Tuesday 21 June 2016

Contoh Ayat Perkataan "elemen"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "elemen" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Kekardinalan bagi satu set terhingga ialah satu nombor asli – jumlah elemen di dalam set.
  2. Dalam matematik, istilah membilang juga bermaksud mencari bilangan elemen untuk set terhingga.
  3. Maskot itu terdiri daripada lima elemen mengikut falsafah Cina iaitu air, logam, api, kayu, dan bumi.
  4. 3 elemen utama iaitu Infantri Standard, Infantri Mekanis dan Infantri Para akan menjadi teras kepada infantri.
  5. Kebudayaan Myanmar, seperti jirannya berasaskan kepercayaan Buddha Theravada dengan ubahsuai dan tambahan elemen tempatan.
  6. Ia merupakan satu penyusunan dari pelbagai elemen daripada bahasa berlainan dengan matlamat untuk memudahkan belajar bahasa.
  7. Dalam kes lain, elemen ketumbukan boleh ditakrifkan sebagai ketumbukan negeri tertentu atau ketumbukan yang dikaitkan dengan fungsi.
  8. Bersama dengan Rejimen Askar Melayu Diraja dan Kor Armor Diraja, Rejimen Renjer Diraja merupakan elemen tempur Tentera Darat Malaysia.
  9. Batalion Pertama rejimen ini ditugaskan sebagai satu elemen di dalam Kumpulan Sokongan Pasukan Khas Bersama (Joint Special Forces Support Group)
  10. Musytari dan Zuhal, yang mengandungi hampir semua jirim yang tertinggal, mempunyai atmosfera yang terdiri secara kasarnya 99% dari elemen yang sama itu.
  11. Jika satu ruang vektor menyetujui asas terhingga maka sebarang dua asas mempunyai jumlah elemen yang sama dan V ialah satu ruang vektor dimensi terhingga.
  12. Biasanya, A ialah beberapa subset ruang Euclid Rn, yang sering dikhususkan oleh satu set halangan, kesamaan dan ketaksamaan yang perlu dipenuhi oleh elemen dalam A.
  13. TLD juga merupakan elemen penting untuk sumbangan United Kingdom kepada NATO, dengan beberapa jumlah asetnya diletakkan kepada tugasan-tugasan NATO pada bila-bila masa.
  14. British dan Siam dalam menentukan sempadan baru ini hanya berdasarkan pentadbiran berbanding elemen penting seperti soal kebudayaan geografi etnik agama dan kriteria lain.
  15. Dalam matematik, sains komputer dan ekonomi, pengoptimuman atau pengaturcaraan matematik, merujuk kepada pemilihan elemen yang terbaik dari beberapa set alternatif yang tersedia.
  16. Elemen-elemen ruang vektor umum V boleh menjadi sebarang bentuk objek, contohnya fungsi atau polinomial, tetapi apabila ia dilihat sebagai elemen dalam V, ia sering dipanggil vektor.
  17. Domain A dalam f dirujuk sebagai ruang pencarian (search space) atau set pemilihan (choice set), sementara elemen dari A disebut sebagai penyelesaian tercalon atau penyelesaian tersaur (yang mungkin).
  18. Aplikasi analisis berangka secara tradisinya adalah dalam bidang kejuruteraan dan sains fizik, namun pada kurun ke-21, ilmu sains hayat dan bahkan bidang seni juga telah menyerap elemen pengiraan saintifik.
  19. Matahari merupakan Bintang Populasi I; ianya dilahirkan dalam peringkat kemudian dari evolusi alam semesta, dan demikian mengandungi lebih elemen yang lebih berat dari hidrogen dan helium berbanding bintang populasi II.
  20. Sebuah komposisi kecerunan wujud dalam Sistem Suria, dicipta oleh haba dan tekanan radiasi dari Matahari; objek yang lebih dekat itu kepada Matahari, iaitu lebih dipengaruhi oleh haba dan tekanan radiasi, adalah terdiri dari elemen dengan poin kecairan tinggi.
  21. Iklim yang sangat panas dan lembap di Bushehr, banyak air garam di udara kerana berhampiran Lautan Hindi dan Teluk Parsi.Walaupun stainless steel boleh berkarat, dan teknologi lukisan khas telah dibangunkan untuk melindungi elemen struktur stesen.Pada musim panas suhu boleh mencecah 50 x C.
  22. Jika empat atau lebih baris pula yang terhasil, empat baris akan dibuang dan digantikan dengan satu titik pada paras seterusnya Untuk penolakan,proses sebaliknya akan dilakukan dengan membuangelemen simbol petolak dari nombor yang ditolak:Jika jumlah titik tidak mencukupi pada nombor yang ditolak, satu baris akan digantikan dengan lima titik.
  23. Persepsi masyarakat pada ketika itu menganggap ahli alkimia adalah pseudosaintis, penipu dan orang yang mengaku dirinya pandai akan sesuatu, yang menguji bagaimana hendak menukar bahan murah kepada emas, mempercayai bahawa Bumi terkandung daripada empat elemen utama iaitu tanah, air, api dan angin, dan menghabiskan masa mereka-reka sesuatu yang ajaib, racun, dan penawar magis.

3 comments:

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...