Friday 13 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "kejadian"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "kejadian" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Mereka turut merekodkan kejadian komet yang di anggap malang.
  2. Sebuah kejadian ditakrifkan sebagai mana-mana subset ruang sampel.
  3. Polis pemandu tersebut kemudian mendakwa pengsan ketika kejadian itu berlaku.
  4. Pemberontakan Brunei adalah satu kejadian yang berlaku pada 8 Disember, 1962.
  5. Inilah yang membangkitkan variasi genetik, iaitu benih kepada kejadian evolusi.
  6. Timur laut Thailand mempunyai kejadian melioidosis tertinggi dilaporkan di dunia.
  7. Tebusan terakhir berjaya melepaskan diri dan memberitahu kejadian kepada kumpulannya.
  8. Dalam kejadian ini, 17 orang anggota polis dan hampir 40 orang komunis telah terkorban.
  9. Di seluruh dunia, penjual-penjual bunga menjual bunga untuk pelbagai kejadian dan majlis:
  10. Spesies lain yang dijangkiti selain kumpulan ini kemungkinannya kejadian yang baru berlaku.
  11. Benetton menyalahkan kejadian tersebut atas kesilapan komunikasi antara steward dan pasukan.
  12. Mereka yang tercedera telah dibunuh dalam kejadian pembunuhan beramai-ramai di Parit Sulong.
  13. Ia dijangkakan bahawa operasi ini mungkin bertanggung jawab bagi kejadian Maut Hitam (Black Death) di Eropah.
  14. Dapatan daripada dua kajian menunjukkan perbezaan antara 0 dan melebihi 40 kejadian per 100,000 orang penduduk.
  15. Perkembangan ini pada angiosperms dipercayai disebabkan oleh sekurang-kurangnya satu kejadian penyalinan genomik.
  16. Dalam kejadian tersebut, sekitar 25 orang anggota polis berjuang habis-habisan sehingga seorang demi seorang gugur.
  17. Pada 1920-an, negara Brazil dibelenggui oleh beberapa kejadian pemberontakan yang dicetuskan oleh pegawai tentera muda.
  18. Fenomena kanak-kanak Cina dididik di sekolah Inggeris, sekolah kebangsaan dan sekolah Cina merupakan kejadian yang biasa.
  19. Sarjan Jamil, 4 pengawal kampung, 3 polis bantuan, isteri Abu Bakar Daud dan tiga anak mereka terbunuh dalam kejadian tersebut.
  20. Jam 3.00 petang datang berita kejadian pembunuhan orang Melayu di Setapak, hanya dua kilometer dari rumah Menteri Besar Selangor.
  21. Walaupun begitu, agak kurang sedikit hujan diterima semasa tempoh Jun hingga Ogos, sesuai dengan kejadian angin lazim barat daya.
  22. Bagaimanapun, kejadian ini tidaklah dalam skala yang serupa dengan yogi-yogi India yang tinggal di dalam hutan banjaran Himalaya.
  23. Melihatkan kejadian itu Parameswara merasa kagum dan memerintahkan agar kawasan tersebut dibuka dan dinamakan sebagai Negeri Melaka.
  24. Vaksin acellular baru, dikenali sebagai vaksin DPT, telah mengurangkan kejadian kesan sampingan berbanding vaksin "sel penuh" batuk kokol.
  25. Peristiwa Balai Polis Bukit Kepong adalah kejadian serangan komunis semasa keadaan darurat di Persekutuan Tanah Melayu selepas Perang Dunia II.
  26. Sebenarnya, melebihi sedikit 55% daripada kejadian membunuh diri yang dilakukan di Amerika Syarikat pada tahun 2001 adalah membabitkan senjata api.
  27. Dalam kejadian tersebut, balai polis Bukit Kepong diserang oleh segerombolan 180 orang komunis bermula sekitar jam 5.00 pagi pada 23 Februari 1950.
  28. Dia percaya bahawa semua benda fizikal merupakan kejadian Platonik abstrak yang ideal, dan dia tidak dapat membayangkan bentuk "ideal" bagi hampagas.
