Thursday 19 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "tapak"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "tapak" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Kawasan Mesir merupakan tapak tamadun awal Mesir Purba.
  2. Menara ini dibina di atas tapak lumba kuda Kuala Lumpur.
  3. Sekiranya tidak dinyatakan, tapak biasanya empat segi sama.
  4. Biara lama di kampung Bxlapxtfalva pada tapak Pergunungan Bxkk
  5. Gunung Merapi adalah tapak program pengawasan yang sangat aktif.
  6. Paul, Melaka menandakan tapak jenazah Francis Xavier pernah disemayamkan.
  7. Kawasan Ethiopia juga merupakan antara tapak tamadun yang terawal di dunia.
  8. Kawasan Lubnan merupakan tapak manusia Zaman Neolitik yang wujud 7,000 yang lalu.
  9. Kedudukan tapak belahan sepanjang genom seseorang menentukan cap jari DNA seseorang.
  10. Ketika tentera Jepun yang mara melepasi tapak serangan hendap, jambatan itu diletupkan.
  11. Perekat ini mudah dilihat membentuk bahan meniskus yang mengelilingi tapak setiap telur.
  12. Yang terbesar ialah Pulau Gaya yang merupakan bekas tapak penempatan British yang pertama.
  13. Bengkulu pada suatu ketika merupakan tapak garison British yang dikenali sebagai Bencoolen.
  14. Kedalaman batuan dasar menjadikan bangunan ini dibina pada tapak yang paling dalam di dunia.
  15. Biasanya, para arkeologi dikaitkan dengan "penggalian," atau pembongkaran lapisan tapak purba.
  16. Kampus ini dibina di tapak berkeluasan 4,000 ekar, dengan sebuah tasik buatan manusia yang besar.
  17. Sebuah kilang pemprosesan konkrit dibina sementara pada tapak itu bagi pembuatan komponen pratuang.
  18. Austria Wien berpindah ke tapak tersebut pada 1973 dan bermain perlawanan pertama mereka pada 26 Ogos.
  19. Ribosom merupakan tapak di mana maklumat yang dibawa oleh RNA digunakan untuk membentuk molekul enzim.
  20. Landasan sering terabai sehingga sistem perparitan yang tidak terurus telah merosakkan tapak landasan.
  21. Sehingga 2006, sejumlah 830 tapak telah disenaraikan sebagai Tapak Wariasan Dunia yang terdiri daripada:
  22. Vienna mula didiami sejak 500 SM, ketika tapak Vienna dan Sungai Danube "diselenggarakan" oleh puak Celt.
  23. Penggantinya, One World Trade Center bakal dibina pada tapak pusat tersebut dan dijangka siap pada tahun 2014.
  24. Mengikut senarai tapak web yang dilawati pula, Google berada di kedudukan teratas dengan 778 juta pelawat unik.
  25. Banyak tapak yang mempunyai kepentingan arkeologi utama telah ditemui, termasuk puing-puing kota kuno di Tikal.
  26. Universiti Oxford menyokong raja semasa Perang Saudara Inggeris, dan merupakan tapak istana dan parlimen baginda.
  27. Di tapak tamadun Dong Son, Vietnam pula terdapatnya artifak-artifak gangsa yang bertarikh antara 500 SM ke 100 SM.
  28. Sebelum Medan Kangar dibina, tapak tersebut adalah merupakan tapak Sekolah Menengah Kangar, berek polis, stesen bas.
  29. Isipadu piramid adalah A x h / 3, dimana A merupakan luas tapak dan h merupakan ketinggian tapak sehingga ke puncak.
  30. Tapak ini sungguh istimewa kerana merupakan satu-satunya tapak arkeologi Hutan Paya Laut yang wujud di Asia Tenggara.
  31. Sebagai contoh, rakyat biasa menjadi petani, pedagang; pembesar pula menjadi pemilik tapak perlombongan dan sebagainya.
  32. Selain itu jumpaan perkakasan manusia purba ini telah menjadikan Gua Niah sebagai tapak kaji purba terpenting di dunia.
  33. Tiang bendera setinggi 95-meter, antara yang tertinggi di dunia, menandakan tapak itu dengan kepingan bulat marmar hitam.
