Wednesday 3 February 2016

Contoh Ayat Perkataan "kebal"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "kebal" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Cuma gas adi sahaja yang kebal dari pengoksidaan.
  2. Sesiapa yang memakainya menjadi kebal dan boleh terbang.
  3. Demokrat yakin kerusi Santorum adalah tidak kebal dan boleh dirampas kali ini.
  4. lima kereta kebal Jepun tiba, berhenti di jalan dan menembak tempat berlindung.
  5. Tentera British tidak mempunyai kereta kebal dan kekurangan pesawat udara tempur.
  6. Ada mitos yang popular bahawa yu kebal terhadap penyakit dan barah; namun hal ini tidak benar.
  7. Prototaip kereta kebal pertama diuji bagi tentera British untuk kali pertama pada 6 September 1915.
  8. Kereta kebal pertama digunakan dalam pertempuran di dalam Pertempuran Somme pada 15 September 1916.
  9. Pingat-pingat ini dipindahkan untuk disimpan ke bilik kebal Menara London vaults pada 2 Julai 2012.
  10. Lagenda menceritakan bahawa setelah disiapkan, kereta kebal itu dihantar ke Perancis tong kayu besar.
  11. Anderson meminta bantuan artileri dan berjaya memusnahkan sekurang-kurangnya 10 buah kereta kebal Jepun.
  12. Antara dua perang dunia, konsep kereta kebal diterima, dan beberapa negara mereka dan membina kereta kebal.
  13. Pihak Berikat tidak juga mempunyai kereta kebal dan hakikat ini meletakkan mereka dalam kedudukan yang lemah.
  14. Bagaimanapun, konsepnya dianggap bagus dan reka bentuk kereta kebal pihak bersekutu diperelok semasa perperangan.
  15. Penggunaan kereta kebal secara besar-besaran dalam pertempuran berlaku dalam Pertempuran Cambrai pada 21 November 1917.
  16. Pasukan kereta kebal Rusia adalah yang terbesar di dunia, manakala tentera laut dan udaranya adalah antara yang tergagah.
  17. Rantai kereta kebal membolehkannya melintasi sebarang jenis permukaan bumi, hatta jalan kasar dengan kelajuan menakjubkan.
  18. Kereta kebal jarang beroperasi sendirian, terorganisasi dalam unit berperisai, selalunya dalam pasukan bersenjata gabungan.
  19. Ada 4 kiyai di sekitar Kampung Baru mengedarkan air jampi dan tangkal penebat, iaitu ilmu kebal dengan harga yang agak mahal.
  20. Tentera Jepun turut menggunakan infantri berbasikal dan kereta kebal ringan, yang membenarkan pergerakan pantas melalui hutan.
  21. Penduduk-penduduk yang tinggal membina dan mengendalikan pertahanan anti kereta kebal ketika bandar raya itu dibedil dari udara.
  22. Kereta kebal dengan perkakasan apungan ditunda merentasi selat Teberau dan meju dengan pantas keselatan, sepanjang Jalan Woodlands.
  23. Kolonel Harrison, pegawai tentera British yang tiba di ladang Cluny selepas kereta kebal Jepun beredar menggambarkan keadaan sebagai:
  24. Walaupun kereta kebal pada akhirnya menjadikan perperangan parit Perang Dunia I lapuk, ia bukannya faktor penentu dalam perperangan itu.
  25. Apakah bangunan tinggi seperti Menara Petronas,Menara Telekom,Tabung Haji,Dayabumi,Komtar,Maybank dan lain-lain kebal gegaran 9.0 skala Richter.
  26. Untuk mengekalkan rahsia dan tidak menimbulkan tarikan kepada tong dan kereta kebal itu sendiri dilabel dengan tempat tujuan di Petrograd, Russia.
  27. Kemajuan teknologi seperti pengenalan kereta kebal di medan tempur dan penggunaan pesawat udara sebagai senjata perang mengubah corak peperangan medan.
  28. Pelbagai saiz kereta kebal dipertimbangkan, dan usaha pembangunan yang banyak dilakukan bagi kereta kebal ringan yang boleh digunakan melawan infantri.
  29. Pertempurtan ini terkenal kerana kejutan sepenuhnya oleh sejumlah kecil tentera pejalan kaki dan kereta kebal tentera Jepun‎ terhadap tentera British.
  30. Kereta kebal seperti "MBT" (Kereta Kebal Utama) dibezakan dengan kereta perisai seperti AFV (Kenderaan Tempur Infantri) melalui persenjataan dan perisainya.
  31. Kelangsungan kereta kebal untuk terus beroperasi ditentukan oleh ketebalan perisainya, di samping daya gerak dan kepantasan memusnah musuh oleh persenjataannya.
  32. Kereta kebal Jepun tersebut memeranjatkan tiga batalion Brigade ke 12 - dua Gurkha dan satu Regiment Punjab 5/14 - berbaris sepanjang jalan dan menembak mereka.
  33. Pasukan Jepun menyerang kedudukan yang dipertahankan oleh Divisyen ke-11 India dengan pantas dan secara mengejut, dengan dibantu oleh kereta kebal dan pesawat pengebom.
  34. Kereta kebal yang berikutnya lebih tahan, mempunyai enjin lebih berkuasa, mampu menahan peluru penembus perisai Jerman dan dengan bentuk rhomboid mampu mengatasi halangan besar.
  35. Payne merakamkan bahawa seorang pegawai Jepun, Leftenan Watanabe, melompat keluar daripada kereta kebal dan menghunus pedang lalu memotong fius bagi peletup pemusnah di jambatan.
