Tuesday 21 June 2016

Contoh Ayat Perkataan "bapa"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "bapa" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Beliau tinggal bersama bapa saudaranya.
  2. Ibu bapa beliau merupakan berbangsa Croatia.
  3. Otto Frederick Rohwedder dianggap sebagai bapa bagi roti potong.
  4. Ahli parlimen PAS Hassan Adli Mohd Arshad merupakan bapa saudaranya.
  5. Munsyi Abdullah bin Abdul Kadir dianggap sebagai bapa sastera moden.
  6. Apabila datuknya meninggal, baginda dijaga oleh bapa saudaranya, Abu Talib.
  7. Di Barat, beliau dikenal sebagai Averroes dan bapa kepada fahaman sekularisme.
  8. Georgios Papanikolaou, seorang Amerika kelahiran Greek, bapa kepada sitopatologi.
  9. Oslo mempunyai populasi imigran yang besar dan juga orang Norway yang mempunyai ibu bapa imigran.
  10. Wanita-wanita ini kerap kali dijual ke rumah pelacuran oleh ibu bapa mereka pada usia 7 hingga 12 tahun.
  11. Bapa Sayyidina Ali, Abu Talib ialah pembesar puak Quraisy dan juga bapa saudara kepada Nabi Muhammad s.a.w..
  12. Apabila Mario Balotelli menjadi terkenal ibu bapa kandungnya iaitu keluarga Barwuah memintanya untuk kembali.
  13. Ia merujuk kepada warisan, lebih kepada warisan ibu dari warisan bapa (dikenali sebagai baka)(Wilkinson, 1959).
  14. Ini menyebabkan sebahagian sarjana menganggap Ibnu Rushd sebagai bapa kepada fahaman sekularisme di Eropah barat.
  15. Roderigo marah dengan khabar itu kerana mencintai Desdemona, malah pernah meminta restu bapa Desdemona untuk mengahwininya.
  16. Abu Abdullah Mohammad Ibn Musa al-Khawarizmi (bahasa Arab: محمد بن موسى الخورازمي) merupakan bapa algebra.
  17. Orang Melayu, terutamanya di semenanjung Melayu, menganggap cerita legenda Hang Tuah pada abad keempat belas sebagai bapa silat.
  18. Taib berazam untuk mengambil undang-undang selepas bapa saudaranya, Rahman Ya'kub memujuknya untuk belajar dalam bidang tersebut.
  19. Pada umumnya, tanah masih dipegang oleh sebuah keluarga atau kampung dan boleh diserahkan oleh seorang ibu atau bapa menurut adat tempatan.
  20. Pada 1950-an, beliau secara tidak rasminya menjadi pembantu peribadi bapa beliau yang ketika itu menjadi Perdana Menteri India yang pertama.
  21. Menerima pendidikan di Maktab Melayu Kuala Kangsar, Tengku Alam Shah telah dilantik sebagai Sultan pada tahun 1938 setelah kemangkatan bapa baginda.
  22. Tidak lama kemudian, bapa beliau telah memujuk beliau untuk melanjutkan pelajaran di Universiti Charles-Ferdinand (Karls-Universitxt zu Prag) di Prague.
  23. Video berkenaan turut menayangkan pengakuan daripada bapa Ustaz Ibrahim Libya, Haji Mahmud Senapi, adiknya, Ismail Mahmud dan orang kanannya, Yusuf Husein.
  24. Sebagai reputasi Balotelli sebagai pemain bola sepak berkembang ibu bapa biologi, keluarga kandungnya Barwuah, meminta dia kembali ke pangkuan mereka semula.
  25. Keputusan ini tidak dipersetujui oleh ibu bapa dan pergerakan pendidikan Cina yang diwakili oleh Don Zong, Jiao Zong dan pertubuhan masyarakat Cina yang lain.
  26. Dia dituduh bersubahat membunuh Residen British di Perak, dan bersama-sama bapa mentuanya Laksamana Mohamad Amin telah dibuang negeri ke Kepulauan Seychelles.
  27. Lamaran memerlukan buah tangan pinangan, iaitu bakul berkilau dua tingkat, yang dibawa oleh pengantara yang mewakili pelamar kepada ibu bapa pengantin idaman.
  28. Beliau kemudiannya menuduh ibu bapa kandungnya "memburu kemuliaan", menyatakan bahawa mereka hanya mahu dia kembali kerana terkenal dia telah memperoleh kegemilangan.
  29. Santulan juga dipanggil Pengeran, bapa kepada Pehin Orang Kaya-Kaya Koroh adalah berketurunan Murut dari susur galur Hashim Jalilul Alam Aqamaddin, Sultan Brunei ke-25.
  30. Keluarga Rossum adalah berketurunan Yahudi dan ibu bapa beliau menceraikan apabila ibunya yang hamil dan beliau telah ditimbulkan oleh ibunya, menemui bapanya dua kali saja.
