Friday 13 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "larangan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "larangan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Dera ini adalah hukuman jasmani, sedang larangan kahwin adalah hukuman moral.
  2. Buku-buku larangan di - oleh Pusat untuk Cuba bebas ( Center for a Free Cuba}.
  3. Pada tahun 1933, tercetusnya perang saudara dan menyebabkan larangan Parti Demokratik Sosial.
  4. Kecualilah ceramah politik, itupun ada sekatan dan larangan dan perlu permit daripada Balai Polis Daerah.
  5. Ekonomi Vietnam juga dikenakan larangan perdagangan oleh Amerika Syarikat dan kebanyakan negara Eropah selepas Perang Vietnam.
  6. Penyebab utama adalah larangan perdagangan budak, sementara kebun - kebun masih sangat memerlukan tenaga buruh untuk dikendalikan.
  7. Kemenangan pihak Utara mengelakkan perpecahan negara yang berkekalan serta menjadi penyumbang larangan perhambaan di Amerika Syarikat.
  8. Mazhab hanafi menjadikan larangan ini sebagai dalil berdasarkan hadis yang melarang wanita menghentak kaki bagi membunyikan gelang kaki.
  9. Masyarakat-masyarakat selalu mengenakan sekatan terhadap perkahwinan dengan saudara, meskipun tahap hubungan larangan berbeza-beza secara meluas.
  10. Selepas tragedi Stadium Heysel dan larangan terhadap semua kelab Inggeris daripada bola sepak Eropah, Everton kehilangan peluang bersaing untuk lebih banyak trofi Eropah.
  11. Berikutan Grand Prix San Marino, di mana pasukan Benetton, Ferrari dan McLaren telah disiasat kerana disyaki melanggar larangan yang dikenakan oleh FIA tentang alat elektronik.
  12. Langkah-langkah keselamatan yang ketat telah dilaksanakan di semua lapangan terbang United Kingdom dan Amerika Syarikat, termasuk larangan kesemua bagasi tangan yang tidak perlu.
  13. Dalam kebanyakan sejarah Jepun, hanya samurai dibenarkan membawa pedang, dan petani yang membawa pedang boleh dibunuh dan pedangnya dirampas selepas larangan itu dikenakan pada awal tempoh Edo.
  14. Namun begitu, kebanyakan pemerhati sukan ini merasa bahawa larangan terhadap bantuan pemandu setakat larangan atas nama semata-mata kerana FIA tidak mempunyai teknologi atau kaedah menghapuskan ciri-ciri ini dari pertandingan.
  15. Banyak masyarakat juga mengamalkan sekatan-sekatan yang lain terhadap siapakah yang boleh dikahwini, umpamanya larangan tentang perkahwinan dengan orang yang mempunyai nama keluarga yang sama, atau orang yang mempunyai zodiak yang sama.
  16. Sesetengah stadium juga mempunyai kapasiti yang lebih rendah untuk Piala Dunia, sebagai peraturan-peraturan FIFA larangan tempat berdiri; walau bagaimanapun, ini merupakan penyesuaian kerana beberapa stadium disenaraikan dalam UEFA 5-star ranking.
  17. Pesawat MRCA Su-30MK ini dipasang dengan segala kelengkapan tempur dalam semua senario untuk kombat operasi dan taktikal, daripada tugas-tugas pertempuran udara hingga serangan darat, menumpaskan pertahanan udara musuh, larangan udara, sokongan udara dekat dan serangan maritim.
  18. Beberapa jam selepas lancaran peluru-peluru ini, Jepun memulai sekatan ekonomi terhadap Korea Utara dengan menguatkuasakan larangan kemasukan pegawai, anak kapal, penerbangan komersial dan satu-satunya hubungan penumpang antara kedua-dua negara, perkhidmatan feri Manyongbong-92.
  19. Antaranya ialah pemilihan Abdullah Gxl sebagai Presiden, yang pernah terlibat dengan parti-parti Islamis; serta cadangan kerajaan untuk memansuhkan larangan bertudung dalam universiti yang dibatalkan oleh Mahkamah Perlembagaan, menyebabkan parti pemerintah didenda dan hampir diharamkan.
  20. Setelah perang, pemimpin Parti Komunis Enver Hoxha mengatur melindungi integrasi wilayah Albania selama 40 tahun berikutnya, namun memerlukan harga politik yang sangat mahal dari penduduknya, yang ditundukkan untuk membersihkan, mengurangi, penindasan hak sivil dan politik, larangan total pada amalan keagamaan, dan meningkatkan pemencilan.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...