69 kaunter imigresen masing-masing untuk penumpang yang berlepas dan penumpang yang tiba, 16 kaunter pemindahan, 32 kaunter kastam dan juga 12 tali penghubung bagasi (10 untuk penumpang antarabangsa dan 2 untuk penumpang domestik).
  62. Kemungkinan lain ialah ia berasal daripada perkataan hindu iaitu “Muna” dan ‘Ar” yang masing-masing bermaksud Tiga dan Sungai, menggambarkan kewujudan Sungai Muar yang mengalir melalui bandar ini dan juga merupakan sungai terpanjang di Johor.
  63. Terdapat juga 23 bandar dengan hak kedaerahan atau "daerah perbandaran." Pihak berkuasa bandar-bandar ini diluaskan lagi kuasanya, namun bandar-bandar ini tetap tergolong dalam wilayah daerahmasing-masing dan bukannya merupakan unit yang berasingan.
  64. Perlembagaan 1963 telah diganti dengan pelbagai Mahkamah Rayuan dan satu Mahkamah Persekutuan Malaysia, yang diketuai oleh Ketua Hakim Mahkamah Persekutuan, bersama tiga Mahkamah Tinggi, yang masing-masing diketuai oleh Ketua Hakim, seperti di bawah ini:
  65. Di selatannya, daratan semenanjung yang selebihnya, iaitu penara Deccan, diapit pada kiri dan kanannya oleh banjaran pesisiran, iaitu masing-masing Ghat Barat dan Ghat Timur, mengandungi pembentukan batu tertua di India pada usia kira-kira sebilion tahun.
  66. Pada tahun 1971, Malaysia-Singapore Airline Limited telah dipecahkan kepada dua syarikat penerbangan, masing-masing dengan polisi dan objektif yang tersendiri, dan terlahirlah syarikat penerbangan Malaysia iaitu Malaysian Airlines System (MAS) pada 3 April, 1971.
  67. Pada 18 Februar 2009, speaker Dewan Undangan Negeri Perak V Sivakumar menggantung Menteri Besar dari Barisan Nasional, Datuk Dr Zambry Abdul Kadir, bersama-sama enam ahli Exconya daripada menghadiri persidangan Dewan Undangan Negeri dengan tempoh penggantungan masing-masing selama 18 dan 12 bulan.
  68. Universiti ini juga kerap menerajui senarai ranking universiti British, dan senarai ranking universiti seuruh dunia yang dihasilkan The Times Higher Education Supplement (THES) dan Universiti Jiao Tong di Shanghai, China masing-masing menilai Cambridge sebagai universiti ketiga dan keempat di dunia.
  69. Setiap negeri mempunyai perlembagaan dan kongres masing-masing, dan rakyat setiap negeri memilih wakil mereka melalui pengundian langsung, seorang gabenor untuk satu penggal selama enam tahun, juga sebagai wakil-wakil (diputados) untuk mewakili negeri masing-masing di kongres, untuk penggal selama tiga tahun.
  70. Semasa zaman Ajuuraan, sultan-sultan dan republik-republik Merca, Mogadishu, Barawa, Hobyo dan pelabuhan-pelabuhan mereka masing-masing telah berkembang maju dan mempunyai satu perdagangan luar negara yang menguntungkan dengan kapal-kapal yang belayar pergi dan kembali dari Arab, India, Venetia, Parsi, Mesir, Portugal dan sejauh China.
  71. Di Amerika Syarikat, "Laporan Jenayah Seragam" menggunakan istilah "rogol paksaan" hanya untuk meliputkan perogolan seorang wanita oleh seorang lelaki; walaubagaimanapun, badan kehakimanmasing-masing boleh mentakrifkan "rogol" mereka untuk merangkumi serangan seksual keatas, ataupun oleh, mana-mana satu jantina, berikut keperluan mereka.
  72. Apabila pegangan pajak jangka panjang Great Britain dan Portugal kian menghampiri kelupusan, warga tempatan jajahan tersebut agak keberatan untuk menggugurkan undang-undang barat, maka para pegawai China bersetuju untuk mengekalkan kebanyakan undang-undang tempatan yang sedia ada, agar kuasa-kuasa asing tersebut melepaskan kawalan masing-masing tanpa was-was.
  73. Senator Hillary Clinton telah mendahului calon lain dalam percalonan jawatan Presiden Amerika Syarikat bagi menjadi calon Parti Demokratik, meskipun beliau belum lagi membuat sebarang kenyataan rasmi tentang percalonan itu.Sementara itu, Senator Delaware Joe Biden, Senator Connecticut Christopher Dodd, bekas Senator Alaska Mike Gravel, dan Gabenor Iowa Tom Vilsack telah mengumumkan keinginin masing-masing untuk mencuba dalam pemilihan bagi calon Parti Demokratik.
  74. Selepas berlakunya Grande Coupure, diperhatikan bahawa genus-genus Palaeotherium dan Anoplotherium yang kaya dengan spesies lesap sepenuhnya bersama famili-famili Xiphodontidae and Amphimerycidae, lalu diganti oleh badak sumbu sejati (famili Rhinocerotidae), tiga famili ungulat (Entelodontidae, Anthracotheriidae dan Gelocidae) yang masing-masing bersaudara dengan babi, badak air dan ruminan, famili-famili rodensia Eomyidae, Cricetidae (hamster) dan Castoridae (beaver), dan famili Erinaceidae (landak kecil) Hanya famili marsupial Herpetotheriidae, famili ungulat Cainotheriidae, dan famili rodensia Theridomyidae dan Gliridae (dormouse) berjaya mengharungi jurang fauna ini."

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...