Tuesday 21 June 2016

Contoh Ayat Perkataan "bagaimana"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "bagaimana" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Laozi tidak mengajar bagaimana mencapai kehidupan yang abadi.
  2. Ada dua cerita mengenai bagaimana kelab itu mendapat nama ini.
  3. Maka bagaimana mungkin orang yang tidak baik dapat dicintai oleh suami yang baik?
  4. Konsep ini adalah jauh daripada cara bagaimana istilah itu digunakan pada hari ini.
  5. Nietzsche banyak menulis tentang bagaimana manusia harus menjalani kehidupan mereka.
  6. Memahami kandungan sel dan bagaimana sel bertindak adalah asas untuk semua sains biologi.
  7. Perkara 159 Perlembagaan Malaysia memperuntukkan hak bagaimana perlembagaan Malaysia dipinda.
  8. Kajian bidang ini menumpu pada setiap bahagian individu otak dan bagaimana ia mempengaruhi tingkah-laku.
  9. Perkara ini secara terperinci memberitahu bagaimana penggubal undang-undang membuat pindaan perlembagaan.
  10. Sesetengah orang mengkaji bagaimana peranti sedemikian berfungsi secara am, sebagai sebahagian dari fizik.
  11. Gangguan sentuhan fizikal (faul) tidak dibenarkan dan terdapat sekatan bagaimana bola bola dikawal (penalty).
  12. Tentera Ecuador belajar bagaimana untuk memungkiri empangan bagi mengelakkan satu pembebasan membawa bencana air.
  13. Walau bagaimana pun dari segi pentadbiran, Endau sebenarnya adalah merupakan sebuah bandar dan mukim di negeri Johor.
  14. Walaupun samurai tidak digalakkan untuk memasuki kawasan Yoshiwara, bagaimana pun mereka kerap kali berbuat demikian.
  15. Materialisme, pula, perlu menyediakan satu penjelasan bagaimana dua jenis fenomena - rohani dan fizikal - boleh seiras.
  16. Generasi" ialah perkataan yang digunakan untuk menghuraikan bagaimana ciri-ciri diwarisi atau diturunkan menerusi sekeluarga.
  17. Cara pengumpulan cukai dan bagaimana penggunaan wang cukai tersebut adalah bahan pembicaraan panas dalam politik dan ekonomi.
  18. Prestasi mikroskop cahaya bergantung kebanyakannya bergantung pada bagaimana sampel diterangi dan juga bagaimana ia dipantau.
  19. Teori kekacauan kuantum mengkaji bagaimana padanan antara mekanik kuantum dan mekanik klasik bekerja dalam konteks sistem kacau.
  20. Geometri projektif adalah penyelidikan geometri tanpa ukuran, hanya dengan menyelidik bagaimana poin selari dengan satu sama lain.
  21. Bukti tidak membina menetapkan yang sebuah objek matematik mesti wujud "), tanpa menerangkan bagaimana objek tersebut boleh ditemui.
  22. Undang-undang itu biasa juga menetapkan bilangan anggota lembaga, bagaimana mereka dipilih, serta juga bila mereka perlu bermesyuarat.
  23. Kitab tersebut juga ada menceritakan tentang bagaimana nama Tanah Segara Masin ditukarkan kepada Tanah Melayu / Semenanjung Tanah Melayu.
  24. Naib Presiden Parti Islam Se-Malaysia Mohamad Sabu berkata terdapat "kebimbangan" mengenai bagaimana pilihan raya umum akan datang bakal dijalankan.
  25. Anthropologi biologi mencipta teori tentang bagaimana bumi diduduki manusia, termasuk juga cubaan menjelaskan variasi manusia berciri geografi dan ras.
  26. Takrifan moden tidak cuba menjawab bagaimana fungsi massa kemungkinan diperolehi; daripadanya ia membina sebuah teori yang menganggapkan kemunculan mereka.
  27. Selain pengetahuan membilang objek fizikal, manusia prasejarah juga mengetahui bagaimana untuk membilang kuantiti abstrak seperti masa - hari, musim, tahun.
