Saturday 6 February 2016

Contoh Ayat Perkataan "kubu"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "kubu" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Pada 1882, al Rayyan telah membina kubu Al Wajbah, di barat daya Doha.
  2. Anfield mempunyai reputasi sebagai sebuah kubu dan dikenali sebagai 'Fortress Anfield'.
  3. Tentera tersebut telah memasang periuk api dan kawat duri serta membina beberapa kubu kecil.
  4. Harald kemudian membina enam kubu di seluruh Denmark yang dipanggil Trelleborg dan Danevirke.
  5. Penduduk Israel di Dafed, Nahariya dan Hatzor, Israel terpaksa berlindung di kubu bawah tanah.
  6. A Famosa merupakan nama kubu yang dibina oleh orang Portugis selepas menakluk Melaka pada 1511.
  7. Pantai tersebut menjadi sebuah kubu lanon (sila lihat Negara-negara Barbary) pada akhir abad ke-16.
  8. Di sepanjang garis pantai Ghana didirikan 30 buah kubu dan kastil oleh saudagar Belanda, British dan Denmark.
  9. Mereka turut disertai pihak Belanda pada tahun 1598, di mana Belanda mendirikan kubu di Komenda dan Kormantsi.
  10. Bagaimanapun, sebaik sahaja kubu kecil dimusnahkan, pasukan ini dapat bergerak ke hadapan dan membolosi kedudukan Dogra.
  11. Di Terengganu, partinya menewaskan PAS yang merupakan kerajaan negeri itu serta hampir-hampir menawan kubu PAS di Kelantan.
  12. Pada 1776, orang-orang Sepanyol menduduki hujung semenanjung San Francisco, dan mendirikan sebuah kubu dan misi di Golden Gate.
  13. Sekitar 260 M, mereka memecahkan Limes dan kubu sempadan di Sungai Danube untuk mencereboh ke dalam kawasan di bawah kawalan Rom.
  14. Kawasan bandar bersejarah yang terletak berhampiran dengan pantai, termasuk Bukit St Paul dengan runtuhan kubu Portugis, A Famosa.
  15. Penetapan di tempat yang kedua di Kota Burok juga gagal kerana kubu pertahanan yang mereka cuba mendirikan runtuh dengan serta merta.
  16. Sultan-sultan Gerad dan Bari telah membina istana, istana kota dan kubu dan mempunyai hubungan rapat dengan banyak empayar di Timur Dekat.
  17. Muar di era Portugis juga menempatkan sebuah kubu iaitu ‘Fortaleza de Muar’ bagi mempertahankan koloni Portugis daripada serangan Belanda dan Aceh.
  18. Pihak British ditumpaskan dalam masa enam hari, lalu menyerahkan kubu yang kononnya tidak tertawan kepada Jeneral Tomoyuki Yamashita pada 15 Februari 1942.
  19. Selepas itu, baginda memilih Kota Buruk untuk dijadikan kawasan pentadbirannya, namun gagal kerana kubu pertahanan yang cuba baginda dirikan runtuh serta-merta.
  20. Jen Percival yang menafikan permintaan Simson, dengan alasan pembinaan kubu seperti yang dicadangkan adalah tidak baik untuk moral orang awam dan anggota tentera.
  21. Pertempuran Singapura merupakan pertempuran yang berlaku di kancah Asia Tenggara dalam Perang Dunia II apabila Jepun menjajah kubu kuat Pihak Berikat di Singapura.
  22. Serangan tentera Montenegro keatas kubu pertahanan Utmaniyyah di bandar Skutari memaksa empayar berkenaan menyediakan satu angkatan tentera di Macedonia berhampiran.
  23. Torpedo ialah senjata yang boleh dilancarkan dari kapal selam, kapal, helikopter, pesawat sayap tetap, periuk api tentera laut tidak dianggotai, ataupun kubu tentera laut.
  24. Semasa darurat, pangkalan udara Butterworth digunakan oleh 33 Skuadron RAF untuk menjalankan misi pengeboman dan serangan roket ke atas kubu dan kedudukan pengganas komunis.
  25. Raja Christian menggunakan duit dari pampasan perang itu untuk membaik pulih kota dan kubu dan yang paling penting, Glxckstadt, Christiania , Christianshavn dan Christianstad.
