Thursday 19 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "teruk"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "teruk" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Banjir ini merupakan yang paling teruk di Malaysia abad ini.
  2. Kerana peperangan inilah kewangan United Kingdom teruk terjejas.
  3. Pemerintahan British dikalahkan dengan teruk oleh tentera Jepun.
  4. Bangunan-bangunan yang mengalami kerosakan yang agak teruk termasuk:
  5. Johor merupakan negeri yang paling teruk terjejas akibat banjir ini.
  6. Banjir ini merupakan paling teruk di daerah ini sejak 15 tahun terdahulu.
  7. Jerman turut mengalami kemusnahan teruk di banyak bandar-bandar utamanya.
  8. Kemarau pada tahun 1999 telah menyebabkan kerugian teruk dalam sektor ini.
  9. Ini adalah serangan pengganas paling teruk pernah terjadi di Amerika Syarikat.
  10. Ternyata ketumbuhan ke - 11 mengalami kemusnahan agak teruk berbanding tentera Jepun.
  11. Kerosakan pada organ dalaman boleh menyebabkan luka dalaman yang teruk atau hemorrhage.
  12. Hasilnya suatu kekalahan teruk kepada Utmaniyyah, yang terpaksa berundur sehingga ke Istanbul.
  13. Tempat yang paling teruk ialah Kuching, di mana IPU hampir mencapai 300, iaitu kategori bahaya.
  14. Kira-kira 850,000 orang berpindah keluar dari Bombay, menyebabkan industri tekstil teruk terjejas.
  15. Sesetengah bangunan dan kemudahan infrakstruktur juga mengalami kerosakan yang teruk semasa peperangan.
  16. Kawasan ini telah mengalami kerosakkan yang teruk akibat tsunami yang melanda mereka pada 26 Disember 2004.
  17. Pada 2012, New York teruk dilanda Taufan Sandy, menyebabkan 53 kematian dan kerosakan harta bernilai AS$23 bilion.
  18. Hanya subset labah-labah yang terhad yang mampu mengakibatkan masalah perubatan yang teruk apabila mengigit manusia.
  19. Selepas kekalahan teruk Jerman, dan pada Perjanjian Versailles, wilayah Schleswig-Holstein dikembali semula ke Denmark.
  20. Pada 7 Ogos, 2007, banjir yang paling teruk dalam 40 tahun menyebabkan kerajaan Korea Utara meminta bantuan antarabangsa.
  21. Bahagian barat Ossetia Selatan terjejas teruk akibat gempa bumi Racha-Java 1991, membunuh 200 dan 300 buah keluarga hilang rumah.
  22. Kajian terkini menunjukkan bahawa dengan pengambilan probiotik yang teratur selesema biasa dan gejala yang teruk dapat dikurangkan.
  23. Jika Raja tidak suka akan menteri pertamanya, baginda boleh memecatnya, atau lebih teruk lagi, menjalankan hukuman mati ke atasnya.
  24. Pengeboman oleh Tentera Bersekutu juga telah menyebabkan banyak kemusnahan bandar-bandar, antara yang paling teruk adalah Sandakan.
  25. Taiwan pada asalnya adalah jajahan Jepun pada tahun 1895-1945, hasil kekalahan teruk dinasti Qing selepas Perang China-Jepun Pertama.
  26. Lebih 6,000 penduduk, termasuk di sembilan kawasan Felda Selancar, terkandas akibat dua jambatan yang rosak teruk di kawasan terbabit.
  27. Gejala batuk Coughing fits berkemungkinan diikuti dengan muntah, yang dalam kes teruk boleh menyebabkan kekurangan zat ( malnutrition ).
  28. Ajaran yang dibawa oleh baginda mendapat tentangan yang hebat dalam kalangan penduduk Makkah malahan mereka dilayan dengan teruk dan zalim.
  29. Lebih teruk lagi, mereka akan mengkaitkan segala yang berlaku sebagai nasib, kerana menganggap kehidupan adalah suatu perjudian yang besar.
  30. Ketika di sana, Brooke mengalami tercedera teruk ketika memimpin kalavari sukarelawan tempatan, dan dihantar kembali ke England untuk dirawat.
  31. Ini merupakan bencana ribut terburuk pernah dialami oleh penduduk kawasan tersebut, terutamanya SS13, SS14, SS15 dan SS17 yang teruk terjejas.
  32. Adriana Rigutti menyatakan bahawa iklim “kawasan lembah Po [adalah] kebenuaan... dengan musim sejuk yang teruk dan musim panas yang terik”.