  28. Dia juga telah menunjukkan bagaimana bahagian kerusi parti pembangkang di parlimen adalah lebih daripada sepuluh peratus kurang daripada bahagian undi popular.
  29. Oleh itu, ilmu kimia amat luas, daripada mengkaji zarah-zarah asas dalam sesuatu bahan hingga bagaimana bahan ini bertindak balas menghasilkan bahan yang baru.
  30. Sesetengah ahli taksonomi mengehadkan istilah keluarga pada peringkat yang tertentu, tetapi tidak terdapat banyak sepersetujuan tentang bagaimana mengolahkannya.
  31. Apabila ia dilihat secara lebih luas lagi, ia adalah suatu analisis terhadap alam semula jadi dikendalikan agar dapat memahami bagaimana dunia dan alam semesta bertindak.
  32. Persoalan bagaimana Langkasuka bertukar menjadi Patani masih belum dapat dipastikan oleh para pengkaji sejarah kerana tidak ada sebarang cacatan sejarah yang jelas mengenainya.
  33. Sebilangan rumpai menimbulkan masalah yang besar dalam pertanian, dan botani membekalkan sebahagian pengetahuan sains asas untuk memahami bagaimana untuk mengurangkan kesannya.
  34. Islam dihuraikan dalam al-Qur'an sebagai "sifat primordial bagaimana Allah mencipta manusia", dan Al-Qur'an menyatakan bahawa nama Muslim telah diberikan oleh Nabi Ibrahim a.s.
  35. Teori permainan memodelkan bagaimana agen-agen bersaling tindak apabila hasil tindakan sesuatu agen itu bergantung kepada tindakan agen yang lain (yang diluar kawalan agen pertama).
  36. Terdapat perbalahan tentang bagaimana nama ini harus ditafsirkan, tetapi sejarah tempatan rasmi secara tekal telah mengatakan bahawa ia membawa pengertian "hulu laut" (海之上洋).
  37. Biologi menumpukan kepada ciri-ciri fizikal dan tabiat hidupan yang hidup pada masa kini dan masa silam, bagaimana mereka terhasil dan interaksi antara sesama mereka dan alam sekitar.
  38. Berasa bosan, beliau memuaskan sifat ingin tahunya dengan membelajari bagaimana menjolok-jolok lubang kunci untuk membuka kabinet dan laci meja yang digunakan untuk menyimpan kertas-kertas.
  39. Namun begitu, persoalan bagaimana Langkasuka bertukar menjadi Patani masih belum dapat dipastikan oleh para pengkaji sejarah kerana tidak ada sebarang cacatan sejarah yang jelas mengenainya.
  40. Istilah Inggeris defective by design yang digunakan oleh penguji beta yang susah hati tentang bagaimana pepijat dalam perisian beta yang diselesaikan pengurus ujian sebagai mengikut reka bentuk.
  41. Contohnya, kaedah kuantitatif boleh menghurai corak am sosial, manakala kaedah kualitatif pula boleh membantu dalam memahami bagaimana seseorang individu bergerak balas terhadap perubahan sosial.
  42. Tidak diketahui bagaimana kawasan Rwanda Hari ini mula-mula didiami tetapi dijangkakan bahawa manusia berpindah ke kawasan itu mengikuti Zaman Ais Terakhir, pada Zaman Neolitik, 10,000 tahun dahulu.
  43. Persamaan-persamaan medan Einstein menghuraikan bagaimana tegasan-tenaga menyebabkan kelengkungan ruang-masa dan biasanya ditulis dalam bentuk tensor (menggunakan notasi indeks abstrak) seperti berikut:
  44. Pada tahun 1400 pedang seperti ini dinamai dengan Langes Schwert atau pedang panjang atau spadone, telah umum, dan beberapa Fechtbucher pada abad 15 dan 16 menawarkan bagaimanamenggunakan pedang tersebut.
  45. Artikel ini secara terperinci memberitahu bagaimana kerajaan persekutuan mempertahankan kepentingan kumpulan-kumpulan ini dengan mendirikan kuota untuk kemasukan perkhidmatan awam, biasiswa dan pendidikan awam.
