Thursday 19 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "tanda"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "tanda" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Berfalsafah merupakan satu tanda yang penting bagi bidang falsafah.
  2. Tidak ada sebarang tanda yang khusus menandakan penyakit gonorea ini.
  3. Menganggapnya sebagai tanda "tuah", baginda menamakan negeri itu Melaka.
  4. Kebanyakan papan-papan tanda perniagaan juga menggunakan Tulisan Ringkas.
  5. Kiranya tidak selamat untuk membiarkan nilai atribut tanpa tanda petikan.
  6. Setiap ton ditandai dengan tanda diakritik di atas huruf vokal bukan medial.
  7. Bintang pecah 14 itu tanda perpaduan 13 buah negeri dan Kerajaan Persekutuan.
  8. Satu lagi algoritma bagi menentukan kedudukan tanda nada adalah seperti berikut:
  9. Peraturan ini memastikan bahawa tanda nada sentiasa muncul pada nukleus suku kata.
  10. Satu tanda berkaitan adalah penanda diaeresis pada sebutan terpisah dari bunyi vokal.
  11. Beribu-ribu telah ditulis menggunakan satu tanda pada kiri atas ('A untuk 1000, etc).
  12. Sebahagian kecil (15 peratus) daripada lelaki tidak mempunyai sebarang tanda jangkitan.
  13. Dari segi mercu tanda sukan, kompleks Aspire yang begitu hebat merupakan lambang utama.
  14. Hingga Kini Jam Merdeka Kulim masih lagi menjadi mercu tanda kebanggaan penduduk Kulim.
  15. Banyak daerah dan mercu tanda di bandar raya ini sudah tidak asing lagi kepada orang luar.
  16. Pemain-pemain Liverpool akan menyentuh tanda "This Is Anfield" ini sebagai tanda nasib baik.
  17. Bahagian biru tua itu mengandungi anak bulan tanda Agama Islam - agama rasmi bagi Persekutuan.
  18. Bangunan Sultan Abdul Samad menjadi mercu tanda bandar raya Kuala Lumpur, ibu negara Malaysia.
  19. Pada tahun 1979, bekas-bekas tentera Australia telah meletakkan tanda peringatan yang berbunyi:-
  20. Pengecualian kepada hukum ini ditandai dengan membubuh tanda akut pada huruf vokal yang ditekankan.
  21. Adalah diingatkan bahawa tanda nada juga boleh muncul pada huruf konsonan dalam sesetengah kata seru.
  22. Nombor di dalam tanda kurungan menunjukkan berapa kali bandar/negara itu menjadi tuan rumah sukan ini.
  23. Cara untuk mengenali rupa belalang pelesit adalah dengan melihat di atas kepalanya terdapat tanda merah.
  24. Peraturan bagi menentukan pada bunyi vokal yang mana tanda nada hendaklah dibubuh adalah seperti berikut:
  25. Nama-nama yang berada di antara tanda kurung adalah ejaan alternatif yang sering digunakan pada masa Integrasi.
  26. Satu tanda peringatan didirikan berhampiran Jambatan Gemencheh di Laluan 1 untuk memperingati mereka yang gugur.
  27. Ibrahim Yaakob meninggal dunia pada 8 Mac 1979 dan disemadikan di Kalibata, Jakarta - tanda bukti beliau seorang patriot.
  28. Papan tanda yang didirikan oleh kementerian pelancongan meletakkan tarikh yang salah 1941 dan ejaan Australia yang salah.
  29. Di samping itu, "semua dunia hiburan dan perayaan" dibatalkan sebagai tanda penghormatan ke atas kemangkatan Sultan Perak.
  30. Bangunan lama yang menjadi mercu tanda Bandar Kangar ialah Bangunan Jam Besar yang kini menjadi Bangunan Pejabat Menteri Besar.
  31. Di samping pembangunan yang pesat ini, bangunan-bangunan lama dan bersejarah turut dipelihara sebagai mercu tanda Bandar Kangar.
  32. Kecemerlangan yang dimaksudkan ialah kemampuan untuk mengatasi tanda ukuran terdahulu, catatan masa, rekod dunia, dan sebagainya.
  33. Dalam matematik, Nilai mutlak atau nilai absolut atau modulus merupakan nilai bagi suatu nombor nyata tanpa tanda tambah atau tolak.
  34. Di Tawau ini tidak kurang juga terdapat mercu tanda yang boleh dilihat dan menjadi tarikan kepada pada pengunjung luar untuk dilawati.
