Thursday 19 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "berkongsi"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "berkongsi" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Ia juga berkongsi persisir pantai dengan Barbados dan Guyana.
  2. Pilihlah dua segi tiga bersudut tepat yang berkongsi sudut A.
  3. Rakyatnya tersebut berkongsi budaya yang sama dengan Indo-Iran.
  4. Semua sel sedikit sebanyak berkongsi beberapa sifat yang berikut:
  5. Kedua-dua Timur dan Barat berkongsi asas yang sama mengenai hantu.
  6. Di timur pula, Latvia berkongsi sempadan dengan Russia dan Belarus.
  7. Ia berkongsi sempadan dengan Xizang dan Yunnan di China sepanjang 2185 km.
  8. Kelompok-kelompok ini berkongsi sifat adanya rahang kompleks, maka dipanggilnya Gnathifera.
  9. Pada hari Deepavali, ramai yang memakai pakaian baru, berkongsi gula-gula dan makanan ringan.
  10. Itali mempunyai perbelanjaan pertahanan ke-9 terbanyak di dunia dan berkongsi senjata nuklear NATO.
  11. Saling bertukar dan berkongsi sumber adalah penting dalam sistem ekonomi masyarakat pemburu-pengumpul.
  12. Kelas kelas ini bukan klasifikasi filogenetik kerana virus - virus mungkin tidak berkongsi asal yang sama.
  13. Walaupun negara ini berada di bawah jajahan British, mereka terpaksa berkongsi kuasa dengan pihak Afrikaner.
  14. Ia berkongsi sempadan dengan Senegal di utara, Guinea di selatan dan timur, dengan Lautan Atlantik ke baratnya.
  15. Iran juga berkongsi Teluk Parsi dengan Kuwait, Iraq, Arab Saudi, Bahrain, Oman, Qatar dan juga Emiriah Arab Bersatu.
  16. Kesemua bidang ini berkongsi keputusan asas logik, terutamanya logik tertib pertama, dan set yang boleh didefinasikan.
  17. Secara budaya dan bahasa, Malaysia dan Indonesia berkongsi ciri yang sama iaitu ciri-ciri masyarakat Melayu Nusantara.
  18. England meliputi 2/3 pulau Great Britain dan berkongsi sempadan darat di utara dengan Scotland dan barat dengan Wales.
  19. Masing-masing akan berkongsi tenaga, pendapat dan masa semata-mata untuk memastikan aktiviti seperti ini dapat di laksanakan.
  20. Di bawah perlembagaan 1962, Putera Monaco berkongsi kuasanya dengan Majlis Negara ekadewan yang terdiri daripada 24 orang ahli.
  21. Ia berkongsi sempadan dengan Kalimantan, Indonesia di selatan serta dikelilingi Laut Sulu di timur dan Laut Sulawesi di selatan.
  22. Lebih-lebih lagi, harimau kelihatan agak berbaik-baik berkongsi habuan, berbanding dengan singa yang cenderung berkelahi dan berbalah.
  23. Misalnya, George Schaller memerhati seekor harimau jantan berkongsi habuan dengan dua ekor harimau betina dan empat ekor anak harimau.
  24. Java sebenarnya tiada kaitan dengan JavaScript meskipun kedua-duanya mempunyai nama yang sama dan berkongsi sintaks yang seakan-akan C.
  25. Baginda menyayangi orang-orang miskin, para janda dan anak-anak yatim serta berkongsi penderitaan mereka dengan berusaha menolong mereka.
  26. Ahli antropologi dan geografi turut berkongsi pendekatan bagi Budaya Daerah, karena pemetaan kebudaya adalah pusat utama bagi kedua bidang ilmu.
  27. Matematik berkongsi banyak perkara yang sama dengan bidang dalam sains fizikal, terutamanya dalam penerokaan tentang akibat logikal andaian-andaian.
  28. England meliputi bahagian selatan Pulau Great Britain dan berkongsi sempadan darat di bahagian utara dengan Scotland dan bahagian barat dengan Wales.
  29. Agama Kristian berkongsi semua kitab-kitab dalam Alkitab Ibrani dengan agama Yahudi dan sebab itu agama ini juga digelar sebuah agama usulan Abraham.
  30. Contohnya, meskipun sering mengelakkan diri dari satu sama lain, namun pernah dirakamkan juga harimau jantan mahupun betina berkongsi habuan buruannya.
  31. Sindrom Turner menonjolkan dirinya secara berlainan bagi setiap wanita yang mengalami sindrom ini, dan tidak dua individual berkongsi simptom yang sama.
  32. Kerajaan-kerajaan ini telah berkongsi monarki yang sama sejak James VI, Raja Scotland menjadi Raja England pada tahun 1603 berikutan kematian Ratu Elizabeth I.