  34. Kota Bharu juga ialah tapak pendaratan angkatan tentera pencerobohan Jepun pada 8 Disember 1941 semasa Perang Dunia Kedua.
  35. Echinodermata adalah bersimetri secara jejari dan hanya ditemui dalam air, misalnya tapak sulaiman, landak laut, dan gamat.
  36. Hasilnya adalah Melbourne hari ini yang merupakan antara bandaraya terbesar di dunia dari segi saiz fizikal atau tapak bandar.
  37. Penemuan beberapa tapak arkeologi Zaman Proto Sejarah membuktikan wujud penempatan pesisiran pantai seawal abad ke-2 Masihi lagi.
  38. Gua Niah juga merupakan salah satu gua tertua di dunia dan telah diwartakan sebagai tapak bersejarah di bawah kuasa Muzium Sarawak.
  39. Ghana juga merupakan tapak Empayar Ashanti yang mungkin sekali negeri kulit hitam yang paling maju dalam sejarah Afrika sub-Sahara.
  40. Sebagai contoh, Internet merangkumi tapak web, blog, podcasts, dan pelbagai teknologi lain yang dibina di atas jaringan agihan umum.
  41. Dengan tapak mereka sendiri, dinamakan Dean Court selepas si mati, kelab ini terus berkembang maju dan menguasai bola sepak tempatan.
  42. Kawasan ini juga pernah menjadi tapak kem tahanan perang dan pembinaan lapangan terbang tentera Jepun semasa Perang Dunia Kedua 1941-1945.
  43. Tasik Bera merupakan sebidang tapak Ramsar yang mustahak kerana persekitaran gambut air tawarnya yang mengandungi pelbagai flora dan fauna.
  44. Pembekal media Internet memberikan banyak perkhidmatan media massa, seperti email, tapak web, blog, dan radio dan televisen berasaskan internet.
  45. Pada bulan Julai 2004, Kompleks Makam Goguryeo menjadi tapak pertama di negara ini untuk dimasukkan ke dalam senarai Tapak Warisan Dunia UNESCO.
  46. Pada Oktober 1772, Durrani meninggal dunia atas sebab semula jadi dan dikebumikan di tapak yang kini bersebelahan dengan Kuil Jubah di Kandahar.
  47. EDSA merujuk kepada Lebuh Epifanio de los Santos, sebatang lebuh raya di metropolitan Manila yang merupakan tapak utama untuk tunjuk-tunjuk perasaan.
  48. Piramid merujuk kepada bentuk geometri yang terdiri daripada satu tapak dengan pepenjuru yang bersambung dengan kemuncak yang sama, membentuk segitiga.
  49. Tempat ini diberikan nama Spion Kop, mengambil sempena nama sebuah bukit di Natal, Afrika Selatan, yang menjadi tapak pertempuran semasa Perang Boer Kedua.
  50. Di Asia Tenggara, tapak arkeologi di Phumi Mlu Prey, Kemboja menemui tanda-tanda kegiatan penuangan gangsa dan besi yang diusahakan sebelum abad pertama Masihi.
  51. Taman Negara Niah juga menyediakan kemudahan kediaman kepada pelancong iaitu tapak perkhemahan, hostel dan chalet dengan harga yang telah ditetapkan oleh kerajaan.
  52. Kelenjar-kelenjar di endometrium uterus akan menebal kepada blastosista, dan kapilari akan terangsang untuk membentuk dalam rantau itu(atau pada tapak persenyawaan).
  53. Pada 26 November 2007, beberapa butir bom bersaiz besar ditemui di tapak perumahan rakyat berhampiran Taman Perumahan Airport Baru dan Kuaters 22 RAMD Kem Sri Kinabatangan.
  54. Pada tahun 1910, kelab itu telah diberikan pajakan yang lama atas beberapa tanah terbiar di sebelah Kings Park, sebagai tapak bola sepak kelab oleh Presiden mereka, Mr J.E.
  55. Can Hasan pula (~5000 SM) mempunyai laluan kepada tembaga lebur; dalam tapak ini dijumpai artifak tembaga tuang tertua pernah diketahui, iaitu sebuah cokmar kepala tembaga.