  35. Bukan sahaja madrasah ini menjadi tanda kedudukan, ia juga menjadi cara yang berkesan bagi pemindahan kekayaan dan kedudukan kepada pewaris.
  36. Mercu-mercu tanda kebudayaan yang didapati di Shanghai adalah amat kuno dan biasanya wujud sejak dari zaman Tiga Kemaharajaan dalam sejarah Cina.
  37. Manakala jam merdeka Kulim telah dirasmikan oleh DYMM Sultan Kedah pada 15 September 1957 yang masih kekal menjadi mercu tanda bagi bandar Kulim.
  38. Nazar ialah memohon sesuatu hajat kepada Dewa Murugan dan jika permohonan dikabulkan, maka satu acara tertentu diadakan sebagai tanda kesyukuran.
  39. Semua jalan di bandar raya ini mempunyai papan tanda dengan nama jalan terpapar dalam Bahasa Melayu dengan kedua-dua aksara tulisan Rumi dan Jawi.
  40. Tujuan lain ialah sebagai tanda berterima kasih kepada makhluk ini, yang sudi datang membantu manusia melakukan rawatan, membolehkan pesakit sembuh.
  41. Klausa pertanyaan dan seruan dimulakan dengan tanda soal (x) dan seru (x) yang songsang, lalu diakhiri dengan tanda soal (?) dan seru (!) yang biasa.
  42. Unsur ialah segalanya dari tag pembuka <element-name>, hingga ke tag penutup pasangannya </element-name> yang berawalan tanda miring "/".
  43. Upacara ini bertujuan sebagai tanda kesyukuran untuk tahun yang telah berakhir dan memohon panjang umur, kesihatan dan rezeki pada tahun akan datang.
  44. Beliau menjelajah seluruh Filipina dan menyampaikan barang makanan, ubat-ubatan dan pakaian sebagai tanda terima kasih di atas sokongan rakyat jelata.
  45. Kerana itu, tidak terdapat banyak mercu tanda Cina kuno di bandar raya ini, berbanding dengan kebanyakan bandar raya Cina utama yang lain pada hari ini.
  46. Kebanyakan wanita mengandung tidak mempunyai sebarang tanda atau simptom lekat, sungguhpun adalah biasa bagi mengalami sedikit pendarahan semasa melekat.
  47. Pertempuran Bukit Chandu pada 14 Feb 1942 yang begitu sengit merupakan satu titik tanda sejarah yang membuktikan keperwiraan dan keberanian askar Melayu.
  48. terutama sekali apabila pembuat peta Siam telah bertindak meletakkan batu tanda (beacon) antara Bukit Jeli dengan Sungai Buloh tanpa persetujuan Suruhanjaya Biritsh.
  49. Menurut penerangan traditional, pada 1459, Raja Cina telah menghantar puteri, Hang Li Po, kepada Sultan Melaka sebagai satu tanda penghargaan kepada penghormatannya.
  50. Beliau mengarahkan satu papan tanda "This Is Anfield" dipasangkan di laluan yangperlu digunakan oleh pemain untuk amsuk ke padang untuk tujuan mengusarkan pihak lawan.
  51. Media luaran lain termasuk papan tanda terbang, kapal udara, dan penulisan di langit seperti Ucapan umum dan perhimpunan diatur juga boleh dianggap sebagai media massa.
  52. Satu mercu tanda terkemudian dalam matematik India adalah perkembangan pengembangan siri bagi fungsi trigonometri oleh ahli-ahli matematik aliran Kerala pada kurun ke-15.
  53. Oleh sebab kebanyakan papan kekunci dan fon komputer tidak mengandungi tanda makron atau karon, penggunaan digit untuk mewakili nada diamalkan pada akhir setiap suku kata.
  54. Terdapat satu babak akhir dipaparkan dalam filem Sri Mersing yang berlatarbelakang Pulau Batu Cawan di muara Sg Mersing yang menjadi tanda di pintu masuk laluan air dari arah laut.
  55. Bakinya akan dibentuk menjadi buku roti yang ditanda dengan tanda keluarga (ini merupakan permulaan bagi hiasan hirisan pada buku roti), dan dibawa ke oven masyarakat untuk dibakar.
  56. Mula dibina pada tahun 1997 dan telah siap pada 2002 dengan kos yang menelan belanja hampir 32 juta dan kini merupakan mercu tanda kebanggaan umat Islam di seluruh daerah Tawau ini.
