Wednesday 3 February 2016

Contoh Ayat Perkataan "jelas"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "jelas" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Semua ini dapat dilihat dengan jelas sebagai misal pengaruh bahasa;
  2. Perkara tersebut jelas syirik serta bercanggah dengan ajaran Islam.
  3. Ampaian albumen boleh dilihat dengan jelas dalam tabung uji Q dan R.
  4. Apabila telah jelas bahawa tentera Jepun mula mendarat, Skuadron Hudsons No.
  5. Sejarah Tawau tidak diketahui dengan jelas terutamanya sebelum tahun 1890-an.
  6. Permainan pula tidak mempunyai tujuan yang jelas tetapi boleh berubah kepada sukan.
  7. Walau bagaimanapun ia jelas bahawa konsep ini mempunyai masalahnya yang tersendiri.
  8. Penggunaan dua istilah ini selalu bertindih dan konsep ini jelas berhubungkait rapat.
  9. Penyakit batuk kokol kurang jelas pada orang dewasa dan kebanyakan kes tidak dikesan.
  10. Kesannya amat buruk jika penerimanya tidak memahami secara jelas cara memuja (menjamu).
  11. Sebagai kebudayaan yang berasaskan pengairan ia merupakan contoh jelas empayar hidrolik.
  12. Turus berkenaan mengalir ke arah Lautan Pasifik dan memang jelas pada foto-foto satelit.
  13. Sejarah Melayu dengan jelas menyebut terdapatnya komuniti Cham di Melaka sekitar tahun 1400.
  14. Ini merupakan isyarat yang amat jelas kepada kedua-dua laksamana bahawa perang akan meletus.
  15. Pandangan ke atas, terdapat pembentukan awan yang dapat dilihat jelas pada saat-ketika dakian.
  16. Tidaklah jelas daripada siaran-siaran akhbar tentang bila serangan-serangan itu akan dilancarkan.
  17. Dan yang jelas lagi tidak ada dalil al-Quran serta al-hadis mengatakan bahawa suara wanita itu aurat.
  18. Kordata yang jelas dapat dikenal pasti adalah ikan mudah - atau spesimen seperti lancelet dari Kambrian.
  19. British dan Siam jelas mementingkan status dan keuntungan masing-masing dalam mewujudkan perjanjian ini.
  20. Kromosom biasanya diwarnakan dengan pewarna Giemsa supaya boleh dilihat dengan jelas di bawah mikroskop.
  21. Dalam kitab suci agama Buddha, pelacuran jelas jelas dilarang kerana tidak sesuai dengan keinginan Buddha.
  22. Tidak jelas samaada ini merujuk kepada pengiraan mengikut sonografi atau daripada kitar haid yang terakhir.
  23. Dalam keadaan cecair, suatu permukaan jelas logam itu kelihatan agak kehijauan, dan begitu juga dengan emas.
  24. Cubaan itu tidak berjaya, kerana seawal Nihonshoki, sebahagian dari mitos jelas diserap daripada doktrin Cina.
  25. Ia jelas bahawa kami telah gagal untuk mendatangkan Angin Tuhan "Divine Wind" untuk mematahkan penjajah asing.
  26. EuroMayDay bertujuan untuk mencipta satu penentang yang jelas terhadap ketidaktentuan pekerjaan dan kehidupan.
  27. Yang jelas sebuah perkampungan bernama Kampung Kluang telah wujud sebelum tahun 1910 berdekatan bandar Kluang ini.
  28. Cxnovas berpendapat Sepanyol adalah jelas berbeza dengan empayar-empayar pesaing lain seperti Britain dan Perancis.
  29. Ia jelas bahawa ia akan tenggelam, dan tenggelam dengan pantasnya, menyebabkan Tennant memerintah meninggalkan kapal.
  30. Keadaan ini jelas dilihat mulai tahun 1820-an, apabila orang Cina mula melibatkan diri dalam perlombongan bijih timah.
