Thursday 19 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "berhenti"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "berhenti" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Loji hidroelektrik Agoyan telah berhenti kerja.
  2. Kereta api jenis ini tidak berhenti di stesen stesen kecil.
  3. Dia berhenti menyeksa diri dan menumpukan perhatiannya dalam pertapaan.
  4. Kereta api yang berhenti pada setiap stesen dinamakan kereta api setempat.
  5. lima kereta kebal Jepun tiba, berhenti di jalan dan menembak tempat berlindung.
  6. Selepas beliau mengalahkan seorang gabenor, Mackenzie telah berhenti seketika selama 2 tahun, sejak 1880.
  7. Pada tahun 1886, mereka mengambil keputusan bahawa 1hb Mei patut menjadi hari berhenti bekerja antarabangsa.
  8. Gajah Mada berkata: Jika aku telah menguasai Nusantara (=pulau-pulau sekitar), baru aku akan berhenti berpuasa.
  9. Ketika ini, larva berhenti makan dan mula mencari tempat yang sesuai untuk bertukar menjadi pupa, lazimnya di bawah daun.
  10. Penerbitan bahan di Abkhazians berkurangan dan akhirnya berhenti sama sekali; Sekolah Abkhazia telah ditutup pada 1945-1946.
  11. Beliau telah berhenti sehinggalah beliau meninggal dunia pada tahun 1892 akibat strok dan menyebabkan kepalanya menjadi kritikal.
  12. Tahap ini diikuti dengan pengurangan batuk kokol mengejut ("paroxysms"), dari segi kekerapan dan tahap teruk, dan berhenti muntah.
  13. Pada tahun 1919, apabila liga bersambung selepas Perang Dunia Pertama, Leicester Fosse berhenti perdagangan kerana masalah kewangan.
  14. Bila aku telah menguasai Gurun, Seram, Tanjungpura, Haru, Pahang, Dompo, Bali, Sunda, Palembang, Tumasik, maka aku akan berhenti berpuasa.
  15. Pada tahun 1957, beliau berhenti dari perkhidmatan kerajaan untuk membuka kliniknya sendiri, MAHA Klinik yang terletak di Jalan Tunku Ibrahim.
  16. Beliau bertugas sebagai Pegawai Daerah Batu Pahat era pentadbiran penjajah British, tetapi kemudian berhenti kerana membantah dasar-dasar jajahan.
  17. Orang-orang luar yang datang ke Segamat melalui sungai akan berhenti di pengkalan Esah di mana terdapat pokok-pokok Jambu and leban ditebing sungai.
  18. Pukulan rali berhenti selepas bulu tangkis jatuh di atas lantai, dan bulu tangkis hanya boleh dipukul sekali bagi setiap sisi sebelum ia melepasi atas jaring.
  19. Mahkamah Tinggi Singapura telah berhenti menjadi sebahagian daripada sistem mahkamah Malaysia apabila Singapura meninggalkan persekutuan tersebut pada 9 Ogos 1965.
  20. BendaharaTepok yang uzur dan para pengikutnya berhenti berehat di satu lubuk sungai di kawasan tersebut dan mandi di sungai tersebut untuk menyegarkan diri Bendahara Tepok.
  21. Kebiasaannya orang Islam juga akan mula membayar zakat fitrah semenjak bulan puasa bermula dan zakat fitrah ini akan berhenti dikutip apabila solat sunat Aidilfitri dimulakan.
  22. Pengangguran geseran atau normal berlaku apabila pekerja berhenti kerja dan mencari pekerjaan tetapi tidak menjumpainya serta merta; dan ketika itu mereka dikira sebagai penganggur.
  23. Beliau bekerjasama dengan Adolf Neubert pada tahun 1985 dan menjelang tahun 1987, beliau ialah juara kart Jerman dan Eropah, dan berhenti sekolah, dan bekerja sebagai seorang mekanik.
  24. Di lapangan terbang sebatang jalan menyimpang ke barat; selepas menyeberangi Sungai Sarawak di Batu Kitang, di mana terdapat sebuah feri kenderaan, yang berhenti di Krokong lima belas batu dari sempadan Belanda.
  25. Taman Negara Niah boleh didatangi dengan menggunakan kenderaan persendirian, teksi ataupun bas ekspress yang pergi dari bandaraya Miri ke Bintulu ataupun dari Bintulu ke Bandaraya Miri denganberhenti di Simpang Ngu.
  26. Dalam sejarah sendiri terdapat ramai kisah negara-negara yang mempunyai kelompok-kelompok puak yang mempertikaikan kerajaan seperti Republik China pada tahun 1912, akan tetapi negara berkenaan tidak pula berhenti kewujudannya.
  27. Menurut tradisi, mereka disuruh membuat perjalanan ke selatan sehingga menemui dua buah gunung berapi yang timbul daripada sebuah tasik, dan berhenti apabila mereka tiba di Ometepe, pulau gunung berapi air tawar yang terbesar di dunia.
  28. Bagaimanapun, selepas Empayar Melaka menakluk bandar ini, pengaruhnya sebagai pelabuhan terutama di kawasan Asia Tenggara merosot kerana kebanyakan pedagang lebih gemar berhenti di Melaka, yang merupakan pusat perdagangan antara China, India dan Asia Tenggara.
  29. Tuduhan itu tidak berhenti di situ sahaja, malah semakin menjadi-jadi pada pilihan raya parlimen Zimbabwe 2005 yang diadakan pada 31 Mac dan tuduhan tersebut dibuat oleh parti Gerakan Perubahan Demokratik dan Jonathan Moyo, yang mahukan penyiasatan dibuat terhadap 32 daripada 120 kawasan parlimen.
  30. Dalam tahun 1992 kelab-kelab Divisyen Pertama telah berhenti daripada Liga Bolasepak en masse dan pada 27 Mei 1992 Liga Perdana FA telah dibentuk sebagai sebuah syarikat syarikat sendirian berhad bekerja keluar daripada sebuah pejabat di Persatuan Bolasepak kemudiannya beribu pejabat di Lancaster Gate.
  31. Namun Kraftwerk Union menarik diri daripada projek nuklear Bushehr pada bulan Julai 1979, selepas kerja berhenti pada bulan Januari 1979, dengan satu reaktor 50% selesai, reaktor lain dan 85% lengkap.Syarikat itu telah menerima $ 2.5 bilion.Selepas Revolusi Iran 1979 berlaku krisis antara Iran dengan Barat.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...