  57. Nilainya boleh dibubuh tanda-tanda petikan tunggal atau berganda, tetapi ada nilai-nilai yang mengandungi aksara-aksara tertentu yang boleh dibiarkan tanpa tanda petikan dalam HTML.
  58. Peruntukan pasukan negara anggota disenaraikan di bawah; tanda bintang mewakili keadaan di mana sekurang-kurangnya satu pasukan telah disingkirkan dalam kelayakan peringkat kumpulan.
  59. Pencorakan dari kata kerja kuat lawan lemah diwarisi dari Jermanik telah menurun dalam kepentingan dan peninggalan dari infleksi (seperti tanda plural) telah menjadi lebih sederhana.
  60. Pada 8 November 2013, ahli sains melaporkan penemuan sesuatu yang mungkin merupakan tanda hidupan sebenar terawal di Bumi - fosil tikaran mikrob dianggarkan berumur 3.48 bilion tahun.
  61. Antara mercu-mercu tanda lain yang terdapat di London ialah Istana Buckingham, London Eye, Piccadilly Circus, Gereja Besar St Paul, Jambatan Tower, Dataran Trafalgar dan Stadium Wembley.
  62. Media luaran merupakan satu bentuk media massa yang terdiri dari papan iklan, tanda atau kenyataan yang diletakkan di luar dan di dalam bangunan perdagangan, stadium sukan, kedai dan bas.
  63. Berdasarkan rekod awam yang ada, Putrajaya Holdings juga telah mengeluarkan bon yang bernilai RM4.5 bilion bagi pembangunan Putrajaya yang kini merupakan mercu tanda bagi kejayaan Malaysia.
  64. Lebuhraya pintasan Muar, (2 lorong dua hala) sepanjang 14 km termasuk Jambatan Kedua Muar dengan rekabentuk menarik yang keseluruhannya disiapkan pada 2005 adalah mercu tanda terbaru bandar ini.
  65. Tanda akut sering digugurkan dalam huruf besar (melalui amalan yang berleluasa pada zaman awal komputer apabila hanya huruf vokal kecil mempunyai tanda berkenaan), meskipun ditegah oleh pihak RAE.
  66. Dalam peringkat pengolahan lebih tinggi, ia menggunakan medan pseudovektor dan pseudoskalar, yang serupa dengan medan vektor dan skalar kecuali ia bertukar tanda dalam peta yang terbalik orientasinya.
  67. Vokal juga asalnya tidak digunakan dalam huruf Semitik, meskipun malah dalam huruf Ugaritik yang amat kuno matres lectionis telah digunakan, d.c. tanda konsonan telah digunakan untuk menandakan vokal.
  68. Praktik perubatan dahulu kadang kala membezakan penyakit, yang mempunyai sebab khusus atau beberapa penyebab, berbeza dari sindrom, yang merupakan himpunan tanda dan/atau simptom yang berlaku serentak.
  69. Kata penghubung o ("atau") ditulis dengan tanda akut antara angka-angka agar tidak dikelirukan dengan angka sifar: cth., 10 x 20 sepatutnya disebut diez o veinte dan bukannya diez mil veinte ("10, 020").
  70. Akan tetapi, negara itu menghantar tanda penghormatan kepada Empayar Byzantum; ia kemudianya melahirkan kerajaan medieval Serb Zupan Agong (bahasa Serb: župan) Stefan Nemanja yang berasal daripada Duklja.
  71. Akhirnya, penyekatan perempuan daripada pekerjaan-pekerjaan bergaji merupakan tanda kekayaan dan prestij, sedangkan perempuan yang keluar daripada rumah untuk bekerja merupakan tanda kelas yang lebih bawah.
  72. tumpuan utama kerja Suruhanjaya Sempadan adalah untuk menetapkan batas sempadan yang kemudian diikuti dengan kerja membuat tanda sempadan yang akan dilakukan oleh pegawai yang akan dilantik oleh Suruhanjaya.
  73. Apabila aksara tanda petikan ganda (") digunakan untuk memetik nilai atribut, maka aksara itu harus juga dikeluarkan sebagai &quot; atau &#x22; atau &#34; apabila berada dalam nilai atribut itu sendiri.