  31. Nondisjunctions meningkat dengan usia ibu, seperti bagi sindrom Down, tetapi kesannya tidak jelas bagi sindrom Turner.
  32. Blu-ray dicipta sejajar dengan pengenalan HDTV , yang berkeupayaan memancarkan mutu siaran lebih jelas serta interaktif.
  33. Terdapat juga sebuah bangunan yang tinggi iaitu To Pek Kong yang terletak di perairan Sibu yang jelas kelihatan dari jauh.
  34. Kebolehan Mandela dalam mencapai objektifnya jelas terbukti kerana selepas 1994 negara ini telah bebas dari keganasan politik.
  35. Semasa pertengahan Zaman Trias, bentuk muka bumi moden beransur-ansur kelihatan jelas menunjukkan perpecahan superbenua Pangaea.
  36. Pembuktian Andrew Wiles ke atas teorem terakhir Fermat yang sangat terkenal itu adalah contoh jelas tentang kuasa pendekatan ini.
  37. Orang-orang Jepun merasa terancam dengan kebudayaan Cina yang jelas maju dan berharap untuk menghasilkan hasil kerja yang setanding.
  38. Walaupun usaha tidak mendatangkan buah namun jelas keberanian dan pengorbanan pada tanahair tetap bersemarak di kalbu setiap pejuang.
  39. Banyak hak asasi manusia yang diakui dengan jelas sekali, dan langkah-langkah diambil untuk meningkatkan kestabilan kerajaan terpilih.
  40. Namun yang jelas mazhab Shafie yang menjadi ikutan majoriti umat Islam di negara Asia tidak meletakkan bahawa suara wanita adalah aurat.
  41. Aksiom-aksiom Euclid nampak seperti sangat jelas sehinggakan apa-apa teorem lain yang dibuktikan daripadanya dianggap benar secara mutlak.
  42. Sejarah hubungan muktamad dengan tanah mungkin tidak jelas kerana melioidosis mampu pendam selama bertahun-tahun sebelum menonjolkan diri.
  43. Walau bagaimanpun paling jelas menunjukkan lelaki yang berakal sahaja boleh menjadi Imam kepada golongan lelaki, wanita dan kanak-kanak lain.
  44. Dalam Islam, mereka yang mengaku kekal dalam Islam tetapi melakukan perkara yang jelas bertentangan dengan ajaran Islam, dianggap sebagai musyrik.
  45. Jadual Kesembilan jelas menyenaraikan hal-hal berikut yang boleh digubal oleh undang-undang negeri: pegangan tanah, agama Islam dan kerajaan tempatan.
  46. Namun, jika dibezakan daripada segi sejarah, budaya, perlakuan tata bahasa masing-masing, dll dengan bahasa Malaysia jelas adalah perbezaan yang ketara.
  47. Asal mereka tidak jelas dalam cerita rakyat, dengan pelbagai kelakuan, dan bentuk syaitan, atau spesies yang bebas sepenuhnya dari manusia atau malaikat.
  48. Penaakulan ini boleh dipanggil 'hujah kemungkinan' dan bukannya satu bukti; dalam kes konjektur Collatz, ia jelas betapa jauh konsepnya dari bukti tulen.
  49. Perhentian Bas Kuala Klawang telah dinaiktaraf pada tahun 2005 dengan membawa konsep minang yang mana konsep ini jelas terlihat pada rekabentuk bumbungnya.
  50. Pasukan meriam British mula membedil sepanjang kawasan persisiran pantai dan laut sewaktu telah jelas bahawa tentera Jepun sudah memulakan pendaratan mereka.
  51. Keperluan untuk satu badan untuk memantau permainan sedunia ini menjadi jelas pada permulaan abad ke-20 dengan populariti antarabangsa yang semakin meningkat.
