Saturday 6 February 2016

Contoh Ayat Perkataan "lembut"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "lembut" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Biasanya, tumbuhan herba mempunyai batang lembut dan mengandungi banyak air.
  2. Ia bersifat lut sinar, lembut dan boleh dibuat legap sekiranya cat air dari tiub.
  3. Berus yang digunakan untuk berkarya menggunakan cat poster ialah jenis lembut dan keras.
  4. Berus yang sesuai digunakan untuk karya cat air ialah jenis lembut dan bersaiz antara 000 hingga 14.
  5. Oksigen cair dan pepejal mempunyai warna biru lembut dan mempunyai sifat paramagnet (mudah menjadi magnet).
  6. Bentuk lainnya termasuk salah satu bahan yang paling lembut dan yang paling keras (berlian) diketahui manusia.
  7. Berus yang digunakan adalah jenis lembut dan keras, pisau palet, kekuda, kanvas, papan, kayu playwood dan kadbod.
  8. Kulit larva atau juga digelar sebagai kepompong akan terbuka pada bahagian yang lemah dan lembut di belakang kepala.
  9. Tumbuhan efemeral, semusim, dwimusim dan herba saka semuanya ialah herba iaitu ia mempunyai pertumbuhan lembut herba.
  10. Opabinia adalah makhluk berbadan lembut yang menggunakan kira-kira 14 pasang anggota badan berbentuk seperti pendayung untuk berenang.
  11. Sukar bagi menentukan bilakah manusia mula mengetahui penapaian sebagai cara menaik doh, tetapi roti lembut telah bermula di Mesir purba.
  12. Untuk menghasilkan karya menggunakan cat tempera, alat dan bahan yang digunakan ialah berus jenis lembut atau keras, kertas tebal, kain kanvas atau papan.
  13. Selain itu, Produk perikanan di sepanjang Sungai Pahang adalah Ikan Sangkar terutama ikan Patin dan Talapia rasanya enak, isi lembut dan paling utama tidak hanyir.
  14. Struktur kuning telur amat lembut sehinggakan sesudah telur tiruan dipecahkan ia langsung bercampur dengan putih telur dan keadaannya lebih berair, berbuih dan cair.
  15. Skuasy ialah satu sukan berraket dalaman yang mana dulunya dikenali sebagai "Squash Rackets", satu rujukan kepada bola lembut yang boleh dipenyek , digunakan dalam perlawanan skuasy.
  16. Gegendang telinga dan sinus mungkin pecah akibat dekompresi pantas, tisu lembut mungkin lebam dan menitis darah, dan tekanan kejutan akan meningkatkan penggunaan oksijen mendorong kepada hipoksia.
  17. Bertentangan dengan jangkaan British, penduduk Melayu, yang biasanya bersikap lemah lembut dan sering boleh di arah untuk melakukan itu dan ini telah bangun bersama-sama untuk membantah skim yang baru itu.
  18. Menjelang akhir masa ini organisme lebih kompleks, jenis invertebrata bertubuh lembut seperti ubur-ubur, cacing dan terumbu karang mulai muncul di laut cetek, yang bukti-buktinya dijumpai sebagai fosil pertama.
  19. Misalnya, jika filogeni dibina dengan menggunakan tisu lembut dan vertebra sebagai ciri utama dan takson yang dibincangkan hanya dikenali daripada sebatang gigi, maka adalah lebih baik untuk mengenakan label incertae sedis padanya.
  20. Kedua buah tersebut memang mudah untuk disediakan iaitu dengan merendamkannya ke dalam air sederhana panas untuk beberapa minit sehingga ia menjadi lembut dan kemudian ditoskan airnya lalu dicampur dengan sedikit garam dan ia sudah sedia untuk di makan.
  21. Kelentit adalah bahagian sensitif pada hampir semua wanita, tetapi boleh jadi sensitif untuk rangsangan selanjutnya pada waktu tertentu, terutamanya pada langkah awal dan bagus dimulakan denganlembut dan kurang tumpukan pada bibir kemaluan dan kawasan kelamin itu sendiri.
  22. Selepas itu pihak Berikat menggunakan Afrika Utara sebagai papan loncatan untuk pelanggaran Sicily melalui Operasi Husky pada Julai 1943 dan pelanggaran tanah besar Itali oleh pihak Berikat Allied (September 1943), yang digambarkan oleh Sir Winston Churchill sebagai "bahagian lembut perut Eropah".
  23. Menjelang akhir setiap instar, larva menjalani proses yang dipanggil apolisis, yang mana kulit ari, iaitu lapisan luaran keras yang diperbuat daripada campuran kitin dan protein-protein khusus, dikeluarkan dari epidermis yang lembut di bawahnya, maka epidermis membentuk kulit ari yang baru di bawah.
  24. Bagaimanapun, beliau mengalami serangan yang berterusan bagi kebanyakan tempoh kepresidenannya kerana dikatakan "terlalu lembut terhadap Komunisme." Lagi satu masalah politik dalam negeri ketika itu ialah tanggapan bahawa ahli-ahli pentadbirannya terlibat dalam rasuah: beratus-ratus orang yang dilantiknya terpaksa meletakkan jawatan, akibat skandal-skandal kewangan yang berturut-turut.
  25. Pedang besi pada masa awal tidak dapat dibandingkan dengan pedang baja masa sekarang; lebih lembut dan rapuh, ini bahkan lebih jelik daripada pedang perunggu yang bagus kualitinya, tetapi dengan penghasilan yang lebih mudah, ketersediaan bahan baku membuat seluruh pasukan dapat menggunakan senjata logam, meskipun pasukan mesir pada zaman gangsa sudah melengkapi pasukannya dengan senjata gangsa.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...