Thursday 19 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "terhasil"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "terhasil" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Beliau juga mengulas mengenai bahaya yang terhasil dari eksperimen beliau.
  2. Warna Sekunder ialah warna yang terhasil daripada campuran dua warna asas.
  3. Karbon dioksida terhasil daripada pembakaran bahan organik sekiranya cukup oksigen hadir.
  4. Batu kapur yang membentuk di Batu Caves dikatakan terhasil sekitar 400 juta tahun dahulu.
  5. Sebaliknya, gunung berapi biasanya tidak terhasil di mana dua plak tetonik bergesel sesama sendiri.
  6. Dadah ini terhasil secara semulajadi dalam cendawan, kaktus, dan beberapa jenis tumbuhan yang lain.
  7. Pecutan bola ke arah tanah ialah pecutan yang terhasil dari graviti tolak nyahpecutan akibat rintangan udara.
  8. Dalam kebanyakan kes, lebih banyak kerosakan disebabkan edema terhasil dan bukannya oleh hentaman itu sendiri.
  9. Wayang kulit merupakan sejenis hiburan pementasan bayang yang terhasil dari patung yang dibuat daripada belulang.
  10. Kompound kimia yang terhasil akan melalui siri proses sebelum berubah menjadi kompound lain melalui urutan enzim.
  11. Gunung Kinabalu terhasil dari pertembungan litosfera Laut China Selatan dan litosfera yang membentuk kepulauan Borneo.
  12. Pada masa ini, virus dipercayai terhasil di dalam organisma perumah dan berasal daripada unsur seperti plasmid dan transposon.
  13. Fenomena yang terhasil daripada penggunaan alatan ini dikenali dengan istilah moden sebagai bremsstrahlung atau sinaran membrek.
  14. Kepulauan-kepulauan yang kecil ini terhasil sejak berjuta-juta tahun yang lalu akibat daripada letupan gunung berapi bawah tanah.
  15. Satu lagi penemuan yang penting dalam kimia adalah apabila perubahan berlaku, jumlah tenaga yang terhasil atau hilang sentiasa sama.
  16. Nama tembaga biru berasal daripada warna biru kuat yang terhasil akibat jalur penyerapan pengangkutan cas ligan ke logam sekitar 600 nm.
  17. Getah merupakan sejenis polimer hidrokarbon kenyal yang terhasil dari koloid dalam sap beberapa jenis pokok, antaranya adalah pokok Getah.
  18. Ketika berkelajuan rendah, arus yang diaruhkan oleh gegelung ini dan fluks magnet yang terhasil tidak cukup besar untuk menyokong berat gerabak.
  19. Zigot manusia yang terhasil itu adalah serupa dengan kebanyakan sel somatik kerana ia mengandungi dua salinan genom itu dalam set kromosom diploid.
  20. Pada hari ini, virus digunakan untuk merujuk kepada virus biologi dan juga sebagai metafora untuk perkara yang terhasil seperti parasit, contohnya idea.
  21. Inersia kimia yang terhasil oleh hampagas juga berguna bagi pengimpalan sinar elektron, pengimpalan dingin, pembungkusan hampagas dan pengoreng hampagas.
  22. Secara tradisi, karbonat dalam bir dan wine berkilau terhasil daripada penapaian semulajadi, tetapi sebahagian pengilang menambah karbonat kedalam minuman ini secara buatan.
  23. Magma yang terhasil di sini cenderung menjadi amat likat disebabkan kandungan silikanya yang tinggi, dengan itu sering tidak sampai pada permukaan dan mengeras jauh di dalam Bumi.
  24. Biologi menumpukan kepada ciri-ciri fizikal dan tabiat hidupan yang hidup pada masa kini dan masa silam, bagaimana mereka terhasil dan interaksi antara sesama mereka dan alam sekitar.
  25. Rabung tengah laut, seperti Rabung Tengah Atlantik, adalah contoh plak tetonik berpisah; Lingkaran Api Pasifik pula mempunyai contoh gunung berapi yang terhasil akibat pertembungan plak tetonik.
  26. Setelah waktu geologi bahan organik telah bercampur dengan lumpur, dan telah terbenam di bawah lapisan-lapisan sedimen yang terhasil dalam aras haba dan tekanan yang tinggi (dikenali sebagai diagenesis).
  27. Ahli fizik seringkali berbincang keputusan ideal ujikaji yang akan terhasil dalam hampagas sempurna, di mana mereka mengelar "hampagas" atau "ruang bebas", den menggunakan istilah separa hampagas bagi merujuk kepada hampagas sebenar.
  28. Berdasarkan dari nota-nota eksperimen, beliau telah menerima kesan kerosakan terhadap kulit beliau sendiri di mana kesan tersebut beliau mendakwa terhasil daripada tindak balas ozon yang terhasildisamping kesan kecil daripada asid nitrus.
  29. Fenomena cuaca terhasil akibat dari perbezaan suhu seluruh dunia, yang timbul sebahagian besarnya kerana kawasan yang lebih dekat kepada tropika, di sekitar khatulistiwa, menerima lebih tenaga dari Matahari berbanding bahagian utara dan selatan, lebih dekat kepada kutub Bumi.
  30. Empayar zaman pertengahan ini terhasil melalui pembahagian Empayar Carolingia pada tahun 843, yang diasaskan oleh Charlemagne pada 25 Disember 800 dan wujud dalam bentuk yang berbeza-beza sehingga tahun 1806, dengan wilayahnya merangkumi Sungai Eider di utara hingga pantai Mediterranean di selatan.
  31. QPR ditubuhkan pada tahun 1882.Pasukan yang terhasil dipanggil Queens Park Rangers, kerana kebanyakan pemain datang dari kawasan Utara-Barat London.QPR menjadi sebuah pasukan profesional pada tahun 1889 dan bermain perlawanan tuan rumah mereka di hampir 20 stadium berbeza (rekod liga), sebelum kekal menetap di Loftus Road pada tahun 1917.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...