Tuesday 17 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "peralatan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "peralatan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Ciri-ciri dan peralatan adalah seperti yang berikut:
  2. Ia dikebumikan dengan beberapa peralatan batu dan beribu-ribu kerang sungai.
  3. Hasil tersebut yang berbeza diakibatkan oleh kaedah dan peralatan yang berlainan.
  4. Mereka menggunakan batu, kayu dan tulang binatang untuk membuat peralatan memburu.
  5. Amat jarang dijumpakan litar yang sepenuhnya analog di dalam peralatan moden masa kini.
  6. Mereka dilengkapkan dengan peralatan kelengkapan perang seperti meriam, kapal terbang dan kapal laut.
  7. Mulai STS-101 pada 2000 pula, Atlantis menghantar bekalan dan peralatan ke Stesen Angkasa Antarabangsa.
  8. Mikroskop adalah peralatan makmal yang digunakan untuk melihat objek yang terlalu kecil bagi mata kasar.
  9. Manakala peralatan senjata seperti parang, cangkul dan sabit selalunya digunakan untuk aktiviti pertanian.
  10. Pada Zaman Neolitik, mereka mula mencipta peralatan tembikar, seperti bekas air, periuk, dan juga belanga.
  11. Tujuan asal doctype ini adalah membolehkan pengesahan berasaskan Takrifan Jenis Dokumen dengan peralatan SGML.
  12. Kebanyakan peralatan elektronik analog seperti penerima radio, dibina dengan dari gabungan pelbagai jenis litar asas.
  13. Pada hari ini, kebanyakan peralatan elektronik menggunakan komponen semikonduktor untuk melakukan pengawalan elektron.
  14. Dr Mahathir menyaksi peralatan ketenteraan, demonstrasi tentera laut di Gdansk dan sembahyang Jumaat di masjid Gdansk-Oliwa.
  15. Konsol permainan video adalah peralatan elektronik interaktif yang memanipulasikan isyarat video bagi memaparkan permainan video.
  16. Jurutera Jerman telah meninggalkan sejumlah 80,000 keping peralatan dan elemen-elemen struktur, dengan dokumentasi teknikal sedikit.
  17. Granaststein dan Norman Hillmen telah terjumpa peralatan Mackenzie sebelum John Sparrow terjumpa peralatan Mackenzie terlebih dahulu.
  18. Peraturannya yang mudah dan memerlukan peralatan yang minimum tidak syak lagi menolong penyebaran dan tumbesaran dalam popularitinya.
  19. Jenis alatan penyimpan masa yang paling tepat adalah jam atom yang digunakan untuk menentu ukur jam lain dan peralatan penyimpan masa.
  20. Dalam bola sepak, begitu juga sukan-sukan lain, "kit" merujuk kepada peralatan yg menepati piawai dan pakaian yang dipakai oleh pemain.
  21. Di "awah" masyarakat Bidayuh menjalankan aktiviti aktiviti harian mereka seperti menganyam, berbual, membuat peralatan bertani dan sebagainya.
  22. Percaya bahawa kandungan tempatan adalah caranya, TV3 terus melabur dalam pekerja dan peralatan bagi menghasilkan kandungan tempatan yang berkualiti.
  23. Keperluan menghantar tentera dan peralatan melalui jalan laut turut dipenuhi apabila TLDM membeli kapal-kapal Landing Ship Tank, LST dari Amerika Syarikat.
  24. Melihat kepada kedudukan cara pengkebumiannya dan peralatan yang ditanam bersamanya, adalah dipercayai bahawa Orang Perak merupakan ahli penting bagi puaknya.
  25. Namun demikian, secara praktiknya, peralatan penentu kedalaman dan peletup hentaman dan magnet tidak boleh diharapkan sangat semasa lapan bulan pertama Perang.
  26. Rejimen Artileri turut mempunyai peralatan dan radar pengesan persenjataan musuh serta peralatan kajicuaca bagi memudahkan data-data tembakan diberi dengan cepat dan tepat.
  27. Bahasa Inggeris dijadikan peralatan penting untuk pengembara muda yang menjelajah antara benua masa kini, tidak kira sama ada ditutur oleh mereka sebagai bahasa ibunda atau tidak.
  28. Koloni-koloni Amerika ini membekalkan tembakau, kapas dan beras di selatan dan peralatan tentera untuk kapal di utara, tetapi tidak begitu lumayan daripada koloni-koloni di Caribbean.
  29. Di dalam peralatan elektrik dan elektronik, sesetengahnya hanya mengandungi satu jenis sahaja manakala yang lain mengandungi gabungan antara kedua-dua jenis litar dan komponen tersebut.
  30. Penemuan peralatan kebudayaan Hoabinh yang sebelum ini disangka peralatan Zaman Mesolitik, sebenarnya wujud sejak zaman paleolitik akhir hasil penemuan arkeologi di Bukit Jawa, Lenggong, Perak.
