Tuesday 21 June 2016

Contoh Ayat Perkataan "kebiasaan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "kebiasaan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Adalah menjadi kebiasaan beliau menulis nota dalam Jawi.
  2. Kemudian kebiasaan merokok mulai muncul di kalangan bangsawan Eropah.
  3. Seruling kebiasaan ditiup dengan mulut, mahupun terdapat alat yang ditiup melalui hidung.
  4. Makanan-makanan ini dapat disediakan dengan pelbagai cara mengikut kebiasaan amalan tradisi kaum Kadazan-Dusun.
  5. Penggunaan opium untuk rekreasi adalah menjadi satu kebiasaan bagi orang Asia yang kemudiannya merebak ke Barat.
  6. Apabila planet lain ditemui pada abad ke-18 dan 19, kebiasaan ini dikekalkan: Uranus (Ouranos) dan Neptun (Poseidon).
  7. Bagaimanapun, kebiasaan menyimpan perempuan simpanan masih wujud dikalangan lelaki yang berkahwin, terutama yang kaya.
  8. Manakala nama Penyabong berasal sempena dengan kebiasaan lanun-lanun yang menetap di situ menjadikan tempat itu sebagai kawasan menyabong ayam.
  9. Perarakan sekitar bandar juga satu kebiasaan Vaisakhi merupakan hari kelahiran Khalsa dan para penganut Sikh diberi identiti yang jelas tatalaku untuk diikuti.
  10. Pengekalan di dalam nota muzik kebiasaan tidak begitu diambil berat dan ahli muzik secara umumnya kerap menukar sedikit sebanyak penggubahan di dalam nota muzik.
  11. Cara masakan mereka kebanyakannya diresapi oleh cara masakan Melayu dan adalah menjadi satu kebiasaan bagi mereka makan dengan menggunakan tangan sebagaimana juga orang-orang Melayu.
  12. Sudah menjadi kebiasaan di universiti di mana ada bahagian atau jabatan yang dinamakan "Sains dan Matematik", menunjukkan yang kedua-dua bidang sentiasa saling bergandingan tetapi tidak sama.
  13. Walaupun kecondongan orbitnya di luar kebiasaan di kalangan SDO-SDO yang dikenali, model-model teori mencadangkan bahawa objek-objek yang asalnya berdekatan dengan pinggir dalaman lingkaran Kuiper telah diserakkan kepada orbit-orbit berkecondongan tinggi daripada objek-objek luar lingkaran.
  14. Sejumlah besar bukti etnografi dan arkeologi menunjukkan bahawa pembahagian kerja mengikut jantina, iaitu lelaki berburu dan wanita mengumpul buah-buahan dan sayur-sayuran liar adalah kebiasaansekali di kalangan masyarakat pemburu-pengumpul sedunia, dengan sedikit pengecualian yang didokumenkan.
  15. Ciri-ciri orbit lebih spesifik dikategorikan sebagai sebuah objek cakera berselerak, atau sebuah TNO yang dipercayai "diselerakkan" daripada lingkaran Kuiper ke tempat lebih jauh dan unusual orbitnya yang di luar kebiasaan berikutan interaksi gravitinya dengan Neptun disebabkan pembentukan Sistem Suria.
  16. Tidak seperti kebiasaan bahasa pengaturcaraan lain yang direka bentuk untuk dikompil kepada kod mesin ataupun diterjemah terus dari kod sumber semasa masa jalanan, Java dikhaskan untuk dikompil kepada kod bait, yang mana ia akan dilaksanakan (biasanya menggunakan kompilasi JIT (just in time)) oleh Mesin Maya Java (JVM).
  17. Sementara xomxn/Ou3 Mun4 adalah nama China yang tradisional bagi kawasan ini, ia menjadi suatu kebiasaan dikalangan orang China yang menetap disitu menggunakan nama Portugis meskipun dalam dialek Kantonis dengan menyebutnya sebagai Maa3 Gaau1, yang secara langsung menjadikan ia ditulis sebagai 馬交 dalam tulisan China.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...