  31. Tanjung Puteri, nama asal Johor Bahru diasaskan pada tahun 1855 oleh Temenggong Daeng Ibrahim, bapa kepada Sultan Abu Bakar Daeng Ibrahim, seorang Sultan yang amat dikenangi.
  32. Antaranya ialah unit artileri, unit payung terjun.Beliau mengetuai operasi menentang aktviti subversif oleh Parti Komunis Thailand yang ironis bapa beliau adalah pemimpin PKT.
  33. Ketika inilah baginda sering kali membantu mengembala kambing-kambing bapa saudaranya di sekitar Mekah dan kerap menemani bapa saudaranya dalam urusan perdagangan ke Syam (Syria).
  34. Namun, Tengku Abdul Rahman adalah penguasa hanya kerana abangnya, Tengku Hussain atau Tengku Long, telah pergi di Pahang berkahwin ketika bapa mereka meninggal dunia pada tahun 1812.
  35. Dia membantu Raja Muda Hassim, bapa saudara dan raja muda pada Sultan Brunei yang memerintah menumpaskan pemberontakan Dayak, dan sebagai balasan Raja Muda Hassim menamakannya sebagai Raja Sarawak pada 1841.
  36. Selepas kematian bapa beliau pada tahun 1964, beliau dilantik sebagai seorang ahli Rajya Sabha oleh Presiden India dan menjadi seorang ahli Kabinet Lal Bahadur Shastri sebagai Menteri Penerangan dan Penyiaran.
  37. Selepas memenangi pilihanraya kecil Sebandi pada tahun 1981, beliau telah dilantik sebagai Menteri Tanah dan Lombong Sarawak sebelum mengambil tempat bapa saudaranya, Abdul Rahman Ya'kub, sebagai Ketua Menteri Sarawak.
  38. Dilahirkan di Makkah, Semenanjung Arab, baginda adalah anak yatim piatu sejak kecil lagi dimana baginda dijaga oleh datuknya, Abdul Muttalib bin Hasyim dan seterusnya bapa saudara baginda, Abu Talib bin Abdul Muttalib.
  39. Versi Windows Installer diperbaikan adalah dimasukkan yang memberi penyokongan untuk urus niaga pakej berganda dan membenamkan antara muka pengguna untuk pakej Windows Installer kanak di dalam ibu bapa sesi pemasangan.
  40. Di Belanda, Rotterdam mempunyai peratusan orang asing bukan barat yang tertinggi, dengan hampir setengah daripada jumlah penduduknya tidak berasal dari Belanda, atau sekurang-kurangnya mempunyai seorang ibu bapa yang dilahirkan di luar negeri.
  41. Di awal cerita, Mia acap kali menghilangkan diri pada waktu malam lalu ditemui dalam keadaan tidak sedar diri dalam hutan, kemudian sedar tanpa mengingati apa-apa yang berlaku semalaman, sehingga mengganggu perasaan ibu bapa dan pihak sekolah.
  42. Pada hari yang sama, Dong Jiao Zong dan beberapa buah pertubuhan lain mengadakan pertemuan di Dewan Perhimpunan Cina Selangor dan memutuskan untuk mengemukakan satu bantahan, yang dianggotai ibu bapa dan guru sekiranya isu itu tidak diselesaikan dalam masa dua minggu.
  43. Dalam buku itu, dia mengkritik sekolah awam, dan mempersoalkan sama ada kedua-dua ibu bapa dalam keluarga perlu bekerja ataupun tidak, dan menuduh wanita yang memilih untuk bekerja sebagai mementingkan diri sendiri dan membuat sedemikian kerana ia 'memberikan mereka lebih kuasa'.
  44. Walau apa pun, suatu tempat bernama Kuantan telah wujud sebelum tercetusnya Perang Saudara Pahang pada tahun 1858, tatkala dua beradik, Wan Ahmad dan Wan Mutahir menentang satu sama lain untuk menguasai negeri tersebut setelah bapa mereka, Bendahara Ali, iaitu pemerintah Pahang, meninggal dunia.
  45. Harimau betina biasanya keberatan untuk membenarkan harimau jantan mendekati anak-anaknya, tetapi Schaller memerhati harimau betina tersebut tidak berbuat apa-apa untuk melindungi anak-anaknya dari harimau jantan, jadi mungkin sekali harimau jantan itu merupakan bapa kepada anak-anak harimau itu.
  46. Menurut tesis kedoktoran yang ditulis oleh David Walter Brown, retak antara kelompok Taib dan kelompok bapa saudaranya, Rahman Ya'kub bertambah besar secara beransur-ansur apabila Rahman Ya'kub melepaskan jawatan ketua menteri setelah dipaksa oleh Tun Hussein Onn, perdana menteri Malaysia pada masa itu.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...