  46. Pakar Sains Tanah telah membuat pelbagai pengkelasan mengenai tanah untuk dijadikan panduan kepada semua pihak bagaimana hendak menguruskan tanah tersebut bagi memberikan pulangan optima dalam aktiviti penanaman.
  47. Walau bagaimana pun, di dalam takungan minyak bawah tanah, nisbah mereka samada gas atau cecair berbeza-beza bergantung kepada keadaan pada subpermukaan, dan juga bergantung kepada rajah fasa bagi campuran petroleum berkenaan.
  48. Persetujuan umum mengenai bagaimana tumbuhan berbunga patut disusun hanya baru-baru ini timbul, melalui hasil kerja Kumpulan Filogeni Angiosperma, yang menerbitkan pengelasan semula angiosperma yang berpengaruh pada tahun 1998.
  49. Walaubagaimanapun, kejijikannya terhadap kekejaman pembedahan menyebabkannya mengabaikan pelajaran dan beliau menghabiskan masa dengan membelajari bagaimana mengasakkan burung daripada John Edmonstone, seorang hamba hitam yang bebas.
  50. (Lagi satu cara untuk melihat fenomena ini adalah untuk melihat bagaimana sebuah bola tunggal yang bergerak dengan pola bak waktu semata-mata yang selari dengan pusat Bumi kemudian bergerak ke arah pusat Bumi melalui gerakan geodesik.)
  51. Memahami bagaimana tumbuhan-tumbuhan menghasilkan makanan kita adalah amat penting untuk memberi makan kepada dunia serta untuk memberikan keselamatan makanan untuk generasi-generasi yang akan datang, umpamanya melalui pembiakbakaan tumbuhan.
  52. Misalnya seorang saintis mungkin akan bertanya "mengapa?" dan meneruskan kajiannya untuk mencari jawapan soalan tersebut tetapi jurutera lebih berminat untuk mengetahui bagaimana untuk menyelesaikan masalah tersebut daripada mengetahui puncanya.
  53. Salah satu aplikasi teori kekacauan yang paling berjaya ialah dalam bidang ekologi, di mana sistem dinamik seperti model Ricker telah digunakan untuk menunjukkan bagaimana pertumbuhan penduduk di bawah sandaran kepadatan boleh menyebabkan dinamik kacau.
  54. Croatia merupakan sebuah negara yang muda tetapi mempunyai banyak sejarah dan berminat untuk mencontohi kejayaan Malaysia terutama dalam bidang ekonomi dan kestabilan politik.Malaysia sentiasa menjadi contoh kepada Croatia mengenai bagaimana untuk mencapai kejayaan.
  55. Algebra asas sering dijadikan sebahagian pendidikan sekolah menengah untuk memberikan pengenalan kepada idea-idea asas algebra: membelajari apa yang terjadi apabila nombor-nombor dicampurkan atau dikalikan, dan bagaimana membuat polinomial dan mencari punca tersebut.
  56. Pada 1990-an dan 2000-an, permintaan untuk penjelasan mengenai apakah yang membentuk budaya, tentang bagaimana pemerhati tahu di mana berakhirnya budaya sendiri dan permulaan yang lain, dan topik-topik penting lain secara bertulis yang diketahui oleh ahli antropologi.
  57. Ini merupakan sebuah contoh untuk objek bergerak secara inersia yang mengalami pemecutan koordinat, dan cara bagaimana pemecutan koordinat ini berubah ketika objek itu bergerak diberikan oleh persamaan-persamaan geodesik untuk manifold dan sistem koordinat yang digunakan.
  58. Walaupun banyak daripada keputusan-keputusan oleh Euclid sudah dinyatakan oleh ahli-ahli matematik Yunani sebelumnya, Euclid merupakan orang yang pertama untuk menunjukkan bagaimana usul-usul ini diletakkan secara sempurna membentuk satu deduksi dan sistem logik yang komprehensif.
