Thursday 19 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "terikat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "terikat" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. 20% daripadanya terikat kepada hemoglobin.
  2. Pada tahun 2013, Oslo terikat dengan bandar Australia.
  3. Jika masih terikat selepas masa tambahan, permainan pergi ke penalti.
  4. Kalah mati terikat dimainkan dalam format timbal balas, kecuali perlawanan akhir.
  5. Apabila tembaga pertama kali dicerap di dalam perut, ia diangkut ke hati dan terikat pada albumin.
  6. Jika masih terikat kelab bermain masa tambahan, di mana peraturan gol di tempat lawan tidak terpakai.
  7. Dengan memberi makan, polong ini akan terikat kepada tuannya dan akan melakukan apa sahaja suruhan tuannya.
  8. Inggeris ialah bahasa rasmi kerana fakta bahawa Belize ialah tanah jajahan United dan masih terikat pada United.
  9. Samuel Eto'o membawa Barcelona kembali terikat pada minit ke-76, sebelum Belletti menjaringkan gol lima minit kemudian.
  10. Sistem Suria[a] terdiri daripada Matahari dan objek astronominya yang terikat oleh gravitinya ke dalam orbit sekelilingnya.
  11. Sifat duaan ini, iaitu kontrak undang-undang terikat serta janji kesusilaan, menyebabkan perkahwinan amat sukar disifatkan.
  12. CO2 yang terikat pada hemoglobin tidak bersaing dengan ikatan oksigen kerana ia terikat kepada asid amino bukannya molekul heme.
  13. Dalam sejarah, hubungan awal antara Naga dan Pallava terikat kukuh sebelum mitos kelahiran Pallava oleh Ashwatthama berakar umbi.
  14. Perkahwinan ialah hubungan terikat antara dua orang yang diiktirafkan oleh pihak berkuasa sivil dan/atau diikat oleh kepercayaan agama peserta-peserta.
  15. Beberapa pakar industri meramalkan bahawa Microsoft akan melancarkan IE9 sebagai versi luar jalur utama yang tidak terikat pada mana-mana versi Windows.
  16. Dalam masa beberapa jam, kepak itu membentuk kulit ari yang sungguh keras dan terikat rapat pada tubuh supaya pupa boleh dipegang tanpa merosakkan kepak.
  17. Hal ini boleh dibandingkan seperti seutas tali yang terikat ke seketul batu yang diputarkan di sekeliling kepala, jika tali putus batu akan tercampak jauh.
  18. Pada tahun berikutnya, Valencia kemudian kalah sekali lagi tetapi kali ini kepada kelab Jerman Bayern Munich dengan penentuan tendangan penalti selepas terikat 1-1 dalam tahun 2001.
  19. Demokrat memerlukan 51 kerusi untuk menguasai senat kerana Naib Presiden Amerika Syarikat (Republikan) akan memecahkan undi sekiranya terikat 50-50 dengan memberikan 1 undi yang memihak kepada Republikan.
  20. Pada kejohanan kali ini, Pasukan Itali memenangi Piala Dunia FIFA buat kali ke-4 selepas menumpaskan Perancis pada perlawanan akhir dengan keputusan 5-3 selepas terikat 1-1 pada 90 minit perlawanan dan masa tambahan.
  21. Bagaimanapun, Yang di-Pertuan Agong mempunyai kuasa untuk memilih siapa yang dilantik sebagai Perdana Menteri dan tidak terikat pada keputusan Perdana Menteri sekiranya tiada parti memenangi undi majoriti (Artikel 40).
  22. Imam yang terikat menjadi Imam kepada Solat Jumaat juga terikat untuk menjadi Imam kepada solat lima waktu sehari semalam; Cendekiawan Islam bersetuju bahawa Imam yang mengimamkan solat fardu lima waktu sehari semalam juga perlu mengimamkan Solat Jumaat.
  23. Ia dilihat sebagai satu kewajaran kerana pihak British telah pun menandatangani Piagam Atlantik pada 14 Ogos 1941 yang mengisytiharkan bahawa semua negara-negara dunia berhak untuk menentukan dan memerintah negara sendiri dalam erti kata lain 'Merdeka', Maka, pihak Britain terikat untuk memberikan kemerdekaan kepada Tanah Melayu.
  24. PraÅ›asti, dikarang pada 753 CE dalam eulogi dinasti dalam kepingan Kasakadi (Kasakudi), oleh Pallava Trivikrama, menjejak leluhur Pallava sejak penciptaan melalui beberapa siri leluhur mistik, dan kemudian memuji dinasti Pallava dari segi dua persamaan (“similes”) terikat bersama oleh tiga penggunaan perkataan avatara ("keturunan"), seperti di bawah:
  25. Mahathir berkata: "...mahkamah-mahkamah telah memutuskan bahawa dalam penguatkuasaan undang-undang, mereka terikat kepada tafsiran-tafsiran sendiri dan bukannya terhadap alasan-alasan yang menyebabkan Parlimen merumuskan undang-undang ini... akhir-akhir ini, badan kehakiman telah berasa wajar untuk menyentuh perkara-perkara yang dahulu dianggap sebagai hanya dalam kuasa eksekutif."
  26. Keraian-keraian seperti ini masih wujud dan boleh didapati dalam lewat musim luruh pada hari cuti Thanksgiving di Amerika Syarikat, hari cuti Yahudi Sukkot dengan umbinya sebagai keraian bulan penuh "tabernacles", banyak keraian orang Indian Amerika Utara terikat kepada musim menuai pada musim luruh di mana buah-buahan ranum dikumpul dari hutan, orang China pula ( Perayaan Bulan, dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...