  56. Benih-benih akan melekat pada tapak kaki haiwan yang lalu dan dipindahkan ke tempat lain di mana benih ini akan mencari tumbuhan perumah yang boleh dijadikan tempat tinggal.
  57. Ini adalah kerana di Gua Niah telah dijumpai fosil manusia yang berusia 40,000 ribu tahun dahulu sekali gus menjadikannya sebagai tapak awal kehadiran manusia di Asia Tenggara.
  58. Diasaskan pada tahun 1833 di tapak satu pengangkutan di antara Tasik Besar dan Titik perubahan Sungai Mississippi, ia kemudian menjadi satu pusat pengangkutan di Amerika Utara.
  59. Di rantau Asia Tenggara contohnya, kawasan yang menjadi tapak perlombongan tembaga prasejarah terletak di Phu Lon pada Sungai Mekong, Thailand yang bertarikh kira-kira 1500 S.M.
  60. Pada hari berikut tapak pendaratan dijadikan tidak sesuai bagi digunakan, dan pada 13 haribulan unit Punjab dan pegawai syarikat minyak meninggalkan Miri melalui laut ke Kuching.
  61. Alat-alat pertanian batuan dari tapak Jalelo di Somalia Utara dikatakan penghubung yang penting dengan pembuktian kesejagatan di dalam zaman Paleolithic di antara Timur dan Barat.
  62. Bilangan tapak yang besar ini menyebabkan BBC menamakan Guatemala sebagai sebuah destinasi kebudayaan yang teratas di dunia, dan membantunya mendapatkan arus pelancong yang sihat.
  63. Pada 1846, ia diserahkan kepada British oleh Sultan Brunei Sultan Omar Ali Saifuddin II setelah British menggunakan pulau tidak berpenghuni itu sebagai tapak operasi menentang lanun.
  64. Perkhidmatan UniFi IPTV, HyppTV juga boleh didapati di Melaka dan kebanyakan negeri lain, tetapi kotak kabel gentian optik diperlukan untuk diletakkan berhampiran dengan tapak pemasangan.
  65. Zaman Prasejarah Malaysia dapat dijejaki seawal 200,000 tahun yang lalu berikutan penemuan alatan-alatan yang diperbuat daripada batu dan dijumpai di tapak arkeologi Kota Tampan, Lenggong.
  66. Kegiatan perdagangan di tempat ini berkembang hingga kota ini ditawan oleh Viking dan dipaksa berpindah ke arah timur di tapak Londinium demi memanfaatkan tembok-temboknya sebagai perlindungan.
  67. Satu kawasan pengeluaran peralatan batu yang tidak diganggu di mana peralatan kerikil dihasilkan dengan menggunakan alat seperti andas dan tukul batu telah digali di tapak arkeologikal Kota Tampan.
  68. Keputusan-keputusan awal merupakan suatu bencana kepada Amerika Syarikat, dengan kawasan di sekitar Genting Kasserine merupakan suatu tapak untuk banyak kubur perang Amerika Syarikat dari masa ini.
  69. Walaupun nampak serupa dari segi bentuk fizikalnya tetapi kedua-dua spesies ini mempunyai sedikit perbezaan dari segi bentuk di bahagian tapak pileus yang dikenali sebagai volva dan warna insangnya.
  70. Kelab ini ditubuhkan pada tahun 1905 di tapak bangunan pertunjukan Crystal Palace oleh pemilik stadium perlawanan akhir Piala FA, yang mahukan pasukan mereka sendiri bermain di venua bersejarah itu.
  71. Oslo adalah pusat penting bagi pengetahuan pelayaran di Eropah dan adalah tapak kepada lebih-kurang 980 syarikat termasuk syarikat-syarikat perkapalan yang terbesar di dunia, ejen kapal dan insurans.
  72. Juga pada tahun tersebut, Taman Negara Kinabalu telah diiktiraf oleh UNESCO sebagai Tapak Warisan Dunia menjadikan ia tapak warisan yang pertama di negara ini yang mendapat pengiktirafan seperti itu.