  59. Di bawah tekanan berterusan untuk mengikut norma-norma kelelakian, ahli-ahli gerakan kewanitaan tidak bersetuju antara satu sama lain tentang persoalan-persoalan punca ketaksamaan, bagaimanakesamaan harus dicapai, serta takat jantina dan identiti berdasarkan jantina yang harus dipersoalkan dan dikritik.
  60. Dalam kes ini, geometri Euclid adalah lebih konkrit daripada kebanyakan sistem-sistem aksiom moden seperti teori set, yang mana kebiasaannya menegaskan kewujudan objek-objek tanpa mengatakanbagaimana untuk membina mereka, atau menegaskan kewujudan objek-objek yang tidak boleh dibina di dalam ruang teori berkenaan.
  61. Juga, tiga unsur geometri terkandung dalam papirus Rhind mencadangkan pembuktian termudah bagi geometri analisis: (1) paling pertama, bagaimana untuk mendapatkan penghampiran bagi jitu hingga kurang dari satu peratus; (2) kedua, kerja purba mengkuasa-duakan bulatan; dan (3) ketiga, penggunaan paling awal bagi kotangen.
  62. Persepsi masyarakat pada ketika itu menganggap ahli alkimia adalah pseudosaintis, penipu dan orang yang mengaku dirinya pandai akan sesuatu, yang menguji bagaimana hendak menukar bahan murah kepada emas, mempercayai bahawa Bumi terkandung daripada empat elemen utama iaitu tanah, air, api dan angin, dan menghabiskan masa mereka-reka sesuatu yang ajaib, racun, dan penawar magis.
  63. Sebagai seorang Muslim, dan berpuasa diakhir bulan Ramadhan semasa di angkasa lepas, Majlis Fatwa Kebangsaan Malaysia, telah menerbitkan satu buku panduan untuk Muslim di angkasa-lepas.Buku bertajuk Perlaksanaan Ibadah di Stesen Angkasa Antarabangsa, dan bermuka-surat sebanyak 18 keping, menerangkan bagaimana untuk mengenalpasti waktu solat, dan masalah yang melibatkan hal berpuasa.
  64. Kumpulan gundik terdiri daripada yÅ«jo, kamuro (pelatih baru), shinzō (pelatih lama), hashi-jōro (gundik pangkat rendah), kōshi-jōro (gundik pangkat tinggi di bawah tayÅ«), tayÅ« (gundik pangkat tinggi), oiran ("penumbang istana kota", dinamakan sebegitu bagi bagaimana pantas mereka dapat memisahkan seorang daimyo daripada wangnya), yarite (chaperone yang lebih tua bagi seorang oiran) dan yobidashi yang menggantikan tayÅ« apabila mereka pergi menjual harga di pasar.
  65. Kedudukan mereka membolehkan mereka mendapat pandangan keseluruhan perlawanan, dan kerana kebanyakan tindakan berlaku di dalam kebanyakan kawasan mereka, pemain tengah juga biasanya bersungguh-sungguh memberikan kawalan yang paling tinggi bagaimana satu-satu perlawanan ini dimainkan.Di bahagian padang ini dikenali sebagai satu "bilik enjin" pasukan, kerana pasukan yang bagus jarang berjaya tanpa pemain tengah yang berkemahiran atau pemain tengah sentral yang pandai memberikan arahan.
  66. Plato menganggap logistik (aritmetik) sesuai untuk ahli perniagaan dan pemimpin tentera yang "..mesti mempelajari seni nombor, jika tidak mereka tidak akan tahu bagaimana menyusun tentera mereka..", manakala aritmetik (teori nombor) hanya sesuai untuk ahli falsafah "..kerana mereka perlu keluar dari lautan perubahan dan mencari kebenaran." Apabila Euclid dari Iskandariah ditanya oleh salah seorang pelajarnya tentang apa perlunya mempelajari geometri, beliau lantas menyuruh hambanya memberikan pelajar tersebut threepence (wang syiling), dan berkata "kerana dia memerlukan keuntungan untuk setiap apa yang dipelajarinya." Ahli matematik Yunani Apollonius dari Perga pernah ditanya tentang kegunaan beberapa teoremnya dalam Buku IV kitab Konik", dengan bangganya beliau menjawab:

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...