Thursday 5 May 2016

Contoh Ayat Perkataan "contohnya"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "contohnya" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Jadi sesetengah kubah, contohnya gereja St.
  2. Teorem terakhir Fermat adalah antara contohnya yang terkenal.
  3. Kebanyakan spesies diberikan nama am, contohnya harimau, dan nama saintifik.
  4. Bumiputera atau peribumi ialah penduduk asal sesuatu tempat, contohnya seperti di Tanah Melayu.
  5. Jam air telah ditemui di Iskandariah, dan kemudian seluruh dunia, contohnya di Yunani, dari kk.
  6. Ada beberapa ahli falsafah yang dapat dikenal pasti melalui lukisan ini, contohnya Plato dan Aristotle.
  7. Antara contohnya ialah model matematik yang menerangkan hayunan bandul jam dan aliran air di dalam paip.
  8. Pada zaman dahulu, kemampuan mengira sisi segi tiga adalah sangat penting, contohnya dalam pertukangan dan pembinaan.
  9. Walaupun efektif, bahan kimia ini didapati menyebabkan masalah penghadaman contohnya kepedihan perut dan cirit birit.
  10. Terdapat juga pelbagai kalendar, contohnya Kalendar Bulan dan Kalendar Suria, meskipun Kalendar Gregory paling lazim digunakan.
  11. Oleh kerana ada peraturan, contohnya kekangan agama dan budaya, hanya ASEAN dan Asia Timur mencukupkan pasukan bola sepak wanita.
  12. Beberapa kawasan yang terletak di luar benua Eropah diterima sebagai anggota EU contohnya Pulau Canary, Isle of Man, dan sebagainya.
  13. Sesetengah orang mungkin tidak mahu membawa dokumen pengenalan diri supaya sukar dikesan, contohnya orang biasa yang tidak mengingini gangguan.
  14. Fizik berkait rapat dengan sains tulen lain, terutamanya kimia, contohnya mengenai sains molekul dan sebatian kimia yang dihasilkan secara pukal.
  15. Apabila kitaran perniagaan menjunam contohnya dalam kemelesetan ekonomi, permintaan bagi barang dan perkhidmatan jatuh; akibatnya pekerja diberhentikan.
  16. Pada hari ini, virus digunakan untuk merujuk kepada virus biologi dan juga sebagai metafora untuk perkara yang terhasil seperti parasit, contohnya idea.
  17. Kandungan nikotin yang diserap badan bergantung kepada beberapa faktor, contohnya jenis jenis tembakau, sedutan asap rokok, dan penggunaan penapis/turas.
  18. Kepantasan dan keterukan sindrom tarikan itu bergantung kepada separuh hayat opioid tersebut contohnya tarikan heroin adalah lebih cepat berbanding metadon.
  19. Hal ini mendapat kritikan contohnya dari Vladimir Arnold yang berpendapat, ia terlalu banyak mengambil kaedah Hilbert, dan kurang mengambil kaedah Poincarx.
  20. Pengabstrakan pertama yang dikongsi oleh banyak haiwan, berkemungkinan adalah nombor; contohnya kesedaran yang dua epal dan dua oren mempunyai satu persamaan.
  21. Menjelang penghujung abad ke-19, 4 daerah asal Johor mempunyai beberapa daerah kecil, contohnya daerah asal Muar mempunyai 4 daerah kecil - Parit Jawa, Chohong, Lenga dan Segamat.
  22. Elemen-elemen ruang vektor umum V boleh menjadi sebarang bentuk objek, contohnya fungsi atau polinomial, tetapi apabila ia dilihat sebagai elemen dalam V, ia sering dipanggil vektor.
  23. Jawatan pengaturcara terdiri dari beberapa istilah contohnya Software Developer, Java Developer,.Net Expertise, Web Developer, Multimedia Programmer, Software Engineer dan sebagainya.
  24. Perbezaan sering dibuat antara matematik tulen dan matematik gunaan tetapi terdapat juga topik-topik matematik tulen yang mempunyai penggunaan contohnya teori nombor dalam kriptografi.
  25. Kemungkinannya ini disebabkan sistem ekonomi mereka yang tidak bergantung kepada wang tunai, contohnya makanan dan rumah sebahagiannya dihasilkan dari keluaran hutan tanpa perlu dibeli.
  26. Terdapat sista, contohnya sista bukal bifurkasi dengan sifat penyelesaian sendiri, di mana hanya pemantauan rapi diperlukan melainkan jika sista tersebut dijangkiti dan menunjukkan gejala.
  27. Sementara gangsa biasanya merujuk kepada aloi tembaga/timah, ia juga merupakan istilah umum bagi bermacam-macam jenis aloi tembaga, contohnya gangsa aluminium, gangsa silikon, dan gangsa mangan.