  33. Silat berkongsi sejarah yang sama di Malaysia, Brunei dan Indonesia sewaktu era penjajahan sebagai suatu wadah untuk membebaskan diri daripada kekuasaan penjajah.
  34. Pendatang Portugis bertemu dengan orang asli yang terbahagi kepada puak-puak, kebanyakannya berkongsi serumpun bahasa Tupi-Guarani, tetapi berbalah sesama sendiri.
  35. Scotland merupakan sebahagian daripada United Kingdom dan meliputi bahagian utara Pulau Great Britain dan berkongsi sempadan darat di bahagian selatan dengan England.
  36. Negara-negara lain di Asia Timur seperti Korea, Jepun and Vietnam turut berkongsi sistem pendidikan yang sama, maka Shuyuan juga ditubuhkan di negara-negara tersebut.
  37. Selain itu, Wilayah Luar Negeri Perancis Guiana Perancis juga berkongsi sempadan darat dengan Brazil dan Suriname, dan Saint-Martin pula bersempadan dengan Antillen Belanda.
  38. Dalam musim 2000-01, Sami Hyypia berkongsi tugas sebagai kapten dengan Robbie Fowler kerana kecederaan panjang yang dialami oleh Jamie Redknapp yang menjadi ketua pasukan kelab.
  39. Krismas merupakan hari untuk bersantai bersama sanak saudara yang tinggal berjauhan, bertemu semula untuk bertukar-tukar hadiah, berkongsi kebahagiaan hidup dan untuk bersuka ria.
  40. Colombia turut berkongsi sempadan maritim dengan negara Caribbean seperti Jamaica, Haiti dan Republik Dominican dan negara Amerika Tengah seperti Honduras, Nicaragua dan Costa Rica.
  41. Perjanjian ini diluluskan oleh pungutan suara di kedua-dua belah Ireland, lalut membentuk sebuah Dewan Undangan Ireland Utara yang baru serta jawatan eksekutif yang berkongsi kuasa.
  42. Croatia berkongsi sempadan daratan dengan Slovenia dan Hungary di utara, Serbia di timur, Bosnia dan Herzegovina dan Montenegro di selatan, serta sempadan laut dengan Itali di barat.
  43. Semua mata pelajaran Matematik berkongsi sukatan pelajaran yang sama untuk bahagian "Algebra" tetapi sukatan pelajaran yang berbeza bagi bahagian "Statistics" meskipun tajuk yang sama.
  44. Serangga boleh didapati dalam pelbagai habitat di bumi ini, malah anda akan mendapati banyak serangga berkongsi habitat dengan manusia, sama ada di halaman rumah ataupun di dalam rumah.
  45. Kes ini adalah kes jika dan hanya jika sudut sepadan adalah sama dan berlaku sebagai contoh dua segi tiga berkongsi satu sudut dan sisi yang bertentangan kepada sudut itu adalah selari.
  46. Orang Bunian dikatakan mendiami kawasan hutan belantara, jauh dari perhubungan manusia, tetapi ada juga yang tinggal berdekatan dengan manusia malah berkongsi rumah dengan keluarga manusia.
  47. Republik Tajikistan merupakan tempat asal orang-orang Tajik yang berkongsi budaya dan sejarah dengan orang-orang Iran, dan bertutur dalam bahasa Tajik yang amat berkait dengan bahasa Parsi.
  48. Contohnya, semua serangga adalah bersaudara kerana berkongsi struktur badan yang serupa, iaitu ada enam batang kaki, badan luaran yang keras, mata yang berbilang-bilang kebuk, dan sebagainya.
  49. Korea Utara berkongsi budaya tradisional dengan Korea Selatan, tetapi kedua - duanya telah membangunkan bentuk kontemporari yang berbeza budaya sejak Semenanjung telah dibahagikan pada tahun 1945.
  50. Pada mulanya Tun Fuad Stephens, Huguan Siou pertama Kadazan, mencadangkan istilah Kadazan digunakan bagi menyatukan 14 suku kaum yang berkongsi kumpulan bahasa bagi memberikan mereka suara yang lebih besar.
  51. Banjaran Himalaya menghalang angin katabatik Asia Tengah yang dingin daripada meniup masuk, maka memastikan kebanyakan kawasna benua kecil India lebih panas berbanding tempat-tempat yangberkongsi latitudnya.
  52. Bagi persempadanan antarabangsa pula, negeri Johor berkongsi sempadan maritim bersama Provinsi Kepulauan Riau dibahagian laut sebelah timur, disebelah barat pula bersempadan maritim dengan Provinsi Riau, Indonesia.
  53. Secara sempurna, taxon (atau clade) perlu monophyletik; semua organisma dalam taxon atau clade sepatutnya berkongsi leluhur tunggal, dan taxon atau clade sepatutnya merangkumi semua keturunan dari leluhur tunggal itu.