  52. Perarakan sekitar bandar juga satu kebiasaan Vaisakhi merupakan hari kelahiran Khalsa dan para penganut Sikh diberi identiti yang jelas tatalaku untuk diikuti.
  53. Resolusi berkenaan meskipun menyatakan secara jelas bahawa puak Lubnan yang menentukan bila dan jika mereka perlukan bantuan dalam perlaksanaan tugas berkenaan.
  54. Di dalam riwayat beliau, Hikayat Abdullah, beliau berjaya memberi gambaran yang jelas mengenai pandangan orang Melayu terhadap kedatangan British ke tanah Melayu.
  55. Tidak banyak kaedah jelas penyelesaian persamaan pembezaan lelurus; orang-orang yang dikenali biasanya bergantung kepada persamaan yang mempunyai tertentu simetri.
  56. Hal ini jelas menunjukkan bahawa reformasi dan perubahan tidak cukup untuk membuat perbezaan dan tidak cukup untuk menghalang pembubaran Empayar Turki Uthmaniyyah.
  57. Lebuh-lebuh raya itu diturap dengan simen halus yang dapat juga dilihat dengan jelas dari udara di antara hutan-hutan hujan dara tropika yang meluas di Mesoamerika.
  58. Tiga kumpulan haiwan mempunyai otak yang jelas rumit: arthropod , cephalopod (sotong kurita, squid, dan mollusk seumpamanya), dan kraniata (vertebrate dan hagfish).
  59. Musim sejuk yang panjang membawa cuaca sejuk pahit dan jelas yang diselang-seli dengan ribut salji sebagai hasil utara dan barat laut angin yang bertiup dari Siberia.
  60. Suasana metropolitan di bandar Kuantan kian jelas dengan pembukaan pusat membeli-belah yang besar dan premis-premis bercitarasa dan kelas tinggi sejak akhir-akhir ini.
  61. Perlembagaan Filipina 1987 jelas menyatakan presiden yang pernah memang dilarang bertanding buat kali kedua.Mahkamah Agung Filipina akan menentukan kesahihan pencalonan beliau.
  62. Namun, gangguan sedemikian memberikan kelebihan kepada beliau dalam memberikan gambaran mengenai hasil kajiannya dengan lebih jelas sebelum memindahkannya ke atas kertas kerja.
  63. Persoalan bagaimana Langkasuka bertukar menjadi Patani masih belum dapat dipastikan oleh para pengkaji sejarah kerana tidak ada sebarang cacatan sejarah yang jelas mengenainya.
  64. Selain itu, bermain loteri dan judi nombor ekor adalah haram di sisi agama Islam sebagaimana bentuk perjudian lain, dan peringatan tersebut juga jelas tertera pada tiket loteri.
  65. Meriam ini kadangkala disalah tafsir sebagai serombong asap, tetapi kewujudan ukiran kepala singa dan sebiji lada di setiap meriam adalah petanda jelas yang mereka adalah meriam.
  66. Selepas peperangan, Amerika Syarikat memberikan pengaruh yang lebih ke atas budaya dan masyarakat New Zealand mendapat satu pandangan yang lebih jelas tentang identiti kenegaraan.
  67. Adalah jelas ketika itu bahawa China Nasionalis menghadapi tugas yang amat sukar kerana sekutu-sekutunya mempunyai kepentingan yang tidak semestinya sepadan dengan kepentingan China.
  68. Dualisme memerlukan kita menerima bahan atau ciri-ciri bikan fizikal ke dalam ontologi kita, satu langkah yang meletakkan dualisme dalam konflik jelas dengan pandangan dunia saintifik.
  69. Lafaz yang jelas dengan bahasa yang berterus-terang seperti “Saya talak awak” atau “Saya ceraikan awak” atau “Saya lepaskan awak daripada menjadi isteri saya” dan sebagainya.
  70. Memandangkan kaum Jurchen secara tradisinya "melantik" ketua mereka melalui majlis bangsawan, maka negeri Qing tiada sistem pewarisan yang jelas sehingga zaman pemerintahan Maharaja Kangxi.