  74. Penambahan ini dinyatakan tanpa menggunakan tanda operasi seperti "+"; sebagai contoh, untuk merujuk 2 kek penuh dan 1 kek dengan tiga perempat bahagian, bahagian penuh dan bahagian pecahan itu ditulis bersebelahan.
  75. Selepas itu, acara pembersihan kubur selalunya diadakan setiap tahun sebagai tanda penghormatan bagi orang-orang yang telah meninggal seperti nenak-moyang, ahli-ahli keluarga, sahabat handai and masyarakat setempat.
  76. Disebabkan kutub ini terletak di tengah-tengah lautan, sangat mustahil bagi manusia untuk meletakkan tanda lokasi Kutub Utara, berbeza dengan Kutub Selatan yang mempunyai titik Ceromonial dan titik Geografi yang ditanda.
  77. Pada tahun 2008, serantaian 10 serangan terselaras oleh pengganas bersenjata dari Pakistan selama tiga hari mengakibatkan 173 kematian, 308 orang cedera, serta kemusnahan teruk pada dua mercu tandawarisan dan hotel berprestij.
  78. Kata-kata ganti tanya juga menerima tanda bunyi sedemikian dalam soalan-soalan langsung dna tidak langsung; lebih-lebih lagi sebilangan kata penunjuk ( xse, xste, aquxl, dsb.) boleh ditanda apabila digunakan sebagai kata ganti nama.
  79. Sebagai tanda penghargaan kepada British yang telah membantu beliau menang dalam peperangan tersebut, Dato’ Kelana tiada pilihan lain selain menerima Residen British yang menjadi penasihatnya yang tidak berkaitan agama dan adat Melayu.
  80. Ketika zaman pemerintahan Shah Mohammad Reza, banyak mercu tanda lama di Teheran dirobohkan atau dibiarkan kerana beliau berpendapat mercu tanda mercu tanda dan bangunan-bangunan lama tidak sepatutnya menjadi sebahagian daripada kota moden.
  81. Turki kekal berkecuali sepanjang Perang Dunia Kedua tetapi bersekutu dengan Pihak Berikat sebagai tanda sokongan istiada pada 23 Februari 1945, kemudian menjadi salah satu anggota piagam Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu pada tahun yang sama.
  82. Selain itu, bunyi-bunyi dari bahasa-bahasa lain seperti bahasa Farsi dan Arab ditulis dengan tanda titik (bindu atau nukta) di bawah huruf yang paling hampir serupa bunyinya, namun huruf-huruf tersebut tidak terangkum dalam senarai tradisional.
  83. Ketika melalui kawasan Kulim bekas-bekas pelombong ini mendapati dalam sungai dan tanah ada tanda bahawa wujudnya bijih timah dan telah mengambil keputusan untuk tinggal menetap dan membuka perkampungan bagi memudahkan mereka mendulang bijih timah.
  84. Melaka bersetuju menjadi negeri di bawah naungan China dan bersetuju menghantar ufti.China telah mengurniakan payung kuning, cap mohor dan sepersalinan pakaian sebagai tanda pengiktirafan kerajaan China kepada Melaka.Melaka juga menghantar utusan ke China.
  85. Sebagai tanda hormat pada asal-usulnya, kelab itu telah memilih untuk mengekalkan ejaan Bahasa Inggeris pada namanya, daripada menukarnya kepada Bahasa Itali Milano ; ia juga harus diketahui bahawa sebutan Italinya yang sebenarnya adalah MEE-lan, dari dialek tempatan.
  86. Peraturan ejaan baru mencipta satu sistem dimana tanda konsonantal akan tidak lagi disebut oleh mereka sendiri (seperti mereka boleh dalam Phoenicia), tetapi hanya bersekutu dengan tanda dari kategori kedua dari tanda, dimana akan disebut dengan mereka sendiri (vokal).
  87. Bahasa Sepanyol ditulis menggunakan huruf rumi, dengan penambahan aksara "x" yang melambangkan fonem /ɲ/ (bersamaan bunyi hanya dalam bahasa Melayu) dan dianggap sebagai huruf yang berbeza daripada "n", meskipun dihuraikan secara tipografikal sebagai "n" dengan tanda tilde.
  88. Apabila aksara tanda petikan tunggal (') digunakan untuk memetik nilai atribut, maka aksara itu juga harus dikeluarkan sebagai &#x27; atau &#39; (TIDAK patut dikeluarkan sebagai &apos; kecuali dalam dokumen XHTML) apabila timbul di dalam nilai atribut itu sendiri.