  54. Walaupun beliau yang dilahirkan di New York, Emmy sekarang membahagikan masanya antara rumah yang beliau berkongsi dengan ibunya di Manhattan dan Los Angeles, CA, tempay beliau berkerja bagu album untuk Geffen Records.
  55. Hal ini serupa dengan Perang Dunia 2 persidangan di Yalta di mana Stalin, Roosevelt dan sekutu lain bersetuju untuk berkongsi dunia yang dikenal dalam blok-blok kuasa timur dan barat sementara Jerman dan Jepun masih berdaulat.
  56. Pentadbiran Switzerland terbahagi kepada 26 kanton, enam daripadanya kadang-kadang dianggap sebagai "separuh kanton" kerana berpunca daripada pemisahan tiga kanton dan kesannya hanyaberkongsi satu wakil dalam Majlis Negeri-Negeri.
  57. Bush mengatakan perwakilan khusus kami akan mendengar dan belajar daripada wakil-wakil daripada negara-negara muslim, dan akan berkongsi pandangan dan nilai-nilai Amerika dengan mereka." Sadha Cumber telah menjadi wakil AS pada 3 Mac 2008.
  58. Gambia berkongsi asal sejarah yang sama dengan banyak negara Afrika Barat, dengan perdagangan abdi merupakan faktor utama dalam pengasasan sebuah tanah jajahan di Sungai Gambia, mula-mulanya oleh orang Portugis dan kemudiannya oleh orang British.
  59. Fascist Itali, Mussolini berkongsi sebahagian matlamat ideologi dengan sosialis Kebangsaan Jerman, dan meskipun Mussolini tidak begitu mempercayai Hitler, kedua negara membentuk perjanjian yang dikenali sebagai "Rome-Berlin Axis" pada tahun 1936.
  60. Ia bagaimanapun tidak membenarkan dua genera dalam alam yang sama untuk berkongsi nama; ini menjelaskan kenapa platypus dipanggil Ornithorhynchus--"platypus" merupakan pilihan asal, tetapi nama tersebut telahpun diberikan kepada invertebrata jarang.
  61. Kebanyakan pengekodan aksara tradisional berkongsi satu masalah utama yang mana pemprosesan komputer dwibahasa dibenarkan tetapi tidak pula pemprosesan komputer berbilang bahasa (pemprosesan komputer sembarangan bahasa yang dicampur aduk dengan satu sama lain).
  62. Kanada mengisi sebahagian besar di Amerika Utara, berkongsi sempadan darat dengan tanah besar Amerika Syarikat di selatan dan negeri Alaska, AS di barat laut, menjangkau dari Lautan Atlantik di timur hingga Lautan Pasifik di Barat; di utara pula letaknya Lautan Artik.
  63. Korea Utara berkongsi sempadan darat dengan Republik Rakyat China dan Rusia di utara, dan sempadan Korea Selatan sepanjang Zon didemilitarisasi Korea.Laut Kuning dan Korea Bay terletak di sebelah barat, di sebelah timur adalah Jepun di seberang Laut Jepun (Laut Timur Korea).
  64. Dari masa pemansuhan perhambaan hingga meletusnya Perang Dunia Pertama pada tahun 1914, pembaharuan Stolypin, perlembagaan 1906 dan Duma Negara melakukan perubahan ketara pada ekonomi dan politik Rusia,tetapi tsar masih tidak sanggup melepaskan pemerintahan autokrasi atau berkongsi kuasa.
  65. Arthropod yang tidak terbang, seperti lipan, gonggok, kalajengking dan labah-labah, kadang-kala dikelirukan sebagai serangga berasaskan fakta bahawa kedua-duanya mempunyai bentuk badan yang serupa, berkongsi (sebagaimana kesemua arthropods) rangka luar (exoskeleton) yang bersambung-sambung.
  66. Dari perspektif yang lebih luas para pelajar, aristokrat, paderi, dan Charlemagne sendirilah yang berkongsi satu wawasan untuk mendidik rakyat jelata secara amnya, serta melatih anak-anak golongan atasan cara-cara mengurus harta mereka dan melindungi negara mereka daripada ancaman pencerobohan atau penyelewengan.
  67. Universal Studios, satu-satunya studio perfileman utama yang menyokong HD DVD sejak pengenalan, berkata sejurus selepas pengumuman Toshiba itu, "meskipun Universal menghargai persahabtan rapat yang kita berkongsi dengan Toshiba, masanya telah tiba untuk mengalihkan tumpuan kita pada pengeluaran judul-judul baru dan katalog dalam Cakera Blu-ray." Paramount Studios yang mula mengeluarkan filem hanya dalam format HD DVD ketika akhir tahun 2007, juga meluahkan hasratnya untuk memulakan pengeluaran dalam Cakera Blu-ray.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...