  71. Perlembagaan menyatakan dengan jelas bahawa kuasa eksekutif, secara teorinya di bawah kuasa ketua kerajaan, dilaksanakan oleh Kabinet atau Jemaah Menteri yang diketuai oleh Perdana Menteri.
  72. Namun begitu, persoalan bagaimana Langkasuka bertukar menjadi Patani masih belum dapat dipastikan oleh para pengkaji sejarah kerana tidak ada sebarang cacatan sejarah yang jelas mengenainya.
  73. City-state di Greece kuno merupakan yang pertama menubuhkan negara dimana kuasa ditetapkan secara jelas dalam undang-undang, meskipun undang-undang berkenaan masih boleh dipinda secara mudah.
  74. Kuasa yang kosong ditingkatkan dan membuatkan ia lebih jelas dengan adanya jejantas pejalan kaki dimana ... dengan struktur penyokong yang dibina sebagai pintu ke angkasa ... pintu ke alam maya."
  75. Meskipun kedua-dua pengekodan ini mempunyai hubungan jelas dengan satu set aksara tertentu, kekurangan pemetaan satu ke satu antara set aksara ringkas dan tradisional mencetuskan hubungan de facto.
  76. Terdapat 2 definasi jelas tanah iaitu pertama, tanah ialah mineral tidak kukuh atau bahan organik pada permukaan bumi yang bertindak sebagai satu medium semula jadi untuk pertumbuhan tumbuhan darat..
  77. (Sebagai contoh, pasangan dewa pencipta Izanami dan Izanagi jelas setanding dengan yin and yang.) Bagaimanapun, cubaan tersebut menjadi pelantar bagi kebangkitan Shinto negara, selepas pemulihan Meiji.
  78. Kesemua organisme hidup yang dikenali dalam sains dikelaskan oleh sistem in supaya nampak jelas hubung kait dan keserupaan genetik sesama spesies dalam famili berbanding sesama spesies dalam filum sahaja.
  79. Laporan dan analisis warta berita saluran berkenaan lebih jelas melibatkan pandangan semua pihak dari setiap penjuru, satu perbezaan paling ketara berbanding dengan kebanyakkan media arus perdana yang lain.
  80. Bagaimanapun, dengan pertempuran kereta kebal melawan kereta kebal merupakan matlamat utama, ia menjadi jelas bahasa kereta kebal masa hadapan perlu dilengkapi dengan perisai berat dan membawa meriam besar.
  81. Walaupun perbezaan jumlah hujan yang diterima pada kedua-dua bulan maksimum adalah kecil, namun perbezaan jumlah hujan yang diterima pada minimum utama adalah jelas lebih rendah berbanding sekunder minimum.
  82. Beberapa sumber yang tidak jelas mengatakan semasa serangan balas itu, tentera Malaysia dengan 4 kapal perang dan tiga helikopter menyerang sebuah pulau di Filipina, membakar rumah-rumah dan membunuh 53 warga Filipina.
  83. Skop sains komputer masih tidak dapat dipisahkan dengan jelas memandangkan bidang ini meliputi aspek yang amat luas dalam kehidupan manusia dan skopnya akan terus berkembang selari dengan perkembangan kemajuan teknologi.
  84. Kulit katak 'berbeza dari segi warna dari samaran yang baik perang berbalam, kelabu dan hijau sehingga pada corak yang jelas merah terang atau kuning dan hitam untuk mengiklan ketoksikan dan memberi amaran kepada pemangsa.
  85. Ini jelas terutamanya semasa zaman Mamluk, di mana hanya anak hamba boleh menjadi pemerintah; anak-anak golongan bangsawan tidak boleh mewarisi hak orang tua mereka, justeru jawatan di dalam madrasah dapat mengekalkan status mereka.