  89. Sebagai hos, pedang panjangnya biasanya diletakkan di bawah wakizashi pada para rendah, melengkung keatas; jika ia melengkung kebawah, atau disimpan di atas wakizashi, ini bererti pemiliknya bersedia untuk menghunusnya dengan cepat - tanda syak wangsangka terhadap sebarang tetamu.
  90. Cakera kepak amat kecil sehinggalah instar larva terakhir, apabila ia bertambah besar dengan begitu cepat, dilanda oleh trakea yang bercabang dari tapak kepak yang mendahului pembentukan urat kepak, dan mula mengembangkan corak-corak yang berkaitan dengan beberapa tanda tempat kepak.
  91. Dalam sistem nombor asas sepuluh, nombor ini ditulis sebagai rentetan angka, dengan satu titik (umpamanya di Amerika Syarikat dan United Kingdom) atau dengan satu koma (umpamanya di benua Eropah) di sebelah kanan tempat nilai-nilai satu; nombor nyata negatif ditulis dengan tanda minus di hadapan.
  92. Bunyi-bunyi vokal bahasa Hindi, amsing-masing besertakan simbol Devanagari tunggal, tanda diakritik dengan huruf konsonan प (p), sebutan (vokal itu sendiri serta vokal yang menyusuli /p/) dalam IPA, simbol IAST yang setara dan bunyi yang setara dalam bahasa Melayu (melainkan dinyatakan) adalah seperti beikut:
  93. Sungguhpun tanda nada ini biasanya hanya didapati dalam buku teks pembelajaran bahasa Mandarin bagi murid sekolah atau pelajar asing, namun tanda-tanda ini penting untuk sebutan tepat suku kata bahasa Mandarin, seperti dipaparkan contoh klasik berikut bagi lima aksara Cina yang sebutannya berbeza pada nada sahaja:
  94. Kawasan-kawasan ini telah lama didiami dan dikuasai oleh ketua-ketua suku dimana pada tahun 1738 Sultan Sulaiman telah melawat Kuala Endau dan disambut oleh 9 ketua suku biduanda dan diberi anugerah serta tanda peringatan berupa syiling emas tertulis "Sultan Sulaiman Shah" di hadapan dan dibelakang "Khalifat al Mukminin".
  95. Dalam kes-kes yang jarang, "u" ditulis dengan tanda diaeresis apabila ditulis di antara "g" dan satu huruf vokal hadapan ("e" atau "i"), untuk menandakan bahawa huruf "u" itu mesti disebut, dan bukannya bisu seperti biasa (cth., cigxexa, "stork", disebut /θ̟iˈɰweɲa/; jika ditulis sebagai ciguexa, maka sebutannya /θ̟iˈɰeɲa/).
  96. Dalam pertemuan itu, kedua-dua presiden Suruhanjaya Bersama Sempadan British-Siam telah mencapai kata sepakat untuk menjadikan 'Batu Puteh" sebagai "the most seaword of the northern bank of Estuary of the Perlis River".Tebing Sungai Perlis didapati tidak sesuai untuk mendirikan batu tanda kerana ia dipenuhi oleh "mangrove swamp".Tempat ini telah dijadikan titik A dan menjadi sempadan darat yang terawal di sempadan laut sebelah barat.
  97. Manakala dalam keluarga Semitik Barat lebih awal dari tulisan (Phoenicia, Ibrani, Moabite etc.) satu tanda berdiri untuk bunyi satu yang sejenis, satu "konsonan" tambah vokal tidak dispesifikasikan atau tiada vokal, huruf Greek membahagikan tanda ini kepada dua kategori, konsonan ("benda yang berbunyi sepanjang") dan vokal dan menambahkan peraturan ejaan revolusi yakni tanda dari kategori pertama harus selalu dilayakkan oleh tanda dari kategori kedua.
  98. Kemenangan ini dianggap secara meluas sebagai tanda berkenan kepada visi Islam yang sederhana berbanding fundamentalisme agama serta sokongan kepada dasar-dasar pencegah rasuahnya.Pada September 2004, sewaktu dilepaskan dari penjara, bekas Timbalan Perdana Menteri, Anwar Ibrahim, yang telah dikurung oleh bekas Perdana Menteri, Dr Mahathir, memuji Abdullah di khalayak ramai kerana tidak campur tangan sewaktu mahkamah mengubah keputusan tentang sabitan liwatnya.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...