  73. Cakera kepak berkembang seiringan dengan trakea yang terletak di sepanjang tapak kepak, dan dikelilingi oleh membran peripodial yang nipis dan berpaut pada epidermis luaran larva dengan duktus yang halus.
  74. Terdapat pelan permohonan untuk menambah luas dan meningkatkan penggunaan tapak niaga di Bangunan Terminal Utama dan Balai Berlepas, tetapi cadangan ini telah ditangguhkan sempena Tahun Melawat Malaysia 2007.
  75. Di samping itu, pembangunan komersil terbaru yang bakal menempatkan hospital swasta dan pusat membeli-belah sedang dilaksanakan di tebing utara Sungai Muar di atas tapak yang ditebusguna daripada hutan paya bakau.
  76. Ia bangunan awam pertama di tapak berbentuk segi tiga di antara Jalan Raja dan Jalan Belanda yang melengkari ke arah barat sepanjang Sungai Gombak dan Sungai Kelang serta gereja St Clarke dan Jalan Mahkamah Tinggi.
  77. Malaysia Airports Holding Berhad memperoleh 65% daripada keuntungannya setiap tahun melalui sumber-sumebr selain penerbangan, dengan 35% keuntungan melalui sewa tapak perniagaan dan sebahagian kecil daripada hasil jualan.
  78. Pemindahan istana dari Jianzhou ke Liaodong memberi Nurhaci tapak kuasa yang lebih besar dari segi sumber manusia dan bahan-bahan; secara georgafi ini juga mendekatkan beliau lagi dengan kawasan Mongol di dataran Mongolia.
  79. Mereka tinggal di sana tidak lebih daripada abad keenam Masihi, tarikh yang paling awal tapak arkeologi diketahui, ditemui di Nzwani, meskipun beberapa sumber berspekulasi bahawa penyelesaian bermula pada awal abad pertama.
  80. Faktor psikologi sering kali disebut sebagai penjelasan bagi kejadian nampak hantu: mereka yang lemah semangat cenderung membesar-besarkan apa yang dilihat apabila melawat tapak kejadian sesuatu sejarah yang tidak diingini.
  81. Banyak saluran media massa lain mempunyai kehadiran di web, seperti mempunyai iklan TV yang mempunyai pautan pada tapak web, atau menyebarkan QR Code pada cetakan atau media luaran bagi mengarah pengguna mobil pada laman web.
  82. Pendudukan Eropah yang terawal di kawasan ini ditubuhkan oleh William Clarke Cowie, seorang penyeludup senjata api berbangsa Scotland dari Glasgow yang mendapat izin daripada Sultan untuk mendirikan tapak perdagangan yang kecil.
  83. Semasa penjajahan Jepun di Tanah Melayu ketika Perang Dunia II, jambatan Gemencheh berhampiran Gemas merupakan tapak pertempuran sengit antara Tentera Empayar Jepun dan Batalion ke 2/30, Division ke-8, Pasukan Imperial Australia.
  84. Kemuncak majlis perasmian itu ialah istiadat menaikkan bendera negeri Johor di Bukit Penggaram yang sekarang menjadi tapak dan kawasan rumah kediaman Pegawai Daerah dan seterusnya bukit itu disebut orang Bukit Bendera hingga hari ini.
  85. Bagaimanapun di sekitar tapak bandar Kluang sudah terdiri penempatan-penempatan kecil didiami orang Melayu dan jakun yang berfungsi sebagai pengkalan memungut hasil hutan terutamanya rotan yang dikenali sebagai Londang dan Pengkalan Pan.
  86. Kekalahan pihak Jerman di Stalingrad diikuti pula dengan kekalahan pada skala yang sama di Tunisia, mengakibatkan kehilangan tapak terakhir kuasa Paksi di Afrika Utara dan penawanan suku juta tahanan perang Jerman dan Itali pada Mei 1943.
  87. Akhirnya, tapak lapangan terbang ini akan mampu menampung pembinaan infrastuktur yang boleh menampung 100 juta penumpang setahun, 4 landasan terbang dan dua terminal mega yang dihubungkan dengan terminal satelit masing-masing pada tahun 2020.