  86. Sistem berparlimen biasanya jelas membezakan ketua kerajaan dan ketua negara, iaitu ketua kerajaan sebagai perdana menteri, dan ketua negara pula sebagai boneka, tidak kira presiden ataupun raja turun-temurun (raja berperlembagaan).
  87. Dengan demikian, adalah jelas Sungai Sat adalah hulu utama Sungai Golok, seperti mana yang dimaksudkan dalam cadangan protokol sempadan bertarikh 24 Ogos 1909, iaitu "the main source of the Golok at or near the hill called Bukit Jeli".
  88. Dan yang lebih jelas lagi, ialah: bahwa kejahatan seorang perempuan ini dapat merusak tempat tidurnya suami dan keturunan yang justru oleh Allah dijadikan sebagai sarana kesempurnaan kemaslahatan mereka dan dinilai sebagai suatu nikmat.
  89. Melihat kepada Protokol Sempadan itu jelas bahawa perjanjian itu bukan sahaja memindahkan Kelantan, Terangganu, Kedah dan Perlis kepada pemerintahan British tetapi jugak membuat penyesuaian besar kepada sempadan negeri yang sedia ada ketika itu.
  90. Oleh itu, pengenalan Zivilehe oleh Canselor Otto von Bismarck pada tahun 1875 merupakan satu langkah yang penting untuk memisahkan dengan jelas gereja daripada negara serta untuk melemahkan, secara terancang, peranan gereja Kristian dengan berkesan.
  91. Cxnovas menjadikannya lebih jelas dalam pidato beliau kepada Ateneo pada tahun 1882, Discurso Sobre la Nacixn, negara Sepanyol adalah satu konsep bahasa dan budaya yang mengikat koloni-koloni Sepanyol pada metropole meskipun lautan memisahkan mereka.
  92. Apabila telah menjadi jelas bahawa pada waktu siang lapangan terbang tempatan tidak dapat dipertahankan, Key, yang telah diperintahkan untuk berjuang pertempuran penafian , bukannya sehingga titisan darah terakhir memohon, dan menerima kebenaran untuk berundur.
  93. Pemikiran logik adalah cara pemikiran yang kerap dan gemar digunakan dalam merancangkan sesuatu perkara.Secara amnya logik difahami sabagai apa yang boleh difahami oleh akal manusia,iaitu menggunakan bukti bagi menjelaskan sesuatu yang tidak jelas pada mulanya.
  94. Sebaliknya, kepimpinan politik dan ketenteraan Australia melihat perlantikan Bennett kurang sesuai kerana Panglima Tertinggi Pasukan Imperial Australia perlu mempunyai ciri-ciri seorang diplomat dan perlu bertolak ansur, ciri-ciri yang jelas tidak dipunyai oleh Bennett.
  95. Skema sosiologinya merupakan yang biasa untuk abad ke-18; dia percaya semua kehidupan manusia melalui tahap sejarah yang jelas berbeza dan bahawa, sekiranya seseorang dapat memahami proses ini, seseorang itu dapat menghasilkan penawar bagi kesemua masalah penyakit sosial.
  96. Bagaimanapun, tempoh jangkaan tiba Tentera Laut Diraja British, sekiranya Tanah Melayu atau Singapura diancam, disambung dari minggu ke bulan, sehingga akhirnya, apabila perang meletus di Eropah pada tahun 1939, ia jelas kelihatan bahawa tiada angkatan laut mungkin akan tiba.
  97. Industri pembinaan juga sedang berkembang pesat di Doha, kesan daripada pekembangan aktiviti koperat dan komersial di Doha; ini dapat dilihat dengan jelas melalui perubahan latar langit bandar itu, dengan lebih 40 menara sedang dibina di Doha, dan yang terbesar diantara menara tersebut merupakan Menara Dubai.
