Saturday 6 February 2016

Contoh Ayat Perkataan "luaran"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "luaran" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. (Zon 1 - CBD dan sekitar, Zon 2 dan Zon 3 di kawasan luaran metropolitan
  2. Sistem Suria luaran adalah melebihi asteroid, termasuk empat gergasi gas.
  3. Organisasi luaran dan dalaman negara ini juga dikawal ideologi-ideologi ini.
  4. Rantau luaran dari Sistem Suria merupakan rumah kepada gergasi gas dan bulan besar mereka.
  5. Gen yang tidak penetran sepenuhnya tidak diekspreskan tanpa kehadiran faktor luaran tertentu.
  6. Contoh cara luaran iaitu membakar diri sendiri atau cara dalaman dengan menyuntik racun ke dalam badan sendiri.
  7. Ini termasuk aspek-aspek rupa luaran dan juga bentuk dan struktur anggota-anggota dalaman seperti tulang dan organ.
  8. Kesemua ahli filum Proteobacteria adalah Gram-negatif, dan mempunyai membran sel luaran yang terdiri dari lipopolisakarida.
  9. Megasphaera, Pectinatus, Selenomonas, dan Zymophilus pula, mempunyai membran luaran palsu yang telap yang juga menyebabkan ia Gram-negatif.
  10. Malangnya, sejak akhir 1980-an negara ini telah menimbun hutang luaran yang tinggi, inflasi sehingga 200% sebulan, dan pengeluaran yang merudum.
  11. Pertumbuhan cepat berlaku dan ciri-ciri luaran utama embrio mula terbentuk, dalam proses pembezaan yang menghasilkan sel-sel yang pelbagai jenis .
  12. Walaupun pada mulanya agak anjal dan rapuh, tetapi ketika pupa memecah keluar dari kulit ari larva, kepak-kepak itu melekat rapat pada kulit ari luaran pupa .
  13. Tentera Laut AS, membuat awam pada tarikh 28 Mac, menyimpulkan bahawa majalah serbuk kapal itu dihidupkan ketika sebuah letupan luaran berangkat di bawah perut kapal.
  14. Media luaran lain termasuk papan tanda terbang , kapal udara, dan penulisan di langit seperti Ucapan umum dan perhimpunan diatur juga boleh dianggap sebagai media massa.
  15. Pada tahun-tahun kebelakangan ini, terdapat tindak balas yang hebat terhadap kesan persekitaran luaran bagi pertanian konvensional yang telah melahirkan gerakan organik.
  16. Maklumat genetik perlu berinteraksi bersama faktor luaran yang lain seperti permakanan dan persekitaran untuk menentukan faktor fizikal dan perlakuan organisma secara keseluruhan.
  17. Media luaran merupakan satu bentuk media massa yang terdiri dari papan iklan, tanda atau kenyataan yang diletakkan di luar dan di dalam bangunan perdagangan, stadium sukan, kedai dan bas.
  18. Istilah kemerdekaan digunakan untuk membezakan dengan penaklukan yang merujuk kepada sesuatu kawasan sebagai "wilayah" yang dikawal oleh sebuah kerajaan luaran dari segi politik dan tentera.
  19. Contohnya, semua serangga adalah bersaudara kerana berkongsi struktur badan yang serupa, iaitu ada enam batang kaki, badan luaran yang keras , mata yang berbilang-bilang kebuk, dan sebagainya.
  20. Namun begitu, catatan kronologi luaran dan bukti lingustik dalaman menunjukkan bahawa karya-karya paling lama yang masih wujud barangkali disusun lebih kurang antara abad ke-2 SM dan abad ke-10 Masihi.
  21. Cakera kepak berkembang seiringan dengan trakea yang terletak di sepanjang tapak kepak, dan dikelilingi oleh membran peripodial yang nipis dan berpaut pada epidermis luaran larva dengan duktus yang halus.
  22. Negara adalah satu komuniti politik tersusun yang menakluki sesuatu kawasan dan mempunyai kedaulatan luaran dan dalaman yang boleh menguatkuasakan monopoli terhadap penggunaan kekerasan yang difikirkan wajar.
  23. Human papillomavirus jrisiko tinggi ini menyebabkan pertumbuhan pada pangkal rahim yang biasanya rata dan hampir tidak kelihatan, berbanding ketuat luaran yang disebabkan oleh jenis risiko rendah HPV–6 dan HPV–11.
  24. Sistem ini mewujudkan beberapa institusi-institusi feudal yang meregulasi konflik dalam dan memberikan Eropah Barat keupayaan untuk menahan tekanan luaran meskipun tiada keadaan kesatuan sebagaimana negara yang moden.
  25. Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, terdapat tindak balas yang hebat terhadap kesan persekitaran luaran yang diakibatkan oleh pertanian aliran utama, khususnya pencemaran air, yang membawa kepada pembentukan gerakan organik.
  26. Banyak saluran media massa lain mempunyai kehadiran di web, seperti mempunyai iklan TV yang mempunyai pautan pada tapak web, atau menyebarkan QR Code pada cetakan atau media luaran bagi mengarah pengguna mobil pada laman web.
  27. Tetapi, Thailand, Indonesia dan Korea Selatan mempunyai "current account deficit" dan pemulihan kecepatan pertukaran ditambat menggalakkan pinjaman luaran dan menyebabkan keketerbukaan yang berlebihan daripada risiko pertukaran mata wang asing dalam sektor kewangan dan perusahaan.
  28. Menjelang akhir setiap instar, larva menjalani proses yang dipanggil apolisis, yang mana kulit ari, iaitu lapisan luaran keras yang diperbuat daripada campuran kitin dan protein-protein khusus, dikeluarkan dari epidermis yang lembut di bawahnya, maka epidermis membentuk kulit ari yang baru di bawah.
  29. Berpunca dari jarak lebih jauh mereka dari Matahari, objek pepejal dalam Sistem Suria luaran mengandungi nisbah lebih tinggi dari pemeruap seperti air, amonia dan metana, berbanding kependudukan batuan dari Sistem Suria dalaman, sepertimana suhu yang lebih sejuk membenarkan sebatian ini untuk kekal pejal.
  30. Lipopolisakarida , juga dikenali sebagai lipoglikan, adalah suatu molekul besar yang mengandungi satu lipid dan satu polisakarida yang diikat oleh suatu ikatan kovalen; mereka dijumpai di dalam membranluaran bakteria gram-negatif , bertindak sebagai satu endotoksindan mencungkil gerakbalas imun di dalam haiwan.
  31. Dalam masa yang sama, adalah jelas kepada ahli alkimia bahawa sesuatu yang terlibat dalam proses kimia disimpan, meskipun dalam perubahan yang amat ketara dari segi fizikal dan rupa; adalah, bahan itu mengandungi "prinsip" yang mungkin disembunyikan dalam bentuk luaran dan didedahkan menggunakan manipulasi yang betul.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...