  33. Perkembangan perlahan pada 2001 hingga 3% kerana penurunan global dan kerosakan teruk akibat Hurikan pada pertanian, perikanan, dan pelancongan.
  34. Kemerosotan populasi bison ini yang menjadi sumber utama untuk kehidupan kaum Indian dataran, menyebabkan kewujudan budaya pribumi teruk terjejas.
  35. Hubungan diplomatik dengan kebanyakan negara Barat teruk terjejas sekali ketika keganasan di Dataran Tiananmen pada tahun 1989, tetapi sejak itu kembali pulih.
  36. Ketika tercetusnya Perang Teluk, Teheran dibedil dengan peluru berpandu Iraq menyebabkan banyak infrastrukturnya rosak teruk dan ramai penduduk awamnya terkorban.
  37. Kawasan persekitaran Pangaea semakin teruk tetapi sesetengah spesies dapat hidup terutamanya haiwan yang mempunyai kekuatan dan membentuk hidupan baru Zaman Trias.
  38. Kumpulan-kumpulan politik tidak rasmi dilarang, tetapi banyak kumpulan yang muncul pada tahun 1989 untuk menangani krisis perumahan yang teruk dibenarkan berfungsi.
  39. Tentera Uthmaniyyah juga amat mahir dalam melakukan serangan dan kepungan kerana serangan seperti ini mendatangkan kesan kemusnahan yang teruk terhadap musuh mereka.
  40. dan para sekutunya mengambil tindakan hukuman seperti sekatan ekonomi yang lebih teruk ke atas negara totalitarianisme ini, mengikut kata pegawai-pegawai kementerian.
  41. Kemusnahan teruk yang dialami oleh bandar Sandakan telah menyebabkan Jesselton dipilih sebagai ibu negeri selepas era Perang Dunia Kedua dan status ini kekal ke hari ini.
  42. Dari bulan Ogos hingga Oktober, Singapura kerap mengalami jerebu kesan kebakaran hutan di negara jiran Indonesia, adakalanya cukup teruk untuk mengancam amaran kesihatan awam.
  43. Hong Kong matang menjadi sebuah pusat kewangan pada 1990an, tetapi terjejas dengan teruk oleh krisis kewangan Asia pada 1998, dan sekali lagi pada 2003 oleh letusan wabak SARS.
  44. Kota A Famosa yang rosak teruk dalam pertempuran telah diperbaiki sementara Porta de Santiago yang merupakan pintu utamanya digantikan dengan logo Syarikat Hindia Timur Belanda.
  45. Selepas empayar Mongol jatuh, persengketaan politik yang teruk menyusul dan wangsa Goryeo digantikan dengan wangsa Joseon pada tahun 1388 ekoran pemberontakan oleh Jeneral Lee Seong-gye.
  46. Bagaimanapun, United bermain agak teruk dalam perlawanan pra-musim dan tewas 3 kali dalam enam perlawanan pertama Liga Perdana Inggeris 2013-14, permulaan terburuk mereka sejak lebih dua dekad.
  47. Bermula pada tahun 1220, Parsi dicerobohi oleh tentera Mongolia di bawah pimpinan Genghis Khan, diikuti dengan Tamerlene, dimana kedua-dua pencerobohan menyebabkan kemusnahan yang teruk di Parsi.
  48. Pada abad ini, Empayar Rom Timur terus bermasalah, dan semakin bertambah teruk selepas 630-an, apabila Nabi Arab Muhammad mengasaskan Islam secara geografi, dan memulakan langkah kepada pengembangan Empayar Arab.
  49. Disebabkan kehilangan teruk di Pearl Harbor dan penjajahan lanjut Jepun di Filipina, dalam tempoh enam bulan berikut, angkatan laut Amerika Syarikat hampir gagal memainkan peranan penting dalam pentas Asia Perang Dunia II.
  50. Walau bagaimanapun, kejatuhan ke tempat ke-16 liga pada musim 1999–2000 disusuli dengan permulaan teruk pada musim berikutnya menyaksikan Machin dikeluarkan dari jawatannya dan dan diberi tugas sebagai pengarah bola sepak.
  51. Pada tahun 2008, serantaian 10 serangan terselaras oleh pengganas bersenjata dari Pakistan selama tiga hari mengakibatkan 173 kematian, 308 orang cedera, serta kemusnahan teruk pada dua mercu tanda warisan dan hotel berprestij.
  52. Perlawanan persahabatan pra musim melihat Liverpool mengalahkan Wrexham 2-0 dan Crewe Alexandra dengan 1-0, tetapi tewas kepada FC Kaiserslautern 2-3, tewas kepada Grasshopper Zurich 2-0 sebelum tewas teruk kepada FSV Mainz 5-0.