  88. Sistem pembahagian tapak pesawat dan jeti penghubung terganggu, kesesakan berlaku dalam setiap bahagian lapangan terbang, dan pengurusan bagasi juga terganggu dengan penumpang yang kehilangan bagasi terpaksa menunggu hampir 5 jam untuk bagasi mereka.
  89. Di London terdapat empat Tapak Warisan Dunia, iaitu: Menara London; Kew Gardens; tapak yang merangkumi Istana Westminster, Westminster Abbey, dan Gereja St Margaret; dan petempatan bersejarah Greenwich menandai Meridian Perdana (garis bujur 0x) dan GMT).
  90. Oslo telah dimusnahkan beberapa kali oleh bencana api dan selepas malapetaka kali yang ke-14, iaitu pada 1624, Raja Christian IV memerintahkan untuk membina semula tapak baru untuk menyeberangi teluk berdekatan Istana Akershusand dan diberi nama Christiania.
  91. Masjid-masjid lain yang terdapat di Tawau ialah Masjid Raya yang dibina pada tahun 1972 di tapak masjid lama yang dahulunya dikenali sebagai Masjid Wilis dan sebuah masjid lama yang terletak di tengah bandar Tawau iaitu Masjid Bandar yang dibina pada tahun 1960.
  92. Cakera kepak amat kecil sehinggalah instar larva terakhir, apabila ia bertambah besar dengan begitu cepat, dilanda oleh trakea yang bercabang dari tapak kepak yang mendahului pembentukan urat kepak, dan mula mengembangkan corak-corak yang berkaitan dengan beberapa tanda tempat kepak.
  93. Selain bukti kehadiran manusia Zaman Paleolitik pada tempoh Pleistocene Akhir, para cari gali turut menjumpai bukti pendudukan pada awal tempoh Holocene oleh Mesolithic foragers, dan kemudiannyatapak pengkebumian oleh penduduk yang menghasilkan barangan tembikar sekitar 4,000 tahun dahulu.
  94. Dua tahun kemudian, pakar-pakar Rusia melawat tapak untuk kali pertama untuk menilai kerosakan semasa Perang Iran-Iraq.Pada 8 Januari 1995 perjanjian kerjasama nuklear dilakukan.Kontraktor utama Rusia ialah Atomstroyexport, akan memasang V-320 915 MWe VVER -1000 reaktor tekanan air di Bushehr.
  95. Sebagai Swansea dan Ospreys tidak mempunyai modal untuk melabur dalam sebuah stadium baru, Majlis Bandaraya Swansea dan konsortium pemaju yang diterajui mengemukakan cadangan untuk tempat 'mangkuk' yang mampan untuk 20,520 tempat duduk di kawasan sebelah barat sungai di tapak Stadium Morfa, yang dimiliki oleh Majlis.
  96. Pihak Jepun melihatnya sebagai pelabuhan strategik yang boleh digunakan sebagai tapak pelancaran bagi menyerang kepentingan Pihak Berikat lain di kawasan tersebut, dan bagi mengukuhkan jajahan yang ditawan, dan juga sebagai cara menghapuskan sumber bantuan amal dan kewangan dari Singapura yang menyokong penentang Cina.
  97. Ekoran tekanan Amerika dan Eropah pada Rusia, perjanjian disemak semula pada September 2006, di mana penghantaran bahan api ke Bushehr dijadualkan bermula pada Mac 2007.Pada Februari 2007, kerja-kerja di tapak tetangguh kerana kekurangan dana, dan Atomstroyexport mengurangkan bilangan pekerja di tapak daripada 3,000 kepada hanya 800.
  98. Pantai Kuala Pak Amat di Pantai Sabak di Kota Bharu merupakan tapak pertempuran bersejarah yang pertama di Malaya antara tentera British dan Jepun pada 8 Disember 1941, hanya sejam sebelum berlakunya serangan ke atas Pearl Harbor yang terkenal itu.Pertempuran itu turut meyaksikan penengelaman kapal Jepun semasa pertempuran yang pertama, iaitu kapal pengangkut IJN Awajisan Maru yang merupakan kapal Jepun yang pertama bagi semua saiz yang ditenggelamkan semasa Perang Dunia II.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...