  36. Tentera Jepun juga menggunakan infantri berbasikal dan kereta kebal ringan, yang mengupayakan mereka bergerak pantas merentasi bumi yang diselubungi hutan hujan tropika yang tebal.
  37. Dengan kepincangan ini, Murray-Lyon berhadapan dengan serangan oleh 3 Divisyen askar Jepun yang cukup kelengkapan dan cukup terlatih dan dibantu oleh kereta kebal dan pesawat udara.
  38. Anderson memutuskan untuk menyerang pada waktu senja, tetapi dalam masa yang sama perlu menangani ancaman serangan oleh kereta kebal Jepun dari arah belakang perimeter pertahanannya.
  39. Keputusan awal dengan kereta kebal adalah rendah, dengan kereta kebal terbukti tidak boleh diharap, berkuasa rendah, perisai lemah dan tidak berupaya bergerak dalam mukabumi medan perang.
  40. Sebenarnya kereta kebal tidak pernah dihantar dalam tong kayu:: tulisan dalam bahasa Russia ditulis pada badan untuk penganggangkutan mereka dari kilang ke pusat latihan pertama di Thetford.
  41. Serentak dengan pergerakan masuk Krohcol ke wilayah Thailand, satu pasukan lain askar mekanis masuk ke wilayah Thailand dan bertahan di Sadao tetapi diserang oleh pasukan kereta kebal Jepun.
  42. Seorang sub-leftenan kemudiannya melapurkan bahawa mereka sedang bersarapan di bawah pokok Getah 200 ela dari jalan apabila seseorang tiba dan memberitahu bahawa kereta kebal Jepun sedang mara.
  43. Bagaimanapun, dengan pertempuran kereta kebal melawan kereta kebal merupakan matlamat utama, ia menjadi jelas bahasa kereta kebal masa hadapan perlu dilengkapi dengan perisai berat dan membawa meriam besar.
  44. Kereta kebal merupakan kenderaan tempur berperisai berantai yang direka untuk memusnahkan musuh yang kelihatan melalui tembakan langsung dari meriam bergaris pusat besar dan tembakan sokongan dari mesingan.
  45. Pihak Jepun juga menggunakan infantri berbasikal dan kereta kebal ringan, yang membenarkan pergerakan pantas pasukan mereka melalui darat dan melalui muka bumi yang diselitupi hutan hujan tropika yang tebal.
  46. Berikutan Pertempuran Jitra pasukan Jepun, dengan dibantu kereta kebal yang bergerak dari selatan Thailand pada 11 Disember, terus mara ke arah selatan, mengalahkan anggota tentera dan kedudukan pertahanan British.
  47. Pertempuran ini bermula dengan kepantasan tentera Jepun mengatasi pertahanan di Trolak, lima batu di utara Slim River, yang menonjolkan kecermelangan penggunaan kereta kebal Jepun di Malaysia semasa Perang Dunia II.
  48. Sejumlah sedosen kereta kebal Jepun dan sepasukan 100 orang tentera dalam lori kemudiannya menyerbu ke arah jambatan Slim River bagi merampas jambatan tersebut sebelum ia dimusnahkan oleh tentera British yang sedang brundur.
  49. Tanpa sokongan yang baik, biarpun mempunyai ketebalan perisai dan daya gerak, ia mudah dimusnahkan dengan meriam anti-kereta kebal khas, kereta kebal lain, roket anti-kereta kebal, periuk api anti-kereta kebal, infantri dan pesawat khas anti-kereta kebal.
  50. Sementara itu di pihak Jepun, Mejar Jeneral Saburo Kawamura, pemerintah Briged ke - 9 mengarahkan pasukan pimpinan Kolonel Saeki diberi tambahan kereta kebal dan jurutera bagi membolehkan pasukan Jepun menawan jambatan Jitra sebelum British meletupkannya.
  51. Kekalahan tentera British dan India ini di Jitra oleh tentera Jepun, yang disokong dengan kereta kebal bergerak keselatan dari Siam pada 11 Disember 1941 dan kemaraan pantas pihak Jepun melalui darat dari beachhead Kota Bharu disebelah pantai barat daya Tanah Melayu mengatasi sistem pertahanan British di utara.
  52. Kereta kebal direka dan digunakan pertama-kalinya oleh British dalam Perang Dunia I untuk memecahkan kebuntuan peperangan kubu parit, dan mereka terlibat secara beransur-ansur untuk menjalankan tugas asal pasukan berkuda di medan perang: dengan sama ada serangan posisi rusuk dengan pergerakan pantas atau menembusi pertahanan dengan pemusatan yang besar.
  53. Sebaik sahaja Perang Dunia II meletus, Britain, Timur Tengah dan Soviet Union dianggap lebih penting dalam pembahagian sumber tenaga manusia dan peralatan, sehinggakan angkatan tentera udara Tanah Melayu yang dirancang antara 300 hingga 500 kapal terbang tidak pernah tercapai dan bilamana tentera Jepun menjajah dengan dua ratus kereta kebal tentera British di Tanah Melayu tidak mempunyai walau satu kereta kebal pun.
  54. Komandar armada , Laksamana Sir Tom Philips, mengibarkan benderanya di Prince of Wales, mengetahui bahawa pasukan British tidak dapat menjamin perlindungan udara bagi pasukannya, tetapi memilih untuk terus juga kerana dia memikirkan bahawa pasukan Jepun tidak dapat beroperasi sebegitu jauh dari daratan, dan dia turut merasakan bahawa kapalnya agak kebal dari kerosakan maut melalui serangan udara, kerana sehingga itu, tiada kapal utama di laut telah ditenggelamkan melalui serangan udara.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...