  31. Antara ciri-ciri reka bentuk baru ini termasuk gambar peralatan tradisional Melayu di muka hadapan, serta peneraan bunga raya, iaitu bunga kebangsaan Malaysia, di bahagian atas muka belakangnya.
  32. Kamera kuar ini mengesan struktur-struktur kompleks yang terdapat pada gelang-gelang Zuhal, dan peralatan penderiaan jauhnya dapat mengkaji atmosfera-atmosfera Zuhal dan bulan gergasinya, Titan.
  33. Satu kawasan pengeluaran peralatan batu yang tidak diganggu di mana peralatan kerikil dihasilkan dengan menggunakan alat seperti andas dan tukul batu telah digali di tapak arkeologikal Kota Tampan.
  34. Lembing, tombak, parang ilang, sumpit, "jepur" (seakan samurai) dan "rira" (meriam kecil)adalah peralatan senjata yang lazimnya digunakan oleh masyarakat ini untuk berperang pada zaman dahulu kala.
  35. Kini Tentera British tidaklah sebesar pasukan semasa di zaman kegemilangannya, sebaliknya telah bertukar bentuk menjadi satu pasukan yang perkasa dan dilengkapkan dengan senjata dan peralatanmoden.
  36. Tamabahan lagi, adanya kepercayaan khusus budaya berkaitan tontonan televisyen, mendengar muzik, dan setiap kegunaan mana-mana peralatan sekular yang dalam sesetengah cara tidak menambah nilai kerohanian.
  37. Ketua Kampung Long Lellang A, Amat Aran, 71 berkata bahan bakar, makanan, bahan binaan dan peralatan pertanian seperti gergaji rantai dan mesin pemotong semak-samun sukar didapati sejak sekatan jalan 2004.
  38. Microsoft Corporation ialah sebuah perbadanan teknologi komputer perbadanan multinasional yang membangunkan, mengilang, melesenka, dan menyokong beraneka keluaran perisian untuk kegunaanperalatan komputer.
  39. Pada pukul 8, para media telah diberi pengumuman untuk bersedia dan semua peralatan kamera dan media ketika itu dipasang dengan perlindungan plastik atau pelapik kalis air lain di sekitar padang yang lembap.
  40. Secara tidak langsung, pertempuran ini mengakhiri harapan tentera British bagi mempertahankan Tanah Melayu, akibat korban yang tinggi dan kehilangan sejumlah besar peralatan ketenteraan dalam pertempuran tersebut.
  41. Zaman peralihan dalam sebahagian kawasan antara zaman Neolitik yang sebelumnya dan Zaman Gangsa, adalah dinamakan Kalkolitik, iaitu beberapa peralatan tembaga berketulenan tinggi digunakan bersama-sama dengan peralatan batu.
  42. Pada tahun 1882, beliau telah berpindah ke Paris untuk bekerja sebagai jurutera dengan syarikat Continental Edison, syarikat yang dibentuk memperbaiki mutu rekabentuk peralatan elektrik berdasarkan idea rekabentuk Thomas Edison.
  43. Sepanjang Sungai Nil, pada milenium ke-10 SM, kebudayaan mengisar bijirin yang menggunakan jenis mata sabit terawal telah digantikan dengan kebudayaan penduduk pemburu, pengail, dan pengumpul-pemburu yang menggunakan peralatan batu.
  44. Itu pun jika kita membeli peralatan dan prasarana dari Russia atau Amerika.Tetapi negara maju tidak mungkin menjual teknologi ini kerana pelancar kapal angkasa lepas ini boleh diubahsuai menjadi pelancar peluru berpandu atau roket nuklear.
  45. Banyak stadium runtuh, para penyokong pula berhadapan dengan peralatan yang teruk, hooliganisme sangat berleluasa dan kelab-kelab Inggeris telah dilarang daripada menyertai pertandingan Eropah berikutan kejadian di Heysel dalam tahun 1985.
  46. Cawangan ini bertanggungjawab untuk merancang dan menggubal dasar-dasar logistik untuk mencapai sistem logistik yang efektif dan efisien merangkumi bidang-bidang pergerakan dan pengangkutan, sumber material, kejuruteraan,bekalan, stor ordnans, peralatan pengswastaan dan perumahan ATM.
  47. Elektronik berbeza dengan elektrikal dan elektrik mekanikal yang melibatkan penjanaan, pengagihan, pensuisan dan penyimpanan dan penukaran disamping menggunakan banyak menggunakan peralatanseperti wayar, motor, generator, bateri, suis, transformer, perintang dan pelbagai komponen pasif.
  48. Kehilangan kapal perang meninggalkan tentera laut Amerika Syarikat tiada pilihan kecuali meletakkan keyakinan mereka pada kapal induk dan kapal selam, yang merupakan kebanyakan yang tinggal—dan ini merupakan peralatan dengan mana tentera laut Amerika Syarikat menghentikan dan kemudiannya mengundurkan kemaraan Jepun.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...