  28. Protein yang dibentuk dengan hanya menggunakan satu polipeptida dinamakan sebagai protein monomerik dan yang dibentuk oleh beberapa polipeptida contohnya hemoglobin pula dikenali sebagai protein multimerik.
  29. Teorem ialah satu pernyataan yang telah dibuktikan berdasarkan pernyataan – pernyataan terdahulu, contohnya teorem-teorem yang lain, dan pernyataan-pernyataan yang telah diterima sebelumnya, seperti aksiom-aksiom.
  30. Dari segi pelancongan, Sandakan terkenal sebagai pintu masuk ke destinasi-destinasi ekopelancongan di Sabah; contohnya Sungai Kinabatangan, Gua Gomantong, Taman Pemuliharaan Orang Utan Sepilok dan Taman Pulau Penyu.
  31. Pulau Sumatera berada pada Lingkaran api Pasifik yang juga merupakan alasan mengapa pulau ini telah mengalami beberapa gempa paling kuat yang pernah tercatat, contohnya gempa bumi Sumatera pada bulan September 2007.
  32. Virus boleh membiak dan mewarisi sifat generasi sebelumnya, tetapi bergantung kepada enzim perumah, dan boleh dikendalikan seperti molekul biasa contohnya boleh menghablurkan zarahnya dan berada dalam keadaan dorman.
  33. Aritmetik congak ialah aritmetik permulaan yang dibuat di dalam kepala sahaja, contohnya untuk mengetahui 100 - 37 = 63, tanpa menggunakan bantuan pengiraan seperti kertas, pembaris gelongsor, atau sebuah mesin hitung.
  34. Sukan fizikal menggunakan sifat sifat seperti kekuatan, stamina, kelajuan, dan beberapa kemahiran lain manakala sukan-sukan lain contohnya iaitu sukan akal menggunakan kemahiran berfikir seperti pemikiran strategik dalam catur.
  35. Semasa penjajahan Jepun pula industrinya mula membangun, dengan orang Jepun membina kebanyakan infrustruktur yang menolong membangunkan ekonomi Taiwan dengan pesat, contohnya landasan keretapi yang menghubungkan utara dan selatan Taiwan.
  36. Ketika para pemikir semakin memahami bidang penyelidikan bioperubatan merentasi masa, sebagaiman dengan kes pakar psikologi zaman pertengahan contohnya seperti Alhazen dan Avicenna, konsep-konsep psikologi percubaan dan psikologi klinikal baru muncul.
  37. Pengangguran bermusim berlaku contohnya apabila industri mengalami musim yang lembab seperti dalam pembinaan, pesawah padi tidak turun ke bendang apabila selesai musim menuai, dan nelayan pula tidak turun ke laut untuk menangkap ikan pada musim tengkujuh.
  38. Jika, contohnya Perdana Menteri British minta untuk membubarkan parlimen supaya suatu pilihanraya umum mengambil tempat, Perdana menteri adalah secara perlembagaan terpaksa meminta keizinan dari sovereign supaya dapat mendapat suatu permintaan seperti itu.
  39. Selain ketaktentuan ini, juga diperhatikan adanya penyimpangan kadar pertukaran pasaran dan pariti kuasa beli yang konsisten, contohnya harga (kadar pertukaran pasaran) barang-barang dan perkhidmatan bukan dagangan biasanya lebih rendah di mana pendapatan lebih rendah.
  40. Kekurangan variasi genetik di kalangan bangsa Asia timur berkemungkinan besar adalah kerana rantau tersebut telah lama bersatu di bawah satu kuasa politik tunggal contohnya di China, Korea dan Jepun yang menyebabkan interaksi manusia yang lebih kerap berbanding di Asia tenggara.
  41. Rumpai laut digunakan secara meluas sebagai makanan oleh masyarakat pesisir pantai, terutamanya di Asia Timur, contohnya China, Jepun, Korea, Taiwan, dan Vietnam, tetapi juga di Indonesia, Peru, Canadian Maritimes, Scandinavia, Ireland, Wales, Philippines, dan Scotland, di kalangan tempat lain.
  42. Undang-undang biasanya menghadkan kuasa meminta pengenalan diri, meskipun apa yang terjadi ialah banyak pihak lain sama ada petugas kerajaan atau persendirian turut meminta pengenalan diri,contohnya jurujual mungkin meminta pengenalan diri jika seseorang pelanggan ingin membayar menggunakan kad kredit ataupun cek.
  43. Matematik kemudiannya terus berkembang, contohnya di China pada kurun ke-3 sebelum masihi, di India pada kurun pertama masihi dan di dunia Islam pada kurun ke-8 masihi, sehingga kemunculan Zaman Pembaharuan, apabila penciptaan matematik berinteraksi dengan penemuan saintifik yang baru, membawa kepada peningkatan yang sangat besar dalam penemuan matematik yang kekal berterusan sehingga hari ini.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...