Thursday 19 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "berhaluan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "berhaluan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Berikut merupakan komponen parti bebas sama ada berhaluan kanan atau berhaluan kiri.
  2. Perjuangan yang amat radikal ini menyebabkan pihak Inggeris menggangap mereka pejuang berhaluan kiri.
  3. de Klerk telah menarik balik pengharaman Kongres Kebangsaan Afrika dan persatuan politik berhaluan kiri yang lain dan membebaskan Nelson Mandela dari penjara.
  4. Kerajaan berhaluan kanan-tengah pimpinan bekas perdana menteri Josx Marxa Aznar menjayakan usaha memasuki kumpulan negara-negara yang melancarkan matawang euro pada tahun 1999.
  5. Di Utara, seorang bekas gerila anti-Jepun dan aktivis komunisme, Kim Il-sung meraih kuasa atas sokongan Soviet, manakala di Selatan, seorang pemimpin Korea berhaluankanan yang balik dari buangan, Syngman Rhee, dilantik sebagai presiden.
  6. Darurat ini diikuti dengan penarikan hak-hak sivil, pemberian kuasa istimewa kepada pihak polis, dan langkah-langkah lain yang bertujuan untuk mengongkong kegiatan politikberhaluan kiri, terutamanya yang membabitkan Parti Komunis Malaya (PKM).
  7. Dari segi politik, golongan ultra di Milan tidak pernah mempunyai kecenderungan, tetapi pihak media seringkali mengaitkan mereka dengan golongan berhaluan kiri, sehinggalah ketika di bawah Berlusconi sebagai presiden mereka kini dianggap sebagai berhaluan kanan.
  8. Politik Perancis disifatkan oleh dua kelompok yang bertentangan haluan politik: satunya berhaluan kiri, berpusatkan Parti Sosialis, dan yang lain itu berhaluan kanan, mula-mulanya berpusatkan Rassemblement pour la Rxpublique dan kini pewarisnya Kesatuan Pergerakan Popular.
  9. Tahun-tahun kebelakangan ini, neo-nazi dan kumpulan-kumpulan lain berhaluan radikal kanan seperti NPD juga menggunakan hari ini untuk mengaturkan demonstrasi-demonstrasi awam, biasanya membawa kepada pertempuran dengan pembantah berhaluan kiri, yang mana ia menjadi satu perisitiwa keganasan di bandar bersejarah Leipzig di 1998 dan 2005.
  10. Pada tahun 1516, putera berhaluan sekular ĐuraÄ‘ Crnojević turun daripada tahktanya untuk memberi peluang kepada Ketua Bishop Vavil memerintah, dan kemudiannya Montenegro bertukar menjadi negara teokrasi dibawah pemerintahan putera-bishop dari Cetinje, satu tempat yang dipegang dari tahun 1697 oleh keluarga Petrović-NjegoÅ¡ dari klan RiÄ‘ani.
  11. Hari Mei pada masa kini masih mempunyai kepentingan politik, dengan kesatuan pekerja dan parti-parti politik sering menggunakan hari Mei ini untuk aktiviti-aktiviti dan kempen-kempen politik,tetapi sejak 1987 ia juga dikenali sebagai mogok besar oleh radical berhaluan kiri, termasuklah senario punk rock, Autonome, dan lain-lain lagi, tetapi juga ramaja-remaja "biasa" yang benci kepada polis.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...