Thursday 19 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "bermulanya"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "bermulanya" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Di situlah bermulanya Persekutuan Swiss Lama.
  2. Selepas persenyawaan, bermulanya embriogenesis.
  3. Pada zaman inilah bermulanya berkembangnya hidupan.
  4. Maka bermulanya pemerintahan Jepun secara de facto di Korea.
  5. Perlembagaan ini bertahan sehinggalah bermulanya Perang Krimea.
  6. Era Pleistocene berakhir dengan bermulanya era Holocene sekitar 10,000 dahulu.
  7. Dengan ini bermulanya pertambahan provinsi dan wilayah serta proses meningkatkan autonomi dari United Kingdom.
  8. Selepas kemangkatan Maharaja Meiji pada tahun 1912, Maharaja Taishō naik takhta, maka bermulanya zaman Taishō.
  9. Mercun dibakar pada tengah malam bagi menandakan bermulanya tahun baru dan bagi menghalau puaka dan nasib malang.
  10. Masa sebelum bermulanya eon ini disebut Prakambra yang turut dibahagi menjadi eon Hadean, Arkean, dan Proterozoik.
  11. Bagaimanapun, bila bermulanya 1990-an corak penurunan telah mula untuk berubah; England telah banyak berjaya dalam 1990.
  12. Ini menandakan bermulanya layanan sama rata terhadap semua dan pengakuan pemerintahan de facto China ke atas kawasan Makau.
  13. Vaisakhi ialah salah satu pesta menuai kuno di Punjab, yang juga menandakan bermulanya tahun suria baru dan musim menuai baru.
  14. Dari sinilah bermulanya perniagaan bertukar barangan dan perdagangan diantara orang-orang tempatan dengan pedagang-pedagang asing.
  15. Vaisakhi juga disambut sebagai bermulanya tahun baru oleh bangsa India di Bengal Barat, Kerala, dan sesetengah rantau lain di India.
  16. Sejak bermulanya operasi KL Monorail, KL Infrastructure Group banyak menanggung kerugian akibat susut nilai dan kos pembayaran faedah.
  17. Di sinilah bermulanya wujud pelbagai nama alairan penguruan silat kerana setiap pendaftar mestilah mempunyai nama kumpulan masing-masing.
  18. Zaman antara berakhirnya Perang Dunia I dan bermulanya Perang Dunia II menyaksikan ketidakstabilan hebat dalam ekonomi dan politik Hungary.
  19. Sekiranya melalui rukyah, apabila anak bulan kelihatan, ini menandakan bermulanya bulan Syawal, iaitu bulan ke-10 dalam Takwim Hijrah Islam.
  20. Pada 31 Disember 1650, Dorgon mati secara tiba-tiba ketika dalam ekspedisi memburu, maka bermulanya Maharaja Shunzhi memerintah dengan sendiri.
  21. Umur gestasi' ialah masa yang berlalu sejak bermulanya haid terakhir, yang umumnya berlaku lebih kurang dua minggu sebelum persenyawaan sebenar.
  22. Gawai Dayak merupakan hari menyambut tahun baru yang ditandakan dengan berakhirnya musim menuai padi dan bermulanya musim menanam padi yang baru.
  23. Pada tahun 1997, Internet Explorer 4.0 dikeluarkan untuk Mac OS dan Windows, menandakan bermulanya penaklukan pasaran pelayar web dari pesaingnya Netscape.
  24. Negara ini memeluk agama Kristian daripada Empayar Byzantium pada tahun 988, maka bermulanya persepaduan kebudayaan Bizantium dan Slav yang mencorakkan budaya Rusia selama seabad yang seterusnya.
  25. Sejak bermulanya perdagangan gas asli cecair dunia tahun 1964, industri gas asli cecair telah berkembang dengan cepat sama ada dari segi jumlah projek yang dikendalikan mahupun dari segi saiz setiap projek.
  26. Kehebatan kerajaan Saba' Ratu Balqis ini diceritakan oleh burung hud-hud kepada Nabi Sulaiman a.s. Di sinilah bermulanya perundingan dan penawaran Nabi Sulaiman a.s. supaya Ratu Balqis menerima risalah Allah.
  27. Penting sekali, selain begitu lama memerintah, pemerintahan Kangxi juga disanjungi sebagai bermulanya â€œZaman Kegemilangan Kang-Qian”, yang mana dinasti Qing mencapai kemuncak kuasa sosial, ekonomi dan ketenteraanya.
  28. Di China dan Jawa, telah dijumpai tinggalan seekor kucing seakan-akan harimau, iaitu Panthera palaeosinensis, yang pernah hidup sekitar 2 juta tahun dahulu, ketika bermulanya zaman Pleistosen, tetapi lebih kecil berbanding harimau zaman sekarang.
  29. Sesetengah ahli sejarawan mengatakan konflik di Asia boleh dijejak kembali sehingga 7 Julai 1937 dan permulaan Perang China-Jepun Kedua antara Empayar Jepun dengan Republik China, atau mungkin pada 19 September 1931 ketika bermulanya penjajahan Jepun di Manchuria.
  30. Pada tahun 1939, akibat percambahan tekanan daripada semangat kebangsaan, ketenteraan dan isu-isu kewilayahan membawa kepada serangan kilat oleh Jerman ke atas Poland, yang diikuti dua hari kemudiannya dengan pengisytiharan perang oleh Britain dan Perancis, sekaligus menandakan bermulanya Perang Dunia II.
  31. Ditubuhkan dan diperintah oleh bangsawan pahlawan Varyag dan pewaris-pewarisnya, pendahulu Rusia moden, Kievan Rus', bangkit pada abad ke-9 dan memeluk agama Kristian Ortodoks daripada Empayar Byzantium pada tahun 988, maka bermulanya pergabungan budaya Byzantium dan Slavik yang membentuk kebudayaan Rusia untuk alaf yang berikutnya.
  32. Namun demikian, tarikh bermulanya empat musim ini ada kaitannya dengan tropika, biarpun tarikh-tarikh tersebut hanya dipakai di kawasan-kawasan beriklim sederhana dan kawasan kutub, yang mana tarikh permulaan solstis musim sejuk sahaja yang berguna di kawasan tropika kerana solstis musim panas berlaku apabila Matahari berada di zenit, yang berlaku pada tarikh berlainan di latitud berbeza.
  33. "Bukannya tokok tambah", Taylor menulis, "untuk mengatakan bahawa era kehidupan awam Rom yang paling cemerlang dibawa oleh Cicero dan tutup pada kematiannya — beliau berdiri di tempatbermulanya dan mengikut kereta jenazahnya." Tullii, keluarga Cicero, merupakan salah satu daripada ningrat tanah di Arpinum dan berasa geram terhadap kemasyhuran dan kekayaan keluarga Marii yang merupakan lagi sebuah keluarga Arpinum yang terutama.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...