  98. Oleh kerana mereka menguasai bahagian-bahagian penting di dalam padang, berbanding dengan pemain lain, pemain tengah mungkin lebih banyak mempengaruhi keputusan sesuatu perlawanan, terutamanya jika mereka mempunyai pandangan yang cukup jelas untuk membuat hantaran yang baik atau kebolehan untuk menjaringkan gol.
  99. Dalam masa yang sama, adalah jelas kepada ahli alkimia bahawa sesuatu yang terlibat dalam proses kimia disimpan, meskipun dalam perubahan yang amat ketara dari segi fizikal dan rupa; adalah, bahan itu mengandungi "prinsip" yang mungkin disembunyikan dalam bentuk luaran dan didedahkan menggunakan manipulasi yang betul.
  100. Menurut Suruhanjaya Hak Asasi Manusia mengatakan perhimpunan aman seperti Bersih ini tidak boleh dicabar oleh undang-undang, dan pihak polis seharusnya menyediakan bukti dan sebab-sebab yang dapat meyakinkan tentang mengapa Bersih mesti ditegah daripada diadakan walhal Perlembagaan Malaysia jelas membenarkan perhimpunan aman diadakan.
  101. Bagaimanapun, perbezaan-perbezaan antara mereka jelas sukar diselesaikan — Pasukan B mendesak untuk mengadakan pemilihan baru, manakala Pasukan A mendesak bahawa tuntutan mahkamah ditarik balik dan satu penyelesaian menutup malu dicapai untuk membenarkan sebilangan ahli daripada Pasukan B untuk mengekalkan keahlian mereka dalam parti.
  102. Pihak Parsi pastinya telah tahu mengenai bantuan pihak Spartan akan tiba tidak lama lagi, dan dengan tiada berita dari penyokong pro-Parsi di Athens telah berjaya, mereka jelas telah memutuskan untuk menghantar sebahagian besar armada mereka ke Teluk Phaleron pada malam 11-12 Ogos bersama sebilangan besar pasukan darat, termasuk tentera berkuda.
  103. Sebaliknya mereka hanya dituntut supaya beriman iaitu percaya dan membenarkan segala nama serta sifat Allah yang dinyatakan dalam nas-nas al-Quran dan Hadith yang jelas tanpa sebarang perincian, pengurangan, penyerupaan atau pengubahsuaian, sebaliknya beriman dengan semua nama dan sifat Allah yang telah dijelaskan sendiri oleh Allah dan RasulNya.
  104. Rakyat Malaysia khususnya di negeri Johor Darul Ta'zim mendakwa bahawa Pulau Batu Puteh adalah sebahagian daripada jajahan takluk kesultanan DiRaja Johor bersandarkan kepada Perjanjian Inggeris-Belanda 17 Mac dan Perjanjian Crawfurd 2 Ogos, 1824 yang secara jelas menggariskan persempadanan kedaulatan Kesultanan DiRaja Johor yang masih digunapakai hingga ke hari ini.
  105. Namun sehingga kini, jelas Kepulauan Spratly sekurang-kurangnya mempunyai 3 pelabuhan perikanan utama, beberapa dok dan jeti, sekurang-kurangnya 3 helipad dan sekurang-kurangnya 4 platform penuh dan 6-8 lapangan terbang mini . Kepulauan ini cukup strategik kerana terletak ditengah-tengah laluan perdagangan antarabangsa untuk laluan air yang menghubungkan timur dan barat.
  106. Human Rights Watch telah mencatatkan bahawa definisi terorisme dalam fasal 1 sebagai "setiap tindakan atau ancaman keganasan yang dilakukan dengan tujuan, antara lain, kehormatan orang imperiling , menduduki atau merebut awam ataupun milik peribadi, atau mengancam kestabilan, keutuhan kawasan, kesatuan politik atau kedaulatan negara "tidak jelas dan tidak jelas, dan merangkumi banyak yang umum diterima di luar pemahaman tentang konsep keganasan.

1 comment:

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...