Thursday 19 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "berpisah"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "berpisah" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Rodgers berpisah dengan isterinya, Susan pada musim panas 2014.
  2. Gunung berapi biasanya terdapat di mana plak tetonik berpisah atau bertembung.
  3. Belgium mendapat kemerdekaan pada 1830, manakala Luxembourg berpisah selepas kematian Raja William III.
  4. Gelaran ini telah dikekalkan meskipun England telah berpisah dengan Rom, dan masih digunakan oleh raja British pada hari ini.
  5. Kesemua kawasan ini kecuali Chiapas tidak lama kemudian berpisah daripada Mexico selepas Agustxn I dari Mexico dipaksa turun takhta.
  6. Sungguhpun Singapura berpisah daripada Malaysia pada 9 Ogos 1965, namun jalur-jalur dan bintang pecah 14 terus dikekalkan hingga sekarang.
  7. 11 orang kaum Hawariyyun yang lain pada peristiwa itu telah pun berpisah dan melarikan diri bagi mengelakkan diri mereka dikesan oleh para pembesar Israel.
  8. Henry VIII terkenal kerana berkahwin sebanyak enam kali, "bercerai" dengan dua isterinya melalui pancung kepala, dan akhirnya berpisah dengan Gereja Katolik Rom.
  9. Orang Lao yang berkait berpisah dari orang Tai-Kadai awal dan bergerak ke Asia Tenggara, terutamanya Laos, manakala suku Thai yang lain, bangsa Shan, bergerak ke Myanmar.
  10. Setelah 69 tahun menjadi bagian dari Uni Soviet dan 67 tahun menjadi bagian dari republik kesatuan dalam Uni Soviet, pada tanggal 27 Oktober 1991,rakyat Turkmenistan memutuskan untuk merdeka danberpisah dari Uni Soviet.
  11. Kemudian, apabila Singapura berpisah daripada Kesatuan Malaysia pada 9 Ogos 1965, kerajaan Malaysia dan Singapura mengambil alih saham majoriti daripada BOAC dan pemegang saham yang lain dan syarikat ini bertukar nama menjadi Malaysia-Singapore Airlines.
  12. Masalah utama yang dihadapi Filipina kini ialah tuntutan puak pemisah Islam di pulau Mindanao di bahagian selatan untuk berpisah dari Filipina, ancaman puak komunis di utara, dan kerosakan habitat dan alam sekitar disebabkan oleh pencemaran dan pembangunan yang tidak dirancang.
  13. Mereka juga telah dibuktikan sebagai berpisah awal dari orang Asia, mencadangkan bahawa mereka sama ada yang terselamat dari keturunan penduduk awal migrasi dari Afrika, biasanya dikenali sebagai Proto-Australoid, atau mereka merupakan keturunan dari populasi pengasas manusia moden.
  14. Pertandingan itu dibentuk sebagai FA Premier League pada 20 Februari 1992 berikutan keputusan kelab-kelab dalam Football League First Division untuk berpisah daripada The Football League, yang pada asalnya ditubuhkan pada 1888, dan mengambil kesempatan hak-hak penyiaran televisyen menguntungkan.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...