  53. Rasional bagi perjanjian tersebut adalah bagi mengelakkan kesan kemusnahan oleh serangan biologi yang berjaya yang mungkin menyebabkan jutaan, malah berbilion, kematian dan menyebabkan gangguan teruk kepada masyarakat dan ekonomi.
  54. Dalam sebuah kajian rawak uji buta ganda dua dengan pindah silang di sebuah klinik pesakit luar yang terletak di Bern, Switzerland, morfina terbukti mempunyai kesan-kesan sampingan yang lebih terukberbanding heroin pada dos analgesik yang sama.
  55. Walaupun mempunyai permulaan liga yang baik, tetapi mempunyai keputusan yang teruk menyebabkan Rodgers meninggalkan Reading pada 16 Disember, 6 bulan selepas tiba dikelab itu, meninggalkan Reading satu tempat di atas penyingkiran dalam Kejuaraan.
  56. Pada tahun 1911 insiden kebakaran Kilang Triangle Shirtwaist, bencana perindustrian paling teruk pernah dialami kota ini, meragut nyawa 146 pekerja dan mencetuskan perkembangan penting dalam piawaian keselamatan, kod bangunan, dan peningkatan dalam jabatan bomba kota.
  57. Jumlah penduduk orang asli Australia, yang dianggarkan di sekitar 350,000 orang pada masa penempatan Eropah, merosot dengan teruk selama 150 tahun menyusul penempatan, diakibatkan sebahagian besar oleh penyakit berjangkit bersama-sama dengan penempatan semula terpaksa dan perpecahan kebudayaan.
  58. Sungguhpun ia bukanlah perang kuman, yang membawa erti penyebaran kuman secara sengaja terhadap musuh, penyebaran penyakit berjangkit secara tidak sengaja yang menyeberangi lautan Atlantik semasa dunia era penjelajahan Eropah mengakibatkan kerosakan teruk kepada penduduk pribumi Amerika Utara dan Selatan.
  59. Selepas terselamat dalam musim pertama Divisyen Kedua, Bournemouth membuat cabaran yang serius untuk kenaikan pangkat ke liga utam pada musim 1988–89; mereka gagal selepas aksi teruk pada lewat musim tetapi berjaya menduduki tempat ke-12 dan kekal sebagai tempat tertinggi yang pernah dicatat mereka dalam Football League sehingga musim 2013-14.
  60. Tayar beralur ini juga ada kesan sampingan negatif iaitu mula-mulanya dibentuk daripada bahan kompaun yang lebih keras bagi memegang blok-blok pijakan alur, mengakibatkan kemalangan teruk jika berlakunya kegagalan cengkaman aerodinamik, seperti kegagaan sayap belakang, kerana bahan kompaun yang keras itu tidak boleh mencengkam trek dengan sebaiknya.
  61. Ia telah cuba menanggotai PBB dari masa ke semasa akan tetapi gagal setiap kali mencuba kerana penuntutan kerajaan Republik Rakyat keatas Taiwan, pengiktirafan kerajaan Republik di Taiwan oleh kerajaan dunia yang lain terjejas teruk disebabkan Dasar Satu China yang dipromosi oleh kerajaan Republik Rakyat di tanah besar China disamping tekanan ekonomi dan diplomatik negara itu.
  62. Beberapa jam sebelum penangkapan-penangkapan pada 9 Ogos, John Reid, Menteri Dalam Negeri, menyampaikan sebuah ucapan utama kepada Demos, sekumpulan pemikir UK, yang membayang-bayangkan terhadap satu pusingan penggubalan baru undang-undang anti-terorisme dan mendakwa bahawa negara mereka telah menghadapi "tempoh yang mungkin paling kekal terhadap ancaman yang paling teruk sejak keakhiran Perang Dunia II".
  63. Setelah gagal berunding di bawah bendera putih untuk membenarkan mereka yang tercedera untul lalu, pemerintah pasukan memutuskan bahawa pihak Jepun akan mematuhi Perjanjian Geneva mengenai tawanan perang dan memerintahkan kesemua mereka yang sihat dan mampu diperintahkan untuk berpecah ke dalam hutan, satu-satunya jalan bagi mereka kembali menyertai barisan pihak Berikat; tetapi bagi sekitar 110 tentera Australia dan 40 tentera India yang cedera terlalu teruk untuk melarikan diri, pilihan mereka yang ada hanyalah untuk menyerah diri.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...