  26. Nama bandar ini dalam bahasa Hungary , Serbia, Croatia dan Bosnia (Beč) dan juga Turki Uthmaniyyah (Bex) kelihatan berbeza, [ia mungkin merujuk kepada kubu Avar di sekitar kawasan itu .
  27. Sekiranya dipertahankan dengan kuat, ia mampu menjadi kubu kuat dalam pertahanan pertahanan Malaya, tetapi tidak Belanda maupun British mempunyai sumber yang mencukupi bagi mempertahankannya.
  28. Tidak sehingga tentera Jepun memusatkan serangan mereka terhadap dua buah kubu kecil dan parit pertahanan sokongan yang menguasai kawasan pendaratan, barulah mereka menguasai tempat mendarat.
  29. Walaubagaimanpun, mereka gagal mepertahankan jawatan Gabenor Missouri dan majoriti di Dewan Perwakilan Negeri Georgia—merupakan dewan perwakilan yang menjadi kubu kuat Demokratik selama ini.
  30. Dianggap secara meluas sebagai kubu kota ekonomi moden China, bandar raya ini juga bertindak sebagai salah satu pusat kebudayaan, perdagangan, kewangan, perindustrian, dan komunikasi yang terpenting di China.
  31. Mereka berharap serangan ini mengejutkan pihak polis tetapi kini berhadapan dengan tentangan hebat anggota-anggota polis tersebut, terutamanya daripada dua kedudukan Bren Gun yang terletak di dalamkubu di bawah bilik Kawalan.
  32. Sebaik sahaja mereka menawan Melaka, Portugis menggunakan buruh paksa untuk membina kubu sementara bagi menangkis serangan orang-orang Melayu, sementara mereka membina kubu utama yang digelar "A Famosa", atau secara rasminya Kubu Melaka .
  33. Pusat bandar lama iaitu di sepanjang Jalan Mahkota dan Jalan Besar masih menempatkan binaan-binaan era sebelum Perang Dunia Kedua, sementara kubu kecil yang dibina dalam menghadapi ancaman Jepun boleh dilihat di beberapa lokasi di sekitar Kuantan.
  34. Diasingkan dari bandar, di tepi barat sungai Tiber, daerah itu merupakan bonjolan bandar yang terpelihara oleh diikutsertakan dalam dinding-dinding Leo IV, dan kemudian dikembangkan oleh dinding-dinding kubu ketika Paulus III / Pius IV / Urban VIII.
  35. Pada 1738, Nader Shah dan angkatan beliau menawan Kandahar, kubu Hotak terakhir, dari Shah Hussain Hotak, di mana titik yang dipenjarakan dari seorang berusia 16 tahun iaitu Ahmad Shah Durrani telah dibebaskan dan dibuat sebagai komander sebuah rejimen Afghan.
  36. Formasi yang dipertanggungjawabkan untuk operasi ini, Divisyen Infantri Ke-11, yang bersiap sedia menjalankan operasi serangan, terpaksa menjalankan operasi pertahanan dan membuat persiapan pertahanan seperti memasang periuk api, dawai berduri, membina kubu mesingan dan persiapan lain.
  37. Di Aceh, Empayar Uthmaniyyah membina kubu dan mempertahankannya menggunakan meriam, selain itu Sultan Aceh,Sultan Alauddin Riayat Shah Al Qahar telah memimpin sebuah armada perang dibantu oleh tentera turki Uthmaniyyah dengan meriam-meriam besar dari Istanbul menggempur Portugis di Melaka.
  38. Beliau menyatakan bahawa penyelenggaraan dan pertahanan kubu tersebut hendaklah dikecilkan dan memberikan dua sebab utama, iaitu hasil yang diperolehi oleh Melaka tidak mampu membantu membiayai kos penempatan tentera 'sepoy' dan pengecilan itu akan dapat membantu memajukan Pulau Pinang dengan memindahkan penduduk Melaka ke Pulau Pinang.
  39. Kereta kebal direka dan digunakan pertama-kalinya oleh British dalam Perang Dunia I untuk memecahkan kebuntuan peperangan kubu parit, dan mereka terlibat secara beransur-ansur untuk menjalankan tugas asal pasukan berkuda di medan perang: dengan sama ada serangan posisi rusuk dengan pergerakan pantas atau menembusi pertahanan dengan pemusatan yang besar.

1 comment:

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...