  29. Kebimbangan awal Jabatan Pertahanan berkenaan penahanan, menyimpan, dan menyoal siasat tahanan di medan perang ditimbulkan semasa kejadian sebelum Perang Iraq.
  30. Perarakan turut dijalankan pada 12 Mei 1969 di mana kaum Cina berarak menerusi kawasan Melayu, melontar penghinaan sehingga mendorong kepada kejadian tersebut..
  31. Pada tahun 2003, Daftar Kanser kebangsaan melaporkan bahawa kadar kasar kejadian barah pangkal rahim di Malaysia ialah 16.5 wanita dalam setiap 100,000 penduduk.
  32. Bermula dengan kejadian di Amerika Selatan, pelabur Barat kehilangan kepercayaan terhadap keamanan di Asia Timur dan mulai menarik kembali wang pelaburan mereka.
  33. Terdapat kejadian kambing poliserat (tumbuh banyak tanduk, sebanyak-banyak lapan batang), namun ini merupakan kenadiran genetik yang difikirkan adalah turun-temurun.
  34. Selain daripada merakamkan kejadian menakjubkan seperti gerhana dan komet, termasuk menghasilkan takwim yang boleh digunakan, orang-orang Cina tidak memajukan astronomi.
  35. Semasa masih kanak-kanak, beliau mengalami suatu kejadian yang buruk dengan seekor burung kakaktua yang menyebabkan beliau takut akan burung nuri pada sepanjang hayatnya.
  36. Banyak sekali kemelut yang dialami Kuala Lumpur yang masih muda itu, terutamanya Perang Saudara Selangor, di samping diserang wabak penyakit, kejadian kebakaran dan banjir.
  37. Syarikat monorel melaporkan bahawa mana-mana insiden sedemikian adalah "tidak mungkin" sama sekali kerana 6 bol pada roda perlu dicabut untuk menyebabkan kejadian tersebut.
  38. Bermula daripada kejadian tersebut orang-orang Kadazan Dusun memulakan upacara Pesta Kaamatan, juga dikenali sebagai KOKOTUAN seperti yang dirayakan sejak awal sehingga kini.
  39. Dengan kejadian ini, Schumacher memenangi kejuaraan dunia tahun tersebut dalam keadaan yang penuh kontroversi, dan Schumacher merupakan pemandu Jerman yang pertama untuk berbuat demikian.
  40. Bagaimanapun dalam kes ini, ilhamnya berasal terutamanya daripada serangan-serangan hentam taran Soviet dan Poland, dengan kematian juruterbang mereka merupakan sesuatu kejadian yang tidak diingini.
  41. Walapun satu lambungan syiling atau balingan dadu merupakan satu kejadian rawak, jika diulang banyak kali satu urutan peristiwa rawak akan menunjukkan pola statistik tertentu, yang boleh dikaji dan diramal.
  42. Semasa siaran waktu pagi, Dato Zaman Khan mengumumkan di radio akan kejadian 'huru-hara' di Jalan Chow Kit di mana Prebet Adam dari Kem Tentera Ulu Kinta telah membunuh dua orang Cina dengan senjata raifal M16.
  43. Menteri Besar Negeri, Abdul Taib Mahmud telah menasihatkan rakyat Sarawak supaya tidak menyalahkan sesiapa terhadap penyebab sekatan balak ini dan dia menjaminkan bahawa kerajaan negeri akan menyiasat kejadian ini.
  44. Terdapat hubung kait yang boleh ditunjukkan secara saintifik antara peristiwa rohani dan kejadian neuronal; persoalan dalam falsafah adalah sama ada fenomena ini adalah sama atau berkaitan dalam beberapa cara yang lain.
  45. Ini menandakan kepada umum bahawa kesalahan itu adalah dalam proses perbicaraan dan penyelesaian untuk mengelakan pertumbahan darah di mana ketua rumah boleh didenda jika dia gagal membendung kejadian itu daripada berlaku.
  46. Faktor psikologi sering kali disebut sebagai penjelasan bagi kejadian nampak hantu: mereka yang lemah semangat cenderung membesar-besarkan apa yang dilihat apabila melawat tapak kejadian sesuatu sejarah yang tidak diingini.
