Tuesday 17 January 2017

Contoh Ayat Perkataan "penguatkuasaan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "penguatkuasaan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Terdapat masalah ketara dengan penguatkuasaan cara begini.
  2. Untuk penguatkuasaan ini, semua prosiding mahkamah dan dokumen-dokumen parlimen serta mesyuarat-mesyuarat mesti dilakukan di dalam bahasa Melayu.
  3. Jika keputusan yang dicapai bertentangan dengan salah satu daripada lima ahli Majlis Keselamatan atau sekutunya, apa-apa resolusi berkenaan penguatkuasaan akan diveto.
  4. Seterusnya pada 15 Disember 1976, Lembaga Pengurus Kerajaan Tempatan Pulau Pinang telah digantikan dengan Majlis Perbandaran Pulau Pinang dengan penguatkuasaanAkta KerajaanTempatan 1976.
  5. Kerusi hanya dipasangkan hanya selepas berlakunya Tragedi Hillsborough tahun 1989 dan penguatkuasaan peraturan baru yang mensyaratkan stadium ditukar menjadi stadium bertempat duduk seluruhnya.
  6. Ketetapan ini juga mengarahkan penubuhan sebuah jawatankuasa sekatan yang terdiri daripada 15 ahli terkini dalam Majlis Keselamatan PBB, untuk menyeliapenguatkuasaan dan melaporkan kepada Majlis sekurang-kurang pada setiap 90 hari.
  7. Walaupun undang-undang telah ada namun penguatkuasaan bahasa kebangsaan dalam pelbagai bidang utama seperti pendidikan, perniagaan, pengiklanan dan komunikasi masih banyak tidak diendahkan dan kurang diutamakan berbanding penggunaan bahasa Inggeris.
  8. Rasa marah terhadap penguatkuasaan kerahan tenaga rakyat ketenteraan ketika Perang Saudara Amerika mengakibatkan tercetusnya Rusuhan Kerahan Tenaga New York pada tahun 1863, iaitu salah satu peristiwa pergolakan sivil yang paling buruk dalam sejarah AS.
  9. Ekonomi El Salvador mengalami pasang surut semasa pemerintahan Parti Perikatan Republikan Nasional yang mengasaskan pasaran bebas dan model pengurusan fiskal yang termasuk penswastaan ​​perbankan, telekomunikasi, dana awam, distribus elektrik, dan sebahagian dari penjanaan elektrik, penghapusan kawalan harga dan subsidi, dan penguatkuasaan hak harta intelektual.
  10. Mahathir berkata: "...mahkamah-mahkamah telah memutuskan bahawa dalam penguatkuasaan undang-undang, mereka terikat kepada tafsiran-tafsiran sendiri dan bukannya terhadap alasan-alasan yang menyebabkan Parlimen merumuskan undang-undang ini... akhir-akhir ini, badan kehakiman telah berasa wajar untuk menyentuh perkara-perkara yang dahulu dianggap sebagai hanya dalam kuasa eksekutif."
  11. Errico Malatesta, satu ahli anarki terkenal, menulis "Ahli anarki secara amnya menggunakan perkataan "Negara" untuk merujuk kesemua institusi politik, perundangan, kehakiman, ketenteraan, kewangan dll. yang dikawal sendirinya dan ditadbir oleh kelakuan sendiri sesetengah individu tertentu dan mempunyai kepercayaan ramai untuk menjaga keselamatan mereka, dan perlaksaan ini, secara terangan atau tersembunyi, memaksa orang ramai menghormatinya dengan itu menggunakan penguatkuasaan kolektif komuniti ke arah ini"

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...