  47. Kejadian terakhir kejadian menggunakan mayat berpenyakit bagi perang biologi berlaku pada tahun 1710, apabila pasukan Russia menyerang Sweden dengan melontar mayat yang dijangkiti melepasi dinding kota bandar Reval(Tallinn).
  48. Namun, Bendahara Ali telah menyatakan bahawa ia tidak ada hubungannya dengan kejadian di Singapura, kerana ia merupakan tanah kekuasaan Temenggung dan menyatakan bahawa kesetiaannya terletak pada Sultan Johor sebenar di Lingga.
  49. Latihan ini juga merupakan implikasi untuk kejadian dunia yang lainnya juga, termasuk bertindak sebagai satu tunjuk kuasa untuk menghalang Ketenteraan Korea Utara daripada memulakan ujian lancaran peluru berpandu Taepodong-2nya.
  50. Ia dinamakan seperti itu oleh penduduk tempatan, terutamanya kaum Bajau, sempena memperingati pembakaran pejabat pentadbiran British di Pulau Gaya oleh Mat Salleh, serta kejadian pembakaran lain yang biasanya dilakukan oleh lanun.
  51. Seperti kesemua pakar sains yang lain, pakar sains bumi menggunakan kaedah saintifik: merumuskan hipotesis selepas pemerhatian mengenai dan mengumpulkan maklumat berkenaan kejadian semulajadi dan kemudian menguji hipotesis tersebut.
  52. Selepas peperangan, kejadian pembunuhan Lincoln meradikalkan dasar-dasar Pembinaan Semula parti Republikan yang bertujuan menyepadukan dan membina semula negeri-negeri Selatan sambil menjamin hak-hak kaum hamba yang baru dibebaskan.
  53. Banyak stadium runtuh, para penyokong pula berhadapan dengan peralatan yang teruk, hooliganisme sangat berleluasa dan kelab-kelab Inggeris telah dilarang daripada menyertai pertandingan Eropah berikutan kejadian di Heysel dalam tahun 1985.
  54. Tujuan utama teori kebarangkalian ialah pembolehubah rawak, proses stokastik, dan peristiwa: peniskalaan matematik peristiwa tak-berketentuan atau kuantiti yang diukur yang mungkin merupakankejadian tunggal atau berkembang mengikut masa tampaknya secara rawak.
  55. Kadar pengosongan yang tercetus oleh ancaman bom palsu pada 12 September 2001 menunjukkan bahawa jejantas tersebut tidak berguna sekira kedua-dua bangunan perlu dikosongkan serentak, kerana muatan tangga kecemasan adalah tidak cukup untuk menghadapi kejadian sebegini.
  56. Kerajaan Chun memerintah Korea secara kuku besi hingga tahun 1987, apabila kejadian seorang mahasiswa Universiti Kebangsaan Seoul diseksa hingga matididedahkan oleh Persatuan Keadilan Paderi Katolik pada 10 Jun, sehingga mencetuskan tunjuk perasaan besar-besaran di seluruh negara.
  57. Sebahagian penyakit-penyakit berkait umur, seperti penyakit Alzheimer, kelihatannya lebih lazim di kalangan lelaki, meskipun tidak pasti adakah ini disebabkan oleh kejadian yang benar-benar lebih banyak ataupun kerana lelaki mempunyai jangka hidup yang lebih pendek berbanding perempuan.
  58. Tiga tahun setelah kejadian itu, baginda mula berdakwah secara terbuka kepada penduduk Makkah dengan mengatakan "Tuhan itu Esa" dan hendaklah menyerahkan diri sepenuhnya kepada Allah (secara harfiahnya membawa maksud Islam) dan ia adalah satu cara hidup (الدين ad-Din) yang diterima Allah sahaja.
  59. Letusan pemberontakan Cuba, taktik brutal Weyler, dan kemarahan Hangat kejadian ini melecut terbukti menjadi anugerah bagi industri surat khabar di New York City, di mana Joseph Pulitzer Dunia New York dan William Randolph Hearst dari New York Journal diakui potensi besar untuk judul dan cerita yang akan menjual salinan.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...